| Forfatter |
|
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en xr59. der er fordele og ulemper ved den. Kritikken går på at den kan være skinger hvis den bliver matchet med bestemte højttalere. Den generelle holdning, også fra kritikerne er at det er et godt køb til prisen. Jeg er på ingen måde ekspert men så vidt jeg har forstået benytter den en switchmode strømforsyning, som medvirker til at den er strømbesparende. jeg har skrevet om mine egne erfaringer med forstærkeren her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=53652&g et=last#1842082 hvis du læser hele tråden kan du få indblik i MANGE holdninger og erfaringer med forstærkeren, hvor folk med større teknologisk basisviden redegør for den digitale signalvej og receiverens strømforbrug. Den har ikke pre-out så jeg ved ikke om den kan spændes foran en effekt. god læsning.-)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Switchmode kan bruge både i srømforsyning og forstærkerdelen (såkaldt klasse d).
Som strømforsyning kan den anvendes på alle forstærkertyper og er mere effektiv end lineære strømforsyninger.
En kombination af begge giver naturligvis den største strømbesparelse.
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået et nyt input til ideen:
Hvis jeg lader afspilleren om at dekode lydformaterne, altså køber en god blu-ray afspiller f.eks., og sender signalet til effektforstærkeren, som jeg lige nu er mest bestem på skal være en selvbyg klasse D, jeg har fået tilbud om, virker det som den bedste idé. På den måde slipper jeg for at skulle gå på kompromis med lyden i forforstærker og skal heller ikke købe en, der sluger en masse strøm.
Næste del af læsningen må så gå ud på at finde en måde at kontrollere volumen på effektforstærkeren ved en ekstern kontrol, evt. også en equalizer.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Equalizer og forforstærker går nok ud på et mht. strøm.
Et 6 kanals volumenpotmeter kan du bruge som mastervolumen til effektforstærkeren
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så bliver jeg nok nødt til at bide i det sure strømæble og enten købe forforstærker eller equalizer og potmetre til. Der skulle helst være en sweeper på frekvenserne :(
Kjeldsen, tak for tippet, men jeg har ingen erfaringer med volumenpotmetre. Har du et du kan anbefale på stående fod?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes iøvrigt også afspiller med indbygget mastervolumen, så måske kan finde den helt rigtige Blue Ray afspiller og slå tre fluer med et smæk.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for links, Kjeldsen! Der kommer efterhånden flere og flere faktorer på, der spiller ind for at få en god lyd. Det virker som om man er nødt til at gå på kompromis med strømbesparelserne for at få et system, der også er fleksibelt - ærgerligt nok!
Det kunne være sjovt at have et diy-system, men hvis der så alligevel skal bruges en equalizer/processor der kan equalisere hver kanal, er selve ideen med projektet gået lidt tabt, og jeg kan lige så godt købe en integreret Arcam f.eks. og få den gode lyd ud af det.
Jeg går lidt i tænkeboks igen og kigger evt. på at finde en surroundprocessor, der kan noget uden at trække alt for meget strøm.
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må da være helt utroligt dårlig til at søge. Jeg ender altid med at finde amerikanske produkter, som denne Outlaw Audio Model 997, som ikke er i handel endnu. Selve produktet ser jo ellers godt ud, og hvis den kunne understøttes af en klasse D forstærker, ville der jo nok alligevel være penge at spare i strømforbruget ift. den integrerede surroundbøf, der står i min stue lige nu.
Hvis nogen har gode links til surroundprocessorer uden forstærker, der rent faktisk forhandles i Danmark eller EU, tager jeg også gerne mod dem!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
I google kan du vælge kun at søge i Danmark. Ellers er det en god idé at kigge i Tyskland, da priserne ofte vil være 50% af de danske. Især er Denon billigt i Tyskland, og køber du hos en officiel godkendt forhandler (gælder alle større mærker) kan du få repareret i DK.
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøvede Denon på de tyske sites, og umiddelbart virkede det ikke, som om der var nogle besparelser, men igen - jeg er ringe til at søge :)
Til gengæld fandt jeg en spændende Audiolab 8000AP, der er en ren processor - og som skulle gøre arbejdet til UG med kryds og slange. Den arbejder jeg videre på:)
|
| Til top |
|
| |