Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 14:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp ønskes - 1 LineIn til 2 kilder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bale
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hej med jer, fagfolk og Hifi-guruer. Først og fremmest, undskyld hvis emnet er forkert placeret. Jeg er lidt i tvivl om hvor det præcist bør ligge...

Jeg har et problem som jeg tror bygger på spændings-forskelle (eller overspænding på min LineIn-port)

Jeg har fået mig en EEE Box og i den anledning ville jeg gerne have den koblet på mit surround-anlæg - et HomeCinema-sæt fra Sony (DZ-110).

Problemet består dog i, at jeg kun har 1x LineIn men 2 kilder .
Den primære kilde har indtil nu været min stationære pc, som kører lyden til DZ-110'eren via LineOut -> LineIn.

Jeg fik så den idé at købe mig 2x Y-phonosplitter (2xhun -> 1xhan pr. stk) for på den måde, at koble begge enheder på anlægget .

Da jeg fik koblet begge enheder på i slukket tilstand var der intet problem, da jeg bagefter tændte min EEE Box og satte musik igang. Dog ville jeg kort efter tænde min stationære og surfe lidt, men opdagede da ved opstart, at lyden faldt MARKANT i lydstyrke - og jeg koblede derfor min stationære fra LineIn - hvilket løste problemet. Ergo må der være dobbeltspænding på LineIn.

Løsningen er pt. at koble en af enhederne fra når begge systemer skal bruges - men det ville jo være rarest, hvis jeg kunne benytte begge systemer uden, at skulle bakse med at plugge kabler fra og til hver gang. Kan i hjælpe mig?

På forhånd tak.

Til top Vis bale's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bale

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juli 2009 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juli 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Og så lige lidt forklaring. Når din stationære er tændt og ikke spiller noget lyd vil lydkortet stadig forsøge at holde en spænding på 0 på outputtet. Men når du så kobler EEE boksen til vil lydkortet nok se lidt spænding derfra som den så prøver at trække mod 0.

Min gamle elektroniklærer vender sig sikkert i graven over den forklaring, men håber det giver lidt mening

bale
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juli 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Arh, jeg var dælme ikke klar over, at der fandtes phono-omskiftere. Jeg havde godtnok set dem til alm. jack-stik, men nu ved jeg da hvad jeg skal gå efter.

I øvrigt, tak for forklaringen Ney_ - jeg kan sagtens forstå din forklaring - og jeg tror som egentlig også det er dér problemet ligger. Jeg havde vist bare ikke tænkt mig så godt om, da jeg i min iver over at have fået min nye EEE hjem, satte den til anlægget .

Jeg må lige have en boks bestilt hjem, tak for linket :)
Til top Vis bale's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bale

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes