Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 21:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lange kabler til surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
scarey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 September 2015 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Har brug for noget hjælp :)

Vi har købt et hus, så nu er det endelig tid til at få sat mit anlæg ( kabler der passer og sådan :) )

Derfor er jeg lidt på herrens mark når det kommer til kabler.
Jeg har et lidt ældre setup, bestånde af en Harmankardon AVR 247 med tilhørende harman HKTS højtallere, tror det er 7'erne men er ikke helt sikker.
Men idag bruger jeg det medfølgende kabel, og har været glad for det.
Men nu skal vi flytte og får en lidt større stue, og vil gerne have trukket kablerne til baghøjtallerne pænt, så de skal hen over loftet.
Så jeg skal bruge ca 20 meter, men kan ikke finde ud af hvilket kabel jeg skal vælge.

Jeg har haft kigget på sådan en rulle [URL=https://www.avxperten.dk/hoejttalerkabel-standard/hoejttalerkabel-cca-2x2-5-mm-100m-hvid.asp]Her[/URL

Har også overvejet Hifiklubbens Argons kabel, men det er jo også noget dyere.

Hvad ville i vælge?

Det skal lige siges det helst skal være hvidt :)
Til top Vis scarey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scarey

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 05 September 2015 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Det kabel du linker til, er helt fint at bruge. Det kan du sagtens vælge, det er kraftigt nok til formålet.

scarey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2015 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Okay, havde også kigget på 1,5mm2 mener det er det samme som det originale.

Men ved ikke om det kan holde til at blive trukket så langt?

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 September 2015 kl. 04:19 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med, at du "...ikke ved om det kan holde til at blive trukket så langt"?
Hvad tror du der kan ske? Manglende lyd? Ild i kablet? Eller...?

Der er ikke kabelproblemer ved at trække 20, 50 eller 100 meter.
Det der kan give problemer, er hvis din receiver ikke er ordentligt dimensioneret, da belastningen af den stiger, desto flere meter kabel du har, og desto tyndere kablet er...

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 September 2015 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:
Hvad mener du med, at du "...ikke ved om det kan holde til at blive trukket så langt"?
Hvad tror du der kan ske? Manglende lyd? Ild i kablet? Eller...?
Der er ikke kabelproblemer ved at trække 20, 50 eller 100 meter. Det der kan give problemer, er hvis din receiver ikke er ordentligt dimensioneret, da belastningen af den stiger, desto flere meter kabel du har, og desto tyndere kablet er...

Kablet udgør en seriemodstand til højttaleren og jo længere og tyndere det er, jo højere er den samlede modstand forstærkeren belastes med. Strømstyrken stiger med faldende modstand og falder tilsvarende med stigende modstand. Forstærkeren skal derfor afgive mindre strøm med et langt tyndt kabel end med et kort tykt.

Du kender det også fra flertallet af forstærkere, hvor effektafgivelsen i 4 ohm er større end i 8 ohm. (jeg undtager her rørforstærkere, hvor udgangstransformatorerne tilpasses belastningsimpedansen). En halvering af modstanden fordobler strømstyrken. Omvendt øger du modstanden reducerer du strømstyrken tilsvarende.

Vover vi os ud i teoretiske muligheder - at tale om øget belastning med lange kabler skulle det være det lange kabels reaktive belastning af forstærkeren med øget risiko for højfrekvent ustabilitet. I praksis vil det dog sjældent forekomme.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008
Sendt: 06 September 2015 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Well.
Når man nu nævner så langt et kabel som 100m. Hvor seriemodstanden er den dobbelte længde, kan man godt forsvare, at det kan føre til
overbelastning af forstærkeren.
100 meter 1,5kv. giver en seriemodstand på 2,3 ohm. Hvis man antager at ville spille med et givet lydtryk, bliver forstærkeren da belastet hårdere!
Idet du intet hører til den afsatte effekt i dine kabler!
Kun for at nævne, at man kan sige, at både Kurt P, og Kajs indlæg, kan ses som troværdige.
Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2015 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

gone4it - udgangspunktet for troværdigheden er definitionen på øget belastning. Almindeligvis omtaler man øget belastning som kravet til øget strømafgivelse (strømforsyning og udgangstransistorers strømformåen). Det er mit udgangspunkt for indlægget.

Og nu hvor vi har støvet teoribogen af. For at få Kurt P's teori til at passe, bliver det kravet til øget spændingssving for at overvinde tabet i kablet og fastholde effekten til højttaleren. Det vil ikke kræve mere strøm, men til gengæld højere forsyningsspænding (deraf følgende ny trafo, nye elektrolytter og nye transistorer til den højere spænding) Alt sammen for at overvinde tabet i kablet, som vi kan betragte som spændingsdeler i samspil med højttaleren.

Nødvendigheden af det sidste afhænger helt af om man i forvejen spiller helt til forstærkerens klippegrænse.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

NySelvbygger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 06 September 2015 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke det pågældende højttaler-system (Harman Kardon HKTS 7), men jeg googlede det lige...

I det aktuelle tilfælde: Med små satelit-højttalere, der har en 3" enhed + en diskant (og hele højttaleren vejer 0,6 kg), så tror jeg ikke at det gør det
helt store om man benytter 0,75 mm2, 1,5 mm2 eller 2,5 mm2 ledning til de 20 meter, der er til baghøjttalerne. Hvis man køber 2,5 mm2 ledningen:
Så koster ledningerne nok lige så meget som højttalerne.
Det er da rigtigt at den øgede resistans i tyndere ledninger vil medføre lidt tab (måske 1 dB mindre maks. lydtryk) og dæmpningsfaktoren går nok
også lidt fløjten, men det er nok lidt lige meget, når der er en subwoofer der tager sig af bassen.

Til top Vis NySelvbygger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NySelvbygger

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008
Sendt: 06 September 2015 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Til Kaj
Man kunne ligesåvel referere til belastningen, som afgivet effekt. Og samme strøm gennem en dobbelt så stor modstand vil give den dobbelte effekt.
Læg mærke til at jeg ikke har anfægtet dit første indlæg, og ønskede bare at bringe en anden anskuelse på banen.
Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it

scarey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2015 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Tak for svarende alle sammen

Ved godt det ikke er det kraftigste eller vildeste setup jeg har :) Men er nu meget glad for det, til vores behov.

Det er jo også fordi det er et, forholds vist billigt setup, jeg ikke havde lyst til at købe højtaler kabel til 10.000kr pr meter :)

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2015 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

gone4it skrev:
Til Kaj - man kunne ligesåvel referere til belastningen, som afgivet effekt.
Og samme strøm gennem en dobbelt så stor modstand vil give den dobbelte effekt.

Samme strøm gennem en dobbelt så stor modstand kræver en fordobling af spændingssvinget (fordobling af forstærkerens forsyningsspændingen) eller køb af en forstærker med fire gange så høj effekt som den oprindelige.

Og hermed tror jeg vi har tabt flertallet af læserne, samtidig med at vi fjerner os fra det egentlige. Nemlig påstanden om at en ledning belaster forstærkeren jo længere og jo tyndere den er. Det gør den ikke! Der afsættes lidt mindre effekt i højttaleren. Den øgede modstand får strømstyrken til at falde en smule. Der trækkes en smule mindre effekt fra transformatoren. Der er således ikke noget som kræver mere af forstærkeren end da den kørte med kortere kabler.

Grunden til at jeg skriver dette er at der med mellemrum gives fejlagtige råd og oplysninger i forum.
Det synes jeg ikke hverken trådstarter eller læserne kan være tjent med.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes