Forfatter |
|
magnusmyggen Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 90
|
Sendt: 11 December 2015 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg er i gang med at planlægge et hjemmebiograf. Da jeg ikke kender meget til surround-anlægverden ville jeg lige råd spørge mig her.
Jeg vil starte med at anskaffe højtalere til er surround-anlæg. Jeg har nu et sæt b&w cm8 og et gammel sæt jamo Classic 8.
Det jeg tænkte selv er at købe et sæt jamo mere som baghøjtalere og en center der hedder Classic 200. Grunden til jeg overvejer dette er at det er
rimelig billigt at komme i gang i forhold til cm8 serien. Dette set i lyset af hvis det nu ikke er noget for mig har det ikke kostede mig mange penge.
Eller vil område mig til noget helt tredje? Har ikke forstærker endnu osv. Vi flytter snart til et andet hus hvor anden salen ikke er udnyttet og der
havde vi planer om at etablere en hjemmebiograf. Ca 84 m2 gulvareal.
Håber i kan hjælpe mig med at komme i gang.
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1110
|
Sendt: 11 December 2015 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes, at du skal satse på dine B&W i den sammenhæng. Den center du nævner, er en gammel sag. Så hellere ofte lidt på en
B&W center højtaler og kører med Jamo som baghøjtaler, med en sub også. Centeren er vigtig for dialogen i film og skal gerne
svare til fronterne lydmæssigt. Så store et rum kræver noget af højtalere og forstærker. En hel del effekt. Start med en god center
og en god sub. Og selvfølgelig en strømstærk surroundforstærker.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 December 2015 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar. Jeg synes det lyder meget fornuftigt. Hvilken alternativ sub kan passe ind med cm serien eller skal det være en B&W sub? Ja det er et
stort rum. Der går lidt fra til skunk men det bliver stadig et stort rum. Hvordan er det med akustik i sådan et rum hvis det er til kip eller skal det helst
undgåes?
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 12 December 2015 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. Subwoofer skal den være stor og brutal. Gå efter et anerkendt mærke med stor enhed, kabinet og forstærker.
Det kan være du får brug for at regulere akustikken, men det er nok nemmest at begynde på når du er i det nye rum.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 December 2015 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret Thue.
Det er rigtigt at jeg må se med det nye rum. Havde bare allerede gjort mig tanker vedrørende det som jeg har pt. Da vi har en lille stue i det
nuværende hus gik for stereo lyd dengang. Ren og skær fordi der manglede plads til alle HT der hører til med surround-anlæg.
Nu ser vi mange film og serier og vi nyder at høre en gode cd til tider. Rummet skal derfor være til begge dele og her er det måske ikke så godt med
loft til kip da det kan give en rungende effekt. Ved i om der er nogle gode sider eller jeres råd jeg kan få vedrørende indretning af rummet helt fra
byggeprocessen af?
|
Til top |
|
|
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
Sendt: 12 December 2015 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu bedre, to subwoofere!!
Jeg har aldrig fortrudt at jeg er gået over til to - det er ikke et spørgsmål om kvantitet, men kvalitet, det giver i den grad en bedre sub oplevelse ( i
hvert fald her hos mig  )
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1110
|
Sendt: 13 December 2015 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
Sendt: 17 December 2015 kl. 06:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. Sub og brutalitet, så er SVS subs gode bud. Til SÅ STORT et rum eks. Pb-12, gammel model, men er du heldig kan den (de!) findes brugt. Nypris
er ~6500kr de nye modeller går under navnet, pb-2000 (6800kr)
Muligvis den billigste vej til god sub-lyd og det, at der skal spilles et stort rum op. Vil næsten sige at der skal 2 stk. til, men start da med én.
Leder selv efter nr. 2 SVS (sb-12/sb-2000), som dog er en mindre sub og lukket kabinet, hvor imod "pb" designet er portet.
Mvh
|
Til top |
|
|