Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 17:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til ny forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Inside
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jeg må hellere starte med at sige, at jeg er helt ny indenfor HIFI, hvilket også er grunden til jeg prøver at spørge jer herinde til råds!

Jeg står og skal til at udskifte mit gamle surround system med et nyt, men er i tvivl om hvilken AV reciever jeg skal bygge det op omkring. Budgettet er en 3-4000kr (plus/minus lidt alt efter hvad i finder frem til).

Jeg har følgende krav til recieveren:

- Recieveren skal primært bruges til stereo, men skal med tiden også bygges ud til surround, når pengene er der.

- Reciveren skal kunne trække de to fronthøjttalere, som jeg går ud fra bliver et sæt System audio 1550 eller 1750.

- Reciveren skal køre sammen med min PS3 (HD lyd igennem HDMI), min computer (optisk udgang via et Auzen X-Fi Prelude 7.1 lydkort) samt mit Fjernsyn (optisk udgang fra et Panasonic 42G10)

Jeg har selv kigget på en Pioneer vsx-819, da den på papiret lever op til mine krav, men går ud fra der er en masse andre alternativer der måske også er bedre, især når vi snakker stereo!

Til top Vis Inside's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Inside

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Mit bud vil være denne suppleret med en brugt effektforstærker. Så har du mulighed for for at lade dine PS3 sende LPCM ud igennem HDMI, og der er nok optiske porte til de udstyr du nævner. Desuden,er der preout til en effekt forstærker, som vil gøre stereo oplevelsen langt bedre, end du vil kunne opnå kun med en surround reciever.

Et forslag til en effektforstærker kunne evt. være:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62497820

Eller måske hvis du sparer lidt sammen:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=130915

Det er i hvert fald hvad jeg ville gøre, hvis jeg stod i din situation.

Inside
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Eyesonly skrev:
Mit bud vil være denne suppleret med en brugt effektforstærker. Så har du mulighed for for at lade dine PS3 sende LPCM ud igennem HDMI, og der er nok optiske porte til de udstyr du nævner. Desuden,er der preout til en effekt forstærker, som vil gøre stereo oplevelsen langt bedre, end du vil kunne opnå kun med en surround reciever.

Tak for svaret! Vil tage ud til AVC og kigge på den forstærker der! Kan du ikke kort forklare hvordan sådan en effektforstærker fungere? trækker man et kabel fra pre-out på forstærkeren over til effektforstærkeren, og så kaber fra effektforstærkeren videre til stereo højttalerne? Er nemlig ikke helt med på hvordan den skal kobles sammen i systemet :D

Til top Vis Inside's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Inside

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Inside skrev:

Eyesonly skrev:

Tak for svaret! Vil tage ud til AVC og kigge på den forstærker der! Kan du ikke kort forklare hvordan sådan en effektforstærker fungere? trækker man et kabel fra pre-out på forstærkeren over til effektforstærkeren, og så kaber fra effektforstærkeren videre til stereo højttalerne? Er nemlig ikke helt med på hvordan den skal kobles sammen i systemet :D

Det er lige præcis som du siger. Et sæt signalkabler, i dette tilfælde med RCA forbindelse sættes mellem reciever og effektforstærker, og så sætter du højttalerne til effekten.

Effektforstærkeren, virker egentlig som forstærkeren i recieveren. Forskellen er bare, at strømforsyningen i recieveren også skal tage sig af 4 andre kanaler, og en masse elektronik til decodning og alt det den nu skal holde styr på. En effektforstærker er meget mere dedikeret til sin opgave, hvilket resulterer i bedre lyd og meget bedre perspektiv i specielt stereo. Det giver reciever overskud til at koncentrere sig om de andre opgave den skal tage sig af, og ikke skulle trække de krævende frontkanaler. Det er ren Win-win.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes