Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 02:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Shahinian Obelisk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
karl1970
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 September 2012 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har i nogle år haft Shahinian Obelisk Højtalere, drevet med Noget Exposure DR IV/XVII, og jeg vil nu gerne forklare hvorfor jeg bliver ved med at være vild med kombinationen. Jeg synes jeg efterhånden har lidt at sammenligne med. Jeg har blandt andet brugt endel tid sammen med Harbeth P3-es2 og Harbeth M30, rigtig gode højtalere som får rigtig meget omtale af HIFI entusiaster World Wide.

Jeg erkender at Harbeth Monitorene kan noget som Shahinian ikke kan. De er lidt mere på forkant, mere detaljerede i diskant og mellemtone - og dersom en sidder på den rigtige spot, kan en få rigtig mange gode oplevelser. Men netop det med den rigtige spot, er grunden til at jeg stadig vender tilbage til mine Shahinian højtalere. Som bekendt spiller de omnidirektionalt, og bare det faktum betyder at jeg kan bevæge mig frit rundt i rommet - og alligevel bevare stemningen. Når jeg skal "have en oplevelse" med mine Harbeths, tager jeg plads i sofaen, nærmest andægtigt for at høre den lyd som næsten nøgent kommer ud af højtalerene - og så er det som om der sker noget ved mig, som om en knap bliver tændt --> Jeg bliver analytisk. Nogle gange på grænsen til det mistænkelige. Jeg finder ikke rigtig samme ro når jeg lytter til disse højtalere - jo de spiller helt fantastisk - det er ikke det som er problemet, det er Jeg som er problemet.

For nogle år siden var jeg til en kirke koncert, hvor jeg blev vildt bevæget og glad for det jeg hørte. Jeg talte så med en musiker som også var med til koncerten - og han sagde noget jeg ikke kunne glemme: Jeg kan ikke rigtig blive bevæget af det jeg hører, da jeg kommer til at slå analysen for meget til, det hele bliver så teknisk...

Shahinian har bevaret mig fra den fare det ligger i at få et for analytisk forhold til mit anlæg. Jeg tænder det hver morgen, enten det er Grieg, Getz eller Michael Jackson, og musikken tænder mig til en ny dag. Jeg kan vandre rundt i rommet, gå ind i køkkenet, og glæden bliver ved. Det er næsten som om at være gift - og lidt forelsket hver morgen (for de som har prøvet det :)

Igen - jeg tror Harbeth og mange andre mærker kan mange ting som Shahinian Obelisk (og Arcs mfl) ikke kan. Det er ikke det som er interessant. Det som er interessant, er hvad det jeg lytter til gør ved mig. Eller hvordan jeg lytter. Det er på mange måder humlen i det jeg her siger - jeg mister nemt glæden ved musikken dersom analysen skal placere det hele på rigtig hylde - en glæde jeg har bibeholdt gennem de år jeg har haft Obeliskene.

Dersom jeg altså skulle vælge, måtte det blive Shahinan Obelisk. Nu lader det dog til at jeg slipper lige netop det. Jeg fandt nogle M30 til 11 grand i Tyskland - og med en lille integreret rørforstærker, kan jeg nogle gange om ugen gå ned i kælderen og blive "blæst igennem" for fuld musik. Lucky Me :-)

God Bless

Til top Vis karl1970's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af karl1970

HOLBERG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 September 2012 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Fin lille oplevelses karakteristik af Harbeth og Shahinian. Hurra for den lille- store forskel. Heldigvis er vores smag ikke ens. På
bundlinjen tæller de musikalske oplevelser vi hver især beriges med. Intet er rigtigt eller forkert. Intet er perfekt. Der er
forcer og ulemper ved alle højttalere og udstyr generelt. Det drejer sig om at tilstræbe den gengivelse som bidrager til den
bedste all-round, musikoplevelse for den enkelte. Det er og bliver en forunderlig og dejlig hobby

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 September 2012 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Sjovt at høre din oplevelser med Shahinian. Jeg var så heldig at være ansat en periode hos Lydbutikken i min studietid, og en
af de oplevelser jeg husker bedst, var da jeg havde en demo på et par Shahinian Compass for en kunde. Det er første og
eneste gang jeg har oplevet kunder, der stod i et andet rum, spørge om de ikke lige måtte få en lytter med på de højttalere.
De kan noget med nærvær som andre bare ikke kan (uden at jeg skal påstå jeg har hørt alt :-) )
Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

Blaes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 September 2012 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Er helt enig i at ens egne musik/lydoplevelser og hvad man bedst synes om er og bliver subjektivt :-)

Men alligevel tilslutter jeg mig Karls vurdering af shahinian - synes ofte disse højttalere bliver hængt ud for ikke at være hi-fi korrekte og mange mener at de spiller af r.... til ! - Kan godt have min tvivl om om dem der kommer med disse udtalelser har hørt et sæt shahinian med den rigtige forstærker spændt for ?

Jeg er selv bidt af den der hi-fi bakterie eller rettere sagt, jeg elsker musik !

Tilbage i '95 spillede jeg på et sæt Sonus Faber extrema - inden da, havde jeg spillet på JBL, to forskellige sæt Dynaudio m.fl.

Men i '96 var jeg så til en af de årlige hifi-udstillinger, hvor jeg for første gang hørte shahinian, et sæt Hawk.. Mine tanker begyndte på et splitsekund at fokusere på musikken og ikke elektronikken.. Jeg var solgt !

Jeg fik efterfølgende sendt en sæt obelisk hjem på prøve og begejstringen ville ingen ende tage, pludselig kom de skiver, som var fyldt med fed fed rock, pop og jazz frem og ikke kun dem som i datidens hifi elektronik fik 10-13 i teknik.

Fra '96 og frem til nu har jeg prøvet mange forskellige højtt, evox, snell, harbeth samt jeg har hørt en h...... masse forskellige hos de mange jeg kender som er bidt af af lyd og musik som jeg selv. Jeg er blevet beriget med mange super super fedemusik oplevelser, ingen tvivl om det. Men for mig bliver shahinian ved og ved med at give mig og begejstre mig med musikalske oplevelser og jeg spiller stadig på Shahinian.

Lyd, smag og hvad der er bedst kan ikke diskuteres, det er subjektivt, ingen tvivl om det.. Men for jer da ikke har hørt et sæt shahinian endnu, burde gøre jer selv den tjeneste, at lægge øre til et sæt, så snart muligheden byder sig. De spiller rock, pop og jazz med samme overbevisning, det er musikken der er i fokus. Shahinian kan ikke, som nogen fejlagtigt tror kun spille klassisk..

Mvh

Til top Vis Blaes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Blaes

goran2808
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2012
Lokalitet: København
Sendt: 25 December 2012 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Har haft Shahinian Obelisk i små tre år. Må, til sidst, give op (og skifte til C1 Signature) da jeg ikke kunne finde ud af med den
omnidirectional lyd. Måske var "problemet" jeg jeg ikke ejer klassisk musik i min vinylsamling.
Man skal være lidt specielt i sin smag for at live 100% i Shahinian verden.

Hilsen fra Vesterbro
Til top Vis goran2808's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af goran2808

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 December 2012 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Det var fine beskrivelser af oplevelser med højtalere. Shahinian har jeg generelt hørt positivt omtalt, netop for deres evne til at formidle musikoplevelser.

Omnidirektionalitet, i hele eller dele af frekvensområdet, kan gøre højtaleren ret sart overfor placeringen i rummet, da møblering og rumflader har en stor indflydelse på klangen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes