Forfatter |
|
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
xtreme skrev:
En fortovs flise med gummifødder under - og så højtaleren på spikes ovenpå - det virker fortrinligt for mig
i hvert fald. Det er
også en prisbillig løsning. Ved dog ikke om den løsning virker lige så godt på tæpper.
Jeg kender som sagt ikke din forstærker så det var blot en tanke at det kunne være der. Og ja du har helt ret Dali 18 skal
ha
en ordentligt gang havre for at spille godt. Og nej watt er ligegyldigt - det er strømstyrken i forstærkeren der gør tricket.
Højtaleren er jo ikke bare en modstand, så den kan komme til at levere strøm og spænding forskudt (fasedrej) og det kan
nemt dræne forstærkerens strømreserver. Så hvis ikke den er klædt ordentligt på så bliver resultatet derefter.
/Bjarne |
|
|
Tak for svar
En fortovs flise går kæresten aldrig med til at have liggende :-) Højttalerne har ingen gevind til påmontering af spikes, og
kan man få spikes i 2 størrelser for at få 10 graders vinkel?
Da jeg skrev watt, mente jeg strømforsyningens tilgangseffekt :-)
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
finlytteren skrev:
.....Og man behøves ikke et netkabel med aktiv skærm og bullits, for at få en
strammere bas. Det er der mange netkabler der kan gøre. Også i forhold til kabler på 2,5 kvadrat. Tynd ledning er ikke
baggrunden for denne forskel... |
|
|
(Lidt sen opfølgning - sorry)
Bulderbas får du sågu ikke fjernet ved at skifte netkabel, eller lege med højttalerkabler - man er nødt til at få samspillet
mellem højttalere og lytterummet til at virke.
f.eks ved at starte med at finde ud af hvilke frekvenser der får lyden til at "boome" - hertil kan en tonegenerator være
svært hjælpsom, eventuelt laver man med f.eks audacity en cd med en række test-toner på - så har man også noget stabilt
at referere til når man flytter rundt på tingene |
|
|
men tak for det sene svar alligevel :-)
Net- og højttalerkabler bliver ikke det jeg investerer i. Man må kunne få et gratis "shareware" program til sin computer, der
kan give sådan en frekvens gennemgang, og samtidig vise hvilken frekvens der bliver spillet, så man kan finde ud af, i
hvilket frekvens område problemet opstår. Men når man så finder problemet, så skal man vel ud og investerer i noget dyrt
"semi-pro" equalizer grej af en art, fra hvilken man kan drosle lydniveauet for det problematiske område ned?
|
Til top |
|
|
clazzie Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv de samme højttalere og havde samme problem indtil jeg fik stoppet refleksportene godt og grundigt.
Jeg har Piano-black udgaven, og der er ikke mindre end 4 porte i bag.
Jeg har lukket de 3 nederste men ladet den øverste stå åben pga. mellemtonen som ellers blev for lukket. Diskanten har jeg
sat til -2 db. De står blot 25cm fra bagvæggen men til gengæld 80cm fra siderne. Højttalerne er monteret på cones, og står
desuden på cement fliser (unødvendigt) - jeg er fuldt ud tilfreds med lyden nu, som ellers var bulder og rungen indtil jeg fik styr
på portene.
|
Til top |
|
|
P.Storgaard Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 109
|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
clazzie skrev:
Har selv de samme højttalere og havde samme problem indtil jeg fik stoppet refleksportene godt og
grundigt.
Jeg har lukket de 3 nederste men ladet den øverste stå åben pga. mellemtonen som ellers blev for lukket. Diskanten har jeg
sat til -2 db. De står blot 25cm fra bagvæggen men til gengæld 80cm fra siderne. Højttalerne er monteret på cones, og står
desuden på cement fliser (unødvendigt) - jeg er fuldt ud tilfreds med lyden nu, som ellers var bulder og rungen indtil jeg fik
styr
på portene.
|
|
|
Er ret sikker på der kun er 3 refleksport bag på en 99.36 piano?
Har desuden sat et par andre fødder på mine 99.36, kan dog ikke huske om det hjalp på bassen.
/Peter
|
Til top |
|
|
clazzie Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
P.Storgaard skrev:
clazzie skrev:
Har selv de samme højttalere og havde samme problem indtil jeg fik stoppet
refleksportene godt og
grundigt.
desuden på cement fliser (unødvendigt) - jeg er fuldt ud tilfreds med lyden nu, som ellers var bulder og rungen indtil jeg fik
styr
på portene.
|
|
|
Er ret sikker på der kun er 3 refleksport bag på en 99.36 piano?
Har desuden sat et par andre fødder på mine 99.36, kan dog ikke huske om det hjalp på bassen.
/Peter |
|
|
Har godt nok ikke sovet så meget i nat :) men er pænt sikker på at mine 99.36 har 4 porte hver i bag - kunne der evt. findes
flere udgaver? Der er jo en mk1 og 2 bl.a.
|
Til top |
|
|
clazzie Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den findes i flere udgaver :)
Check her http://avforum.no/forum/attachments/hoyttalere/19511d1178467 005-xtz-99-36-forsteintrykk-ec-hus-sporsmal-ec-
kjennere-post-78-cimg0495.jpg
og
http://1.bp.blogspot.com/-R56t-
cnLLiw/T08omM3QViI/AAAAAAAAAEA/SvW8T2wi4N8/s640/T2d5BjXexbXX XXXXXX_%2521%252148228814.jpg
|
Til top |
|
|
P.Storgaard Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den eneste forskel på MK1 og MK2 skulle være delfilter, mine er MK1.
Om der er andre udgaver skal jeg ikke kunne sige.
EDIT
Ja den ser ud til at være god nok.
/Peter
|
Til top |
|
|
clazzie Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm troede faktisk dine var Mk2, en nyere model - jeg købte trods alt mine som brugt.
Har du tri-wiring på dine? for mine har kun bi-wiring.
|
Til top |
|
|
P.Storgaard Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
clazzie skrev:
Hmm troede faktisk dine var Mk2, en nyere model - jeg købte trods alt mine som brugt.
Har du tri-wiring på dine? for mine har kun bi-wiring. |
|
|
Ja jeg har tri-wire på mine,
kan huske MK2 kom ud få måneder efter jeg købte dem.
/Peter
|
Til top |
|
|
clazzie Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit gæt er at der er 3 modeller så. For den nye model med det nye delefilter har osse tri-wiring så vidt jeg kan læse mig til.
Tror jeg har en af de tidlige modeller. Derefter kom din udgave og til sidst mk2 ... næsten den eneste forklaring jeg kan komme
på?
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret. Har lagt mærke til at gulvet synger med. Hvordan monterer man cones på 99.36? Og ville man kunne nøjes med en 10mm sort granit
flise med sd feets under, under hver ht?
Da mine ht'er er den matte udgave, så er de en del lavere, hvilket gør at jeg har behov for at hælde ht'erne. Er det muligt at få cones'ne i 2 størrelser
så de kommer til at hælde ca. 10 grader bagover?
P. Storgaard: din løsning med afkoblingen ser ret godt ud. Hvad har i købt, hvor har du købt det, hvordan har du monteret fødderne på ht'erne og
hvad har hele din afkobling ca. Kostet dig? :-)
|
Til top |
|
|
P.Storgaard Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonlund52 skrev:
Tak for svaret. Har lagt mærke til at gulvet synger med. Hvordan monterer man cones på 99.36? Og
ville man kunne nøjes med en 10mm sort granit
Da mine ht'er er den matte udgave, så er de en del lavere, hvilket gør at jeg har behov for at hælde ht'erne. Er det muligt at
få cones'ne i 2 størrelser
P. Storgaard: din løsning med afkoblingen ser ret godt ud. Hvad har i købt, hvor har du købt det, hvordan har du monteret
fødderne på ht'erne og
hvad har hele din afkobling ca. Kostet dig? :-) |
|
|
Hej,
Jeg har købt disse Proson Outriggers.
Mener jeg endte med at betale 525 Svenske inden jeg fik dem hjem.
Hullerne i dem passede ikke til 99.36 så måtte selv bore nogle nye.
Ved der findes "Outriggers" der ude som kan indstilles så de passer, men syntes de var halv dyre.
Fliserne er bare nogle tilfældige nogen fra et byggemarked 40 kr stykket.
/Peter
|
Til top |
|
|
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej simonlund52.
Det lyder som stående bølger skabt af rummets resonansfrekvenser
Du vil ikke kunne afkoble dine højttalere så de forsvinder. Det er rum-ratio kombineret med højttalerplacering. I første
omgang vil du sikkert kunne afhjælpe noget af problemet ved at spille på den lange led, men det ved jeg
ikke, om det kan lade sig gøre rent WAF-mæssigt
Kig lidt her
og her
Du er velkommen til at komme forbi og låne min målemikrofon med software (Bramming)
|
Til top |
|
|
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
.... Men som clazzie siger, kan du sikkert også afhjælpe noget af eller hele problemet ved at plombere dine porte. Så falder
bassen hurtigere af nedad til.
|
Til top |
|
|
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
flise |
|
|
Bedre end ingenting, men jo mere jo bedre.
Citér:
så de kommer til at hælde ca. 10 grader bagover |
|
|
Det ville jeg nok være noget varsom med, det meste af vægten kommer til at ligge på bagbenene og højttalerne vil dermed let komme til at vippe. Jeg er heller ikke sikker på at der er ret meget grund til at gøre det.
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
P. Storgaard: tak skal du have!
Rush: jeg har prøvet at stille ht'erne ud på midten af gulvet, og der buldrede det stadigvæk. Det hjalp lidt da jeg rykkede dem sammen, og trak dem
lidt mere ud fra væggen! Jeg har lagt mærke til at når det buldre, så vibrere gulvet en smule med, så det kunne vel godt tyde på, at bedre afkobling
kan hjælpe eller hvad?
Jeg kan desværre ikke spille på den lange led. Jeg har haft det til at spille på den lange led før, hvor problemet var det samme. Det kan heller ikke
lade sig gøre, med de møbler vi har, at spille på den lange led, og samtidig have en fornuftig indretning. Det var derfor at vi skiftede til at spille på
den anden led!
Og tak for tilbuddet med lydudstyret, men jeg bor i Odense, så kan kan godt blive lidt omstændigt:-)
BertelB: okay. Kan man ikke få en tykkere, men stadigvæk pæn flise i sort granit med højglans overflade til en god pris et sted?
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har de originale skulpturer i til alle portene, er det ikke godt nok?
|
Til top |
|
|
clazzie Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2012 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har prøvet at lukke alle basrefleksportene og sænket bassen bag på højttaleren, så ville jeg begynde at se på
rummet og om der kan laves noget der. Tror du vil ha problemer med hvilken som helst gulvhøjttaler hvis det alligevel
buldrer, og jeg ville derfor se på om rummet er alt for tomt/stilrent.
Hvis man ikke har gardiner, tæppe på gulvet, og i det hele taget stort set et tomt rum, så vil man få et problem rent
lydmæssigt. Vi kender vel alle lyden af et rum nær man flytter ind et nyt sted og når man endnu ikke har anbragt møbler -
så runger rummet bare man snakker sammen.
Nu har jeg ikke Xtz forstærker, og er normalt af den overbevisning at man bør kunne indstille lyden uden at ændre på
bass/treble indstillinger på forstærkeren, men er der ingen mulighed for at skrue ned for bassen på selve forstærkeren bare
for at teste?
Jeg købte selv cones i HiFi klubben, og limede dem fast der hvor de gamle fødder sad. De er delt midtpå med gevind så man
kan justere hver enkelt cone. Der er en lille "mønt" med hul i til hver cone som kan sættes under hver enkelt cone hvis man
har trægulv for ikke at lave mærker i gulvet. De koster 299,-
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hojttaler/dali_ spikes_titan.htm
Kan varmt anbefales og ser virkelig nydeligt ud.
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2012 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
clazzie: Som sagt så er alle portene lukket med de medfølgende skumpuder! Desuden så har jeg pillet den delefilter stift ud,
der gør at bassen er boostet med 6db. Mere kan man, så vidt jeg ved, ikke gøre for at reducere bassen på 99.36'erne. På &nbs p;
side 1 i denne tråd har jeg lagt en skitse ud af rummet med møbler. Jeg kan også godt tage nogle billeder af det møblerede
rum, hvis det kan hjælpe?
Man kan ikke indstille noget på forstærkeren.
tak for buddet på spikes. Jeg har trægulv i stuen. Tror du at jeg får den optimale afkobling vha. spikes -> flise ->
afdæmpningsfødder -> trægulv ?
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2012 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
P.Storgaard skrev:
simonlund52 skrev:
Tak for svaret. Har lagt mærke til at gulvet synger med. Hvordan monterer
man cones på 99.36? Og
Da mine ht'er er den matte udgave, så er de en del lavere, hvilket gør at jeg har behov for at hælde ht'erne. Er det muligt at
få cones'ne i 2 størrelser
P. Storgaard: din løsning med afkoblingen ser ret godt ud. Hvad har i købt, hvor har du købt det, hvordan har du monteret
fødderne på ht'erne og
hvad har hele din afkobling ca. Kostet dig? :-) |
|
|
Hej,
Jeg har købt disse Proson Outriggers.
Mener jeg endte med at betale 525 Svenske inden jeg fik dem hjem.
Hullerne i dem passede ikke til 99.36 så måtte selv bore nogle nye.
Ved der findes "Outriggers" der ude som kan indstilles så de passer, men syntes de var halv dyre.
Fliserne er bare nogle tilfældige nogen fra et byggemarked 40 kr stykket.
/Peter
|
|
|
Hvad hedder fliserne, og hvad er målene på dem? Ved du hvad for et byggemarked de er købt i ? :-)
|
Til top |
|
|