Emne: Xtz 99.36 med bulderbas ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
clazzie Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 01 Juni 2012 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg var dig ville jeg bruge cones - og dernæst gå hen til en forhandler af gravsten og bede om en kasseret gravsten i sort
marmor. Den ville jeg så få tilskåret til hver højttaler - det er ik helt billigt... men ser godt ud
|
Til top |
|
|
clazzie Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2012 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror dog ikke ovenstående løser dit problem 100% når du i forvejen har dæmpet så meget som du har gjort.. løsningen ligger i
at tilrette rummet. Evt lægge et tyk tæppe under bordet? Er du meget uheldig , så er væggene simpelthen af en konstruktion
som får det til at runge ..og tja... så blir det jo svært... så skulle du måske overveje reol højttalere istedet.
|
Til top |
|
|
P.Storgaard Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 109
|
Sendt: 01 Juni 2012 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonlund52 skrev:
P.Storgaard skrev:
simonlund52 skrev:
Tak for svaret. Har lagt mærke til at gulvet synger
med. Hvordan monterer
man cones på 99.36? Og
ville man kunne nøjes med en 10mm sort granit
flise med sd feets under, under hver ht?
Da mine ht'er er den matte udgave, så er de en del lavere, hvilket gør at jeg har behov for at hælde ht'erne. Er det muligt at
få cones'ne i 2 størrelser
så de kommer til at hælde ca. 10 grader bagover?
P. Storgaard: din løsning med afkoblingen ser ret godt ud. Hvad har i købt, hvor har du købt det, hvordan har du monteret
fødderne på ht'erne og
hvad har hele din afkobling ca. Kostet dig? :-) |
|
|
Hej,
Jeg har købt disse Proson Outriggers.
Mener jeg endte med at betale 525 Svenske inden jeg fik dem hjem.
Hullerne i dem passede ikke til 99.36 så måtte selv bore nogle nye.
Ved der findes "Outriggers" der ude som kan indstilles så de passer, men syntes de var halv dyre.
Fliserne er bare nogle tilfældige nogen fra et byggemarked 40 kr stykket.
/Peter
|
|
|
Hvad hedder fliserne, og hvad er målene på dem? Ved du hvad for et byggemarked de er købt i ? :-) |
|
|
Kan ikke helt huske hvor de er købt men mener det er Bauhaus.
Flisen er vistnok en "Skagen LUX flise" på 40 x 40 x 4 cm (Syntes ikke den er vildt pæn men det går an)
/Peter
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
Sendt: 01 Juni 2012 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
P.Storgaard skrev:
simonlund52 skrev:
P.Storgaard skrev:
simonlund52 skrev:
Tak for svaret. Har lagt
mærke til at gulvet synger
med. Hvordan monterer
man cones på 99.36? Og
ville man kunne nøjes med en 10mm sort granit
flise med sd feets under, under hver ht?
Da mine ht'er er den matte udgave, så er de en del lavere, hvilket gør at jeg har behov for at hælde ht'erne. Er det muligt at
få cones'ne i 2 størrelser
så de kommer til at hælde ca. 10 grader bagover?
P. Storgaard: din løsning med afkoblingen ser ret godt ud. Hvad har i købt, hvor har du købt det, hvordan har du monteret
fødderne på ht'erne og
hvad har hele din afkobling ca. Kostet dig? :-) |
|
|
Hej,
Jeg har købt disse Proson Outriggers.
Mener jeg endte med at betale 525 Svenske inden jeg fik dem hjem.
Hullerne i dem passede ikke til 99.36 så måtte selv bore nogle nye.
Ved der findes "Outriggers" der ude som kan indstilles så de passer, men syntes de var halv dyre.
Fliserne er bare nogle tilfældige nogen fra et byggemarked 40 kr stykket.
/Peter
|
|
|
Hvad hedder fliserne, og hvad er målene på dem? Ved du hvad for et byggemarked de er købt i ? :-) |
|
|
Kan ikke helt huske hvor de er købt men mener det er Bauhaus.
