Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 23:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Kan ikke modtage DR2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Lige et spørgsmål på vegne af min mor ; )

Hun har lige købt nyt TV, en 32" Sony med DVB-T indbygget, men hun kan ikke modtage DR2 derpå. DR1 og TV2 går flot igennem på den analoge del, men når man slår over på den digitale del vil den ikke vise noget, bare sort skærm.

Er der nogen der ved hvad det kan skyldes?

Jeg har forsøgt at søge kanalerne frem flere gange på automatisk og manuelt, intet virker.

Kan det være hendes antenne der er problemet?
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Ja, hvilken antenne har hun ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvor i Vestjylland du holder til, men hvis det er et sted man kan se f.eks. Tysk TV, kan der være et filter eller forstærker på antennen der kun slipper TV2 igennem, og ikke den tidligere  "reserverede" kanal som bruges til DVB-T.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Til mcs_4: Nej for hun kan sagtens modtage både DR1 og TV2

Til Stanley: Bare en alm. tag antenne, jeg kender ikke lige navnet, men den er en ældre sag.
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

hej der !

der er et fildter der nok forhindre at signalet ikke kommer ned for det afskær det, fildret er nok kun byget til dr1/tv2, når de digitale kanaler kommer så skulle det kunne lade sig gøre at tage dr2 ned

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Okay! Så når de går over til at sende kun digitalt skulle den gerne kunne søges frem?

Ved du om man skal have ny antenne?

Jeg bruger selv kabeltv så derfor er jeg slet ikke inde i hvad der sker på antenne fronten.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:
Okay! Så når de går over til at sende kun digitalt skulle den gerne kunne søges frem? ja

Ved du om man skal have ny antenne? jeg mener ikke der skal skiftes antene, har selv antene på taget her i huset, da jeg selv købte nyt tv kom der 6 digitale svenske kanaler ned og er på den gamle antene, derfor mener jeg at de danske digitale gerne skulle kunne gå samme vej som før da det var analog

Jeg bruger selv kabeltv så derfor er jeg slet ikke inde i hvad der sker på antenne fronten.

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Så må vi jo bare vente og se. Men det vil altså ikke hjælpe at købe en digital box af den type man tit ser i Bilka og lignende steder til 300-400 kr?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:
Så må vi jo bare vente og se. Men det vil altså ikke hjælpe at købe en digital box af den type man tit ser i Bilka og lignende steder til 300-400 kr?
vis du har den rigtige digital tuner DVB-C (MPEG4  ( bokser ) så vil det være spilt af penge de danske digital kanaler sender efter oktober

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:
Okay! Så når de går over til at sende kun digitalt skulle den gerne kunne søges frem?

Ved du om man skal have ny antenne?

Nej, de digitale signaler udsendes allerede. Det eneste der sker er at de slukker for de analoge. Hun skal altså kunne modtage dem nu.

Problemet kan være at det frekvensområde hvor det digitale signal ligger er filtreret fra, evt. i en antenneforstærker eller et filter. Der kan dog også være andet galt med antennen, så måske skal hun have en fagmand til at kigge på den.

En anden løsning kan være at montere en digital antenne som denne :

http://www.av-connection.dk/?PGr=2151&ML=497

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:

Nej, det er nok en DVB-T box du tænker på. Det svarer til den digitale tuner der er indbygget i tv´et.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:
Til mcs_4: Nej for hun kan sagtens modtage både DR1 og TV2

TV2 sender på en anden frekvens. Da TV2 i sin tid begyndte at sende, blev der reserveret en frekvens til DR også - det er så den der bruges til DVB-T nu. Her er det f.eks. kanal 27 til TV2 og 37 til DVB-T. Men da DR-frekvensen ikke blev brugt til noget, sprang nogle af fabrikanterne over hvor gærdet var lavest, og lavede filtre/forstærkere der kun slap TV2-frekvensen igennem. De filtre skal justeres manuelt af levende mennesker, så der kan man jo spare penge

Citér:
Bare en alm. tag antenne, jeg kender ikke lige navnet, men den er en ældre sag.

Ældre antenner kan sagtens bruges - hvis signalet slipper igennem.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

- Sku' vi ikke starte med at få at vide...

