Forfatter |
|
balloonhorsens Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 28 Juni 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen!
Jeg har tidligere fået god hjælp her. Tak for det!
Jeg har et Samsung LCD 32 R 72 LCD TV som er et par år gammelt. Virker fint sammen med den Selector boks fra TDC, jeg har brugt det sidste
års tid.
Nu flytter jeg til en lejlighed i Århus C, hvor det er Stofa der står for TV, bredbånd osv. Og jeg ser næsten aldrig TV, så jeg vil helst ikke betale
for Zaptor boks, program-pakker med HD-kanaler osv.
Jeg regner med at kontakte antenneforeningen i Århus og tegne abonnement på den billige basispakke hos dem. Men er det ikke netop dette
signal der lukkes for 1/10? Hvad gør jeg så til den tid?
Jeg vil bare gerne kunne se DR1, DR2 og TV2 i nogenlunde kvalitet, også efter 1/10. Hvad vil være den nemmeste (og billigste) løsning for mig?
Mit TV har indbygget DVB-T tuner.
På forhånd mange tak for hjælpen!
Mvh Michael.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 28 Juni 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der lukket ikke for noget der har med antenneforeninger og kabeltv at gøre d. 1/10. Og hvis der lukkes for noget, har du jo allerede DVB-T modtager. Så du skal ikke bekymre dig om noget som helst  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 Juni 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel!
Tak for dit hurtige svar! Det lyder jo godt.
Så jeg slutter bare TV'et til antennestikket i væggen med mit antennekabel? Ingen boks? Ingen bekymringer? Ingen specielle kabler? Det lyder
næsten for godt til at være sandt
Jeg forstår ikke rigtig, hvordan man udnytter den indbyggede DVB-T tuner uden at gøre noget. Skal det forstås sådan, at antenneforeningen
sender et digitalt signal ud, som mit fjernsyns indbyggede tuner så modtager og behandler på den rigtige måde? Sådan helt automatisk.
Det sætter da unægtelig de mange "sort skærm"-skræmmekampagner i et interessant lys.
Mvh Michael.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 28 Juni 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
balloonhorsens skrev:
Så jeg slutter bare TV'et til antennestikket i væggen med mit antennekabel? Ingen boks? Ingen bekymringer? Ingen specielle kabler? Det lyder
næsten for godt til at være sandt
|
|
|
Normalt kan du bare modtage et analog signal fra kablet.
Citér:
Jeg forstår ikke rigtig, hvordan man udnytter den indbyggede DVB-T tuner uden at gøre noget. Skal det forstås sådan, at antenneforeningen
sender et digitalt signal ud, som mit fjernsyns indbyggede tuner så modtager og behandler på den rigtige måde? Sådan helt automatisk. |
|
|
Du kan kun bruge DVB-T modtageren hvis antenneforeningen sender DR/TV2 DVB-T multiplekset ud over kabelanlægget - det gør mange af dem dog. Inden du betaler for noget som helst skulle du dog prøve med en stueantenne. Det er ikke sikkert du behøver at betale for fællesantenne overhovedet.
Citér:
Det sætter da unægtelig de mange "sort skærm"-skræmmekampagner i et interessant lys.
|
|
|
Ja. Dem det går ud over skal bare købe en boks til et par hundrede i Netto - hvor stort er problemet egentlig?  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
Peter.C Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 223
|
Sendt: 28 Juni 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du udnytter ikke DVB-T modtageren, du bruger den analoge tuner i TV'et, når du har abbonement på den mindst pakke hos Stofa. Det analoge signal vil fortsætte mange år endnu, det er det mastebaserede analoge signal der slukkes d. 1/11.
Ang. sort-skærm skræmme kampangen, ja så er det vist ikke så stort et problem, som det nogen gange gøres til.
__________________ Hilsen Peter
|
Til top |
|
|
Thunder Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 231
|
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 02:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen!
Tak for svarene - jeg har selvfølgelig også tjekket hjemmesiden om "Det nye tv signal" ud.
Nu vil jeg se, om jeg har forstået det her rigtigt:
1. Jeg behøver ikke at foretage mig noget. Den lille pakke fra antenneforeningen vil give mig DR1/DR2/TV2 - dog ikke i digital kvalitet.
2. Hvis jeg vil have digitalt TV, skal jeg have en boks (hvilken?), eller
3. En stueantenne der kan modtage det digitale signal (hvilken?) Med denne løsning behøver jeg ikke betale til antenneforeningen.
Jeg får da det her skåret ud i pap  Fedt nok.
Mvh Michael.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
balloonhorsens skrev:
3. En stueantenne der kan modtage det digitale signal (hvilken?) Med denne løsning behøver jeg ikke betale til antenneforeningen. |
|
|
Prøv med en hjemmelavet dipol først - det virker fint her. Hvis det virker, kan du jo bare købe en pæn stueantenne bagefter. Her kommer en smuk tegning: _______ (___ ___) | | Materiale: Tyk stål-/kobbertråd - f.eks. en vaskeribøjle eller 1,5mm² ledning. Bredde: ca. 25cm Højde: ca. 4cm De to ender nederst forbinder du til antennestikket. En ledning til midterlederen og den anden til skærm. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|