Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 09:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W 801 s80 optimering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holfisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2012
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 14 December 2012 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg søger hjælp til optimering af lydbilledet fra mine gamle 801 ere.
Fakta: De står på et træbræddegulv op ad den lange væg i en stue på 5x6 meter med ca 10 cm mellemrum mellem ht. og væg, pga fodpanel og kabelstik), 3 meters mellemrum, en fløjdør imellem, 3m til loft, 3 m til lytteposition. De har altid stået på nogle møbelhjul. Smart når man skal flytte på dem men... Jeg har tidligere tænkt det lidt som spinkes. Det er det jo nok ikke. Bassen er jo en stor blød tingest, som vel i løbet af de sidste 30 år ikke er blevet mindre blød.

Det jeg savner, er hjælp til, hvordan højtalerne kan levere lidt mere "dominans"i de dybe mellemtoner og bassen.

Jeg er klar over' at højtalerne er krævende, og at de ikke kan levere det hele. Foran ligger en Holfi p150, og en pre nb1. Nys indkøbt. Derfor forventningerne til endnu mere "fylde" i højtalerne.
Et tema er nok også, at jeg savner lidt kendskab til, hvad man kan forvente af højtalerne med den alder, de nu har.

Forslag og råd modtages.
Mvh
Til top Vis Holfisten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holfisten

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 December 2012 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest kan du jo eksperimentere med hvor de står. I rummet vil der opstå diverse noder på nogle steder, i
nogle af dem er bassen svagest (men hastigheden højest), mens den i andre vil have mere tyngde (men også subjektivt
være lidt langsommere i det). Prøv at kigge på http://www.audioasylum.com/cgi/d.mpl?audio/faq.html under Speaker
Positioning Resources, hvor Audio Physics metoden beskriver det at kunne inddele sit rum i noder.

Dernæst kan du godt risikere at gulvet suger af bassen. Det vibrerer simpelthen med. Prøv at pladere noget tungt under
højttalerne, f.eks. nogle fortovsfliser - de er ikke så pæne, men billige nok til at lave forsøget, og hvis det virker kan du
måske gøre det pænt med f.eks. nervøs velour e.l. til at dække dem til med.
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 December 2012 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Gammel tråd om mod af 802 s80  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15329

Folk advarer generelt om modifikation af 801, men en enkelt ting kan måske være værd at prøve. I delefiltert er der en såkaldt APOC - et beskyttende kredsløb som det, ifølge visse b&w ejere, kan give en lydforbedring at omgå. I s80 modellen er kredsløbet batteri drevet, og det deaktiveres hvis batteriet tages ud, eller hvis det aldrig har været skiftet er det formentlig fladt nu. Udover batteriet er der også et relæ som så med fordel kan omgåes.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 15 December 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hjulene kan vel ikke låses? I såfald vil højttaleren stå og give efter ved større slag i bassen og derved tabe kræfter. Derfor bør du tage dem af og stille dem på fliser som nævnt, gerne 10 cm høje og så evt lægge nogle små træstykker under forkanten sådan, at højttalerne tipper let bagover. Så vil du nok opleve en mere kontant bas og mere åben klang.  En Nakamichi PA7/ll vil sikkert kunne puste liv i dem.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 December 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hvad med bi-amping eller hvad med DRC (Digital Room Correction)
KRK Ergo eller OpenDRC eller IK Multimedia Arc 2 eller osv

audiokarma.org/

Jeg har altid ment at de der små mellemtoner giver problemer, men nogle gange kan problemet opstå længere nede
i
toneområdet, derfor DRC

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Holfisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2012 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Til Sold:Linket til ruminddeling er rigtig godt, en god grundforståelse til opstilling. Jeg har kigget lidt videre på siden og set på det,der så vidt jeg
husker det hed wasp metoden. Konkret lytten sig frem i rummet til placering og iøvrigt optimering a la den første artikel om ruminddeling. Det passer
fint da mit rum er ret asymmetrisk. Med en stor åbning til et tilstødende rum i den ene side, omfattende møblering og tilmed en stor marmor
lysekrone midt i loftet. Jeg skal have teste opstillingen. Inden jeg går videre.

Aflastning/"opklodsning: fliserne må prøves. Foreslåes også af Allanowich. Jeg husker, at jeg så en tråd engang med fliser. Der var nogen, som skrev,
at betonflisen blot tilføjede volumen/vægt. Og at man istedet skulle fokusere på aflastning. Det faldt jeg lidt for. Højtalerne her er da for pokker store
og tunge nok! Men selvfølgelig skal det prøves. Især inden jeg forkøber mig på ceraballs eller aflastningspuder. I linket fra DAO er der en, som har
lavet noget selv som lød interessant. Jeg skal dog lige ha fundet engelskordbogen frem inden jeg kaster mig ud i konstruktionerne.

Mht tekniske indgreb ihøjtalernes konstruktion: Jeg læste tråden, du nævner Exciter, da jeg overvejede om højtalerne var værd at bruge med et nyt
anlæg. Jeg konkluderede, at det var de, også uden modificeringer, som jeg ikke selv vil kunne lave uden kyndig - læs dyr - hælp. Jeg er ikke
elektronikkyndig men nok ferm på fingrene og har mod på at prøve noget nyt. Den modif du nævner er muligvis til at lave. Der er lidt nærmere om
den i DAOs link. Men der er også en,som nævner, at det kan have negativ indflydelse på mere stille musik. Den pris vil jeg nødig betale.

Forspandet forbliver - indtil videre - holfianlægget. Ellers ryger bogwerne til højestbydende!

Og så lige en tak for jeres indlæg indtil videre. Super med inspiration. Flot at i gider!

Er der i øvrigt nogen forslag til en god cd/pl til brug i forbindelse med opstilling. Det der nævnes i artiklerne om ruminddeling og wasp er ikke noget
jeg lige løber over.

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011
Sendt: 16 December 2012 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

I det her indlæg anbefaler de og bypasse den 1000yf electrolyt der virker som subsonisk filter til bassen.: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=393683 

Om det er sikkert og uden risiko ved jeg ikke. De snakker også om at der er to versioner af S80´ren med forskelligt delefilter, og at man kan opgradere den ældre model på den front, samt at der er to forskellige overbelastning kredsløb alt efter årgang. Den ene er aktiv og virker med et batteri, mens den anden er passiv.

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA

dmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 December 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Hej prøv evt at løfte dem fra gulvet jeg har lige solgt et par dem havde jeg oppe og stå på en mælke kasse for at prøve det.. Det blev jeg rigtig glad
for..
Til top Vis dmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dmann Besøg dmann's Websted

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011
Sendt: 21 December 2012 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Er du kommet videre med projektet?
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA

Holfisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hej
Med andre gøremål i julen er jeg ikke kommet videre end til at den rummæssige placering giver en hel del problemer. Lige nu skal der også stå et
juletræ med mere, men det skulle vel bare være med til at dæmpe refleksioner
Før jeg har placeringen på plads vil jeg ikke gå i gang med det andet.
God jul

Holfisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2012 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hej
Med andre gøremål i julen er jeg ikke kommet videre end til at den rummæssige placering giver en hel del problemer. Lige nu skal der også stå et
juletræ med mere, men det skulle vel bare være med til at dæmpe refleksioner
Før jeg har placeringen på plads vil jeg ikke gå i gang med det andet.
God jul

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes