Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 20:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Receiver/udstyr? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nybyggeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2016 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej, er ny herinde på forummet og jeg kunne godt bruge noget hjælp i forhold til valg af forskellige ting til hjemmebio.
Jeg er ved at få fat i nogle B&W 683 s1 i super flot stand på 250w.
Så er det så at jeg bliver i tvivl i forhold til valg af receiver, da jeg ikke ved hvilke mærker der passer bedst til B&W højtalere og hvor kraftig en sådan
receiver skal være. Jeg har kigget på forskellige marantz, rotel og denon indtil videre. Budgettet er ikke enormt og derfor kigger jeg mest efter brugte
receivere.

Ville man evt kunne sætte en eller to effektforstærkere til receiveren og hvordan fungere dette?
Hvis jeg nu køber en receiver og en effektforstærker hvad skal man så gøre for at det spiller 100%?

Det her har nok været oppe at vende i forummet før men jeg er virkeligt kommet på dybt vand her, også i forhold til hvor tykke mine højtaler kabler
skal være ved en længde på 10m når højtalerne kører i 8 ohm?

Til en start bliver hjemmebio'en kun med 2 fronter.
Til top Vis Nybyggeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nybyggeren

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Februar 2016 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Hæft dig ved impedansoplysningerne. 8 ohm min. 3 ohm. Det kræver en strømstærk forstærker/reciever og det må du forvente koster. Ignorerer du dette får du ikke det optimale ud af dine højttalere.

Du kan vælge at købe en surroundreciever med de ønskede egenskaber OG med udgange til effektforstærkertilslutning. Kravene til effektforstærkerne er de samme som ovenfor beskrevet. Sørg for tilstrækkelig stor uklippet effekt, som B&W lægger vægt på i deres opgivelser. Se denne tråd om emnet.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Nybyggeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2016 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har nu fået højtalerne hjem, men er dog stadig i tvivl omkring valg af receiver. Jeg har indtil videre fundet frem til at en
ydelse på omkring 100 watt i 8 ohm fra receiveren skulle være mere end rigeligt til disse højtalere, er det korrekt eller er skal der
mere effekt til?

Jeg har også læst omkring hvilket mærke receiveren skal være da dette også har indflydelse på lyden. Hvilke mærker ville i kunnet
anbefale, jeg vil gerne have en klar, ren lyd med en ikke overdrevet bas? Jeg har blandt andet selv kigget på Onkyo, Marantz, Rotel,
Denon og NAD.

Og hvordan finder jeg ud af hvilken tykkelse mine højtalerkabler skal være, evt nogle regler omkring dette, der skal trækkes et
kabel til hver højtaler på 2 meter?

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Februar 2016 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv brugt Yamaha reciever i en del år, og den spiller rigtig godt med B&W, som kan være lidt krasse i diskanten. Noget fra 7 serien og op
burde være rigeligt. Skal du køre fuld surround eller kun stereo?

Mht højtaler kabler ville jeg bruge noget 2,5 kvadrat ofc. Jeg bruger selv hjemmelavede kabler af el ledninger til fronterne.

Nybyggeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2016 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Kigger lidt nærmere på Yamaha, men hvor meget effekt skal man op omkring før at receiveren har fuld magt over højtalerne?

Jeg regner med at købe en center også køre de 2 fronter på også kører ''Surround'' på den måde.

Jeg har lige prøvet højtalerne på en ældre Denon 720 forstærker med 90 watt i 8 ohm og den kan godt trække dem men jeg kan
høre en form for baggrundsstøj fra diskanterne, så lyden er ikke ren. Ved ikke om det evt. kan have noget at gøre med at jeg kørte
musikken fra min mobil gennem et jack stik og aux? Det er nemlig specielt den form for baggrundsstøj jeg ikke vil have
overhovedet. Dog da jeg prøvede dem på en Hegel receiver var lyden i højtalerne krystalklar uden baggrundsstøj. Er problemet at
jeg ikke har lige så meget effekt at gøre godt med som den Hegel, eller en ringe forbindelse mellem mobil og forstærker?

Evt nogle der har erfaringer med andre receiver mærker sammen med B&W?

