Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 07:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Shahinian (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2021 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Er der nogle som har erfaring med dette mærke eller andre mærker med samme princip. Jeg går med lidt af en drøm om at de
kunne skabe et større lydbillede som var noget mere spændende end traditionelle højttalere.
Jeg har ligeledes en forestilling om at de helt vil forsvinde så lyden aldrig fornemmes at komme fra selve højttalerne.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2021 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Compas, Diapason og Obelisk.
Den første i et setup med rørforstærker fra samme forretning som på det tidspunkt havde Shahinian.
Den anden var hos en highend forretning i Ljubliana, her igen på gear som skulle passe til denne højtaler.
Den sidste var i mit eget setup med top transistorudstyr.
Alle gange måtte jeg sande at resultatet i mine ører var rædselsfuldt. Uanset hvor fascinerende jeg end syntes design, tanker ect
var måtte jeg erkende at denne lyd er ikke for mig.

Derfor, mit råd vil være at lytte godt og grundigt inden du køber noget, vi har meget forskellig smag og præferancer og det er
man nødt til at tage i betragtning når man vælger noget som har sin helt egen "flavor".

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006
Sendt: 05 Februar 2021 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Kære HIFY

Jeg kender Mercury temmeligt godt og jeg har den største respekt for vedkommende og sammes evner til kritisk lytning. Jeg kan endda supplere med en fælles oplevelse af Shahinian, Mercury vælger ikke at dele. En ny importør af Shahinian i Sverige lavede en demo i Göteborg med et par Arc. Resten af systemet var en forholdsvis almindelig cd, en pc og et sæt store mono Spektral(US) effektforstærkere. Det vi der oplever kan, uden overdrivelse, beskrives som at stå tæt ved den vrede ende af en skærebrænder. Når jeg alligevel skriver hænger det sammen med at jeg også har hørt Shahinian fungere. Det endda ganske ofte og i mange forskellige setups(Compass, Obelisk, Hawk, Arc og Diapason). Det jeg har hørt var ganske specielt og leverer noget der er svært at finde andre steder. Oplevelsen i Göteborg var et shock i sammenligning.

Claus og Pete i Lydbutikken har da også ofte beskrevet dette mærke som kritisk i forhold til samarbejdet med effektforstærkeren. Det er også min erfaring. Rør i sig selv er ikke nok. Transistorer er ikke sjældent bedre. Men uanset hvilken løsning skal der god strømforsyning til. Jeg er sikker på at andre kan give bedre forklaringer på forholdet og det vil jeg trygt overlade til dem.

Shahinian er som andre højtalere er flest - hvis man holder sig til at der er tale om en kasse, et antal enheder og at de drives af en forstærker. Men efter det niveau begynder forskellene til konventionelle højtalere stille og roligt at blive flere end det sammenlignellige. Selv oplevelsen af at lytte har et lidt forskelligt mål end det der søges konventionelt. Hvorfor kravene til Shahinians omgivelser ikke følger helt de samme generelle regler vi er vant til.

Jeg tøver ingenlunde med at anbefale Shahinian. Men det kræver minimum en praktisk test af hvilken forstærkning du har tænkt dig at sætte på. Til grovsortering af effekt kan du måske gøre en høflig forespørgsel hos Lydbutikken eller eventuel pm. Jeg synes markedet er fyldt med enslydende, kedelige og hundedyre højttalere. Hvorfor jeg selvfølgelig er begejstret når nogen forsøger sig med noget ekstraordinært.

Lidt en sludder for en sladder. Jeg håber du giver dem et lyt alligevel. En ting er sikker. Det er ikke en højttaler for alle og enhver ��

Kh Ingolff
Til top Vis Ingolff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingolff

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 05 Februar 2021 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Jamen er det ikke :)

Har vi virkelig hørt Shahinian sammen, det må da have været den gang der lå en butik længere nede af gaden? Måske var det der jeg ønskede at lytte på dem hjemme.

Nå, men jeg er jo stort set enig i alt det du siger men jeg vil betragte Shahinian som værende i sin helt egen lydkategori. Lidt ligesom nogle fuldtoner kan noget helt særligt, eller horn kan så noget helt særligt andet og så videre. Hvis man så er til dette helt særlige er man i musikhimlen.

Derfor er Shahinian ikke bare en sæt op og nyd, næ nej den går ikke. Men hold da op hvor var det barte svært at komme til at holde af de der fascinerende kasser.

Så gør som Ingolf siger, gør dig det klart at Shahinian er en højtaler du ikke scorer på første date, der skal dælen dylme kurtiseres

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 06 Februar 2021 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

HIFY skrev:
Er der nogle som har erfaring med dette mærke eller
andre mærker med samme princip. Jeg går med lidt af en drøm om
at de
kunne skabe et større lydbillede som var noget mere spændende end
traditionelle højttalere.
Jeg har ligeledes en forestilling om at de helt vil forsvinde så lyden
aldrig fornemmes at komme fra selve højttalerne.

Prøv evt Larsen højtalere fra Sverige.
Det er også en slags omni konstruktion som giver lidt diffus lyd,
alternativ spredning.
Også de ældre Carlsson, de var ikke uden evner.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123

Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 06 Februar 2021 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Sonab
Duevel
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123

tonadoen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause...

Bruger siden: 20 December 2020
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Februar 2021 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Princippet er en afledning Stig Carlsson’s design/Sonab, en total misforståelse af hvad hi-fi er og hvordan stereo virker, men princippet løser problemet med dårlig elektronik og højtalere som røber hvor de står for lytteren, højtaleren forsvinder nemmere ved ikke kaste lyden direkte mod lytterens øre.

Men det er ikke hi-fi ,men bare lyd, hi-fi er en illusion! som fører dig til optagelsens Lokalitet fra din dagligstue. men det kræver at stereoanlægget virker som en stor hovedtelefon, den perfekte lyd fra elektronikken tilføres højtaleren som så vidt muligt afleverer sin perfekte lyd til til dine øre uden nogen rumindflydelse, din hjerne kan så ikke lade være med at skabe det rum og de instrumenter som mikrofonerne har hørt på optagelses stedet, det er nu muligt både at gengive et meget lille rum/lille perspektiv og et kæmpestort rum/perspektiv. og højtalerne vil være helt!! væk!. Alt vil afhænge af optagelsen indhold og den lokalitet optagelsen er lavet i.

Men inden man når der til er der mange bump på vejen i at skabe den perfekte elektronik/højtaler og det rum hvor lyden ikke påvirkes af selve rummet, men kun rammer dine øre direkte. Der er forskelig metoder til at opnår dette, men et minimums krav er at højtalerne kaster sin lyd direkte mod dine øre.

Deraf opstår alle kompromiserne/genvejene til et eksempelvis et større mere frit "svævende" lydbillede, problemet er bare at lydbilledet er blevet til konstant skabt af højtalerkonstruktionen og afhængig af denne, perspektivet er ikke mere en variabel som er afhængig af kildematerialet , en nøjagtig gengivelse af kildematerialet som er det jeg kalder hi-fi.
Til top Vis tonadoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonadoen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes