Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 21:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjemmebio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 11 December 2015 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
Jeg er i gang med at planlægge et hjemmebiograf. Da jeg ikke kender meget til surround-anlægverden ville jeg lige råd spørge mig her.
Jeg vil starte med at anskaffe højtalere til er surround-anlæg. Jeg har nu et sæt b&w cm8 og et gammel sæt jamo Classic 8.
Det jeg tænkte selv er at købe et sæt jamo mere som baghøjtalere og en center der hedder Classic 200. Grunden til jeg overvejer dette er at det er
rimelig billigt at komme i gang i forhold til cm8 serien. Dette set i lyset af hvis det nu ikke er noget for mig har det ikke kostede mig mange penge.
Eller vil område mig til noget helt tredje? Har ikke forstærker endnu osv. Vi flytter snart til et andet hus hvor anden salen ikke er udnyttet og der
havde vi planer om at etablere en hjemmebiograf. Ca 84 m2 gulvareal.
Håber i kan hjælpe mig med at komme i gang.
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 December 2015 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes, at du skal satse på dine B&W i den sammenhæng. Den center du nævner, er en gammel sag. Så hellere ofte lidt på en
B&W center højtaler og kører med Jamo som baghøjtaler, med en sub også. Centeren er vigtig for dialogen i film og skal gerne
svare til fronterne lydmæssigt. Så store et rum kræver noget af højtalere og forstærker. En hel del effekt. Start med en god center
og en god sub. Og selvfølgelig en strømstærk surroundforstærker.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2015 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Jeg synes det lyder meget fornuftigt. Hvilken alternativ sub kan passe ind med cm serien eller skal det være en B&W sub? Ja det er et
stort rum. Der går lidt fra til skunk men det bliver stadig et stort rum. Hvordan er det med akustik i sådan et rum hvis det er til kip eller skal det helst
undgåes?
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 December 2015 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Mht. Subwoofer skal den være stor og brutal. Gå efter et anerkendt mærke med stor enhed, kabinet og forstærker.
Det kan være du får brug for at regulere akustikken, men det er nok nemmest at begynde på når du er i det nye rum.

magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2015 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Thue.
Det er rigtigt at jeg må se med det nye rum. Havde bare allerede gjort mig tanker vedrørende det som jeg har pt. Da vi har en lille stue i det
nuværende hus gik for stereo lyd dengang. Ren og skær fordi der manglede plads til alle HT der hører til med surround-anlæg.
Nu ser vi mange film og serier og vi nyder at høre en gode cd til tider. Rummet skal derfor være til begge dele og her er det måske ikke så godt med
loft til kip da det kan give en rungende effekt. Ved i om der er nogle gode sider eller jeres råd jeg kan få vedrørende indretning af rummet helt fra
byggeprocessen af?

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 December 2015 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Endnu bedre, to subwoofere!!

Jeg har aldrig fortrudt at jeg er gået over til to - det er ikke et spørgsmål om kvantitet, men kvalitet, det giver i den grad en bedre sub oplevelse ( i
hvert fald her hos mig )
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 December 2015 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med skråvægge er gode. Færre direkte reflekterende flader. Søg information ang. design af hjemmebio rum på nettet.
Start med at sætte anlægget op, find ud af hvor det står bedst og lyder bedst. Få evt. opmålt runnet akustisk af en der kan dette.
Men....det koster en del penge at lave det optimale rum. Start med en optimal placering at dæmp med møbler og tæpper til at
begynde med.....ups så ikke at du starter helt fra bunden af, men det meste af ovenstående er stadig ok. Problenet er vel, at du
også skal kunne sælge huset igen uden at hele førstesalen er bygge om.
Først lidt video:
https://www.youtube.com/watch?v=A1ib_lWdj-k

https://www.youtube.com/watch?v=R4o13mNmlaA

https://www.youtube.com/watch?v=SgNMGDuXX8Q

http://www.hgtv.com/design/rooms/other-
rooms/how-to-build-a-home-theater
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 December 2015 kl. 06:09 | IP-adresse registreret  

Ang. Sub og brutalitet, så er SVS subs gode bud. Til SÅ STORT et rum eks. Pb-12, gammel model, men er du heldig kan den (de!) findes brugt. Nypris
er ~6500kr de nye modeller går under navnet, pb-2000 (6800kr)

Muligvis den billigste vej til god sub-lyd og det, at der skal spilles et stort rum op. Vil næsten sige at der skal 2 stk. til, men start da med én.

Leder selv efter nr. 2 SVS (sb-12/sb-2000), som dog er en mindre sub og lukket kabinet, hvor imod "pb" designet er portet.

Mvh
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes