Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 19:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: En fornuftig væghøjtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sbfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er på jagt efter et fornuftigt bud på en fornuftig væghøjtaler, budgettet er et maks på 5000kr, men gerne lidt
derunder. Vi hører meget musik, men ser også mange film og tvserier, så højtalerne skal kunne det hele, dog med mest
fokus på en god musik oplevelse. Vi hører alle genre, men mest pop, elektronisk og rock.

Vi har ikke pladsen til et sæt ordentlig gulvhøjtalere, og er derfor på udkig efter noget vi kan hænge på væggen. Konen
er ikke vild med noget der ser for voldsomt ud, men jeg er heller ikke vild med pap lyd, så der må findes et godt
kompromis.

Jeg har været ude og høre det meste af Hifiklubbens lineup, og syntes faktisk at deres kompakt højtalere fra Dali gør det
ret godt. Men jeg ved også at der er 100 alternativer der sikkert er mindst lige så gode. Vi har en ret stor stue ca
50kvm, hvor højtalerne kommer til at sidde på den ene endevæg. Så det er vigtigt at de kan spille rummet fornurtigt
op.

Vi har i forvejen en Pioneer VSX921K som vi ikke påtænker at skifte ud.

Er faktisk lidt vildt med Dali Fazon Sat/LCR, men er bange for at de bliver for spinkle i lyden, selvom de faktisk spiller
ret godt. Har dog kun hørt dem hos Hifiklubben, og deres lokale minder jo på ingen måde om min stue, så har lidt svært
ved at afgøre det. Skulle vi have sådan et sæt, ville der helt sikkert også skulle indgå en sub.

Er modtagelig for forslag/ideer i alle retninger, så byd endlig ind :)
Til top Vis sbfp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sbfp

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Skal de spille uden sub ville jeg gå efter et sæt XTZ 93.21, de kan hænges direkte på væggen http://www.danstv.dk/shop/xtz-93-21-3792p.html

Ellers laver SA nogle pæne der også kan hænges direkte på væggen http://www.av-connection.dk/?ML=1220

Du kan måske finde et sæt Dynaudio Sat 42 inden for rammen, de er udgået men har set dem til salg flere steder.

Men uanset hvad vil en lille receiver med kompakthøjttaler have godt af lidt hjælp fra en sub, i en stue på 50 kvm.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2012
Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 04:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du går efter SA, synes jeg du skal se på Aura 1 modellen. Jeg bruger Aura 1 som front højtaler og Talent, som baghøjtalere og der meget mere bund i Aura 1.
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

De her imponerede mig meget på Hifi-messen for nylig:

http://hifistore.dk/q-acoustic-73/q-acoustic-2000i-serie-74/ q-acoustic-2020i-327.html

Bemærk hvis du scroller lidt ned, at der kan tilkøbes vægbeslag.

Hifistore er webshop for: http://now-in-stereo.dk/ der jo ligger i din ende af landet, så det skulle ære muligt at få et lyt.

Holder du fast i Dali, vil jeg anbefale at gå op i Ikon2, til så stort en stue. De gør det til gengæld fornuftigt, når de får lov at spille et større lokale op, og om
du får behov for en sub, vil helt afhænge af dine baspræferencer og musiksmag. De kan sagtens placeres på en væghylde, forudsat at den bygges så de får
lidt afstand til bagvæggen.

Men flere af ovenstående forslag er absolut også gode bud. Så du må ud og lytte efter hvad der er bedst i dine ører
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

sbfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode svar og muligheder. Syntes der er mange gode forslag.

Jeg er dog lige blevet tilbud et sæt DLS R50 brugte til 1500-1800kr - er de noget ved? eller er de for små/kedelige? Umiddelbart
kan jeg læse mig til at det er en ok højtaler, men har dog lidt svært ved at finde ud af hvordan den er imod forslagene i denne
tråd.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Køb DALI Mentor LCR med en tilhørende subwoofer af rimelig kvalitet, og så er det bare at læne sig tilbage, og nyde den gode lyd.

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

sbfp skrev:

Jeg er dog lige blevet tilbud et sæt DLS R50 brugte til 1500-1800kr - er de noget ved? eller er de for små/kedelige?

Syntes den er meget dyb til vægmontering, og så har den basporten bag på så den skal yderligere en del cm ud fra væggen,
har du den på en stander lyder den sikkert fint, men så kan du lige så godt gå efter en gulv-ht dit store rum taget i
betragtning.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

+1 til XTZ'erne.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

syddk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2005
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du er til lækker lyd OG finish, så er Sonus Faber Domus Wall også et godt bud:

http://www.hometheater.com/content/sonus-faber-domus-series- speaker-system

Jeg har et sæt til salg i sort piano

Til top Vis syddk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syddk

sbfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:
sbfp skrev:

Jeg er dog lige blevet tilbud et sæt DLS R50 brugte til 1500-1800kr - er de noget ved? eller er de for små/kedelige?

Syntes den er meget dyb til vægmontering, og så har den basporten bag på så den skal yderligere en del cm ud fra væggen,
har du den på en stander lyder den sikkert fint, men så kan du lige så godt gå efter en gulv-ht dit store rum taget i
betragtning.

Jeg kan har været inde og lure lidt på SA og fundet deres SYSTEM AUDIO AURA 1:
http://www.danstv.dk/shop/system-audio-aura-3941p.html og tilhørende væg beslag http://www.danstv.dk/shop/system-
audio-beslag-3952p.html

Ville det være en bedre løsning? Jeg har desværre ikke andre muligheder end at hænge op på vægen :/

Jeg er også meget interesseret i at vide om højtalerne kan spille fornuftigt uden en sub?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Når de skal hænge på væggen, får de jo en akustisk forstærkning ned ad til. Så de vil jo lyde noget større end de er, men måske også lidt farvede.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hvis du gerne vil spille uden sub i dit relativt store rum, bør du overveje en lidt støre ht, efter min mening skal du op i en med
mindst 6.5 tommer bas/mellemtone, gerne i et lidt større kabinet. Uden at have hørt den kunne jeg forstille mig at Dali lektor 3
kunne være et godt bud, de har også integreret vægbeslag så de kommer helt tæt på væggen. lektor findes også i mindre
udgaver men så skal du igen til at overveje en sub.

Der findes i øvrig helt små subwoofer der lyder fint fx Jamo sub 800 (Energy m8/Mirage mm6) på bare 20 x 20 x 20 cm. Har
selv en og med den rette placering spiller den fint rummet op på 35 kvm. Kan du finde plads til sådan en vil du jo så kunne gå
ned i meget små højtalere med stor waf.

sbfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke modstander af sub, men jeg er ikke sikker på at jeg kan forsvare at gå ud og købe en sub til 4-5K når jeg lige
har fået lov til at skyde 5k af på højtalere :) Så var mere om jeg ville mangle den voldsomt indtil den blev indkøbt.

Hvis vi nu siger at jeg har ca 2000kr pr højtaler og max 5000kr ialt - hvad skal jeg så gå efter? Jeg kan se at SA Aura 1 og
Dali Lektor 3 er i samme prisklasse, hvor dali'en godt nok er lidt større i mål, men også har en større bas.

Syntes det er utrolig svært at pelje sig ind på hvilke mærker og modeller man skal gå efter, når man kender INTET til det.
Jeg kan godt høre hvad jeg syntes der lyder godt, men jeg har svært med at se om det jeg hører er godt eller dårligt i
forhold til andre, når de ikke har det samme udvalg i butikkerne.

Jeg tænker selvfølgelig lidt på waf også, men jeg syntes også det er tarveligt at ende med en plim højtaler, bare fordi konen
syntes den ser smatere ud.

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Helt enig, det er utroligt svært. Men det er samtidigt hele essensen eller charmen ved god hifi.

Alle højttalere lyder forskelligt og den samme højttaler lyder forskelligt med forskellige forstærker.

Det bedste du kan gøre er at prøve nogle af ovenstående med hjem - sætte dig i sofaen og lyt. Gentag processen et par gange og du nærmer dig nok
resultatet. Skriv endeligt om dine lytteindtryk. Det er altid fedt at høre hvad andre syntes.

/Dranov

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

... Og forresten. Lad dig nu ikke styre for meget af fruen. Skal hun virkeligt bestemme størrelsen på dine højttalere?

sbfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Dranov skrev:
... Og forresten. Lad dig nu ikke styre for meget af fruen. Skal hun virkeligt bestemme størrelsen på dine højttalere?

Ah nu lyder det nok også værre end det er ;)

Men omkring dit lytte råd, så er det bare en smule besværligt da jeg jo som sagt skal have dem monteret på væggen. Det har jeg jo ikke mulighed for
at gøre med alle lånehøjtalerene :( men vil da helt klart prøve at låne med hjem når jeg kommer ned til at skulle vælge imellem et par stykker :)

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hifi klubben plejer ar være flinke om lørdagen til at du kan låne hjem indtil mandag morgen.

torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2012
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

sbfp skrev:
Morten A skrev:
sbfp skrev:

betragtning.

Jeg kan har været inde og lure lidt på SA og fundet deres SYSTEM AUDIO AURA 1:
http://www.danstv.dk/shop/system-audio-aura-3941p.html og tilhørende væg beslag http://www.danstv.dk/shop/system-
audio-beslag-3952p.html

Ville det være en bedre løsning? Jeg har desværre ikke andre muligheder end at hænge op på vægen :/

Jeg er også meget interesseret i at vide om højtalerne kan spille fornuftigt uden en sub?

Jeg har hængt mine SA Aura 1 direkte på væggen på en enkelt skrue. Det fungerer fint, da basporten er frontvendt. Jeg har godt nok en sub (SA 175), men bassen er stadig fin uden.

Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan

sbfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

torbenan skrev:

sbfp skrev:
Morten A skrev:
sbfp skrev:
Jeg er dog lige blevet tilbud et sæt DLS R50 brugte
til 1500-1800kr - er de noget ved? eller er de for små/kedelige?
Syntes den er meget dyb til vægmontering, og så
har den basporten bag på så den skal yderligere en del cm ud fra væggen, har du den på en stander lyder den sikkert fint,
men så kan du lige så godt gå efter en gulv-ht dit store rum taget i betragtning.
Jeg kan har været inde og lure lidt
på SA og fundet deres SYSTEM AUDIO AURA 1: http://www.danstv.dk/shop/system-audio-aura-3941p.html og tilhørende
væg beslag http://www.danstv.dk/shop/system- audio-beslag-3952p.html Ville det være en bedre løsning? Jeg har desværre
ikke andre muligheder end at hænge op på vægen :/ Jeg er også meget interesseret i at vide om højtalerne kan spille
fornuftigt uden en sub?         &n bsp;          

Jeg har hængt mine SA Aura 1 direkte på væggen på en enkelt skrue. Det fungerer fint, da basporten er frontvendt. Jeg
har godt nok en sub (SA 175), men bassen er stadig fin uden.

Tak for din kommentar, det vil jeg da overveje. Men tænker at når de nu sidder højt, så kunne der være god mening i af
vinkle dem lidt ind mod rummet midte, og også lidt nedaf?

Hvis jeg ikke får andre bud, så vil jeg helt klart prøve at køre til av-connection i Odense og få en prøve lytter af Aura 1, den
har jeg nemlig ikke hørt nednu

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Du kan få nogle særlige ophæng til mindre højttalere, så de blot skal spændes fast i disse og ikke efterlader huller. Disse ophæng giver også mulighed for at dreje i forskellige positioner.  Kan dog ikke give links til dem, da jeg ikke har nogen.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes