Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Manglende lydformater (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dennis Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et system bestående af en PS3 forbundet til Onkyo 805 via HDMI. Kører med M&K højttalere. Jeg sad og læste i manualen og det virkede til at jeg skulle kunne vælge formater som DTS HD, Dolby Digital True HD osv. osv. på min receiver står der altid multichannel når jeg ser Blu-ray eller DVD også selvom den er sat til andre formater, så vidt jeg ved. Multi burde mig bevidst kun være ved PCM - altså ren lyd. Er der noget der skal være slået til på min PS3 eller er det i min receiver den er gal?? Håber nogle kan hjælpe fordi jeg synes ikke min surround sound lever op til dets potentiale lige for tiden.

Til top Vis Dennis Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Thomsen

Yoda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror efterhånden, at det er det mest stillede spørgsmål fra PS3-ejere i div. fora 

Din PS3 kan IKKE sende HD-lyd ud som bitstream, så din receiver kan stå for dekodningen. Den kan kun dekode det internt og sende det videre som PCM. Det er altså den helt rigtige HD-lyd, der sendes via HDMI til receiveren, men da det allerede er dekodet, så opfatter den det bare som PCM (hvilket det også er). Der er altså intet i vejen med lyden - det er efter min mening ren placebo-effekt, hvis man synes, at PCM lyder dårligere end bitstream, for i princippet er det ligegyldigt, hvor dekodning finder sted.

Med en PS3 som afspiller får du aldrig en receiver til at skrive noget fancy i displayet, og i princippet har du ikke brug for en receiver med lyddekodere, for de er ikke i brug. Hvis du vil se, hvad PS3 dekoder og sender videre, så skal du se det på skærmen ved et tryk på fjernbetjeningen.

Haapanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2008
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Eller select knappen på controlleren :)
Til top Vis Haapanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haapanen

Dennis Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Okay, tak... tror også efterhånden jeg er nået frem til dette i andre fora.

PS3 sat til LPCM

Receiver ordner så dekodningen af lyden og der vil altid stå multichannel i displayet også selvom den afspiller True HD aller MA DTS HD.

Til top Vis Dennis Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Thomsen

hppl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Yoda skrev:
Jeg tror efterhånden, at det er det mest stillede spørgsmål fra PS3-ejere i div. fora 

Din PS3 kan IKKE sende HD-lyd ud som bitstream, så din receiver kan stå for dekodningen. Den kan kun dekode det internt og sende det videre som PCM. Det er altså den helt rigtige HD-lyd, der sendes via HDMI til receiveren, men da det allerede er dekodet, så opfatter den det bare som PCM (hvilket det også er). Der er altså intet i vejen med lyden - det er efter min mening ren placebo-effekt, hvis man synes, at PCM lyder dårligere end bitstream, for i princippet er det ligegyldigt, hvor dekodning finder sted.

Med en PS3 som afspiller får du aldrig en receiver til at skrive noget fancy i displayet, og i princippet har du ikke brug for en receiver med lyddekodere, for de er ikke i brug. Hvis du vil se, hvad PS3 dekoder og sender videre, så skal du se det på skærmen ved et tryk på fjernbetjeningen.

jeg kan høre at du IKKE var med til vores shoot out i AV precisions lokaler i vejle.det er ligegyldigt hvor det forgår henne.men at der ikke er forskel på dekodning som så,er simpelhen forkert.vi var ca 10 personer,og der var absolut ingen tvivl.Panasonic bd50 og PS3 var de dårligste til at dekoden,denon 1800 var uden for nr da der var en firmware bug.den bedste var pioneer lx 91 skarpt  forfulgt af Nads blu-ray og derefter denon receiveren.denons egen blu-ray afspiller lå relativt tæt på recieveren.forkellen mellem den dårligste og bedste var IKKE marginalt

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54422& KW=p%2Elas&PN=1&TPN=18

her er et link til ovenstående

Til top Vis hppl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hppl

Yoda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Jeg skriver "i princippet", for det bør være ligegyldigt, om en udpakning gøres det ene eller det andet sted. Man kan kun pakke ud rigtig eller forkert. Jeg vil ikke påstå andet, end at I givet har haft en anden oplevelse - derfor brugte jeg også vendingen "i princippet", for jeg har læst, at lyttetests har vendt tommelen nedad for kvaliteten af intern dekodning i PS3... Jeg har både haft en PS3 og en Panasonic BD35, og jeg kan ikke høre forskel på dekodning i PS3 og i receiveren (Denon 1909), men det er så absolut heller ikke referenceudstyr.

Og hvad skulle jeg dog i Vejle, hehehe

Dennis Thomsen skrev:

PS3 sat til LPCM

Receiver ordner så dekodningen af lyden og der vil altid stå multichannel i displayet også selvom den afspiller True HD aller MA DTS HD.

Nej - PS3 står for dekodningen. Din receiver står alene for af forstærke multikanal-lydsporet (LPCM).

hppl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Yoda skrev:
Jeg skriver "i princippet", for det bør være ligegyldigt, om en udpakning gøres det ene eller det andet sted. Man kan kun pakke ud rigtig eller forkert. Jeg vil ikke påstå andet, end at I givet har haft en anden oplevelse - derfor brugte jeg også vendingen "i princippet", for jeg har læst, at lyttetests har vendt tommelen nedad for kvaliteten af intern dekodning i PS3... Jeg har både haft en PS3 og en Panasonic BD35, og jeg kan ikke høre forskel på dekodning i PS3 og i receiveren (Denon 1909), men det er så absolut heller ikke referenceudstyr.

Og hvad skulle jeg dog i Vejle, hehehe

Dennis Thomsen skrev:

PS3 sat til LPCM

Nej - PS3 står for dekodningen. Din receiver står alene for af forstærke multikanal-lydsporet (LPCM).

det er en skam at det ikke holder i praksis.jeg er selv afhængig af extern dekodning,da min lexicon ikke kan gøre det.det gør det bare mere vanskeligt at købe en ordentlig afspiller

Til top Vis hppl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hppl

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

hppl skrev:

Yoda skrev:

jeg kan høre at du IKKE var med til vores shoot out i AV precisions lokaler i vejle.det er ligegyldigt hvor det forgår henne.men at der ikke er forskel på dekodning som så,er simpelhen forkert.vi var ca 10 personer,og der var absolut ingen tvivl.Panasonic bd50 og PS3 var de dårligste til at dekoden,denon 1800 var uden for nr da der var en firmware bug.den bedste var pioneer lx 91 skarpt  forfulgt af Nads blu-ray og derefter denon receiveren.denons egen blu-ray afspiller lå relativt tæt på recieveren.forkellen mellem den dårligste og bedste var IKKE marginalt

Rigtig interresant læsning! Noget jeg dog savner: Der er ingen info om hvordan bas-manegement, højtalerplacering etc var sat op. Hvis recieveren var sat korrekt op til rummet mhs til forsinkelse af bagsignaler og evt havde andre indstillinger slået til og de forskellige afpsillere var sat op til de enkelte brugeres hjemme-systemer er det jo ikke underlgit de faldt på halen. (mener ikke denon 3808 kan lave basmanegement, forsinkelse etc på pcm signaler, men hvis den kan og gjorde dette ud over de enkelte afspilleres indstillinger bliver det jo først noget grisseri).

Otto (eller andre der var med): Hvis du læser dette, er det så noget du kan udtale dig om?

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
hppl skrev:

Yoda skrev:

Rigtig interresant læsning! Noget jeg dog savner: Der er ingen info om hvordan bas-manegement, højtalerplacering etc var sat op. Hvis recieveren var sat korrekt op til rummet mhs til forsinkelse af bagsignaler og evt havde andre indstillinger slået til og de forskellige afpsillere var sat op til de enkelte brugeres hjemme-systemer er det jo ikke underlgit de faldt på halen. (mener ikke denon 3808 kan lave basmanegement, forsinkelse etc på pcm signaler, men hvis den kan og gjorde dette ud over de enkelte afspilleres indstillinger bliver det jo først noget grisseri).

Otto (eller andre der var med): Hvis du læser dette, er det så noget du kan udtale dig om?

der er hvis noget du har fået forkert i halsen.receiveren var just/kalibreret op til de M&K 750 vi brugte til "testen".det eneste afspilleren skal sørge for er at smide PCM eller bitstream ud via hdmi(vi huskede også at slå dynamic compresion fra).alt bas manegement foregår ovre i forstærkeren som blev kalibreret med en db(radio shack)måler.ALT var som det skulle være.ud over Otto,var der jan som til daglig driver hifiklubben i randers.så erfaring var der nok af

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Dennis Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Men er jeg helt forkert på den hvis jeg har sat min PS3 til LPCM og self været inde or markere de forskellige PCM + dolby og dts? (der står jo dog ikke true hd og DTS HD?)?

Så står min receiver til automatisk at spille true hd når input er true hd og dolby digital når inputtet er dolby digital osv. men uanset hvilket lydformat den spiller står der automatisk multichannel fordi LPCM lyd er sat til multichannel.

Men får jeg så også True HD og MA DTS HD ud af det?

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
Ney_ skrev:
hppl skrev:

Yoda skrev:

der er hvis noget du har fået forkert i halsen.receiveren var just/kalibreret op til de M&K 750 vi brugte til "testen".det eneste afspilleren skal sørge for er at smide PCM eller bitstream ud via hdmi(vi huskede også at slå dynamic compresion fra).alt bas manegement foregår ovre i forstærkeren som blev kalibreret med en db(radio shack)måler.ALT var som det skulle være.ud over Otto,var der jan som til daglig driver hifiklubben i randers.så erfaring var der nok af

Jammen det er da godt at høre. Tak! :)

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2009 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Dennis Thomsen skrev:

Men er jeg helt forkert på den hvis jeg har sat min PS3 til LPCM og self været inde or markere de forskellige PCM + dolby og dts? (der står jo dog ikke true hd og DTS HD?)?

Så står min receiver til automatisk at spille true hd når input er true hd og dolby digital når inputtet er dolby digital osv. men uanset hvilket lydformat den spiller står der automatisk multichannel fordi LPCM lyd er sat til multichannel.

Men får jeg så også True HD og MA DTS HD ud af det?

Din ps3 kan ikke bitstreame HD lyd, der kommer ALDRIG til at stå andet end multichannel/pcm på din reciever når du bruger ps3'en til bluray med hd spor. Mener bestemt ps3'en har en funktion hvor der vises på skærmen hvilket lydspor den spiller, så prøv dette (ejer ikke slev en ps3, men mener bestemt dette er tilfældet).

Du kan jo prøve at skifte til et normalt DTS/DD lydspor og skifte til bitstream og se om din forstærker skifter til det korrekte format hvis du er nervøs for noget går galt.

Kenny
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Vil det sige at man faktisk kan få fuld udbytte af HD lyden fra BD med en ældre surroundforstærker fra før HD-lyd blev indført, så længe man afkoder det i sin PS3 ?
Til top Vis Kenny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenny

Yoda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Kenny skrev:
Vil det sige at man faktisk kan få fuld udbytte af HD lyden fra BD med en ældre surroundforstærker fra før HD-lyd blev indført, så længe man afkoder det i sin PS3 ?

Ja - hvis altså din forstærker kan modtage LPCM via HDMI. Din forstærker har ikke brug for dekodere til HD lydformaterne, når du bruger en PS3 som afspiller.

Du kan IKKE få HD lyd ud af den optiske udgang.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Kenny skrev:

Dette kan også lade sig gøre med en Bluray afspiller der har analoge udgange, så behøver man ikke engang hdmi på surrounden :) Er dog ikke muligt på en ps3.

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Som du sikkert har læst mange gange, vedr. svar på din PS3 om den kan bitstreame, og nej det kan den ikke, der vil som de andre skriver komme til at stå LPCM i displayet på din reciver. Men jeg vil anbefalde dig at købe en anden BD-afspiller, da der lydmæssigt er forskel på, om lyden bliver konventeret i PS3eren eller ej. Dette har en kammerat & jeg teste med en PS3 og en Panasonic DMP-BD35, og der var vi helt klart begge to enige om at lyden var bedst i Panasonicen end i PS3 også selvom at der stod LPCM i displayet.... Dette er både teste på mit eget udstyr og min kammerats udstyr og vi kunne KLARt høre forskel. Det skal lige siges at vi testede ved flere forskellige BD-film og brugte samme opsætning og volume hele tiden....

jeg ved godt at det ikke er emnet, men hvis du går meget op i lyd, så vil jeg anbefalde dig at købe en anden BD-afspiller. eller hvis du har en kammerat som har en Alm. Bd-afspiller, så prøv at lave samme samligning og brug forskellige film ved samme opsætning og volume, så er jeg sikker på at du kan høre en forskel.

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes