Emne: Dynaudio C1? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 13 November 2012 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået reserveret et sæt Dynaudio Confidence C1 mk I inkl. Dynaudio-standere.
Er der nogen af jer, der ved, om jeg kan drive højttalerne med et godt resultat med min forstærker og CD/DAC?
(se min signatur)
Det er jo højttalere til omkring 50.000 kr., så at drive dem med en forstærker og CD/DAC, der kostede 10.000 til sammen
(demo-modeller) ved jeg ikke, om er en god idé?
Mit anlæg kostede dog 18.000 kr. lige da det kom ud i 2006/2007, men siden da blev det sat ned til 14.000 kr.
Mvh
Henrik
PS. Linket til forhandleren er:
Dynaudio Confidence C1 brugt inkl.
standere
|
Til top |
|
|
alrmad Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 13 November 2012 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik,
Jeg kender ikke dit Cambridge anlaeg, men jeg har indgaaende kendskab til C1'erne! Hvis du kan leve med at den allerdybeste bas ikke bliver fysisk, men dog er til stede, saa er de noget naer verdens bedste hoejttalere (!!), i hvert fald naar du i forvejen kan lide Dynaudio-sound.
Du vil faa masser af vellyd ud af hoejttalerne allerede med dit nuvaerende set-up, men det er da ikke ideelt. Det bedste ville vaere en vellydende effektforstaerker med masser af muskler, saa en (demo-/brugt) effektforstaerker i samme prisklasse som hoejttalerne ville vaere at foretraekke i det lange loeb.
Mvh
Allan
|
Til top |
|
|
henrikhessel Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 13 November 2012 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik. Det kan blive overkill med c1 på dit nuværende set up. C1 er en fantastisk højttaler, men kræver meget strøm og en "stiv" forstærker for at yde sit bedste. Du vil med en Cambridge ikke kunne forløse potientialet i C1 erne. Hvis at du ikke kan give dem mere plads, end du har på dit billlede af dit setup, vil perspektivet ikke blive godt. de kræver plads for at blomstre. C1 er en af verdens bedste standerHT men skal have elektronik i samme liga for at du udnytter dem ordentligt. Jeg har selv haft dem i en periode, og de blomstrede først da de fik 2x200watt bag sig. De afslører alt, og hvis anlægget ikke er godt nok, vil du ikke få udbytte af dem. Du skal have en anden AMP bag dem, ellers vil du være bedre tjent med en mindre Dynaudio, som ikke er så krævende
|
Til top |
|
|
SørenD Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 13 November 2012 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik.
Jeg må give Henrikhessel ret i at din nuværende lejlighed/indretning ikke kan tilbyde C1'erne den plads og det rum de fortjener- Mine erfaringer med Dynaudio er at de kræver en del luft omkring sig - jo højere op i deres rækker du kommer jo mere plads kræver de, og jo mere kræver de af rummet!!!
VH Søren
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 13 November 2012 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis Du kan få C1'eren til en fornem pris så synes jeg klart du skal prøve dem af hos dig selv inden evt køb. Find ud af om du kan lide det du hører.. Selvfølgelig vil c1'eren spille meget bedre med strømstærkt grej foran, men til en start vil din cambridge være ganske ok. Dit rum er måske for lille og den optimale plads vil nok være svært at give dem. Men når du en dag flytter og kan give c1'eren den plads de skal have. Så vil du ikke tænkte tilbage til dine nuværende dynaudio.  Pøj pøj med det hele.
|
Til top |
|
|
peter0408 Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 13 November 2012 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv C1 og det er en fabelagtigt højtaler. Om din forstærker er velegnet kommer også an på din lytteafstand og rummets størrelse. Har selv en
Simaudio Moon forstærker som giver 250 watt i 4 ohm og der er absolut ingen problemer med at trække C1.
Umiddelbart vil jeg tro at dit anlæg kan dække dit behov måske med de forbehold som nævnes i de andre indlæg. Højtalerprisen er ganske rimelig.
