Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 07:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bi-amping? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jakob.R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 December 2012 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Er lidt grøn i det her og vil derfor gerne søge lidt info angående Bi Amp. Har læst diverse indlæg, nogle mere kringlede end andre og med en tendens til at der er ligeså mange meninger som personer i trådene.

Et par tanker fra min side kunne være.

1) Der må være en fordel når højtaler producenten forbereder højtaleren til det og omtaler muligheden. Har set et artikel hvor B & W også var positive.

2) Kunne nogen forklare hvor meget ekstra forstærkning der når enhederne når man har en forstærker til basområdet og en forstærker til mellem og diskant?

Tænker på om strømmen bliver ledt direkte til enhederne eller om der er et filter som bliver flaskehalsen og effekten derfor begrænser sig til at holde tryk på når eksempelvis bassen laver nogle strømkrævende manøvre.

Har iøvrigt Dali Helicon 800 mk2 og regner med at det bliver 1 stk Intg. Electrokompagniet og en effekt fra samme firma, den sidste til bassen. Begge ca 180w v 4 ohm.

Håber på et par teknisk forholdsvise enkle tilbagemeldinger og erfaringer

Til top Vis Jakob.R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob.R

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 December 2012 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

"med en tendens til at der er ligeså mange meninger som personer i trådene". Det tror du ikke kommer til at ske her?

Personligt kan jeg forstå bi-amping, hvis man savner power til sin speaker.

Filteret er det samme uanset om de har lavet biwire mulighed eller ej.

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Jakob.R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2012 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Nej, Regnede ikke med andet en en holdning Jeg påtager mig selv ansvaret for at sortere.

Nogle som har kunne mærke at det giver et løft ? Og lidt om det tekniske bag ?

Og mangler man ikke altid lidt smæk på anlægget Min ide var at der blev mere punch i bassen især. Måske et bedre opløst lydbillede generelt.

Men finder jo ud af det når jeg har fået købt det nødvendige grej. Der går et par uger vil jeg tro.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 December 2012 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Det er mere kontrollen over enheden du vil opdage ved mere overskud fra forstærkeren. Det er mere at få enhederne til at
stoppe igen end at få dem til at bevæge sig. Punch i bassen handler mere om membran-aeral
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 December 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

En af formålene med biamp er selvfølgelig den ekstra effekt man får.

Heraf er det jo så også nemmere for forstærkeren at trække de færre komponenter - hvilket sikkert giver bedre lyd.

Jeg vil tro det er svært entydigt at sige om f.eks. en singlewire forstærker på 100W er lige så god som to forstærkere i biamp på hver 50W.

Man introducerer jo ekstra kabler men får muligvis også fordele af dobbelt forstærkerstrømforsyninge etc...

Personligt har jeg kun gode erfaringer med biamping, og kan kun anbefale det - men jeg har ikke haft mulighed for at lave en reel test med samme forstærkere, forskellig effekt etc.

Jakob.R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Tak for svarende som jo giver lyst til at fortsætte projektet

2 gange strømforsyning er måske mere vigtigt end lidt forskel i w ydelsen. Mine forstærkere bliver af samme fabrikat og stort set ens ydende hvilket nok ikke gør det dårligere. Strøm regningen er til gengæld et lille minus.

Bliver nok ikke samme kabler men vil holde længden ens.

Bimbam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2012
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2012 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Der er absolut audiofile fordele ved bi-amping, men der kan også være ulemper.

Mine erfaringer med bi-amping er at jeg har opnået den bedste lyd ved at bruge 2 ens forstærkere. Eller i det mindste forstærkere fra samme firma.

Ved bi-amping oplever jeg meget mere perspektiv og dybde i lyden. En overlegen dynamik og kontrol.

Ovenstående erfaringer er gjort med forskelige højttalere med pasivt delefilter. Med aktivt (elektronisk) delefilter, kan det nogle gange være en fordel at vælge en mindre forstærker (stadig af samme fabrikat), hvis diskantenheden er meget følsom. Dette kan skyldes at nogle store effektforstærkere er lidt grove i toppen ved lav lydstyrke, end en lille forstærker på 40 - 80W.

PS! Jeg har købt, samlet og lyttet til Hi-Fi siden 1975, så jeg har været igennem en del grej.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 09 December 2012 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Det er klart at ved aktivt filter er der kæmpe forstærkermæssige fordele, men det er jo også en helt anden situation.

Ved biamp skal forstærkeren stadig forstærke det fulde signal og sende det videre til det passive filter.

Ved aktivt filter er signalet allerede filtreret før forstærkeren skal forstærke signalet, dermed har forstærkeren et kæmpe overskud, der vil få forstærkeren til at performe, rent elektrisk, flere gange bedre, end hvis den skulle forstærke det fulde frekvensområde.

Jeg vil ligesom @Bimbam også anbefale ens forstærkere og kan også nikke genkendende til @Bimbams oplevelser vedrørende forbedringerne.

Problemet ved at benytte forskellige forstærkere ligger sjældent i effektforskellene (det vil kun give små udslag i volumenforskelle). Men hvis klangen på de to forstærkere er forskellige, så vil musik, der ligger i delefrekvensområdet blive gengivet med disse to forskellige klange - hvilket kan lyde dårligt.
Man kunne jo fristes til at bruge en rørforstærker til toppen og en transister/klasse-D til bunden - men så skal man være meget opmærksom på hvor delefrekvensen ligger og hvor stejlt filter der benyttes - ellers vil man få en lidt mærkelig lyd omkring delefrekvensen.
Hvis man vil dette, ville jeg anbefale aktivt filter og stejlt filter (48dB) - det kan give ret lækre resultater.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 09 December 2012 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

En anden fordel der også kan nævnes, er at en højttalerenhed, som er i bevægelse, påvirker forstærker og delefilter, bagud. Dvs at der rent teoretisk burde være den fordel at en forstærker der trækker mellemtone/diskant - godt nok spiller "full range", men kun får elektrisk feedback, fra enhederne som tager sig af de øvre frekvenser, hvilket burde resultere i bedre lyd i toppen - hvilket også var min oplevelse da jeg testede det med mine gamle Dali Evidence 870.

Men dette er mine personlige oplevelse, så test det før du køber og undersøg endelig denne påstand fra andre kilder også - brug google

Her er f.eks et udklip fra "Recorder.dk"

>>I dit tilfælde vil du få en smule mere effekt til rådighed. Slæber din bas 100w fra effekttrinnet, tager mellemtone og diskant måske maksimalt 10w. Når du op i din effektforstærkers grænse har du en minimal fordel i at biampe rent effektmæssigt. En fordel man kan opnå er at de fasedrej forstærkeren ser og som kræver masser af strøm, oftest er i bassen. Biamper du, forstyrres mellemtone og diskant ikke at disse heftige strømtræk.<<

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=113292&tit le=to-biamp-or-not
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes