Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Hvad skal Mastervol først udskifte? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: Hvad skal jeg først opgradere af mit udstyr?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
23 [71,88%]
5 [15,63%]
4 [12,50%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Ja, nu skal det altså snart være! Ud med en af dem og ind med noget andet mere vellydende!

Først tog jeg det for givet at jeg naturligvis skulle have en ny CD-spille først. Men efterhånden er jeg kommet til at tænke på at højtalerne har den største andel af den samlede lydkvalitet. Eller måske skulle man starte fra bunden og sælge sin forstærker?

(Deciderede forslag til nyt grej kan postes i en ny tråd jeg opretter når jeg har fundet frem til en konklusion)

Desuden skal det lige siges at det skal parres med Clear Water kabler

Og begrund gerne jeres valg!

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Ingen begrundelser?

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Mit råd til dig vil være at gøre dig lidt mere klart hvad det er du ønsker, tag en tur i byen og gerne en by med mulighed for at få nogle indtryk i musikkens tjeneste, få et mere klart syn på hvad der evt. kan tænde din interesse for et evt. produkt, husk ! brug dine egne øre.
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hejsa Mastervol

Jeg har stemt på speakerne. For mig er højtalerne den aller første (og vigtigste) del i et setup. Højtalerne spiller ikke kun sammen med det der fodre dem, men i høj grad med rummet og dine ører. Jeg har selv prøvet at starte forfra et par gange, og hver gang har jeg lånt sønnens gamle Niko amp og Sony cdspille. Gode højtalere vil ofte vise en del - men langt fra alle - af deres kvaliteter med selv hel- og halvdårligt udstyr. Når højtalerne er fundet kan du passende finde en amp der matcher og derefter cd, kabler osv osv... Det vigtigste er, at du på denne måde får et godt kendskab til lyden af de enkelte komponenter og dermed bedre kan vurdere nykøb derefter...

Er din cd for resten ikke sådan en midi-bredde sag i kedeliggrå udgave? Jeg havde sådan en i øhhh slutningen af 80´erne og den spillede dengang ok. Fik også gode anmeldelser

Held og lykke i din søgen

Mvh
MikeAalb

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Mit råd til dig vil være at gøre dig lidt mere klart hvad det er du ønsker, tag en tur i byen og gerne en by med mulighed for at få nogle indtryk i musikkens tjeneste, få et mere klart syn på hvad der evt. kan tænde din interesse for et evt. produkt, husk ! brug dine egne øre.

Denne tråd er mest af alt beregnet til at hjælpe mig påvej til at finde ud af hvilken komponent i mit anlæg jeg skal udskifte først. Den er kun vejledende, og meningen var at der ikke skulle fokuseres på specifikke nye produkter, men kun hvor det ville være mest sensibelt at sætte ind for at opnå den størst mulige lydmæssige gevindst.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg skrev:

Hejsa Mastervol

Jeg har stemt på speakerne. For mig er højtalerne den aller første (og vigtigste) del i et setup. Højtalerne spiller ikke kun sammen med det der fodre dem, men i høj grad med rummet og dine ører. Jeg har selv prøvet at starte forfra et par gange, og hver gang har jeg lånt sønnens gamle Niko amp og Sony cdspille. Gode højtalere vil ofte vise en del - men langt fra alle - af deres kvaliteter med selv hel- og halvdårligt udstyr. Når højtalerne er fundet kan du passende finde en amp der matcher og derefter cd, kabler osv osv... Det vigtigste er, at du på denne måde får et godt kendskab til lyden af de enkelte komponenter og dermed bedre kan vurdere nykøb derefter...

Er din cd for resten ikke sådan en midi-bredde sag i kedeliggrå udgave? Jeg havde sådan en i øhhh slutningen af 80´erne og den spillede dengang ok. Fik også gode anmeldelser

Held og lykke i din søgen

Mvh
MikeAalb

Okay, så du mener altså at jeg skal købe højtalere først da de er den vigtigste part i mit setup, og ville godt at bygge ud fra?

Den er vist fra dengang, men den er nu ikke grå...

http://www.compraventa.com/ad_pics_new/30/3067_pvl_s.jpg

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE] Okay, så du mener altså at jeg skal købe højtalere først da de er den vigtigste part i mit setup, og ville godt at bygge ud fra? Den er vist fra dengang, men den er nu ikke grå...

http://www.compraventa.com/ad_pics_new/30/3067_pvl_s.jpg [/QUOTE]

Jep den ligner meget godt

Helt sikkert... vejen (min vej) frem er højtalere først. Du har en amp/cd der nok skulle kunne vise en højtalers kvaliteter. Som du også selv er inde på, er det højtaleren man "hører" - derfor også  vigtigst at nye højtalere passer i din smag/rum.
Når man starter på en forårsrengøring af setuppet er det også fedest, at få max værdi af investeringerne fra starten af, så der kommer ekstra blod på tanden

Mvh
MikeAalb

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har også stemt på Gale`s..... Hvad har du tænkt på af andre højttalere??

Sony anlægget har jeg hørt før og virker ret fornuftigt og nok ikke så vigtigt at skifte i første omgang, synes jeg.....QS- står jo som Sony`s kvalitets stempel for at der er brugt gode optimale komponenter indeni...ægte Quality....

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg skrev:

Okay, så du mener altså at jeg skal købe højtalere først da de er den vigtigste part i mit setup, og ville godt at bygge ud fra? Den er vist fra dengang, men den er nu ikke grå...

http://www.compraventa.com/ad_pics_new/30/3067_pvl_s.jpg [/QUOTE]

Jep den ligner meget godt

Helt sikkert... vejen (min vej) frem er højtalere først. Du har en amp/cd der nok skulle kunne vise en højtalers kvaliteter. Som du også selv er inde på, er det højtaleren man "hører" - derfor også  vigtigst at nye højtalere passer i din smag/rum.
Når man starter på en forårsrengøring af setuppet er det også fedest, at få max værdi af investeringerne fra starten af, så der kommer ekstra blod på tanden

Mvh
MikeAalb

[/QUOTE]

Ja du rammer ret præcist det jeg har tænkt på da jeg overvejede nye HT'er. Det er jo nok dem man får mest ud af hvis man køber nye. Så måske er det derhen af jeg skal. Det må tiden vise...

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:

Jeg har også stemt på Gale`s..... Hvad har du tænkt på af andre højttalere??

Sony anlægget har jeg hørt før og virker ret fornuftigt og nok ikke så vigtigt at skifte i første omgang, synes jeg.....QS- står jo som Sony`s kvalitets stempel for at der er brugt gode optimale komponenter indeni...ægte Quality....

Ja, højtalerne ligger naturligvis lige for. Men min anke på Sony'en er lidt dens mangel på store strømreserver, og så det faktum at den er beregnet til surround og ikke stereo. Lydkvaliteten er såmænd i orden.

Ja, jeg har overvejet et par stykker fra bla. Audio Pro, Monitor Audio, System Audio og B&W, men vælger jeg at udskifte højtalerne opretter jeg en ny tråd hvor specifikke produkter vil indgå og kan foreslåes.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Det afhænger vel lidt af budgettet, men umiddelbart er jeg enig i højttalerne først. Jeg tror ikke forstærkeren er begrænsningen i dit system som det er nu - omvendt, så "ødelægger" den lyden fra CD-afspilleren så meget at du ikke vil få fuldt udbytte af en ny CD så længe du har dén forstærker.

Problemet er vel i bund og grund at dit system er meget fint sammensat som det er nu, hvis du forbedrer ét punkt vil de to andre automatisk blive begrænsningen. Derfor bør du nok overveje købet grundigt - hvis du køber højttalere, så køb nogle der på den ene side kan vokse med bedre grej, men på den anden side heller ikke er så dyre at du aldrig får skiftet resten.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Mit råd til dig vil være at gøre dig lidt mere klart hvad det er du ønsker, tag en tur i byen og gerne en by med mulighed for at få nogle indtryk i musikkens tjeneste, 

Altså det nærmeste diskotek

Nosferatu

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Det afhænger vel lidt af budgettet, men umiddelbart er jeg enig i højttalerne først. Jeg tror ikke forstærkeren er begrænsningen i dit system som det er nu - omvendt, så "ødelægger" den lyden fra CD-afspilleren så meget at du ikke vil få fuldt udbytte af en ny CD så længe du har dén forstærker.

Problemet er vel i bund og grund at dit system er meget fint sammensat som det er nu, hvis du forbedrer ét punkt vil de to andre automatisk blive begrænsningen. Derfor bør du nok overveje købet grundigt - hvis du køber højttalere, så køb nogle der på den ene side kan vokse med bedre grej, men på den anden side heller ikke er så dyre at du aldrig får skiftet resten.

Okay, det vil sige at du ligefrem mener at min CD afspiller er det stærkeste led i mit system eller er det kun fordi min forstærker er surround? Kender du forresten nyprisen på den afspiller?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Okay, det vil sige at du ligefrem mener at min CD afspiller er det stærkeste led i mit system eller er det kun fordi min forstærker er surround?

Jeg mener ikke at CD-afspilleren er det stærkeste led, nej - dét jeg mener er bare at hvis du bruger f.eks. 4000,- på en ny CD-spille, så får du ikke nok ud af det fordi netop dén forstærker du har "piller" temmeligt meget ved lyden - den har meget egenlyd, kunne man sige, og det gør den til en "bremseklods" i forhold til en bedre afspiller. Jeg vil fastholde at højttalerne bør være det første der ryger, men derefter får du lidt et dilemma imellem forstærker og CD - men jeg ville dog nok skifte forstærkeren først.

Det er ikke så meget fordi det er en surround-forstærker - havde det f.eks. været en Marantz SR 5600, eller en tilsvarende fornuftig surroundreceiver med en ordentlig pass-through funktion, så ville problemet være mindre - dvs., gevinsten ved at skifte CD'en havde været større her og nu.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Juni 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Mastervol skrev:
Okay, det vil sige at du ligefrem mener at min CD afspiller er det stærkeste led i mit system eller er det kun fordi min forstærker er surround?

Jeg mener ikke at CD-afspilleren er det stærkeste led, nej - dét jeg mener er bare at hvis du bruger f.eks. 4000,- på en ny CD-spille, så får du ikke nok ud af det fordi netop dén forstærker du har "piller" temmeligt meget ved lyden - den har meget egenlyd, kunne man sige, og det gør den til en "bremseklods" i forhold til en bedre afspiller. Jeg vil fastholde at højttalerne bør være det første der ryger, men derefter får du lidt et dilemma imellem forstærker og CD - men jeg ville dog nok skifte forstærkeren først.

Det er ikke så meget fordi det er en surround-forstærker - havde det f.eks. været en Marantz SR 5600, eller en tilsvarende fornuftig surroundreceiver med en ordentlig pass-through funktion, så ville problemet være mindre - dvs., gevinsten ved at skifte CD'en havde været større her og nu.

Ganz enig: skifter du cd før amp vil du jo aldrig til fulde (eller bare nært ved) kende dens (cd´ens)egenlyd.. Lidt det samme med kabler, selvom rækkefølgen nærmer sig ren religion: først skiftes højtalerkablerne (som i mine ører har størst indflydelse) og derefter signalkabler..

Mvh
MikeAalb

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Mastervol skrev:

Okay, mange tak for det fyldige svar!

rocksound
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej Master,

Jeg er ikke meget for Poll's, så jeg har ikke stemt...

Jeg synes du skal skifte dine højtalere først. Derfter vil det gå slag i slag.

Køb nogle højtalere der kan fungere sammen med din nuværende forstærker, men som samtidig kan opgraderes på. Dvs. nogle der vokser med en endnu bedre forstærker.

Spar op, og skift forstærkeren ud. Find en der virkelig løfter dine højtalere i forhold til din Sony. Når du har spillet på det et stykke tid, finder du ud af om din cd-spille holder niveauet med dit nye grej, eller om den falder igennem.

Højst sansynligt falder den igennem, og du sparer sammen til en ny der matcher det andet grej, du nu har.

Dette scenarie skete for mig 

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Okay, det er også stort set hvad mange andre råder mig til.

Nogen der har stemt på afspilleren eller ampen som vil udtale sig?

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også mene at du skal skifte speakers først, derefter amp og til sidst cd-spillen. I mellemtiden, når der ikke er råd til de store investeringer, kan du jo gå på jagt efter et godt interconnect kabel til din amp/cd på brugtmarkedet  

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en god ide!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave