Sendt: 25 Januar 2013 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Btiversen
Jeg tror, jeg har forstået dit oprindelige spørgsmål nogenlunde. Selvfølgelig er der en masse ting, du kunne gøre for at
uddybe dit behov og dine krav, men hvis dit spørgsmål bare er, om det er muligt at få et nogenlunde fornuftigt fladskærms-
tv til 5000 kr, så vil jeg svare ja.
Har netop selv investeret i et Grundig 40 VLE 6239 BM (købt i Elgiganten til 5 kilo), og er faktisk ganske tilfreds. Jeg har
længe været skeptisk over for fladskærmsteknologien, fordi jeg synes der var for mange kompromiser i forhold til de
gammeldags billedrørs-tv - kunstige farver, artefarkter ved bevægelse og lyseffekter, dårlig gengivelse af standard-tv-
signaler osv. osv. Og problemet er, at det er stort set umuligt at vurdere noget som helst i en butik, fordi alle indstillinger på
tv'et er optimeret til at få billedet til at gøre sig bemærket i forhold til alle de andre apparater i butikken. Og det er altså
meget langt fra en fornuftig indstilling, der fungerer hjemme i en dæmpet stuebelysning, hvor man gerne vil opnå et billede,
der nogenlunde minder om det, som fotografen eller film-/tv-instruktøren i udgangspunktet havde forestillet sig.
Nå, men for at gøre en lang historie lidt kortere, så gik jeg efter det tv i butikken, som gav en nogenlunde fornuftig
gengivelse af et middelgodt tv-signal (digitalt 576i eller 720p) uden alt for mange underlige artefarkter og kunstige effekter.
Desuden har denne Grundig-model også en forholdsvist kraftig indbygget forstærker (2 x 20 W) og fremadvendte højttalere,
så lyden er acceptabel. Jeg er dog i gang med at finde en anden løsning til lyden, da jeg gerne vil have lidt mere ud af den.
Og så er det efter min mening afgørende at gå i gang med indstilling af billedet, når først man har tv'et hjemme i stuen - jeg
snakker ikke nødvendigvis om en professionel kalibrering - det synes jeg trods alt er overkill i forhold til et tv til 5000 - men
sæt en times tid af sammen med nogle af dine dvd'er, eller hvad du nu har, og få indstillet billedet ordentligt. Der er masser
af hjælp at hente til dette på diverse websites, fx flatpanels.dk.
|