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2016 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Det har helt sikkert været Jack stik, med mindre der har været en fejl på forstærkeren. Min receiver er en 667 og den er rigeligt fin til almindelig film
og fjernsyn i min lille stue. Center kvalitet har rigtig meget at sige for lyd kvaliteten på et surround anlæg. Du vil også have glæde af at tilføje
baghøjtalere og sub hen ad vejen. Min far havde samme højtalere som dine og brugte et lille Yamaha midi anlæg på 50w og det lød faktisk helt godt.
Hvis du skal lytte mest til musik (stereo) vil en stereo forstærker nok være at foretrække...

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2016 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Mht watt: 100 "gode" watt er nok at foretrække. Men prøv at tage rundt til nogle B&W forhandlere og lyt til nogle forskellige kombinationer. Du vil
lære rigtig meget og forhandlere er typisk meget ivrige efter at dele ud af ekspertise og alm råd og vejledning.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Februar 2016 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Kabler med en tykkelse lidt over alm. lysnetledning bør være nok. M.h.t. effekt, så har surroundforstærkeren typisk lidt mere overskud, når den 'kun' skal trække fronterne (stereo), men ikke bruge effekt på center/baghøjtalere. Det skyldes, at med de mange kanaler en surroundforstærker er bygget til at kunne trække, vil det oftest være dens strømforsyning, der sætter den absolutte grænse for effekten. Med kun to kanaler har disse rådighed over hele effekten. Men, dit spørgsmål om effektbehov afhænger så meget af forskellige faktorer (dine vaner, rumstørrelse, film/musiksmag, o.s.v.), at det i realiteten er umuligt at besvare - medmindre man har kendskab til alle disse faktorer.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Nybyggeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2016 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet nogle modeller som jeg virkeligt godt kan lide og som gerne skulle kunnet trække mine højtalere med et rimeligt
overskud, i forhold til lyttevaner så hører jeg meget pop og rap musik, ser mange ''skræk'' og ''action'' film og derfor bliver de nok
skruet rimeligt op i styrke, men der skal dog heller ikke så meget til at spille rummet op, som omtrent 6 x 4,5 meter.

Marantz SR5010 - 5300,- (120W, 8 ohm)
Marantz SR6009 - 4750,- (110W, 8 ohm)
Denon AVR-X2200W - 4200,- (95W, 8 Ohm)

evt noget jeg skal være opmærksom på inden køb af receiver, jeg syntes selv at det virker til at man får virkeligt meget for
pengene især ved Marantz, fede funktioner, fedt design og stor styrke. Nogen der ejer nogle af disse receivere og kan anbefale eller
fraråde mig dem?

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Februar 2016 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Ud af de tre nævnte modeller skal du gå efter SR6009.

SR5010 er for svag (Marantz angiver forkerte data på deres hjemmesider. Den er Marantz-udgaven af X2200W) og Denon X2200W....ja, svaret er jo
givet i parantesen.

SR6009 er lig Denon X3100 (de er begge udgået fra leverandør), og de nye versioner hedder så Marantz SR6010 og Denon X3200W.

Den første version af 683 er en strid børste at arbejde med. Jeg har set indtil flere kraftige forstærkere gå knæ på den model. Det er dejlig højttaler
rent lydmæssigt, men den bliver bare en kedelig og uinspirerende kop the, hvis du ikke sørger for at give den strøm nok.

Mit bud vil være; Gå efter mindst en SR6010/X3200, tilsvarende Yamaha eller hvad du nu falder for. Så er du igang. Når du så får økonomi og mod på
det, drøner du ud og finder en effektblok af kraftig kaliber og smider i nakken af receiveren.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Nybyggeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2016 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Sr6009 koster næsten 3000 mindre end sr6010 og i forhold til funktioner så kan jeg ikke få øje på den store forskel. Hvis jeg engang vil ud at
investere i en effekt, skal det så være samme mærke, altså marantz?

Ville sr6009 give strøm nok til en god lydoplevelse, jeg syntes ikke lige at budgettet er til at købe en effekt til mange tusinde kroner i nærmeste
fremtid?

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Februar 2016 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Du kan få et ok resultat ud af en SR6009 og så kigge efter en effektblok senere. Effekten behøver ikke være samme mærke som receiveren, så der er
masser af muligheder, både som nyt og brugt.

Forskellen på SR6009 og SR6010 er Dolby Atmos og HDCP 2.2 (sidstnævnte er nødvendig hvis du vil igang med de nye UHD Blu Ray der lander på
markedet her om et par måneder. Er det ligegyldigt for, så kan du med fordel sparer ved at købe den udgåede model.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes