Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
Sendt: 17 Juli 2015 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
Jeg har meget længe kun kørt med stereo til både musik og film. Nu er min filmlyst så begyndt at røre lidt mere på sig og jeg har luret på om jeg
nemt kan hoppe på surround vognen (som jo ikke er helt ny mere)
Alt min gear (på nær flimmeren og bluray afspilleren) er hjemmebygget og jeg sværmer meget til aktive højttalere. Jeg fundere over en af to
løsninger og vil gerne høre jeres ideer og meninger.
* surround forforstærker? Gerne brugt og hvad koster en sådan?
* bruge den analoge 5.1 udgang på bluray'en (nok den løsning jeg selv hænger til) og så lave en analog forforstærker selv. Hertil mangler jeg bare
akut en 6 kanals potentiometer. Hvor finder man et sådan?
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3365
Sendt: 17 Juli 2015 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
Den mest præcise løsning på opgaven er at anvende en digital volumenkontrol med 6 parallelle reguleringer. Derved bliver du samtidig fri for unøjagtigheder i niveauerne og potmeterknas med tiden. Regulering i 256 step.
Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
Sendt: 18 Juli 2015 kl. 03:39 | IP-adresse registreret
Du kunne også vælge en mere simpel løsning med 6 mono volumenkontroller bygget ind i en kasse, som ikke skal have en micro kontroller for at
virke.
Feks. ligesom nedenstående
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3365
Sendt: 18 Juli 2015 kl. 06:51 | IP-adresse registreret
Ramma.
Problemstillingen er den, at volumen på alle kanaler i surround sammenhæng skal følges ad, for ellers er mulighederne næsten uendelige. Man kunne selvfølgelig med "maskimekanisk" snilde koble seks af dem sammen.
Med tandhjul, hjælpemotor og sådan.
Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
Sendt: 22 Juli 2015 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
olepro skrev:
En bluray afspiller med dekoder og analog output har helt sikkert volumen kontrol indbygget, så hvorfor ikke benytte den ?
Rigtig nok, men vores volumen starter på 100% hver gang og så kan man skrue ned. Det vil betyde at vi skal starte med at tænde bluray'en og
skruen ned, derpå tænde forstærkerne og så er der lyd. Stakkels øre (og hunde, naboer m.m.) hvis man glemmer at skrue ned
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum