Forfatter |
|
Jan Guldberg Ra Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej er der nogle der har erfaring med at fylde basporten med sugerør,kan mindes der var en test i high fidelity af nogle højttalere hvor dette var på banen mvh jan
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4845
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan huske, at Hifi & Elektronik engang havde en artikel om det. Det blev afprøvet, men jeg kunne ikke høre forskel dengang 
Tror vist nok, at et par af sugerørene endte inde i højtalerne...
|
Til top |
|
|
sosaudio Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 156
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun anbefale dette tweak bruget det i et Sæt tannoy højtalere og et sæt Lowther fronthorn foran enheden samt i et sæt Klipsch la scala. Fordelen ved dette tweak er at lyder bliver renset for mudder og bliver renere i hele spekteret. det er et billigt tweak og det kan anbefales at bruge coca cola sugerør. Jo bedre anlægget er des bedre resultat.
venligst Ole
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der!
kan også huske dette forsøg, du kan bruge sugerørene vis du kan hør port støj, jeg kan ikke rigtig lige skrive hvad port støj er koregt, men det er vis der kommer andre lyde en det der skal komme ud, der er kun et og det er prøv selv, vis du kan skaffe/låne en tone generator eller en cd med test toner og lytte til de dybe toner, jeg ville kalle det luft støj, man skal ikke bruge de tynde sugerør men de modeller støre hvor man kan bukke røret i den ene ende,
jeg har brugt filt i bas porten og det har fjernet meget af det jeg kaller luft støj og har gjordt at man har får en lidt rener bas og nedre mellem tone.

|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et basreflekssystem er et svingende system, bestående af en masse - massen af luften i røret, en fjeder - eftergivenheden af
luften i kabinettet, og ikke ret meget dæmpning. Når man anbringer sugerør i porten påvirker man afstemningsfrekvensen og
dæmpningen. Det kan så være til det bedre eller værre, afhængig af rum, afstemning og smag.
En anden ulempe ved basreflekssystemer er, at der komme uønskede frekvenser ud af porten og blander sig med den ønskede
lyd. Sugerør kan medvirke til at dæmpe det.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var et sæt ProAc Responce 2, som havde sugerør i porten...
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 10 December 2012 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brugt tricket på et sæt billige Eltax højttalere for nogle år tilbage. Der kom en del susen fra basporten når jeg spillede højt, og sokker i porten tog desværre også en del dybbas. Derfor prøvede jeg med sugerør, og det fjernede mislyden, som må have været kommet grundet turbolens. For at undgå at der er sugerør der ender inde i højttalerne, tapede jeg en klump sammen som jeg inden havde monteret i yderkanten af porten for at kontrollere diameteren. Om det som sådan havde nogen yderligere indvirkning på bassen er svært at sige, måske blev bassen en smule mere fast, men igen, det var et sæt Eltax højttalere.
|
Til top |
|
|
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 10 December 2012 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Sugerør og dæmpning af port , har vel egenlig noget med frekvensgangen af bassen og lavere mellemtone at gøre. Intet forkert alt efter akustik i rummet. personligt bruger jeg engangsklude , rullet som en pølse for, at korrigere rummets manglende egenskaber. Prøv dig frem . et rigtigt billigt tweak , som de fleste har sjovt med
mvh Space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
Til top |
|
|