Forfatter |
|
HIFY Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
Sendt: 16 Maj 2012 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok men vil du ikke selv mene at han vil opleve langt større ændringer i lyden ved at ændre på opstillingen i rummet fremfor at suse ud og bruge penge på strømledninger ?
__________________ Så kan jeg også holde ud at høre rockmusik
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 16 Maj 2012 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
I simons tilfælde mener jeg ikke det kan forsvares at købe hundedyre netkabler. Men jeg mener der bør være et vist grundniveau. Det behøver ikke at være forfærdeligt dyrt. Jeg vil anbefale minimum 2,5 kvadrat fx Supra LoRad til ca. 85,- pr meter.
Men når det er sagt, mener jeg at der umiddelbart er mere at hente ved at optimere akustikken og afkobling af ht og apparater.
pladsering af ht kan/bør man altid lege lidt med, når man laver ændringer i setuppet. En forbedring af akustik, afkobling og kabler vil stramme op på bassen og en anden pladsering af ht end tidligere, kan være mere optimal med de nye forhold.
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 16 Maj 2012 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gl. trick, men prøv at sætte et par sokker fast i refleksporten, hvis ht'eren er forsynet disse. Det tager lidt niveau, men også lidt i bunden...
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 16 Maj 2012 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
HIFY skrev:
Og et netkabel kan da ikke rette op på en bulderbas nu stopper i sku. Kom tilbage til virkeligheden. Og nej har ikke selv afprøvet det men ved at tro kan flytte bjerge.
Er der ikke snart en der oplever forskel på hvordan strømmen er produceret. Det må da være det næste. 
|
|
|
Jo det kan et netkabel altså godt.
|
|
|
Det er - pardon my french - noget vrøvl !
Hvis man endeligt skulle kunne finde et netkabel, der på nogen måde, kan bevirke en forstærker mister grebet om højttaleren - skal kablet være så ultra tyndt at strømforsyningen mister evnen til at levere strøm , og tilmed skal man krydse fingre for der ikke sidder et par tynde ledninger inde i apparatet ....
Nåehh ja - tynd ledning ? Vi skal vist også erstatte sikringerne med et par stykker svejsetråd først :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
HIFY Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
Sendt: 16 Maj 2012 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han bør nok ikke ændre på flere forhold på samme tid for så kan det være lidt svært at afgøre hvad der hjalp.
Tænk hvis han vendte stuen, monterede nye strømledninger og samtidig skiftede sikring til en hifi type (også et lille fif for de troende ) , lagde afkoblingsting under sin forstærker og afkoblede sine ht-kabler fra gulvet for derefter at skrive tak for de gode råd nu er bassen bare fin. __________________ Så kan jeg også holde ud at høre rockmusik
|
Til top |
|
|
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
Sendt: 16 Maj 2012 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den med af afkoble dine elektronik komponenter vil jeg absolut skrive nederst på listen over ting jeg ville bruge tid og penge
på. På en CD-afspiller og pladespiller giver det mening, men på ikke mekanisk udstyr, tror jeg effekten skyldes placebo.
Når man har brugt 1000'ere af kroner på gummi og kork vil man gerne høre det bliver bedre..
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 359
|
Sendt: 16 Maj 2012 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
På pågældende højttalere kommer den med den feature han kan ændre output i bassen ved hjælp af forskellige indstillinger på delefilteret (pins) (+/-5db?). Desuden kommer de med portplugs også for at kunne tune bass afhængig af rummet, det er jo nok det første han skulle gøre, de er jo lavet til formålet de der plugs. (og delefilter)
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha, det var mange svar!!! Men tak for dem alle!
Der medfølger skumpuder til alle porte. Jeg har ladet dem sidde i bassportene. Jeg har desuden taget alle stifterne/pins ud
ad deres huller.
Det kan godt være at jeg skal forsøge at afkoble ht'erne bedre. Det virker bare ikke som om at det er det der er problemet!
Tror måske at det er disse stående vibrationer eller hvad man kalder dem.
Jeg har desværre ikke mulighed for at rykke stuen om. Jeg kan maksimalt flytte 20cm på hver højttaler. Men det har jeg
prøvet og det hjalp ikke!
jeg må ærlig indrømme at jeg ikke har tænkt mig at gå ud og købe nyt netkabel eller bruge penge på at afkoble
forstærkeren. har lidt svært ved at forestille mig at det kan afhjælpe problemet særlig meget.
Jeg overvejer følgende:
- at bruge penge på 2 stk. supra linc 2,5 kabler mer end dem jeg har så jeg kan biwire ht'erne istedet for singlewire. Ville
dette kunne stramme bassen op?
- at købe en subwoofer og framontere bassen fra ht'erne.
- at investere i nogle bedre skumpuder til basreflekserne
- at afkoble ht'erne bedre (selvom de allerede har gummefødder) f.eks. vha. en sort granitplade?
- andre muligheder?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
finlytteren skrev:
HIFY skrev:
Og et netkabel kan da ikke rette op på en bulderbas nu stopper i sku. Kom tilbage til virkeligheden. Og nej har ikke selv afprøvet det men ved at tro kan flytte bjerge.
Er der ikke snart en der oplever forskel på hvordan strømmen er produceret. Det må da være det næste. 
|
|
|
Jo det kan et netkabel altså godt.
|
|
|
Det er - pardon my french - noget vrøvl !
Hvis man endeligt skulle kunne finde et netkabel, der på nogen måde, kan bevirke en forstærker mister grebet om højttaleren - skal kablet være så ultra tyndt at strømforsyningen mister evnen til at levere strøm , og tilmed skal man krydse fingre for der ikke sidder et par tynde ledninger inde i apparatet ....
Nåehh ja - tynd ledning ? Vi skal vist også erstatte sikringerne med et par stykker svejsetråd først :)
|
|
|
Jeg vil jo påstå at du har en stor aha-oplevelse tilgode, Jan! 
Og man behøves ikke et netkabel med aktiv skærm og bullits, for at få en strammere bas. Det er der mange netkabler der kan gøre. Også i forhold til kabler på 2,5 kvadrat. Tynd ledning er ikke baggrunden for denne forskel...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonlund52 skrev:
jeg må ærlig indrømme at jeg ikke har tænkt mig at gå ud og købe nyt netkabel eller bruge penge på at afkoble forstærkeren. har lidt svært ved at forestille mig at det kan afhjælpe problemet særlig meget.
|
|
|
Herhjemme har netkabler og afkobling af apparater strammet mere op på bassen, end skift af signal- og ht-kabler har gjort. Men det hele tæller naturligvis og jeg vil da heller ikke undvære gode kabler...
Som nævnt behøver det ikke koste alverden. Man kan godt nå en del af vejen med billige løsninger. I Føtex kan man købe kork-bordskånere til ca. 30,- og hvis 85,- pr. m. for Supra netkabel er for dyrt, kan Mercodan 2,5 kvadrat netkabler måske også give en forbedring. De koster som færdige kabler omkring 30-40-50 kroner...
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad være med at købe dig fattig i kabler som hjælper minimalt.
Du sidder op af bagvæggen, dette kan betyde du virkelig får dit rums unoder at vide.
Prøv at flytte rundt på dine højttalere og din lytteposition. Hvis det ændrer din baslyd væsentligt kan ovenstående være
problemet.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at lave forsøg med dæmpning bag lyttepositionen. Fx ved at stille en boks- eller springmadras op bag sofaen. Eller hænge ultra-kraftige gardiner op.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
|
|
Det vil jeg da ikke udelukke, og selv om vi hurtigt kan ende op i en måske lidt for teknisk debat om tingene (der ikke hører til i denne tråd) - har jeg måske nok via min uddannelse og så videre, nok en god ide om hvad der kræves for en forstærker har "greb om højttaleren"
en del af de elementer kan ihvertfald ikke tilskrive netledningen.
Bortset fra det, sidder jeg nu normalt ikke of lytter efter diverse ting der måske kan blive bedre, jeg foretrækker at høre musik :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
De skumpropper; stopper de porten helt eller kun delvist? Hvis porten er helt lukket med ex. et par sokker, så agerer ht'eren mere som lukket konstruktion,
hvilket i sig selv dæmper bassen en del. Det er let og hurtigt at checke.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
finlytteren skrev:
|
|
|
Det vil jeg da ikke udelukke, og selv om vi hurtigt kan ende op i en måske lidt for teknisk debat om tingene (der ikke hører til i denne tråd) - har jeg måske nok via min uddannelse og så videre, nok en god ide om hvad der kræves for en forstærker har "greb om højttaleren"
en del af de elementer kan ihvertfald ikke tilskrive netledningen.
Bortset fra det, sidder jeg nu normalt ikke of lytter efter diverse ting der måske kan blive bedre, jeg foretrækker at høre musik :)
|
|
|
Ja det er jo dejligt at høre musik i afslappet sindstilstand, uden at nærlytte efter detaljer. Det kan nemlig hurtig blive en for hifi-agtig måde man lytter på, når man nu er smittet med denne "virus" 
Men det skal til engang imellem med noget nærlytning. Du er jo selv en dreven herre indenfor hifi, så mon ikke du også lytter efter ændringer i lyden, når du har lavet ændringer i setuppet?
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Prøv at lave forsøg med dæmpning bag lyttepositionen. Fx ved at stille en boks- eller springmadras op bag
sofaen. Eller hænge ultra-kraftige gardiner op. |
|
|
Kraftige gardiner gør desværre ikke alverden ved bulderbas __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Du sidder op af bagvæggen, dette kan betyde du virkelig får dit rums unoder at vide.
Prøv at flytte rundt på dine højttalere og din lytteposition. Hvis det ændrer din baslyd væsentligt kan ovenstående være
problemet. |
|
|
Jeg kan desværre ikke ommøblere stuen. Jeg har haft det stående, hvor ht'erne spillede på langs af rummet, og det var ikke
bedre! Den opstilling jeg har nu, er sådan det skal stå! Jeg har prøvet at sidde mange steder i stuen og lytte til musik, og der er
det næsten ligeså slemt!
|
Til top |
|
|
simonlund52 Forum Bruger

|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
De skumpropper; stopper de porten helt eller kun delvist? Hvis porten er helt lukket med ex. et par sokker, så
agerer ht'eren mere som lukket konstruktion,
hvilket i sig selv dæmper bassen en del. Det er let og hurtigt at checke. |
|
|
tænker du på i dybden, eller "diagonalt". altså de gør at der ikke er hul igennem. Men der ville godt kunne nå at sidde 2 propper
i forlængelse af hinanden i hvert hul.
Ingen der mener at biwire kan hjælpe?
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonlund52 skrev:
thuekay skrev:
problemet. |
|
|
Jeg kan desværre ikke ommøblere stuen. Jeg har haft det stående, hvor ht'erne spillede på langs af rummet, og det var ikke
bedre! Den opstilling jeg har nu, er sådan det skal stå! Jeg har prøvet at sidde mange steder i stuen og lytte til musik, og der er
det næsten ligeså slemt! |
|
|
Så skal de nok spille sådan __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonlund52 skrev:
I et review af højttalerne skriver personene:
Højttaleren har gummifødder sat på i bunden, ala de fødder/cones man selv kan købe til at styre vibratiornerne
Tror du ikke at de er gode nok? |
|
|
Har du gulvtæppe? Hvis ikke prøv at smid et par dyner foran højttalerne, eller tykke tæpper.
Et andet problem som jeg ser tegningen er din bagvæg eller mangel på samme er et stort vinduesparti, prøv at vend din stue. så højttaler stå under vinduet, altså der hvor hjørnebord og sofa stå nu( 180 grader)
|
Til top |
|
|