Forfatter |
|
Mr_Tarantino Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1556
|
Sendt: 10 September 2015 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da vi efterhånden ikke bruger vores surround anlæg så meget mere overvejer jeg at sælge den del fra.
Istedet vil jeg gerne have en alm analog stereo forstærker da det uden tvivl vil gøre musik oplevelsen langt bedre.
Men hvad med film? Hvordan lyder en bluray eller dvd film der er lavet med 5,1 lyd hvid den afspilles gennem en analog stereo forstærker?
Håber nogen vil byde ind med deres erfaringer og tanker herom :)
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 10 September 2015 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyden vil være ok .. men du kan måske komme til at opleve at tale i film bliver lige lave nok, til forhold andre lyde.. det problem oplever jeg.
ser man mange film vil jeg beholde surround delen .. oplevelsen er bare så meget bedre...
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Kildemand Udelukket fra forum

Bruger siden: 30 August 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 10 September 2015 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er gået fra surround til stereo og har ikke fortrudet overhovedet. Det eneste jeg nogen gange savner er min sub.
Ser ikke hvad folk ser i alt det surround halløj. Det er dog fedt hvis man har et dedikeret bio rum og med ens højttalere hele vejen rundt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 September 2015 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oplever du også lav tale?
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4846
|
Sendt: 10 September 2015 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger samme løsning i privaten, hvor lyden "tappes" fra fladskærmen til et stereo setup, og jeg har ingen problemer med lave stemmer.
Dog oplever jeg, at nogle film fra Netflix har meget lav lyd generelt. Men det kan man ændre ved at skifte fra 5.1 til stereolyd i Netflix' menu.
Ved afspilning af BluRay eller DVD er alt fint.
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 10 September 2015 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes lige netop at stemmer er mere tilstede og har mere fylde, end ved snurround.. Vel og mærke hvis man downmixer signalet til en god
DAC.. Kan heller ikke forstå vildskaben med snurround, der er jo bare lidt plingeling i baghøjttalerne :D
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 September 2015 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres inputs.
Jeg vil ikke have en DAC eksternt, blot en alm. integreret forstærker. Har kig på lidt Sony ES modeller, men er åben for andre muligheder.
Har andre erfaringer høre jeg gerne fra jer også :)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 10 September 2015 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også med i koret til dem, der ikke har problemer med det. Det fungere rigtigt godt. Jeg oplever mest de lave stemmer på TV-2.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 September 2015 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og du bruger også blot en analog stereo forstærker?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 10 September 2015 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yez my boys... __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Arne s Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 10 September 2015 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke skifte i mellem stereo og 5.1 lyd på din forstærker ?? .. så er det da rimligt nemt at prøve stereo på dit anlæg.
Hvis du ikke har en sub til dit surround anlæg så bliver det bare meget letter at vænne sig til stereo lyd til film
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 September 2015 kl. 06:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, men så dowmmixer den surround signalet til stereo, altså laver en slags dekodning og ikke ren stereo.
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 867
|
Sendt: 11 September 2015 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det fungere sjælendt godt med filmlyd over et alm. stereoanlæg, dialogen bliver simpelthen for lav og mudret, men som Arne S skriver, prøve at
sætte din receiver til stereo og sammenlign, så vil du let høre forskellen. Tror du enda du vil foretrække bare at høre lyden fra fladskærmen, for selv
om den er elendig, er det være at miste dialogen.
|
Til top |
|
|
Svoldgaard Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
Sendt: 11 September 2015 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
forstår ikke helt hvordan lyden kan være bedre fra tv'et det er vel også bare stereo, jeg selv , Kører digital ud fra fladskærme til min hegel h300 og det er jeg godt tilfreds med virker i hvert fald fint hos mig
__________________ Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2015 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
TV'ets lyd er "tynd" og konstruktionen fokusere på mellemtoneområdet, derfor bliver dialogen tydeligere. Har du ikke selv sammenlignet kan det
måske lyde ok og tilfredsstille dine forventninger. Prøv evt. Næste gang du er i en hififorretning med surround setup til demo, at sætte intilingerne til
stereo, så kan du selv vudere..
|
Til top |
|
|
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 11 September 2015 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv taget turen fra Surround til stereo, for nogle år siden, og jeg kommer aldrig til at ofre penge på surround igen. Det er for omfattende og omstændigt i forhild til mit behov.
Jeg valgte en løsning med DAC da min primære kilde til film, serier(hovedsaligt gennem netflix) og spil er min PS3, og jeg vil anbefale at du også køber dig en DAC.(skønt du skriver du ikke ønsker det).
Lyden fra min playstation blev så meget bedre da jeg fik lyden ud gennem den optiske udgang, kontra den noget dårlige steroe RCA mulighed der er. Jeg forsøgte også at brøve mig frem med min DVD afspiller og resultatet var det samme. Digital ud, fra en digital kilde til DAC, var bare mærktbart bedre end analog ud, fra digital kilde, til analog modtager.
Der er også muligheder for int. forstærkere med indbygget DAC som er en mulighed. Hvis du ønsker at købe brugt er de muligheder så selvfølgelig noget mindre.
Den DAC jeg selv har, gav jeg kun 1000 for, og der masser af billigere alternativer nu. Både som nye og brugt.
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 11 September 2015 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Filmlyd over stereo er fremragende!
Stemmer står klart, præcist og involverende.
Almindelig stemmeniveau (som virkeligheden) og tju-bang effekterne passer perfekt sammen i lydniveau, så der ikke skal skrues op og ned.
Industriens leg med lyd er så underholdende.
Undgå Toslink hvis muligt. __________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2015 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bør overveje at låne en stereoforstærker så du kan lave er helt reel sammenligning, du kan måske som andre i tråden her stilles tilfreds med
resultatet.
Alt efter om kilden bliver downmixed fra 5.1 lyd eller ej, vil du opleve forkert balance mellem tale og baggrundslyd. DR har fx. helt stoppet med at
sende i 5.1, da konverteringen til stereo gjorde at mange oplevede for lav tale på nyere tv.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 September 2015 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil detcså være lettere at gøre ren stereo gennem min surround receiver istedet for at købe en stereo forstærker og evt. En seperat DAC?
Har en Sony ES model, den har vel en ok indbygget DAC?
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2015 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til filmlyd er din jo receiver bedst, og det er en nem løsning pga. den her DAC indbygget, digital tilslutning og kan kode de forskellige lydformater og LFE
kanal. Om du kan leve med dens præstation i stereo, kan kun du vide. Men du for en bedre performance i stereo fra en ren stereo forstærker m/u dac
frem for en receiver i samme prisleje, hvis du høre musik, her går du så bare på kompromis med filmlyden.
|
Til top |
|
|