Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Ris og ros
 HIFI4ALL Forum : Ris og ros
Emne Emne: Test af diy (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

jeg har gået og tænkt lidt over om hifi4all.dk har planer om at teste diy højttalere

peerless xls har været oppe og vende 1000 gange så tænkte om det ik var en ide at starte med en sub med nolge xls enheder

eller Proac 2,5

bare en tanke
Til top Vis Skov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skov

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Kunne være ret interessant at se lidt tests af DIY-konstruktioner. På den måde kunne brugerne se redaktionens mening omkring konstruktioner og konstruktøren kunne få testet sin konstruktion af "garvede" mennesker! Herved kunne konstruktøren bruge feedbacken sammen med sine egne meninger omkring konstruktionen og forbedre konstruktionen - ligesom læserne af testen eventuelt kunne finde inspiration i de testede konstruktioner!

Man kunne jo lave en tilmelding hvor man kunne melde sig til, såfremt man kunne tænke sig at få testet noget DIY-udstyr!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

nu har jeg ikke selv den store erfaring eller hørt ret meget DIY. men hvor meget DIY er så ens, at en test/anmeldelse at et produkt, kan bruges på andre personers hjemmebyg af samme type?
Når Red. anmelder en forstærker, så kommer den jo fra en form for 'samlebånd' og man må formode, at alle forstærkere lyder næsten ens, de er bygget af de samme mennesker, med de samme maskiner etc.

Men hvis 2 uafhængige, vil bygge samme ProAc 2.5 klon, hvor ens vil de to sæt så komme til at lyde?

(bare en tanke, jeg håber er til at forstå)

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Det en test kunne bruges til; var at give DIY folk nogle gode ideer. Der er jo ingen DIY produkter der er helt ens, men f.eks. en test af en subwoofer med tegninger etc., kunne da være spændende at læse.

Personligt ville jeg elske at læse alle disse DIY tests, og især hvis der er tegninger og specs på tingene.

To DIY produkter, bygget efter de samme tegninger, giver forhåbentlig nogenlunde samme resultat. Variationerne burde være ret små.

Hvis målet er at teste produkter, som brugere herinde kan gå ud og købe, og så få samme resultat som testholdet, så holder modargumentet ("Men hvis 2 uafhængige, vil bygge samme ProAc 2.5 klon, hvor ens vil de to sæt så komme til at lyde?") ikke helt. For en stor del af de produkter der testes her, er forbeholdt en ret lille del af brugerne herinde. Det er de færreste der bruger mere end 15.000 kroner på én stump i sin hifi-kæde. Så når meget af lyden fra de testede produkter alligevel ikke når brugerne, så gør det vel ikke noget med de små varianter der kan være i et gør-det-selv anlæg... Eller hvad?

Jeg synes nu stadig, det er en super-ide med DIY tests!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2004 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Et kriterie burde nok være, at man oplyser tegninger på projekterne.

HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Jeg ville personligt helst ikke oplyse mine idéer, tegninger osv. af mit DIY (i hvert fald ikke højttalerne), så jeg ved ikke helt for "interessant" idéen er

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2004 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt nok den mur, man altid støder ind i... Mange vil ikke oplyse deres tegninger, ofte pga. komercielle interesser.

Netop derfor bør det være et kriterie, ellers skulle det kun være for inspirationen, man tog et DIY anlæg med.

Hvis jeg har en ide, og du har en ide, så lad os bytte, så
har vi to ideer hver...

HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 03:38 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Hvis jeg har en ide, og du har en ide, så lad os bytte, så
har vi to ideer hver...

Meget fint sagt, og det er også altid spændende at høre og se idéer fra andre, da de måske optimerer ens egne!

Hvad siger du til at skrive lidt sammen, om hvad du og jeg har lavet?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2004 kl. 04:34 | IP-adresse registreret  

Det kunne vi også gøre...

- Jeg har RIGTIGT mange højttalerkonstruktioner på samvittigheden, men har reelt kun fundet én - den jeg har nu. Den får jeg svært ved at toppe i fremtiden. Men reference bas under 40Hz er jeg på jagt efter....

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

jeg syntes det er fed ide

man kunne jo bare sætte nogen kriterier op som gjorde at det var af interesse for andre end den der har lavet den.

A. tingene skal være standard stumper

B. evt. tegninger skal være overflødige, eller også ligge på nettet.

I kunne også starte med evt. KIT's. f.eks. frequence har jo en del, som kunne være sjove at se, om de kan måle sig med en konsum konstruktion.

det kunne måske også være med til at aflive myten om at DIY er: modelervoks, rå spåndplade, linolie og noget der ligner L.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det lyder jo besnærende, men i forvejen har vi store problemer med bare at finde fritid til at dække en brøkdel af det præfabrikerede marked.

Vi har derfor ingen ambitioner om at gå tæt på DIY projekter, men måske kunne det være en idé, at nogle folk herfra gik sammen om at evaluere hinandens konstruktioner ?

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

Hejsa

Det lyder jo besnærende, men i forvejen har vi store problemer med bare at finde fritid til at dække en brøkdel af det præfabrikerede marked.

Vi har derfor ingen ambitioner om at gå tæt på DIY projekter, men måske kunne det være en idé, at nogle folk herfra gik sammen om at evaluere hinandens konstruktioner ?

ja der er sikkert nok at test 

men er det svært at finde nogen der vil teste det for jer ? har der ikke være mange henvendelser når i har søgt efter nogen ?

men det er da en god ide at lave en autonomt diy test gruppe. Kunne en sådan evt. få en fast rubrik/tråd/afdeling her på hifi4all ?

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:
ja der er sikkert nok at test 

men er det svært at finde nogen der vil teste det for jer ? har der ikke være mange henvendelser når i har søgt efter nogen ?

men det er da en god ide at lave en autonomt diy test gruppe. Kunne en sådan evt. få en fast rubrik/tråd/afdeling her på hifi4all ?

Det synes jeg også kunne være spændende, hvis brugere kunne teste hinandens DIY-produkter og poste en artikel vedrørende dette på sitet. Eventuelt kunne man gå et par stykker sammen og teste det og skrive en ordentlig klumme, sluttende af med hver deres korte kommentar!?

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes