Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 11:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Søger Dali 40 ejer på Sj. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2012 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Findes der en venlig Dali 40 ejer der vil lade mig komme forbi for at jeg kan se denne klassiker, lytte lidt på den og måle lidt på den?

Baggrund:  Jeg har gennem snart rigtigt mange år haft en ”våd” drøm om at gøre et sådant sæt aktive. Og den netop overståede HiFi & Surround så ud til at skulle blive anledningen. Der havde nemlig været et sæt til salg i den Blå i en måneds tid, men da aftalen om booking af messe areal var på plads var sættet desværre solgt nogle timer forinden. Så i stedet blev det ”bare” et par Montana SPX.

Nu kunne jeg som sagt i det mindste godt tænke mig at se, høre og måle på denne Dali 40 klassiker.

Mvh. Robert GS

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Oktober 2012 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hej hvad med et par Dali 18mkII som er Dali 40 lillebror.De er bygget op om de samme enheder som Dali 40 , de mangler bare det sidste i bunden.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 08 Oktober 2012 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hej madmax,

Dali 18mkII er sikkert en fed højttaler – har ikke hørt den, men Dali 40 er jo kendt for at være en lidt hård belastning / effektkrævende, som derfor stiller ganske store krav til effektforstærkeren OG har et unikt opbygget bas system som efter sigende har en særdeles god basgengivelse. Det er denne udfordring jeg gerne ville arbejde med samtidig med at jeg er fascineret af bassystemet og derfor i det mindste gerne vil høre Dali 40.

Tilbage i ’90erne solgte jeg PRO amps og havde den gang en potentiel kunde til en af disse forstærkere som kun havde råd til at leje den. Hans tilbagemelding var at det på daværende tidspunktet for ham var den eneste forstærker der kunne få dét frem i Dali 40 som han jagtede. Jeg tror faktisk han nåede at leje den i mere end et halvt år og nåede aldrig at købe forstærkeren. Det har så pirret min nysgerrighed lige siden hvordan Dali 40 ville performe i aktiv version uden at jeg hverken har set eller hørt dem.

Jeg takker for tilbuddet om lyt af Dali 18mkII, men er mere interesseret i Dali 40 som angivet ovenfor.

Mvh. Robert GS

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Oktober 2012 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Ikke for at at blande mig, men har faktisk også altid haft en ide om at prøve at lave den aktiv, om ikke andet bare i bassen, eller efterligne bassystemet, selvom det skulle være en større belastning for forstærkeren.

Men det kunne være sjovt hvis du skrev om det, hvis du engang skulle blive færdig med det ?

Bortset fra det så har jeg købt 4 af dine horn ground sound MK2 mener jeg ?

Hvilken enhed ville du helt anbefale til disse horn ?

Jeg har dem stående tomme lige nu. Havde lidt tænkt på 18 sound 18TLW3000  Extended Ferrite Driver

18TNLW3000  Extended LF neodymium Driver

18NLW9600

Yndskyld jeg lige blandede mig Robert ! 

Venlig hilsen

Lars TP

Til top Vis TPLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TPLP

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 08 Oktober 2012 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Med hensyn til valg af enhed til Ground Sound horn vil jeg generelt anbefale enheder med lidt mindre Xmax så som 18LW1400 og 18LW2400, da de horn jeg har lavet i sin tid (seneste horn bygget år 2000) var optimeret til datidens enheder, som ikke har nutidens dejlige lange lineære slaglængde. Nu er det ikke mig der har nummeret de forskellige horn og ved derfor ikke hvilken horn-generation du har. Jeg vil bedst kunne råde dig hvis du opgiver ydre mål og om der er port eller ikke hvis det er de helt store m….… horn på 122x72x91cm.

Hvis nutidens større Xmax skal udnyttes fuldt ud og man skal undgå at smadre membranen pga. af for stort tryk skal der ændres på startkammer / startareal i forhold til de ældre horn. Det kan selvfølgelig ikke så let gøres med allerede byggede horn undtagen ved at indsætte en ekstra ”afstandsring” og det vil kun være muligt i de ”små” horn og jeg garantere ikke for at det vil være bedre.

Jeg har hjulpet en bekendt fra Bornholm med at tegne et bedre optimeret horn til nutidens enheder og han skal specifikt bruge 18NLW9000 til sine 4 nye horn.

Det skal lige siges at jeg ikke agter at hverken bygge eller tegne flere Ground Sound horn, da jeg ikke har tid til dette og jeg i øvrigt altid primært har bygget til eget brug.

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2012 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej Robert

Tak for dit svar, kender ellers en der havde nogle 18LW1400 til salg, måske han har det stadig ?

Mener at det er de helt store, men kan da lige måle dem hvis det er ?

Men tak for dit svar Robert !

Venlig hilsen

Lars TP

PS. kunne godt tænke mig at høre om dit Dali 40 proojekt, når du engang bliver færdig, hvis muligt ?

Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Sendt: 08 Oktober 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Tplp.

Så skulle du have fat i et sæt dali 80

Samme bassystem som dali 40, men her 6 stk af samme 8", koblet på præcis samme måde og er kun et bassystem/subwoofer

Robert GS - undskyld jeg lige snuppede ca 4 linier, håber det er iorden
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hmm

Det er vist kun en demo der er lavet af denne model dali 80, vist nok 4 stk men er ikke sikker. Har aldrig set den, har du ?

Venlig hilsen

Lars T. Pedersen

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2012 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Har aldrig set den, har du ?

Dårligt dansk, ville have skrevet: Har du et sæt dali 80 ?

Mener kun der er lavet demo modeller af dem ?

Men er ikke sikker ?

Venlig hilsen

Lars T. Pedersen

Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Sendt: 08 Oktober 2012 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at der kun er lavet 2 sæt, min kammerat havde det ene.

Begge sæt står vist nok stadig et sted i slagelse.

De ligner en stor dali 40 uden mellemrone og diskant.
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 09 Oktober 2012 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

TPLP skrev:

Venlig hilsen

Lars TP

PS. kunne godt tænke mig at høre om dit Dali 40 projekt, når du engang bliver færdig, hvis muligt ?

Projektet med Dali 40 er nu begrænset til at ville se, høre og måle denne klassiker – for nu skal det altså være.

Så hvis nogen kender en der har Dali 40 i stuen, men som ikke lige er på forum, så ville jeg være taknemmelig

om der kunne skabes kontakt via mail / PM.

@ Accept: Det er fint nok med de 4 linjer og interessant oplysning – Dali 80! Den har nok ikke passet ind i et normalt hjem = minimalt salgspotentiale og er derfor droppet ???

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Sendt: 09 Oktober 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

I denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=94774&PN=1

skriver "pjuske00" om sine Dali 40. Han vil gerne lytte til Dali Grand - måske kunne du fixe et arrangement i begge har gavn af

Under alle omstændigheder, kan du jo prøve at sende ham en PB og høre om han er interesseret. Ifølge han profil bor han på Vestsjælland.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet - jeg sender en PB

Mvh. Robert GS

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Målene på ground sound er udvendigt  50x100x98, der er en port i midten på fronten aflang. Jeg har taget et par billeder. Men jeg ved ikke hvor meget du kan huske og hvor intresseret du er da det er længe siden du har lavet dem.

Men om ikke andet på forhånd tak for din tilbage melding Robert.

Venlig hilsen

Lars TP

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Målene må være 50x100x95cm og dermed det seneste horn jeg har bygget. De blev bygget i år 2000 og i alt 6 stk. til eget brug. Hornet er ganske lineært mellem 30Hz og helt op til 300Hz. Denne seneste version har ikke det charmerende diskohug (ulinearitet) som den næst sidste version havde - jeg mener i øvrigt at jeg "kun" bygget 4 stk. af dem (55x100x100cm).

Du kan nok godt anvende de nyeste 18" enheder (18TLW3000), men være opmærksom på det med Xmax / Xdamage - der skal være plads til at membranen kan svinge fuldt ud. Start arealet er forholdsvis stort på dine horn og bør ikke skabe nogle problemer.

Mvh. Robert GS

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hej Robert

Jeg købte 4 stk af en i København og det er nok dem (55x100x100). Jeg købte dem uden enheder, men jeg står ikke og skal bruge dem nu. Så det er rart at høre lidt om dem, så jeg kan købe enheder senere til dem.

Kunne også være rart at høre om dit projekt når du engang bliver færdigt med dine dali 40, eller hvad det nu bliver til

Venlig hilsen

Lars TP

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

For mig at se er det 50x100x95 hornene du har - jeg solgte nemlig 2 stk. på et tidspunkt og resten da jeg sluttede med at spille - det er nok dem du har købt!

Jeg tvivler meget stærkt på at der kommer et projekt med Dali 40 - nu skal jeg som sagt "bare" have set og hørt dem 

Mvh. Robert GS

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hej Robert

Så har du nok ret at det er dem, det ved du nok bedre end mig

Men held og lykke med hvad end så bliver med Dali 40.

Jeg har ellers været ved at købe dem mange gange, men der er altid lige været et eller andet så jeg aldrig fik hentet tids nok til at de blev solgt, eller havde mulighed for at hente. Men så har der været så mange andre højttalere, lige i øjeblikket Carver Amazing.

Nå men tak for dit svar Robert !

MVH

Lars TP  

Liba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2012
Lokalitet: Sverige
Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej Robert

Jag har 2 par Dali 40 ett par tidiga med diskanter från Audax och ett par Nyare med vifa diskanter.
Jag bor utanför Stockholm om du skulle ha vägarna förbi och vill lyssna och mäta.
Mvh
Fredrik
Til top Vis Liba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Liba

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Stockholm... Hada bara varit Göteborg - jag skal snart dit
Tack för erbjudandet - det får nog bli en annan gång, men intressant att du har 2 par Dali 40
Om jag inte hittar en möjlighet här i DK - så kanske kontaktar jag dig ändå.

Mvh. Robert GS

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes