Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Emne slettet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Spørgsmålet: Hvilken signalkilde tror du har størst potentiale for vellyd?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
60 [41,67%]
61 [42,36%]
18 [12,50%]
3 [2,08%]
2 [1,39%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Jesper Juul skrev:
Jep, det ser dog ud til det kun bliver Dr. Lyd og Dolph alene eller hur?

Det afgør vel den som Dr. Lyd udnævner som vært for A/B blindtesten.

Hvis det bliver hos Dr. Lyd så er det doktoren der bestemmer om der må indfinde sig flere end os to. Hvis det bliver undertegnede som skal være vært så vælger jeg om publikum eller yderligere deltagere er velkomne og i givet fald hvor mange.

Foreløbig kan jeg forstå at CD maskinen er udvalgt.

Snart vil jeg begynde at kommunikere med Doktoren i PB for at aftale nærmere.

"dolph"

Ahh, var bare sikker på at det var hjemme hos dig det skulle foregå.

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Stop dog det mudderkasteri.

Efter min bedste overbevisning er analogmediet digitalmediet klart overlegent. Det siger jeg med en årelang ( 35 ) erfaring som "lydmand". Dem der påstår det modsatte ved ganske enkelt ikke hvad rigtig hifi er, og slet ikke hvordan det lyder, punktum.

Jeg har nævnt det før, men gør det gerne igen. Svenskeren Bo Hansson, som var den ene halvdel af duo`en Hansson og Karlsson har studioet OPUS 3. Optagelserne derfra er vel toppen af cremen når der tales om optagelser der har meget høj troværdighed, altså ægte hifi. Disse optagelser er såmænd lavet på en gammel REVOX G36 der er lættere modifiseret. Så et godt råd til alle de digifreaks der giver deres be 7 med i denne tråd er; skil jer hurtigst muligt af med jeres alt alt for dyre indkøbte digiisenkram, det være sig AUDIO AERO, ACCUPHASE, LINN, MARK LEVINSON osv.osv. Køb jer så en god analogspiller. Jeg vil ikke påstå at i bliver mere troværdig,,,,,,, men først der finder i ud af hvad ægte HIFI er

Til top Vis jensmarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensmarius

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

ja jeg fatter ikke en bjælde af afstemningen her..ifølge den har næsten halvdelen ikke hørt en god grammofon - eller ligger under for fortrængning i sygelig grad.

16 bit er en regulær fejltagelse i hifisammenhæng,og hovedansvarlig for pirateri på nettet - sådan at forstå mange ikke vil betale for noget,der ikke er godt og fåes gratis i nogenlunde ligeså elendig version.

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

ja jeg fatter ikke en bjælde af afstemningen her..ifølge den har næsten halvdelen ikke hørt en god grammofon - eller ligger under for fortrængning i sygelig grad.

16 bit er en regulær fejltagelse i hifisammenhæng,og hovedansvarlig for pirateri på nettet - sådan at forstå mange ikke vil betale for noget,der ikke er godt og fåes gratis i nogenlunde ligeså elendig version.

mvh/slowon

Det er ikke de 16 bit der sætter begrænsningerne i de fleste udgivelser idag, men den overdrevne brug af kompression.
Selvsamme kompression eksisterer skam også på mange vinyludgivelser.

Mange af de vinylskiver du har, med god lyd, er optaget digitalt med 16 eller sågar 14 bit udstyr.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg glemmer ikke første gang jeg hørte en god plade spiller på nogle store snell højtt. Perspektiv og naturlighed, dog giver cdens betjenings nemhed nogle klare fordele. Men skal det være kvalitet, så må de besværlige lper frem.

Jeg synes da også helt klart, at tilgangen til ny musik på lp, er blevet konstant forbedret over de sidste år.

Men er man ikke blevet præsenteret ordentlig for det, lp forståes. Så kan man jo ikke vide det.

Til top Vis Raincoat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raincoat Besøg Raincoat's Websted

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

"Det er ikke de 16 bit der sætter begrænsningerne i de fleste udgivelser idag, men den overdrevne brug af kompression."

det er så din version af virkeligheden - ikke min!

prøv at sammenligne fx janis ian`s "breaking silence" på cd/lp - kik i spejlet og gentag dit postulat.

mvh/slowon

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

"Det er ikke de 16 bit der sætter begrænsningerne i de fleste udgivelser idag, men den overdrevne brug af kompression."

det er så din version af virkeligheden - ikke min!

prøv at sammenligne fx janis ian`s "breaking silence" på cd/lp - kik i spejlet og gentag dit postulat.

mvh/slowon

Nu nævner du så en LP, hvor masteringen er markant bedre end CD'en.
Men ved du om CD'en er lavet efter det masterbånd som LP'en er presset efter ? (før riaa-korrigering).

Der er mange eksempler på at CD'en er bedst, men her kan man så sige, at de der har mastret LP'en ikke har gjort det optimalt. Det sker jo sjældent, at både CD og LP er optimalt mastret.

Når der tænkes i CD-mastering, så tages der ikke højde for at rækkefølgen af numrene skal tage højde for at vinyl er bedst på de første skæringer.

Den betragtning er med, når der produceres med vinyl som førsteprioritet.
De inderste numre er tit noget skrald, og slides hurtigere.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Spencer skrev:
slowon skrev:

mvh/slowon

Det er ikke de 16 bit der sætter begrænsningerne i de fleste udgivelser idag, men den overdrevne brug af kompression.
Selvsamme kompression eksisterer skam også på mange vinyludgivelser.

Mange af de vinylskiver du har, med god lyd, er optaget digitalt med 16 eller sågar 14 bit udstyr.

Det gør sig i hvert fald ikke gældende for mine mest vellydende vinyler for den digitale optageprocess var ikke opfundet i 50'erne og 60'erne hvor de bedste skæringer blev lavet.

"dolph"

Tror du ikke, at det er den enklere optageteknik, som du foretrækker, hvor der er brugt mindre lydsminke ?

Sonny Rollins - Way Out West f.eks.

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Spencer.

Jeg tror du taler om noget du ikke helt har styr på. Vinylskiver der er digitalt optaget med 14-16 bit udstyr. Må jeg være fri. Ingen, absolut ingen af de ca. 6000 vinylskiver der er i min samling er digitalt optaget. Selv ikke PINK FLOYD`S teknikkere kunne drømme om at indspille digitalt. Der er iøvrigt en artikel i high fidelity nr. 8 1997 hvor deres chefteknikker og producer James Guthrie giver både digi indspildning og afspildning det glatte lag. Læs den venligst i digifreak.

I high fidelity nr. 2 2006 er de på besøg hos Finn Olafsoon der har selskabet Olafsongs studiet. artiklen har overskriften ANALOGIEN MELLEM MUSIK OG TEKNIK-- SET FRA EN PLADEPRODUCERS VINKEL, med en lille efterskrift der siger; NU NÅR GÆRDET ER BLEVET LAVERE, HVORFOR SÅ IKKE BARE SPRINGE OVER. Den skulle i også ta at læse

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

spencer :

janis ian`s "breaking silence" var blot et eksempel..

jeg siger ikke l**t blir til guld fordi det afspilles fra vinyl via rør - men guld glimrer sgu noget tydeligere på en seriøs grammofon,end på wadia,audio research,rega apollo osv.

anyways lyder langt de fleste lpèr uden digitalt ophav bedst!

mvh/slowon

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

spencer :

janis ian`s "breaking silence" var blot et eksempel..

jeg siger ikke l**t blir til guld fordi det afspilles fra vinyl via rør - men guld glimrer sgu noget tydeligere på en seriøs grammofon,end på wadia,audio research,rega apollo osv.

anyways lyder langt de fleste lpèr uden digitalt ophav bedst!

mvh/slowon

Det er lige præcis, også min erfaring  Men det kræver en plov af en hvis kvali, hvis den skal hamle op med cd.

vh. Henrik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

jensmarius skrev:
Spencer.

Jeg tror du taler om noget du ikke helt har styr på. Vinylskiver der er digitalt optaget med 14-16 bit udstyr. Må jeg være fri. Ingen, absolut ingen af de ca. 6000 vinylskiver der er i min samling er digitalt optaget. Selv ikke PINK FLOYD`S teknikkere kunne drømme om at indspille digitalt. Der er iøvrigt en artikel i high fidelity nr. 8 1997 hvor deres chefteknikker og producer James Guthrie giver både digi indspildning og afspildning det glatte lag. Læs den venligst i digifreak.

I high fidelity nr. 2 2006 er de på besøg hos Finn Olafsoon der har selskabet Olafsongs studiet. artiklen har overskriften ANALOGIEN MELLEM MUSIK OG TEKNIK-- SET FRA EN PLADEPRODUCERS VINKEL, med en lille efterskrift der siger; NU NÅR GÆRDET ER BLEVET LAVERE, HVORFOR SÅ IKKE BARE SPRINGE OVER. Den skulle i også ta at læse

Jeg sidder her med Pink Floyd's Dark Side of the Moon, og den er digitalt mastret.

Den købte jeg dengang de grønne tuschpenne var på mode, og de er da nogle år siden.
Så det er nok sådan de udgav den på CD, første gang.

Har du en udgave der er AAD ?

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

"Det er lige præcis, også min erfaring  Men det kræver en plov af en hvis kvali, hvis den skal hamle op med cd."

du har da fuldstændig ret - men kan man smide 60.000kr ud på en heavy cd,skulle sammenligningsgrundlaget vel være samme beløb på en analog aftaster!

mvh/slowon

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

"Det er lige præcis, også min erfaring  Men det kræver en plov af en hvis kvali, hvis den skal hamle op med cd."

du har da fuldstændig ret - men kan man smide 60.000kr ud på en heavy cd,skulle sammenligningsgrundlaget vel være samme beløb på en analog aftaster!

mvh/slowon

Hvis man bruger 60.000,- på en plov, arm, pick-up og riaa, så lasker det alle cd spillere på markedet. Også Rega Apollo .

Jeg har hørt Capitole og Gryphon, op mod en plov med Dynavector 10x5 pu. Ja jeg købte mig sgu en plov, med den pu. DET var en kæben på gulvet oplevelse.

vh. Henrik

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hvis man bruger 60.000,-

hehe ja mindre kan sagtens gøre det slemme ved 16bit.

jeg hørte fakta wadia et eller andet få lammebank af en nottingham med en 1500kr`s pickup igår - din dynavector 10€5 er bare endnu bedre..fedt når folk endelig får fuld valuta musikalsk!

mvh/slowon

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Spencer

Dark side of the moon er ikke digitalt mastret, men digitalt remastret og det er jo en helt anden sag. Og Spencer prøv nu at læse de to artikler jeg henviser til

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"