Hvorhenne i vestjylland??

Du kan på boxer's hjemmeside finde et interaktivt kort, som giver et fingerpeg om, om du kan ta' boxer. _HVIS_ du skulle kunne ta boxer på den aktuelle adresse, så SKAL du osse kunne tage DR1, DR2, TV2 samt DR Update fysisk på stedet.

En del "gamle" mennesker har så rent faktisk "kun" en DR-Antenne ( VHF ) siddende, og har "tilfældigt" / Heldigt kunne tage TV2 på samme, da de typisk sender "bedre". Du skal ikke blive forskrækket, hvis du skal ha fat i en af de lokale antenne-snedkere der findes, der er mere mellem himmel og jord, når man taler om modtage-forhold mm. ...

JBLfan

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

- Sku' vi ikke starte med at få at vide...

Hvorhenne i vestjylland??

Du kan på boxer's hjemmeside finde et interaktivt kort, som giver et fingerpeg om, om du kan ta' boxer. _HVIS_ du skulle kunne ta boxer på den aktuelle adresse, så SKAL du osse kunne tage DR1, DR2, TV2 samt DR Update fysisk på stedet.

Der findes også et dækningskort her :

http://www.dr.dk/php/drmu/kortoverlay/danmarks_radio/maps/ma ps-v2/

Her kan man se hvor man måske kan nøjes med en indendørs antenne og hvor man skal have en udendørs. Med antenne på taget bør der altså være dækning over hele landet idag. Jeg modtager selv de 4 kanaler du nævner med en digital antenne på loftet.

Jblfan skrev:

En del "gamle" mennesker har så rent faktisk "kun" en DR-Antenne ( VHF ) siddende, og har "tilfældigt" / Heldigt kunne tage TV2 på samme, da de typisk sender "bedre". Du skal ikke blive forskrækket, hvis du skal ha fat i en af de lokale antenne-snedkere der findes, der er mere mellem himmel og jord, når man taler om modtage-forhold mm. ...

Enig, en lokal fagmand kender de problemer der evt. kan være i området. Hvis hun har købt tv´et hos en radio/tv forhandler kan han måske hjælpe eller henvise til en antennemand.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Nu er der ingen der har spurgt, men hvilken model drejer det sig om ? Og har du søgt kanaler på både den analoge og den digitale modtager (de arbejder seperat !)
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Det ser vist ud til at det er hendes antenne der er lidt for gammel... Nok ca 20 år! Så mon ikke det er dette der gør at hun ikke kan modtage DR2 og også derfor hun ikke kan modtage DR 1 og 2 samt TV2 digitalt?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 09 August 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:
Det ser vist ud til at det er hendes antenne der er lidt for gammel... Nok ca 20 år! Så mon ikke det er dette der gør at hun ikke kan modtage DR2 og også derfor hun ikke kan modtage DR 1 og 2 samt TV2 digitalt? jo, det fildter der sat op skær for de andre kanaler en dr1, tv2, prøv eventuelt at gå uden om fildtret 

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Mr_Tarantino skrev:
Det ser vist ud til at det er hendes antenne der er lidt for gammel... Nok ca 20 år! Så mon ikke det er dette der gør at hun ikke kan modtage DR2 og også derfor hun ikke kan modtage DR 1 og 2 samt TV2 digitalt? jo, det fildter der sat op skær for de andre kanaler en dr1, tv2, prøv eventuelt at gå uden om fildtret 

Hvad er det for et filter du omtaler?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 09 August 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:
nhj4 skrev:
Mr_Tarantino skrev:

Hvad er det for et filter du omtaler? ja, nu er så et spørsmål om du har et fildter på det ved jeg jo ikke, følg ledningen op til antennen og se lige om der er et, når man tager flere kanaler ned er der et fildter der fjerner andre kanaler fra de forskelige antenner der eventuelt kan være på antene master, har du kun en antene bruger man ikke et fildter men har du 2 antenner bruges der et fildter der for at signalerne ikke skal blane sig med hinanden, jeg håber du forstår vad jeg mener

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Antenne sidder desværre for højt til jeg lige kan komme til den. Men hvis man køber sådan en digital box vil den så virke selvom der muligivis er det filter på antennen?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes