Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 23:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: antenneforstærker, fordeler mv. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper Skovby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Har et skidt antetnnesignal og vil gerne have det ordnet, inden jeg om kort tid køber en god fladskærm.

Jeg er på fællesantenne og får også derfor også mit internet gennem antennekablet. Jeg vil have trukket TV/Radio kabler til 4 rum fra loftet, hvor jeg laver et lille skab til at samle det hele, her vil kabelmoden og trådløs router også blive placeret.

Jeg har set mig lidt omkring og fundet en fordeler og forstærker jeg synes ser spændende ud.

Fordeler: COMEGA DVU4 TV/DATA
Forstærker: COMEGA DA-4PM

Nedenfor er en en tegning over hvordan jeg havde tænkt mig at tilslutte det.

Men...

Er tegningen sat rigtigt op, eller har jeg gjort noget uhensigtsmæssigt? Kan se forstærkeren og fås med returvej, men kan ikke rigtigt se hvad det skal bruges til...

Hvilket antennekabel er at foretrække, vil gerne have god kvalitet, men kan det ikke godt fåes til ca. 10 kr. pr. meter? Er der en form for klassifikation inden for antennekabler, der er værd at følge? De længste kabler jeg skal trække bliver ca. 10-15 meter fra forstærker til dåse.

Håber I kan hjælpe...

/Jesper
Til top Vis Jesper Skovby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Skovby

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

returvej skal bruges hvis forstærkeren sider før kabelmodemmet. Jeg har selv forder til kabelmodel og forstærker og forstærker til vores to fjernsyn et digitalt og et analogt og det kører fint. Bare sørg for der er justering af forstærkningsgraden, de digitale kanaler overstyrede på fuld forstærkning her i huset.

Jeg bruger av-cables billigste antennekabler og 10m er ikke noget problem bruger ikke engang f-stik men det kan nok anbefales når du skal forstærke til 4 rum! Jeg ville nok købe en rulle og nogle f-stik og samle selv hvis jeg var dig.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

eksempler:
Forstærker: http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennef orstaerker/professionel_antenneforstaerker_4_vejs_3330_da.ht ml
http://www.av-cables.dk/antennekabel/antennekabel_i_metermaa l_54_da/ kabler i metermål
f-stik http://www.av-cables.dk/antennekabel/fconnector_stik_250_da/

Det burde ikke være et problem at holde det under 10kr/m

edit: hvis det f.eks. af logistiske årsager er nemmest at have router+modem i kontoret kan det være rart med returvej så du kan have fordeleren efter forstærkeren.

Jesper Skovby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Tak for svar... Er lige blevet i tvivl det egentlig ikke er bedre bare at droppe fordeleren (den må give en eller anden form for signaltab) og i stedet bare have have kabelmodemet direkte i forstærkeren, der så skal have en returvej...
Til top Vis Jesper Skovby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Skovby

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jesper Skovby skrev:
......Men...

Er tegningen sat rigtigt op, eller har jeg gjort noget uhensigtsmæssigt? Kan se forstærkeren og fås med returvej, men kan ikke rigtigt se hvad det skal bruges til...

tegningen ser da fin ud -  men når du siger lidt skidt signal,  hvordan mener du så ?

Hvis ikke det, der kommer ind er iorden, gavner det ikke meget at sætte en forstærker på

Jesper Skovby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Der er sne på flere kanaler og dårligt FM-signal på radioen. Nuværende er antennekabel til stuen er ca. 15 meter fra samledåsen på loftet. Tror der er brugt noget "Harald Skrald" antennekabel på nuværende tidspunkt. 

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Jesper Skovby skrev:
Tak for svar... Er lige blevet i tvivl det egentlig ikke er bedre bare at droppe fordeleren (den må give en eller anden form for signaltab) og i stedet bare have have kabelmodemet direkte i forstærkeren, der så skal have en returvej...

Fordeleren er nok nødvendig, de fleste kabelmodems kræver et digital coax kabel der ser lidt anderledes ud.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jesper Skovby skrev:
Der er sne på flere kanaler og dårligt FM-signal på radioen. Nuværende er antennekabel til stuen er ca. 15 meter fra samledåsen på loftet. Tror der er brugt noget "Harald Skrald" antennekabel på nuværende tidspunkt. 

altså antennekablet "ude fra gaden" ender oppe på loftet i en dåse, og går derfra 15 meter ned til stuen ?   Lyder lidt sjovt lavet, men ok .....   anyway, sne på flere kanaler, og dårligt fm signal tyder da på noget ikke er som det skal være - er det en korrekt afslutning på signalet udefra der sidder på loftet, eller er det noget futlihut ?

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jesper Skovby skrev:

Nu siger du samledåse på loftet, er lidt sjældent at kabeltv kommer igennem loftet. Er du sikker på der ikke sider et stik et andet sted hvor det er ført ind i huset? Det er vigtig at få forstærkeren på så tidligt i kæden som muligt så der ikke forstærkes for meget støj.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
Fordeleren er nok nødvendig, de fleste kabelmodems kræver et digital coax kabel der ser lidt anderledes ud.

Please enlighten us :)   Digitalt coax kabel der anvendes til kabeltv ??? 

Jesper Skovby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
Nu siger du samledåse på loftet, er lidt sjældent at kabeltv kommer igennem loftet. Er du sikker på der ikke sider et stik et andet sted hvor det er ført ind i huset? Det er vigtig at få forstærkeren på så tidligt i kæden som muligt så der ikke forstærkes for meget støj.

Den er god nok. Kan se der sidder en lille dåseting på vores sokkel ud mod vejen, hvor kablet kommer fra jorden. Kablet er så ført direkte op igennem hul-muren til loftet, hvor det er sat i en samledåse...

Edit: Der er altså ingen mulighed for at fange kablet inde i huset...

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jesper Skovby skrev:
Ney_ skrev:

Den er god nok. Kan se der sidder en lille dåseting på vores sokkel ud mod vejen, hvor kablet kommer fra jorden. Kablet er så ført direkte op igennem hul-muren til loftet, hvor det er sat i en samledåse...

Edit: Der er altså ingen mulighed for at fange kablet inde i huset...

ok -  den der samledåse du omtaler - kan du identificere den på nogen måde ?

( kører du med yousee, stofa, eller ?)

Jesper Skovby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Fællesantenne. Skjern Antenneforening, mener de samarbejder med YouSee... Det er så vidt jeg huske en ældre Triax dåse med data, TV og Radio udtag, der sidder på loftet.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Jesper Skovby skrev:
Fællesantenne. Skjern Antenneforening, mener de samarbejder med YouSee... Det er så vidt jeg huske en ældre Triax dåse med data, TV og Radio udtag, der sidder på loftet.

ok -  Så er det nok afsluttet som det bør -  og hvis du oppefra den dåse, har et 15 mtr kabel ned til tossekassen, tilmed af tvivlsom kvalitet, er det nok ikke underligt der er sne på -  og det samme med radioen.

( går ud fra din plan er at lade det nye sidde deroppe på loftet )

HowIsThat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2009
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Kender ikke den forstærker. Men var jeg dig så købte jeg i stedet en "Wisi mini line VX81" Som har returvej. Den har så godt nok kun en udgang men forstærker 18dB mener jeg. Så kan du spare den DVU4 som sjovt nok dæmper 4 db på tv udgangen. Så hopper du over i en LLT8-16 og ud i 6 el 8 Comega freja mm4-65d. Dette virker med garanti, forudsat du har bare nogenlunde indgangssignal og med nogenlunde mener jeg 63-65 dB på UHFen. Alle stumperne fåes hos Telecenteret i Tåstrup el hos Witronic.

Mvh Jesper

Til top Vis HowIsThat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HowIsThat

HowIsThat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

BTW er det ikke sløjfe anlæg smider du din stikledning direkte i forstærkeren. Forudsat du naturligvis køber en med returvej!!

Mvh Jesper

HowIsThat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Hov lige en sidste ting.

De 10 -15 meter lange kabeltræk du vil lave betyder ikke det vilde hvilket kabel du køber. Køb noget standard 7mm antennekabel og undgå buk på 90 grader når du trækker det. BLØDE buer er afgørende for om det blir godt el skidt.

Brug for mere hjælp. Så smid en mail yorick@forum.dk

Mvh Jesper.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes