Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 12:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Budget TV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rodding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 September 2012 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg skal have købt et fladskærm til min mor.
Kravene er simple. Bedst mulig billedkvalitet til pengene.
Ellers er der ingen krav udover, at det skal være pænt, da det skal stå i stuen. Det skal ikke kunne alt muligt, da hun kun ser
fjernsyn 2 timer dagligt, og det er nyhederne osv.

Har kigget på Samsung UE32EH5005, som jeg kan få i Metro til 2500 kr., hvilket jeg synes lyder utroligt godt til den pris.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=745651&cks=ASS&assoc=84 476DCC-933 0-4E27-81A8-B134E45CBAB6

Ellers ved jeg ikke, om det kan betale at gå lidt op i pris og købte et Philips 32PFL4047T:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/32PF L4047T/phi lips-32-led-smart-tv-32pfl4047t

Tak på forhånd.
Til top Vis Rodding's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rodding

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 September 2012 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Til det brug, er de fleste TV ok. Der er jo sjældendt behov for de hurtige opdateringer Der er derfor ingen grund til at gå op i de dyre modeller.

Jeg vil ikke anbefale en bestemt model, men råde dig til primært at kigge efter 3 ting:

1. Lysstyrke: Hvis din mor ofte ser TV om dagen, med solen skinnede ind, kan det på nogle modeller knibe med at se billedet ordentligt.

2. Reflekser i skærmen - af samme årsag.

Hvis sollys ikke er et problem:

3. Lyden: Da jeg ikke formoder din mor vil koble eksterne højttalere til, bliver det en vigtig faktor. Ved selvfølgelig ikke om det gælder din mor, men
hørelsen bliver ringere med alderen. De meget smalle højttalere der er plads til i mange nye TV er i nogen tilfælde ufattelig dårlige, og kræver at der skal
skrues meget højt op for at forstå tale, hvis hørelsen ikke længere er helt skarp.

Så mit råd er: Ud i en af de store TV-forhandlere der har mange modeller og få en demo, inden du beslutter dig. Ved ikke hvordan det er i Århus, men i
Københavnsområdet er der bl.a. flere Elgiganter m.v. der har en hel væg med kørende TV. Det kan dog kræve lidt overtalelse at få sat et andet program på,
og få lov at kontrollere lyden

Sørg for at få lov til at se noget med dansk tale, for at kunne vurdere lyden. Er det på udenlandsk, så slå teksterne fra. Selvom man tror man lytter, er det
svært ikke at "få hjælp" af teksterne, når man bedømmer om tale er forståeligt.

God jagt
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 14 September 2012 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ihvertfald kigge på modeller, der er 8-10 cm tykke. Så er der også brugbare højttalere med ok lyd til tale. Som der nævnes, vælg ikke de tynde fladskærme, med mindre din mor har et mindre anlæg man kan tilslutte tv'et med phono kabler fra tv'et. Har dette mindre anlæg også pegepind, så kan hun jo styre lyden også fra sin stol.

Rodding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2012 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Har i nogle konkrete forslag?
Var ude at se den Samsung idag, men synes godt nok, at den ser lille ud, og der var ingen mulighed for at få den tilsluttet.
Tror dog ikke, at det har ret god lyd.

Rodding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2012 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Lige nu sidder jeg og kigger på henholdsvis Samsung UE40EH5005 og Philips 42PFL3007T, som begge kan erhverves til 3500
kr. hvilket også er maks!
Håber jeg kan lokke hende op i den skærmstørrelse, da det ville glæde hende mere.

Rodding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2012 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Har nu droppet de modeller jeg kiggede på tidligere, da der er delte meninger om dem og lyden
Men er til gengæld blevet meget tændt på 2 modeller.
Et Panasonic TX-P42X50E, som nok er lige dyrt nok, og så et Samsung UE-40EH5000, som kan fås til 3500.
Samsungen er LED, som i snakker om, men ud fra anmeldelser osv. på testfreaks osv. ser det ud til, at lyden rent faktisk er
rigtig fin i det her tv.
De sælger netop dette tv på mit arbejde (dog til overpris), så vil helt klart ud og se det an.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 September 2012 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ville droppe højttalerne i TV'et fuldstændigt og så købe et par aktive (/pc) højttalere, f.eks. et par Argon fra hifi-klubben til 999,- Sørg for at TV'et har en lydudgang hvor man kan justere niveauet fra TVs fjernbetjening.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2012 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Jeg ville droppe højttalerne i TV'et fuldstændigt og så købe et par aktive (/pc) højttalere, f.eks. et par Argon fra hifi-klubben til 999,- Sørg for at TV'et har en lydudgang hvor man kan justere niveauet fra TVs fjernbetjening.
Ja, enten en hoved tlf udgang som de fleste tv har, eller også vælg et Sony, som man kan vælge om phono out skal være fast eller variabelt.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

@bertelB og Allanowitch: Jeres mødre må være mere forandringsparate end min Hun ville gå helt i sort hvis der skulle tilsluttes ekstra "dimser" til
hendes TV. Derudover skriver trådstarter at budgettet er max. 3.500 - det efterlader ikke meget til TV hvis der skal bruges 1000 til højttalere

Heldigvis findes der også TV med fornuftig lyd. Personligt har jeg hørt (og set ) specielt Phillips og Grundig TV hvor de indbyggede højttalere faktisk
er OK - i hvert fald til det brug trådstarter beskriver. Det skulle derfor undre mig om ikke andre mærker også har modeller hvor lyden er prioriteret
rimeligt. Grundig er iøvrigt et noget overset mærke, som har nogle ganske gode modeller. De benytter Samsung paneler i de fleste modeller, så kvaliteten
her er absolut sammenlignelig med de mere udbredte mærker. Men skal det være 40" ryger prisen hurtigt over budgettet. Til gengæld er der flere
fornuftige 32" modeller at vælge mellem.

Men jeg vil stadig fraråde at købe uden at have set og hørt TV'et, da der også indenfor samme mærke, kan være endog meget stor forskel på de forskellige
modeller. Flere nye modeller er faktisk ringere i lyd- og billedkvalitet end deres forgængere, fordi konkurrencen lige nu ligger på de ekstrafeatures (WIFI,
pvr, smart-tv etc.), som ikke er interessant i dette tilfælde. For at få så mange nye features med som muligt uden at prisen rammer skyerne, gås derfor på
kompromis med de "basale" egenskaber.

Prøv selv at lave sammenligninger af spec's på de forskellige modeller. det er blevet lidt af en jungle, og derfor vigtigt at holde fast i hvad man har behov
for og prioriterer.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 September 2012 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig et valg, om man vil bruge få penge på et TV med ringe lyd eller lidt flere (500,-) på separate højtalere. Mine forældre (70+) har et par Argon, den løsning er de glade for.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2012 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Man ser tit Samsung, Sony og Panasonic paneler i andre mærkers modeller. Men det er nu alligevel softwaren bag, der styrer og gør udslaget i de forskelle, der nu er på de enkelte tv.

EDIT: Lyden i mange af de fladeste tv er ikke meget bedre end medhør på en aaaiiiføøune eller anden smartphone.  

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Det er selvfølgelig et valg, om man vil bruge få penge på et TV med ringe lyd eller lidt flere (500,-) på separate højtalere. Mine forældre
(70+) har et par Argon, den løsning er de glade for.

Helt enig - men hvis budgettet ligger fast er man jo nødt til at prioritere. Og som jeg skrev: Der er forskel på forandringsparatheden

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2012 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Man ser tit Samsung, Sony og Panasonic paneler i andre mærkers modeller. Men det er nu alligevel softwaren bag, der styrer og
gør udslaget i de forskelle, der nu er på de enkelte tv.

Enig, men det er jo de forskelle man kan se, når man vurderer billedet. Det er sjældent softwaren der ikke holder

allanowich skrev:

EDIT: Lyden i mange af de fladeste tv er ikke meget bedre end medhør på en aaaiiiføøune eller anden smartphone.  

Netop derfor jeg gjorde opmærksom på at tage det med som en parameter i mit første indlæg. Men der er heldigvis også modeller med fornuftig lyd.

Men lad os nu afvente om trådstarter har fået set/hørt på de modeller han har kig på. Hvis lyd og billede lever op til hans forventninger, er det jo fine TV
og alt er godt.

NB: Hvordan citerer man fra flere indlæg i samme svar? (Beklager OT)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Anker E

Klik på citér oppe i hjørnet i indlægget.

strada
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2012
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 September 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Elgiganten er netop kommet med et tilbud på et Philips 32"PFL4047T Smart TV til 2999,- sat ned fra 4799,- Det har 20W højtaler imod Samsungs normale 10W.

Iflg. udtalelser på div. forums er billedet rigtig godt sammenlignet med div. konkurrenter (sorte områder er rigtig sorte) og farve gengivelsen kniv skarp. Mit gamle Samsung LCD 32" er selv stået af (har en af de typiske strømforsynings fejl) og jeg er selv kommet til den konklusion at det skal være denne Philips der bliver mit næste TV. Nu skal din mor ikke bruge Smart funktionen, som hun jo bare kan se bort fra, men den leveres med indbygget browser og Wi-Fi som giver nem adgang til nettet og online applikationer.

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/32PF L4047T/philips-32-led-smart-tv-32pfl4047t

Til top Vis strada's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strada

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 September 2012 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Det er længe siden jeg har været ude og se/lytte på tossekasser - men gå efter en model med fremadrettede højttalere - de er alt andet lige bedre for ældre mennesker.

Rodding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2012 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Anker E:
Tusind tak for dit lange indlæg, det var helt klart brugbart!

Jeg skal imorgen ud på mit arbejde og lege med Samsung UE-40EH5000, da det ser utroligt interessant ud.
Så skal jeg se, hvor jeg kan komme til at kigge på et Panasonic TX-P42X50E henne.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2012 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Rodding skrev:
Anker E:

Jeg skal imorgen ud på mit arbejde og lege med Samsung UE-40EH5000, da det ser utroligt interessant ud.
Så skal jeg se, hvor jeg kan komme til at kigge på et Panasonic TX-P42X50E henne.
Jeg ville holde mig til Panasonic. Ikke så meget hvad billedet angår, for det er da også ret godt på Samsung. Men menu systemet og remoten er nu nemmere at hitte rundt i for de fleste og særligt ældre mennesker. Tasterne er store ligesom menu også er lettere at se og finde rundt i.

Rodding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Kan dog se her, at man kan få Panasonic TX-P42C3E her: http://www.metroshop.dk/elektronik/lyd-og-billede/tv/42-pana sonic-
plasma-tv.html
Kan erhverves til 3.373 kr. hos metro, er dog i tvivl om de har flere.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2012 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Rodding skrev:
Anker E:

Glad for du kunne bruge det. Forum er her jo for at vi kan hjælpe hinanden

Rodding skrev:

Panasocic'en forhandles bl.a. hos expert der jo har flere butikker i Århus. Prøv at give dem et ring, og hør om en af dem har det i butikken. Prisen er ganske
vist horribel, men du behøver jo ikke at købe det der

Fås iørvigt hos bl.a. Føniks og Proshop til ca. 3.900 inkl fragt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes