| Forfatter |
|
MadsTejlgaard Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg har lige samlet følgende op, efter at have handlet gennem gul og gratis:
2stk Dali concept 1 2stk Dali concept 2 (planer om at bruge dem som for-højtalere) 1stk Dali concept center 1stk Dali concept sub
og masser af Dali's billigste kabel...jeg måtte slippe 3500, og alt lader til at virke som det skal, men nu mangler jeg så en reciever til at drive skidtet.
Og ja, hvis i allerede her har et godt forslag, så spring endelig resten af den her post over og kom med et bud.
Men ellers er her lidt mere info om mig:
Højtalerne står i et lille værelse på ca. 12 kvadratmeter, og det var et krav at min løsning kunne levere surround som passede sig både mht. størrelse af rummet og min pengepung.
Jeg er bestemt ikke audiofil - de er købt fordi jeg ikke vil sætte masser af penge til på højtalere, bare fordi jeg vil have surroundlyd i computerspil og film som ikke fejler alt for meget.
Det samme skal gælde for recieveren: jeg er ikke interesseret i at tabe 50% af prisen på den i løbet af et par år...hellere tabe 500 kr på en reciever jeg giver 3000 for, end en halvering af værdien på en reciever jeg giver 1000 for. Det er jeg klar over let kan betyde, at jeg må handle brugt. Well, so be it! :P
Tænk på mig som en snusfornuftig noob der er mere interesseret i ikke at tabe penge, end i at det absolut skal ligge indenfor et bestemt budget. Og så bemærk lige engang, at jeg ikke er musikentusiast - jeg kan godt lide musik, men jeg er ret kræsen. Ikke som i "jeg er en kender og derfor kan jeg ikke holde musik der er det og det i vejen med"-kræsen - men derimod kræsen som i "jeg er et lille barn der nægter at spise oliven fordi de er lidt bitre"-kræsen. Min samling er beskeden, og anlægget vil sandsynligvis kun bliver brugt til musik hvis anskaffelsen af god sound pludselig opildner en hidtil undertrykt interesse for god musik.
Mht. lyd så ved jeg simpelthen ikke hvad jeg kan lide - dog er jeg ikke meget for dominerende diskanter. Så lyden må altså godt føles mørk og tung, men dette er absolut ikke et krav. Og jeg kan sandsynligvis slet ikke høre halvdelen af de detaljer i opfanger, men jeg vil da gerne kunne skelne instrumentgrupperne fra hinanden i ringenes herre soundtracket uden at få hovedpine af og forsøge =P
Endelig er der nogen tekniske krav...der skal lidt features på bordet. Recieveren skal primært være koblet på en optisk udgang fra en computer, og i fremtiden muligvis andre digitale kilder (såsom en playstation 3, en xbox, med videre). Den skal selvfølgelig kunne dekode nogen filmformater, og så skal den være i stand til at drive højtalerne. Opgraderingsmulighed i retning af tilføjelsen af bedre fronthøjtalere og en effektforstærker til dem vil helt sikkert også være et plus. Digital analog konverteren i recieveren skal selvfølgelig være fornuftig, eller også skal jeg ha fat på en dedikeret een (kan man overhovedet få det til surround?)...
Nåhja, og så vil det også være rent blær hvis setuppet kan opgraderes til 7.1 - så kunne jeg jo i fremtiden købe nogen dali ikon højtalere til front, eller hvis jeg på en eller anden måder skaffer plads til gulvhøjtalere kunne jeg sætte noget der virkelig rykker på...og så degradere de eksisterende concept 2 til midt-højtalere...
Men ja, husk på prisen på mit system so-far - jeg har da lidt og købe ind for, men jeg skal altså have noget der er proportionalt med. Hvis jeg bliver besat og vil have sindsyg lyd sælger jeg jo dem her og køber noget helt nyt, inklusive reciever, så de baner skal i slet ikke tænke i. Det skal bare lyde godt med de her højtalere(men recieveren må altså godt være flaskehalsen i systemet, det har jeg intet problem med så længe det ikke er grelt), med rimelighed holde værdien (både hvis det betyder en dyrere eller billigere løsning her og nu), have en god digital indgang, og så er det er saftigt plust hvis man stadig kan anvende recieveren i forbindelse med opgraderinger af stereolyden eller af antallet af surround enheder.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 03:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
....ok nu hvor jeg har surfet brugtmarkedet lidt er det gået op for mig, at 7.1 er dyyyyyrt så det vil jeg ikke købe efter medmindre jeg rent faktisk har det eller det på magisk hvis ikke koster ret meget ekstra.
Jeg har kik på følgende:
Denon AVR 2800 til 800kr (den kan jeg hente)
NAD T-742 til 1200 (den skal sendes med posten)
Men hvad siger i? både Denon og NAD går vel godt sammen med concept højtalerne fra Dali? og er 40-50 watt rms ikke rigeligt til concept 2, hvis det er ?
Hvad med Onkyo og andre mærker?
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
7.1 er totalt overkill i sådan et lille rum, og medmindre du forventer at investere i bluray er der ikke 7.1 lydspor på særlig mange film, så man skal bruge en reciever der kan opssalere til 7.1.
Syntes personligt Denons recievere går rigtig godt til concept serien. Nu er 2800 jo ikke den nyeste, men hvis den er i pæn stand er 800kr alligevel en rigtig god pris syntes jeg!! Og burde bestemt spille fint med Dali'erne. Du får ikke det vilde automatiske setup af højtalere og rumkorrektion, men du burde få en rimelig god surround decodning og musikafspiling.
__________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa hvis du ikke kan lide dominerende diskanter ville jeg ikke sætte denon og dali concept sammen det kan godt blive til for meget.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Tak for svarene! Jeg dropper helt alle tanker på 7.1 så....
Jeg tror helt ærligt at rumkorrektion og andre fancy features er noget der må komme til senere...planen er ikke at der skal spilles super højt...
Det er desværre en kompromisløsning jeg er ude i, hvordan jeg så end vender og drejer det, når mit værelse nu ikke er større, og både fungerer som soveværelse, kontor og stue...
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.h.t. dominerende diskant, så findes der jo tonekontroller på receivere. Bare brug dem, de er der for det samme .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 02:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok...ja du har jo nok ret i, at en justering på tonecontrolleren kan kompensere for det jeg har oplevet mht. diskanter på de andre (meget ringe) anlæg jeg har haft...
Men hvis der ikke er andre gode råd tror jeg, jeg vil forsøge og springe på een 5.1 forstærker af et kvalitetsmærke når der kommer en til salg i nærheden...
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 02:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et mærke jeg ville kigge efter hvis jeg var i din position, var Marantz, de spiller med lidt mere glød og fylde end Denon, men er ikke helt så præcise med hensyn til effekter på film. Det er jo en balancegang man må tage
God jagt på vellyd :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 04:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon 2800'eren var desværre afsat til en anden...
Og ok, marantz er hermed tilføjet til listen...
Jeg kigger pt. efter:
Yamaha, NAD, Denon, Cambridge, Marantz, Onkyo, og overvejer Technics...
Det er lidt et spørgsmål om, at det laveste jeg ser de pågældende mærker gå for er 5-800, så hvis jeg giver 8-1300 burde værditabet jo begrænse sig...ikke at jeg har noget imod at give lidt mere, men det virker bare som om at jeg kan få det jeg skal bruge for de penge.
Idet jeg køber brugt og ikke har bil er det ret svært at kigge efter noget helt bestemt =[
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 04:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke skal bruge hdmi så tror jeg denne er et godt bud.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=124496
Den er nyere og kraftigere en den nad du har kik på. Og så er den billig.
Hold dig fra den denon. Den er alt for gammel. Hvis du skal puste lidt surround liv i noget 2 kanals. Så skal den som minimu have Pro Logic II.
Men jeg syntes egentlig at du skal punge lidt op og købe en nyere med hdmi, hvis du har tænkt dig at bruge ps3 og en fladskærm
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har set den - men der står jo at den ene bagkanal er busted :( Det kan jeg vel ikke kompensere for på en eller anden mystisk måde?
Og selvfølgelig ville det være fedt at køre med ps3 eller xbox2 igennem hdmi - jeg synes bare det virker til at være overkill med mit nuværende setup, specielt når recievere uden hdmi virker til at gå billigt.
Den optiske udgang er jo stadigvæk digital og bærer jo et 5.1 signal...plus jeg skal i forvejen til at fuske med en switch fordi min skærm kun er udstyret med een dvi indgang og ingen hdmi...
Eksempelvis ville en ny feature-packed sony kun koste mig 1200, men der siger min mavefornemmelse mig at jeg kan komme ud i noget hø hvis jeg er uheldig...specielt i forhold til en lidt ældre model med en nypris på henved 5000.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ser pt på:
Yamaha: (sandsynligvis 2 år gammel, max 4½ år gammel pga. introduktionstidspunktet) RX-V450
Technics: (sandsynligvis 4-6 år gammel) SA-DX940
Begge går for 1200, altså det samme som den NAD T742 ville koste at få sendt med posten...
Jeg synes det er lidt meget, men andre bud på yamaha'en gør at jeg ikke kan få den billigere...men det rygdækker mig jo så også mht. videresalg.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alright, jeg har lagt billet ind på RX-V450'eren fra Yamaha...jeg skal ned og høre/købe den fredag, så hvis nogen mener jeg begår en kæmpe fejl ved at give 1200 for den er det nu i skal stoppe mig =P
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes det er for dyrt.
Køb den NAD. Den linie udgang der ikke virker er kun til bagkanalerne. Og du har vel ikke tænkt dig at sætte effekforstærkere på baghøjttalerne?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ævbæv, jeg vidste selvølgelig ikke at en linieudgang er det man bruger til en dedikeret effektforstærker, og nu er annoncen forsvundet så der er nok nogen andre som har hapset den. Den havde ellers været perfekt.
Og det er taget til efterretning at det er for dyrt, men jeg kan som sagt ikke presse ham med yamaha'en på prisen pga. han har fået andre bud :-(
Det er selvfølgelig ret dumt at springe på noget der er dårligere end den NAD til en dyrere penge, men jeg er på den anden side også ved at være træt af at højtalerne kun står og ser pæne ud...så jeg må jo kigge mig godt om...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh...så er jeg skiftet til den nad 742....jeg blev pludselig bekymret for om yamaha'en nu også kunne levere de watt den skulle hvis jeg engang vil ha bedre fronthøjtalere...jeg synes simpelthen det lød af alt for meget, at den skulle give 130watt på alle 6 kanaler på een gang til den pris, så jeg blev bange for at yamaha måske havde været alt for kreative med specsne.
NAD'en vejer trods alt 17kg, mod yamaha'ens 10...det må vel være brugt på noget fornuftigt.
Og så har NAD'en jo line out...
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mads
Jeg kan anbefale dig en Denon avr-3803, som jeg selv købte i sin tid efter at have læst fremragende anmeldelser, til cirka 2500kr på dba.dk. Nyprisen var ca. 11000kr i 2003/2004. Den er på 7x110w i 8 ohm(2 kanaler drevet) og vil have godt styr på dine Concept. Der er pre-out til alle syv kanaler(til effektforstærkere), samt analog 7.1 indgang, så du har mulighed for de nye HD-formater hvis du køber en blu-ray med indbyggede dekodere. Der er ikke HDMI-indgang på, coaxial og optisk. 2 af hver mener jeg.
Jeg bruger selv denne reciever sammen med Concept 1 og center, samt Cerwin vega fronter og det spiller. der har aldrig været problemer med den, og den er blevet brugt dagligt.
Venlig hilsen John
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej John, tak for rådet.
Ja, hvis jeg lige var faldet over et tilbud af den type kunne det let være jeg var sprunget på. Det lyder som om det engang var en af topmodellerne, og ideen om en lidt ældre forstærker med en hæftig nypris tiltaler mig meget...men kun hvis jeg kan finde nogen som, ligesom dig, har brugt den en del og kan anbefale den.
Min mavefornemmelse siger mig, at modeller af den type nok er rimeligt værdifaste. Man kan selvfølgelig altid være uheldig og brænde noget af, men sådan er det jo når man køber brugt og uden garanti.
De features du nævner vil jeg helt klart også have i baghovedet - og de er også en af grundene til at jeg lige pt. er ved at købe en NAD T742 - line in og out gør jo, at forstærkeren kan tjene alle mulige og umulige formål senere, som jeg har forstået det, og det er een af grundene til at jeg hoppede fra den Yamaha jeg kiggede på...
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2009 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener altså at du skal købe en der er bare lidt up to date med hdmi. Som kan modtage pcm via din ps3. Og det kan du sagtens finde til en billig penge.
Du vil altid tabe penge på surroundforstærkere da udviklingen går hurtigt. Og selv om din skærm kun har dvi. Så vil du få et meget bedre billede end de standart kabler der følger med din ps3. Dvi er jo hdmi uden lyd. Og da du har tænkt dig at bruge anlægget er det jo lige meget med hdmi
SONY STR-DA5200ES
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=124917
ONKYO TX-SR705
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=123415
Det er en meget bedre løsning end at købe en forældet denon som der bliver foreslået.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2009 kl. 02:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Langendorf
Tak fordi du har kigget efter recievere for mig. Jeg kan godt se at de to recievere du nævner nok er langt tættere på mit behov, end den 3803 der blev foreslået, hvis vi er oppe i den prisklasse.
Jeg kan pt. berolige dig med, at det lige nu ligner et køb af en NAD T742, og selvom den heller ikke er helt ny så burde den vel dække mit behov?
Bemærk i øvrigt at den _eneste_ lydkilde jeg har lige nu er min computer med optisk ud.
|
| Til top |
|
| |