Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 05:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Epson TW3200/5900(10) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jilted ace
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2012 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg står og skal købe mig en projektor (til under 10K) og havde først og fremmest kigget på Epson 5900, da den har fået fine anmeldelser rundt omkring. Har så set at der nu også er kommet en 5910 med større lysstyrke (2100 ansi lumen mod 2000) og bedre kontrastforhold (40.000:1 mod 20.000:1) så det var jo nærmest en no brainer....... MEN.... Det slog mig så at jeg i virkeligheden ikke er den store 3D fan og at det kunne være virkelig rart med lens korrektion så projekteren er nemmere at placere. Ydermere køre 5900 og 5910 med 24db støjniveau (eco mode) som jeg efter at have testet 5900eren hos en kammerat syntes er lige i overkanten til min smag (men vi snakker nu petitesser).

Jeg læser så om Epson 3200, som har et lavere støjniveau (22db eco mode) og har lens korrektion og OGSÅ har fået fine anmeldelser. Så i forhold til placering og lyd gener vil den måske være bedre til mit behov?

Men i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål :

- er 22db blæserstøj hørbart lavere end 24db?
- 3200eren har nogle år på bagen, vil de nyere projektore være bedre billedemæssigt/skarphedsmæssigt osv. End den "gamle" 3200? (Jeg tænker
selv at man med de nye modeller får nogenlunde det samme billede og at det "nye" mest er implementeringen af 3D?)
- hvor meget vil ansi lumens egentlig betyde for billedet? - jeg vil skyde billedet op på et 77 tommer lærred i et mørkelagt lokale på ca. 4x5 meter
(hvide vægge). Projekteren vil ha en afstand på ca 3,5 meter til lærredet. 5910eren
Har 2100 ansi og kontrast 40.000:1 imod 3200erens 1800 ansi og kontrast 25.000:1

Jeg ville sætte stor pris på jeres mening - tak! :)

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Svar til dit spørgsmål om 22 kontra 24 dB vil jeg ikke hænge mig særlig meget i dette da det er ret lave støjniveauer vi her taler om. Medmindre du sidder med hovedet helt tæt på projektoren vil det næppe have praktisk betydning. Tænk at - 3 dB er en halvering af lyden. Til dit spørgsmål om ansilumen og om 2100 kontra 1800 har betydning for det endelige billede tror jeg ikke det har en praktisk betydning. Dit lærred er jo kun 77 tommer hvilket ikke er så meget og tænk her at den givne lysstyrke du har til rådighed skal ikke dække et så stort et areal. Vedr. kontrast er det jo et udtryk for dynamikken i billedet i forhold til det mest lyse og mest mørke projektoren kan vise. Jo højere jo bedre. Når det drejer sig om samme fabrikat må man gå ud fra det er målt på samme måde, og at du derfor godt kan regne med den på 40000 burde være bedre end den på 25000, d.v.s i praksis sige at den ganske sikkert har et bedre sortniveau der ofte er det der 'hænger' ved mange projektoren. Sortniveauet kan somme tider forbedres en smule ved et gråt lærred. Jeg kan desværre ikke sige hvilken Epson der vil bedst af dem du nævner da jeg ikke har set dem i funktion. Generelt vil jeg dog mene det nyeste burde være bedst, men det er dog ikke altid sikkert man vil betale for forbedringer hvis de kun er marginale!!
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2012 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:
3 dB er en halvering af lyden.

-3 dB er en halvering af lydenergien - en OPFATTET halvering/fordobling af lydstyrken kræver en ændring på omkring 10 dB,
selvom en fordobling/halvering af lydtrykket reelt er en ændring på 6 dB.
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2012 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en 3200 og kan kun anbefale den, bla. på grund af den er så støjsvag og har Lens shift men også fordi den har et fantastisk billede og
ikke nødvendigvis behøver mørkelægning. Har set langt dyre projektere fremvis, uden at kunne se du de havde bedre billede. Største anke ved den
må være dens udsende og størrelse, den er ikke konevenlig.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes