Forfatter |
|
HOLBERG Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
På et andet dansk hifi-forum, er der en bruger der også er fremkommet med et spændende bud. Da brugeren desværre er
blevet udelukket herinde, skriver jeg hans bud her: WLM Diva (findes både som monitor og gulvhøjttaler)
Med en følsomhed på 97dB og en impedans på 8 ohm, må de siges at være en oplagt mulighed til små SET
__________________ De bedste hilsner
Holberg
|
Til top |
|
|
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vent nu lidt inden I helt afskriver elektrostater i forbindelse med 811'ere. Martin Logan's aktiv-bas modeller er faktisk ret
letdrevne, og rørforstærkere en ofte et godt match. Rørene leverer ikke effekt til bassen, det sørger de indbyggede ICE
moduler for. Samtidig har rørene sjældent problemer med den meget lave impedans i diskanten på samme måde som visse
transistormodeller kan have. Til slut er det forskel på den måde lydniveauet opleves fra en elektrostat. De store paneler kobler
til luften på en helt anden måde eend dynamiske enheder. Hvis jeg havde en 811 forstærker vill jeg klart test den med et par
Martin Logan. Ihvertfald dumt at afskrive det på forhånd!
Ellers kan man måske kigge på Tannoy's DC serie.
Trådstarter: Kan du skrive lidt om dyt rum, musiksmag og lyttevaner? Så kan vi bedre hjælpe dig. __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
Til top |
|
|
pnnh Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 911
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for alle de gode forslag.Starter med at bruge mine Focal Chorus 716V.De skulle ha en følsomhed på 91.5DB.
|
Til top |
|
|
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fortæl endelig om dine oplevelser! Det lyder som en spændende forstærker.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
Til top |
|
|
pnnh Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2012 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Får den først i uge 8 næste år.Men skal da nok skrive om mine oplevelser til den tid.
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
For øjeblikket kører jeg med en 2A3 PP forstærker sammen med mine DTQWT. De 10w den yder er nok til ganske pænt lydtryk. Så 15W er ren og skær luxus! Man skal dog ikke regne med at kunne spille en balsal eller en mindre biograf op. Det er bøvlet og ikke helt billigt at lave DIY højttalere, men det betaler sig. Jeg ville aldrig kunne få råd til den lydkvalitet jeg har i dag, hvis det meste af grejet ikke var tweaket og hjemmebygget.
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo lidt en udfordring at anbefale dig højttaler, når du ikke giver mere at gå ud fra..!? hvilken type musik spiller du, krav til størrelse, hvor stort et rum, nyt/gammelt byggeri, hvor højt spiller du…?
For du opnår vel kun svar på, hvilke højttaler folk ”selv” kan lide, og ikke dækket dine behov. __________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tapeconnection har Epos Epic 5 og Epos Elan 35 på hhv. 92 og 93db. Og skulle være bygget til at være nemme at trække. Ved
ikke om
de er interessante?
|
Til top |
|
|
oxzu Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror du skal læse retningslinierne for forum.
Bare til info. Man må ikke sælge i forum, og jeg kan se det er din egen annonce. 
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alto
Hørte en to-vejs konstruktion med en 15" Audio Nirvana fuldtone, med en bånddiskant (fountek?) open baffle med filter
designet af troels gravesen. Det lød bragende godt.
Nu vi snakker letdrevne er han bestemt et besøg værd.
|
Til top |
|
|
pnnh Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2012 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rummet er ca 30 m3.Vil helst ha gulvhøjtalere.Hører en smule hård rock,meget dansk musik både fra tresserne og frem til i dag.Hører en del Runrig.Spillestyrke kun til lytning af musik.
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Info til alle de velmente forslag- så leverer en forstærker med 811 rør mellem 10-15 watt output.
Og højttaler konstruktioner der kræver kraftig styring fra forstærkerens evne til et godt elektrisk greb, via. en heftig strømforsyning, ikke just en rør forstærkers stærke side.
Tror du skal kikke på højttaler i slutningen af 90èrne eller over 100 db. virkningsgrad- desværre kommer høj virkningsgrad ofte på bekostning af dyb-bas. __________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
pnnh skrev:
Rummet er ca 30 m3.Vil helst ha gulvhøjtalere.Hører en smule hård rock,meget dansk musik både fra tresserne og frem til i
dag.Hører en del Runrig.Spillestyrke kun til lytning af musik. |
|
|
Det er dog væsentligt at vide hvad dit budget til nye højttalere er? Der er jo væsentlig forskel på det du kan få for 5 eller f.eks. 25.000. !! Det er jo
lidt spild at nævne en hulens masse højttalere hvis det ligger milevidt fra det du har til rådighed.
|
Til top |
|
|
oxzu Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg@email skrev:
Tror du skal læse retningslinierne for forum.
Bare til info. Man må ikke sælge i forum, og jeg kan se det er din egen annonce. 
|
|
|
Jeg vidste ikke der var denne regel, jeg var også noget betænkelig da jeg satte den ind, men på den anden side kunne jeg se fra nogle af de øvrige temmeligt subjektive svar, at der næppe ville ske nogen skade ved et partisk indlæg, da jeg ikke forsøger at skjule at det er min annonce.
Jeg skal nok lade være en anden gang
|
Til top |
|
|
moha Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Living Voice er særdeles letdrevne og en mild belastning for en rørspille. Jeg synes dog at prisen er noget "pebret", selv om kabinetterne er særdeles fint udført. Desværre er det meget svært at få fat i enhederne, som stort set er gamle Vifa konstruktioner (bortset fra diskanten). Troels Gravesen lavede en DIY som efter min mening ikke står tilbage for en fabriksbygget. C17WH de appolito i den sidste mk. 4 udgave tror jeg slår Living udgaven med pæn margen. Der er ikke for mange penge enheder i konstruktionen, delefilteret er med meget bedre stumper end nogen fabriksbyggede. Det kan høres! Det kunne jo være at en af dem der byggede sætter et sæt til salg?
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee skrev:
Vent nu lidt inden I helt afskriver elektrostater i forbindelse med 811'ere. Martin Logan's aktiv-bas modeller er faktisk ret letdrevne, og rørforstærkere en ofte et godt match. Rørene leverer ikke effekt til bassen, det sørger de indbyggede ICE moduler for. Samtidig har rørene sjældent problemer med den meget lave impedans i diskanten på samme måde som visse transistormodeller kan have. Til slut er det forskel på den måde lydniveauet opleves fra en elektrostat. De store paneler kobler til luften på en helt anden måde eend dynamiske enheder. Hvis jeg havde en 811 forstærker vill jeg klart test den med et par Martin Logan. Ihvertfald dumt at afskrive det på forhånd!
Ellers kan man måske kigge på Tannoy's DC serie.
Trådstarter: Kan du skrive lidt om dyt rum, musiksmag og lyttevaner? Så kan vi bedre hjælpe dig.  |
|
|
Forkert, de går ned til 1 ohm.. bare forbi de aktiv-bas er ikke ens med letdrevne slet ikke....
Men Tannoy er: spiller på et par af de store modelle nu med en 10w forstærker fortiden.
|
Til top |
|
|
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 14 December 2012 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Du får mange svar og det er godt. Du må ud og lytte. tag dit eget grej med og dan dig et indtryk.
At en højttaler er letdreven er ikke ensbetydende med, at den kan lide små forstærkere, men de kan lide forstærkerens kvalitet. Har selv Advanced Acoustic el 300 , som er letdreven ca 93db , men de holder altså af en strømstærk fættter , der nagler dem fast. ud og lytte . god fornøjelse.
mvh spacy __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
Til top |
|
|
sold Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
Sendt: 14 December 2012 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spaceman_2 skrev:
At en højttaler er letdreven er ikke ensbetydende med, at den kan lide små forstærkere, men de kan lide
forstærkerens kvalitet. Har selv Advanced Acoustic el 300 , som er letdreven ca 93db , men de holder altså af en
strømstærk fættter , der nagler dem fast.
mvh spacy |
|
|
Det er vel et spørgsmål om impedansen og forløbet af denne, kombineret med fasevinklerne. Jo højere følsomhed, jo
lavere er behovet for watt - men en vanskelig impedans vil stadig stille krav om en strømstærk forstærker.
Ud af de tekniske data kan man som regel godt aflæse impedansen, men det er desværre kun den nominelle, dvs. lidt
et gennemsnit. Focal har jeg f.eks. set højttalere fra der nominelt hedder 8 ohm, men i bassen dykker de til omkring 3
ohm, og det kan have stor betydning. For at få det sande billede må man som oftest ty til diverse tests, hvor testeren
får dem målt godt igennem, med diagrammer for impedans og fasevinkler plottet ind.
Og ja, en elektrostat kan godt finde på at dyppe til 1 ohm, men som regel er det så højt oppe (> 15.000 Hz) hvor
energien i musikken ikke er så stor, så det kan formentlig godt gå.
|
Til top |
|
|