Mvh
Peter
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene.
Jeg har været ved at kigge i C1 manualen, som er tilgængelig på Dynaudio's hjemmeside.
Der står om positionering af højttalerne:
The Confidence models were developed to be
placed free-standing, and therefore they reach
their optimum performance when positioned
as clear of any walls as possible. To reduce
possible influences from the back and sidewalls,
the distance to these boundaries should
ideally not be less than one-half (0.5) meter.
To minimize low frequency reflections, which
will be heard as a thickening of the sound, the
Confidence models can be adapted to the
room’s acoustic character by using foam plugs
in the bass reflex port. This will essentially
attenuate the room-induced boost in the low
frequency range by dampening the deep frequencies,
yielding a more clear and tight sound
and minimized backwave reflections when the
loudspeaker is positioned near rear walls.
With the Confidence models, it will be more
important to address the issues of the side and
rear walls’ influence on the sound, as the DDC
technology will minimize any effect of the
more difficult to address ceiling and floor
boundaries.
Jeg har 20 cm. til bagvæggen, og kan ikke give højttalerne mere.
Men som der står i manualen: Hvis jeg smider noget skumhalløj i bass reflex porten bagpå, kan det måske gå an?
Mht. muligt køb af en demo ell. brugt effektforstærker:
Hvordan fungerer det med effektforstærkere - kan jeg bruge min nuværende forstærker, og så blot koble en
effektforstærker på?
Hvordan bliver lyden så - bliver det min forstærker eller effektforstærkeren, der bestemmer, hvordan lyden bliver?
Jeg er glad for lyden af min Cambridge, derfor
Har spurgt Dynaudio, og de siger, at jeg sagtens kan købe højttalerne, men at jeg nok vil opleve for megen bas i dem.
De skriver, at jeg kan regulere det ved at flytte C1'erne længere væk fra bagvæggen.
Nu har jeg mailet Dynaudio et lille billede af min stue + skrevet til dem, at jeg ikke kan flytte højttalerne mere end 20 cm. ud
fra bagvæggen. Om de så stadig synes, det godt kan gå an, at jeg køber højttalerne.
Det skal blive spændende at høre deres svar.
Til gengæld har jeg målt, om der overhovedet er plads til C1'erne.
Det bliver godt nok lige til øllet! Eller hvad man siger :)
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 14 November 2012 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm....
Utilstrækkeligt udstyr til at forløse C1'ernes potentiale = Hvorfor så købe?
Utilstrækkelig plads til at flytte C1'erne ud fra bagvæggen = Hvorfor så købe?
Utilstrækkelig plads til at positionere C1'erne horisontalt = Hvorfor så købe?
__________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 783
|
Sendt: 14 November 2012 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Tak for svarene.
Jeg har været ved at kigge i C1 manualen, som er tilgængelig på Dynaudio's hjemmeside.
Der står om positionering af højttalerne:
The Confidence models were developed to be
placed free-standing, and therefore they reach
their optimum performance when positioned
as clear of any walls as possible. To reduce
possible influences from the back and sidewalls,
the distance to these boundaries should
ideally not be less than one-half (0.5) meter.
To minimize low frequency reflections, which
will be heard as a thickening of the sound, the
Confidence models can be adapted to the
room’s acoustic character by using foam plugs
in the bass reflex port. This will essentially
attenuate the room-induced boost in the low
frequency range by dampening the deep frequencies,
yielding a more clear and tight sound
and minimized backwave reflections when the
loudspeaker is positioned near rear walls.
With the Confidence models, it will be more
important to address the issues of the side and
rear walls’ influence on the sound, as the DDC
technology will minimize any effect of the
more difficult to address ceiling and floor
boundaries.
Jeg har 20 cm. til bagvæggen, og kan ikke give højttalerne mere.
Men som der står i manualen: Hvis jeg smider noget skumhalløj i bass reflex porten bagpå, kan det måske gå an?
Mht. muligt køb af en demo ell. brugt effektforstærker:
Hvordan fungerer det med effektforstærkere - kan jeg bruge min nuværende forstærker, og så blot koble en
effektforstærker på?
Hvordan bliver lyden så - bliver det min forstærker eller effektforstærkeren, der bestemmer, hvordan lyden bliver?
Jeg er glad for lyden af min Cambridge, derfor
Har spurgt Dynaudio, og de siger, at jeg sagtens kan købe højttalerne, men at jeg nok vil opleve for megen bas i dem.
De skriver, at jeg kan regulere det ved at flytte C1'erne længere væk fra bagvæggen.
Nu har jeg mailet Dynaudio et lille billede af min stue + skrevet til dem, at jeg ikke kan flytte højttalerne mere end 20
cm. ud
fra bagvæggen. Om de så stadig synes, det godt kan gå an, at jeg køber højttalerne.
Det skal blive spændende at høre deres svar.
Til gengæld har jeg målt, om der overhovedet er plads til C1'erne.
Det bliver godt nok lige til øllet! Eller hvad man siger :) |
|
|
Jeg vil lige komme med lidt info
Jeg har lige solgt et effekt block til en som spiller på C1 han spillede tidligere på en integritet 2x120W men købte
min Primare A33.2 da han var overbevist om at den meget mere strømstærke effekt vil løfte udbyttet i hans højttaler
, han var nu også interessent min sidste effekt da han gerne vil Bi-amp sine højttaler det siger jo at de højttaler de
yder efter hvad de tilføres
Men jeg har bare set men aldrig lyttet på denne C1 men den roses jo til skyerne
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 14 November 2012 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis prisen er rigtig, får du et par fantastiske højttalere. Selvom din Cambridge ikke kan trække det fulde potentiale ud af dem, bør det være en opgradering i
forhold til dine nuv. højttalere. Og giver dig mulighed for at få fuldt udbytte af en evt. fremtidig opgradering af resten af udstyret. Men det forudsætter
naturligvis at du foretrækker lyden fra C1'erne fremfor dine nuværende.
Problemet med den tætte placering til bagvæg, bliver modvirket af at dit rum er så lille, at du næppe spiller ret højt til hverdag. Der skal et vist lydtryk til, før
reflektioner bliver et hørbart problem. Helt generelt er det min erfaring, at os i lejlighed sjældent oplever problemer med ikke at overholde de anbefalede
afstande til bagvægge m.v., da vi af hensyn til naboerne oftest er nødt til at spille så lavt at reflektionerne ikke høres.
Men det er der helt sikkert mange andre holdninger til
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres indlæg
Jeg kan sagtens forstå argumenterne imod at købe de højttalere, og jeg lytter da også til dét, der bliver skrevet herinde om
sagen.
Men hvor tit kommer der sådan et tilbud på et sæt brugte Dynaudio C1?
Det kommer ikke ret tit, vel? Eller hvad.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Tak for jeres indlæg
Jeg kan sagtens forstå argumenterne imod at købe de højttalere, og jeg lytter da også til dét, der bliver skrevet herinde om
sagen.
Men hvor tit kommer der sådan et tilbud på et sæt brugte Dynaudio C1?
Det kommer ikke ret tit, vel? Eller hvad. |
|
|
Hvis du blev tilbudt at købe en "billigere" Ferrari F40, og kun måtte køre med vinterdæk på og aldrig over 80km i timen, ville du så købe den?
Med en listepris på knap 60.000kr, og efterfølgende brugtpris på 21.500, så virker det da billigt, men hvad hjælper det, hvis de ikke matcher dit øvrige udstyr, og endnu vigtigere, rummets størrelse ikke mindst?
__________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo, jeg tror, der er noget, du har misforstået mht. hvilken størrelse rum, C1'erne kan spille i.
I hvert fald skriver Dynaudio til mig, at C1'erne sagtens kan spille i selv små rum.
Jeg cut/paster lige mailen ind her:
Hej Henrik,
Tak for din mail.
Det er jo en fantastisk lille højttaler.
Højttalerne koster jo fra ny ca. 45.000 kr. for et sæt, så I det lys vil din elektronik selvfølgelig være for billig. Men det vil
sagtens kunne give et rigtig godt resultat. Specielt når du ikke har et større rum. Størrelsen er ikke noget problem, da der
nærmest ikke er nogen begrænsning på hvor lille et rum de kan spille i. Du skal bare huske at sætte dem på et sæt Stand 4
for optimal resultat og så ikke for tæt på bagvægen. Dit største problem vil højst sandsynlig være for meget bas. Men det
kan man styre med afstanden til bagvægen.
Og så vil du jo have en rigtig dejlig højttaler med masser af headroom for opgradering af elektronikken i fremtiden. Du
behøver i hvert fald ikke opgradere højttalerne de næste mange år.
Så alt i alt vil jeg bare sige: Go for it!
Med venlig hilsen / Best regards
Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Hej Henrik,
Tak for din mail.
Det er jo en fantastisk lille højttaler.
Højttalerne koster jo fra ny ca. 45.000 kr. for et sæt, så I det lys vil din elektronik selvfølgelig være for billig. Men det vil
sagtens kunne give et rigtig godt resultat. Specielt når du ikke har et større rum. Størrelsen er ikke noget problem, da der
nærmest ikke er nogen begrænsning på hvor lille et rum de kan spille i. Du skal bare huske at sætte dem på et sæt Stand 4
for optimal resultat og så ikke for tæt på bagvægen. Dit største problem vil højst sandsynlig være for meget bas. Men det kan man styre med afstanden til bagvægen.
Og så vil du jo have en rigtig dejlig højttaler med masser af headroom for opgradering af elektronikken i fremtiden. Du
behøver i hvert fald ikke opgradere højttalerne de næste mange år.
Så alt i alt vil jeg bare sige: Go for it!
Med venlig hilsen / Best regards
Dynaudio A/S |
|
|
Æhhhhhh __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det var det, du mente
Fair nok, så misforstod jeg dig ovenfor.
Jeg har som sagt spurgt Dynaudio, om det bliver et problem, men har ikke fået svar tilbage endnu.
Det kommer nok i morgen.
Så er der det, der står i manualen med, at hvis ikke man kan stille højttalerne 50 cm. ud i rummet, så kan man fylde bas
reflex porten bagpå højttalerne.
Kunne det være en mulig løsning?
Og så er der Anker E's observationer
Jeg har selv gjort mig samme erfaring mht. mine Dynaudio Excite X32.
De står 20 cm. ude fra væggen, og der er ingen som helst problemer med for megen bas.
Og det selv om der i manualen anbefales, at højttalerne står mindst 50 cm. ude i rummet - præcis som mht. C1'erne.
Så der er da noget, der taler for, at det med placeringen ikke nødvendigvis behøver at blive et problem?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig ville de C1'ere kunne spille i dit rum, og brænder du så meget for "den gode handel", så skal de da bare købes i en fart, er jo trods alt dig din smag og penge som tæller her, så må du jo efter bedste evne justere dig ud af de problematikker som følger med pga. rummets størrelse og øvrig indretning.
Havde selv valgt en stander med fremadvendt basrefleksport som fx højttalere fra B&W, men sådan er vi jo så forskellige, og det er vel også det, som gør det spændende at diskutere HIFI i den sidste ende __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
HH, det er faktisk en del af problemet: Jeg kan dårligt tænke klart (!), fordi jeg er så besat af at få de højttalere.
Men der er jo rent faktisk meget, der taler imod, som du er inde på.
Min kæreste er også imod
Hun forstår ikke, hvorfor jeg vil have nye højttalere igen, eftersom jeg jo netop har fået mine Dynaudio Excite x32 her i januar.
Og jeg har rent faktisk et velfungerende og velspillende setup nu.
( Men så igen, hvad forstår kvinder sig på hifi!  )
Fremadvendt basrefleksport er en god idé, og jeg kan godt lide B&W.
Men jeg er endnu mere glad for Dynaudio's lyd.
Så hvis jeg skal opgradere, må det meget gerne være til Dynaudio.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
HH, det er faktisk en del af problemet: Jeg kan dårligt tænke klart (!), fordi jeg er så besat af at få de højttalere.
Men der er jo rent faktisk meget, der taler imod, som du er inde på.
Min kæreste er også imod
Hun forstår ikke, hvorfor jeg vil have nye højttalere igen, eftersom jeg jo netop har fået mine Dynaudio Excite x32 her i januar.
Og jeg har rent faktisk et velfungerende og velspillende setup nu.
( Men så igen, hvad forstår kvinder sig på hifi! )
Fremadvendt basrefleksport er en god idé, og jeg kan godt lide B&W.
Men jeg er endnu mere glad for Dynaudio's lyd.
Så hvis jeg skal opgradere, må det meget gerne være til Dynaudio. |
|
|
Du siger det selv, "kan dårligt tænke klart", og det er måske ikke den bedste tilstand at spendere 21.500kr under, men hvis du skal, så skal du jo, og så er den ikke længere __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
SørenD Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 15 November 2012 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik. Jeg kan godt forstå du er fristet. Det var jeg også selv da jeg faldt over et sæt C1 til en god pris (ligesom jeg var da jeg faldt over et sæt Dynaudio Sapphire...). Men begge gange stoppede jeg dog op, trak vejret dybt og overvejede om jeg kunne byde de højttalere de betingelser som ville få dem til at "blomstre".... Jeg kom frem til at det kunne jeg ikke - Her tænker jeg ikke på den resterende elektronik, for en opgradering skal jo starte et sted. Jeg tænker derimod på rummet og indretningen. Min personlige erfaring er at en meget god/dyr højttaler ikke nødvendigvis lyder bedre end en "mellemklasse/middelgod" højttaler, hvis rummet og indretningen allerede er den begrænsende faktor for de "middelgode" højttaler. Jeg er ikke ude på at fortælle dig hvad du skal/bør gøre (dine penge - din beslutning  ). Og som sagt kan jeg godt forstå at du er fristet. VH Søren P.S. Jeg har selv Dynaudio og er som dig rigtig glad for deres måde at fremstille musikken.
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 15 November 2012 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er næppe ret mange herinde der har pladsen/indretningen til at give sine højttalere den optimale placering. Nogle få er
så heldige (eller har pengepungen så meget i orden), at de har et dedikeret hifirum hvor deres store gulvhøjttalere sagtens
kan få lov at stå en meter fra både bag og sidevæg hvor de nu engang lyder bedst. Hans forstærker har også kræfter nok til
at trække højttalerne, omend de ligesom så mange andre højttalere vil lyde bedre med mere føde, men det er ikke ens
betydende med de vil lyde dårligt! Desuden skal opgraderingen jo starte et sted (som en anden i tråden også nævnte).
Hvis prisen er god, hvad skulle det så skade at købe dem, og prøve dem af i eget lytterum?? De kan da for pokker sælges
igen, hvis trådstarter ikke synes det virker som en gedigen opgradering ift. sine nuværende!
Mit bud: Køb, lyt, vurder med egne ører, og sælg herefter X32 eller C1 alt efter hvad du selv synes.
Er C1'erne ikke lige dig, og prisen du kan få dem til at er formidabbel, skulle du jo nok kunne sælge dem videre uden tab.
Kan slet ikke se problemet.
Mvh
PS. sig til fruen at januar er meget lang tid siden. Selv skifter jeg udstyr konstant, fordi jeg elsker at prøve nye ting og
udvide min horisont. Der er så meget spændende hifi på markedet, at jeg slet ikke kan dy mig  .
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|