Flisen er vistnok en "Skagen LUX flise" på 40 x 40 x 4 cm (Syntes ikke den er vildt pæn men det går an)
/Peter |
|
|
Takker. Sådan nogle tror jeg sgu, at jeg køber mig i sort, og så køber jeg nok de argon spikes fra hifiklubben til, da de
bedre passer til mine ht'ere, som jo er den matte udgave, hvilket jo er cylinder formet, så må det være fint! :-)
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2012 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clazzie. Det lyder eller genialt med det sorte marmor, men tror at det ville blive for dyrt. Vi har et tæppe under bordet, dog et halvtyndt et af slagsen.
Jeg har dog ikke tænkt mig at købe et nyt tæppe, da det der ligger dig nu stortset er helt nyt:-) jeg må prøve med afkobling, for det kan vel umuligt
blive ringere af at afkoble dem
Bedre?:-)
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2012 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager de mærkelige ordvalg! Skriver fra min telefon :-)
|
Til top |
|
|
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
Sendt: 02 Juni 2012 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonlund52 skrev:
Rush: jeg har prøvet at stille ht'erne ud på midten af gulvet, og der buldrede det stadigvæk. Det hjalp lidt da jeg rykkede
dem sammen, og trak dem
lidt mere ud fra væggen! Jeg har lagt mærke til at når det buldre, så vibrere gulvet en smule med, så det kunne vel godt
tyde på, at bedre afkobling
kan hjælpe eller hvad?
Jeg kan desværre ikke spille på den lange led. Jeg har haft det til at spille på den lange led før, hvor problemet var det
samme. Det kan heller ikke
lade sig gøre, med de møbler vi har, at spille på den lange led, og samtidig have en fornuftig indretning. Det var derfor at vi
skiftede til at spille på
den anden led!
Og tak for tilbuddet med lydudstyret, men jeg bor i Odense, så kan kan godt blive lidt omstændigt:-)
|
|
|
Det er svært at sige, om du kan afhjælpe gyngende-gulv-problemet med afkobling som fx marmorfliser, men jeg tvivler.
Når du har dine højttalere forholdsvis tæt på bagvæggen, som de jo er i dit tilfælde, vil du have et bas-hæv - og det vil så
igen have negativ indflydelse på evt. stående bølger....- var det 20m^2 I havde?
Et alternativ er et bas-trap, som "spiser" uønskede frekvenser, men der skal man vide, hvilke frekvenser, man vil af med.
Man kan måske, udfra dit længde-bredde-højde-forhold beregne dine rum-resonanser, og deraf designe bas-trap.
Jeg kan ikke bygge et bas-trap for dig, men jeg kan sikkert beregne dit problem udfra dine rum-mål.
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2012 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
rush skrev:
simonlund52 skrev:
Rush: jeg har prøvet at stille ht'erne ud på midten af gulvet, og der buldrede det stadigvæk. Det hjalp lidt da jeg rykkede
dem sammen, og trak dem
lidt mere ud fra væggen! Jeg har lagt mærke til at når det buldre, så vibrere gulvet en smule med, så det kunne vel godt
kan hjælpe eller hvad?
Jeg kan desværre ikke spille på den lange led. Jeg har haft det til at spille på den lange led før, hvor problemet var det
lade sig gøre, med de møbler vi har, at spille på den lange led, og samtidig have en fornuftig indretning. Det var derfor at vi
den anden led!
Og tak for tilbuddet med lydudstyret, men jeg bor i Odense, så kan kan godt blive lidt omstændigt:-)
|
|
|
Det er svært at sige, om du kan afhjælpe gyngende-gulv-problemet med afkobling som fx marmorfliser, men jeg tvivler.
Når du har dine højttalere forholdsvis tæt på bagvæggen, som de jo er i dit tilfælde, vil du have et bas-hæv - og det vil så
igen have negativ indflydelse på evt. stående bølger....- var det 20m^2 I havde?
Et alternativ er et bas-trap, som "spiser" uønskede frekvenser, men der skal man vide, hvilke frekvenser, man vil af med.
Man kan måske, udfra dit længde-bredde-højde-forhold beregne dine rum-resonanser, og deraf designe bas-trap.
Jeg kan ikke bygge et bas-trap for dig, men jeg kan sikkert beregne dit problem udfra dine rum-mål. |
|
|
Mine ht'ere står 40cm fra væggen bag dem, hvis det er det, du tænker på.
ja stuen er 19m^2.
Hvad er bas-traps, og hvordan kan jeg designe sådan nogle?
du må meget gerne beregne det, hvis det kan hjælpe mig. :-)
dimensioner:
H: 2,65m B: 2,88m L: 3,88m
Men giver det ingen fordele for mig at afkoble ht'erne bedre tror du?
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rettelse.
Dimensioner:
H: 2,65m B: 3,88m L: 4,88m
|
Til top |
|
|
clazzie Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sort marmor behøver ikke være vildt dyrt - du skal bare spørge efter en kasseret gravsten eller bede bedemanden (høhø) om
at kontakte dig hvis han får en til overs. Jeg fik 2 stk lavet engang for 500,- og de var vildt flotte. Vil jeg klart ha lavet igen.
|
Til top |
|
|
rush Udelukket fra forum

|
Sendt: 04 Juni 2012 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonlund52 skrev:
rush skrev:
simonlund52 skrev:
dem sammen, og trak dem
kan hjælpe eller hvad?
den anden led!
|
|
|
Jeg kan ikke bygge et bas-trap for dig, men jeg kan sikkert beregne dit problem udfra dine rum-mål. |
|
|
ja stuen er 19m^2.
dimensioner:
|
|
|
Det er faktisk nemmere, hvis du smider dine tal ind den template jeg ref'ede til tidligere. Hvis du så lige læser det crash
course til room modes, som også ligger på siden, så får du samtidig en bedre forståelse for, hvad det egentlig er, du
kæmper imod.
Men kort sagt, er det rigtig træls at have et kvadratisk rum, så får du den samme 1. "mode" på både længde og bredde.
Næsten lige så træls er det, hvis dit rum fx er dobbelt så langt som det er bredt. Så får du 2. bredde "mode" sammen med
1. længde "mode"
Det du hører, er de forskellig "modes," som egentlig er en forstærkning af de frekvenser, som rammer hindanden igen og
igen og igen, hvor det vil være til gene i området >300Hz.
Leg lidt med tallene i templaten, søg lidt info omkring bass traps!
Jeg tror nu nok, jeg ville få målt problemet, hvis jeg var dig.
Hvis du kunne måle med en real time analyser, kunne du flytte rundt på dine højttalere, og se effekten i real tid - det er
nice!!!
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2012 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
rush skrev:
simonlund52 skrev:
rush skrev:
simonlund52 skrev:
dem sammen, og trak dem
kan hjælpe eller hvad?
den anden led!
|
|
|
|
|
ja stuen er 19m^2.
dimensioner:
|
|
|
Det er faktisk nemmere, hvis du smider dine tal ind den template jeg ref'ede til tidligere. Hvis du så lige læser det crash
course til room modes, som også ligger på siden, så får du samtidig en bedre forståelse for, hvad det egentlig er, du
kæmper imod.
Men kort sagt, er det rigtig træls at have et kvadratisk rum, så får du den samme 1. "mode" på både længde og bredde.
Næsten lige så træls er det, hvis dit rum fx er dobbelt så langt som det er bredt. Så får du 2. bredde "mode" sammen med
1. længde "mode"
Det du hører, er de forskellig "modes," som egentlig er en forstærkning af de frekvenser, som rammer hindanden igen og
igen og igen, hvor det vil være til gene i området >300Hz.
Leg lidt med tallene i templaten, søg lidt info omkring bass traps!
Jeg tror nu nok, jeg ville få målt problemet, hvis jeg var dig.
Hvis du kunne måle med en real time analyser, kunne du flytte rundt på dine højttalere, og se effekten i real tid - det er
nice!!! |
|
|
rummet er ikke kvadratisk: 3.88x4.88. Men det er ikke meget længere end det er bredt nej ;-)
Ja at måle sig frem til problemet burde vel være det ideelle. Findes der ikke steder, hvor man kan låne sådan noget grej?
|
Til top |
|
|
rush Udelukket fra forum

|
Sendt: 05 Juni 2012 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Simon.
Jeg havde skam luret, at dit rum ikke var kvadratisk
Eksemplerne var kun forklarende, ikke konkrete!
Spørg efter en lånemic. i fora, måske der er en venlig bruger på fyn.
-Thomas
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2012 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
rush skrev:
Hej Simon.
Jeg havde skam luret, at dit rum ikke var kvadratisk
Eksemplerne var kun forklarende, ikke konkrete!
Spørg efter en lånemic. i fora, måske der er en venlig bruger på fyn.
-Thomas |
|
|
Mange tak for hjælpen thomas! Jeg har en ven, der ind i mellem indspiller musik. Kan jeg bruge hans mic samt sampler udstyr, og så køre en analytik
på computeren, eller skal der noget helt særligt grej til?
|
Til top |
|
|
rush Udelukket fra forum

|
Sendt: 06 Juni 2012 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen thomas! Jeg har en ven, der ind i mellem indspiller musik. Kan jeg bruge hans mic samt sampler
udstyr, og så køre en analytik
på computeren, eller skal der noget helt særligt grej til?[/QUOTE]
Hvis du har mulighed for at forbinde det til din PC, så tror jeg faktisk, at du køre et frequency sweep 20-250Hz med
Holmimpulse. Jeg har ikke selv anvendt det til præcis dette formål, altså lokalisere room modes, men det kan jo næsten alt,
og så er det gratis
Holmimpulse
Du vil sikkert kunne se peaks i frekvensgangen, og dem vil du af med!
-Thomas
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 09 November 2012 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg river lige op i denne tråd igen. Jeg har haft nok at se til, så jeg fik aldrig kørt analytik af rumakustikken.
Jeg er stødt på dette:
http://shop.xtz.se/measurement-system/xtz-room-analyzer-used ?stat=1
Vil jeg kunne bruge dette til at indstille mit setup ordentligt i forhold til omgivelserne?
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 09 November 2012 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonlund52 skrev:
Jeg river lige op i denne tråd igen. Jeg har haft nok at se til, så jeg fik aldrig kørt analytik af rumakustikken.
Jeg er stødt på dette:
http://shop.xtz.se/measurement-system/xtz-room-analyzer-used ?stat=1
Vil jeg kunne bruge dette til at indstille mit setup ordentligt i forhold til omgivelserne? |
|
|
Jeg ved jo ikke hvad du forlanger af et hifi anlæg. Kunne det ikke bare være højttalerne ikke passer til din smag?
Har du haft andre højttalere der lyder godt i dit rum?
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 09 November 2012 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6: Jeg syntes at højttalerne spiller kanon godt i alle områder, på nær nogle gråzoner i de lave frequenzer. Nogle mener at
det er akustikken, som foresager, at nogle bølger bliver hængende i rummet, længere end de burde. Derfor er jeg blevet
rådgivet om, at jeg bør få justeret den mængden af den volumen dette område udsender.
Jeg har ikke haft nogen andre højttalere i denne lejlighed.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 09 November 2012 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er oftest akustikken der er en fejl. Alt for mange kassere en højttaler, fordi de tror den spiller dårligt, men i bund og grund er deres akustik lig nul. Ja min stue er ikke køn, men jeg smiler hver gang jeg hører musik og bliver ikke irriteret over at bassen er for kraftig eller for fraværende.  Digital rumkorrektion, tjah jeg holder mig fra det.
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 09 November 2012 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Akustikken betyder alt for lyden! Det er altid bedst at få akustikken i rummet ordnet på "naturvidenskabelig maner" frem for at
bruge EQ. Dette kan dog ikke altid lade sig gøre, både med hensyn til design, hvor praktisk rummet er, eller bare fordi dt er
besværligt. Der er det nemmere med noget EQ og tilpasse sådan. Derimod, så vil det være bedre at gøre noget ved
akustikken, som jo så er den svære løsning. Det behøves ikke at være meget der skal til, for at få en stor forskel  Det evt.
sidste kan så tages med EQ når noget ok er opnået ved akustiktilpasning __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|