Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 08:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Planlægning af hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moonpie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til mig 

Jeg har fået anbefalet HIFI4ALL som stedet til at stille spørgsmål om hjemmebio, så here goes...

Lang historie kort, så er jeg ved at totalrenovere min stue og i den forbindelse kan jeg jo lige så godt tænke hjemmebioen ind i projektet... og få trukket kabler i væggene osv...

Først lidt fakta:
Stuen er knap 22m², ligger i en etage ejendom og jeg har, udover en rimelig tålmodig underbo, ingen andre naboer til stuen; men der er ikke behov for at kunne skyde diskotekslydtryk af.

Stuen skal primært fungere som stue; men altså også som hjemmebio med bedst mulig lyd under de vilkår
Mit anlæg består af en PC, en surround receiver og en projektor med 100" 16:9 motorlærred - dertil har jeg indtil nu kørt med et 4.0 højtalersetup.
Billedet overføres digitalt via HDMI og lyden digitalt via SPDIF (satser på HDMI i næste generation af PC).

Tanken er at benytte lejligheden til at rykke rundt på stuen og opgradere lidt.

Lærredet vil komme til at hænge foran et vindue (når jeg ser film), så dette gør at jeg ikke som normalt kan have anlægget stående mellem fronthøjtalerne under lærredet.

Da jeg kommer fra et 4.0 setup, skal jeg nu til at tænke på en centerhøjtaler og da lærredet som sagt hænger foran et vindue vil jeg foretrække at hænge centerhøjtaleren over lærredet (for at undgå det uundgåelige knæ eller stoleben i centerhøjtaleren hvis den sidder under).
Mit spørgsmål er så om man skal flytte alle 3 fronthøjtalere op i samme højde (altså umiddelbart over lærredet) - eller højre/venstre stadig skal placeres i lyttehøjde som normalt?
Planen er der kommer til at sidde 3 Anthony Gallo kugler på vægbeslag - og de kan altså nemt vinkles ned mod lyttepositionen; men er usikker om placeringen er helt i skoven?

Jeg har lavet en lille skitse for at illustrere hvad jeg mener (rimelig målfast):

Endelig så vil jeg gerne høre jeres mening om hvorvidt jeg skal satse på 7.1 eller 5.1 setup, rummets størrelse taget i betragtning?
NB: med 7.1 mener jeg ægte 7.1 HD lyd fra Bluray og jeg er med på de tekniske krav dertil, jeg er bare i tvivl om det kan betale sig at kaste penge efter de ekstra 2 kanaler i et forholdsvis lille rum.
Går ud fra der sker et kompetent downmix af 7.1 lydsporet hvis man kun har 5.1 højtalere ik?

Endelig bliver den aktive subwoofer også et nyt bekendtskab for mig - så vidt jeg kan finde ud af fodres sådan en med et analogt liniesignal (det bliver en aktiv sub) og jeg skal derfor tænke lidt på længden af det kabel - det er vel bedre med længere højtalerkabel til de andre kanaler går jeg ud fra?

Endelig hvor ville i placere subwooferen i rummet - jeg kan vælge mellem et af de forreste hjørner - eller i hjørnet bag sofaen..

Da jeg har planer om at trække alle kabler i væggene, har jeg ikke den luksus at lytte mig frem; men er nødt til at vælge inden jeg går igang med væggene...

Det var noget af en smøre at starte ud med; men jeg håber i tager godt imod mig

Og jeg står klar med lidt flere skitser og/eller billeder hvis det ønskes...

Til top Vis Moonpie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moonpie

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 November 2009 kl. 04:49 | IP-adresse registreret  

Velformuleret og beskrivende indlæg! 

Jeg ville satse på 5.1 - det andet er overkill for de fleste, mener jeg. 7.1 lydspor kan blive 'kogt ned' til 5.1 i receiveren, alternativt vil man kunne vælge 5.1 i filmens menu.

Din højtalerplacering virker som et rimeligt kompromis - når du nu ikke vil have centeren nederst. Jeg tror, at anbringelse af de to fronter i samme højde (over lærredet) som centeren ville blive for påfaldende, rent lydmæssigt.

Subwoofer: Længden på det analoge RCA-kabel til subben er mindre kritisk end dine alm. højtalerkabler. Liniesignalet er mindre sart. Jeg ville placere subben i et af de forreste hjørner, selvom 'bagved sofaen' nok er mere diskret, visuelt.

Bare mit bud på et svar.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Moonpie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 November 2009 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret...

Jeg har besluttet mig til at placere centerhøjtaleren umiddelbart over lærredet og så placere de 2 fronter højere end ørehøjde (i lyttepositionen), men alligevel ikke helt så højt som centeren.
Og så vinkle alle 3 ind og ned mod sofaen...

Jeg kan ikke helt beslutte mig vedrørende 7.1 vs. 5.1 - var forbi den lokale hifiklub og fik en snak med dem... De foreslog straks 7.1; men man skal jo huske på de også potentielt kan sælge 2 højtalere mere.... overvejer at trække rør til de sidste 2 kanaler og så "nøjes" med 5.1 i første omgang.

Mht. placering af subwoofer har jeg fået en tosset ide... jeg får synlige bjælker og højt til loftet, så hvorfor ikke hænge den op under loftet?
I så fald vil den komme til at hænge ca. en meter foran lyttepositionen (og tæt på loftet) - det er stort set midt i rummet - placeringen er perfekt af hensyn til indretning og kabeltræk + jeg har ingen at diskutere det visuelle indtryk med og rengøringskonen vil elske mig for det..... men hvad med lyden - er det helt i skoven?
Jeg forstiller mig at hænge den i nogle gummibånd eller lignende - vil umiddelbart tro underboen også pris på den ikke står direkte på gulvet...

Altså sådan en fyr her:

med gummiseler på, oppe under loftet... Det ser man da ikke hver dag

Til top Vis Moonpie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moonpie

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 November 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Velkommen til Moonpie ,

Placering af sub foregår nemmest på følgende måde:

placér sub der hvor du sidder, afspil noget musik/film, kravl rundt, hæng dig i bjælker, der hvor den lyder bedst er der hvor den så skal placeres.

7.1 kræver jo du kan placere dine højtalere rigtigt, men ellers ville jeg da også gå efter 7.1.

Se her for mere info om placering.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Din idé til subplacering er nok slet ikke tosset! Et bud på lyden vil være, at den vil være umiddelbart mindre imponerende at høre på, men osse spille betydeligt renere og 'rigtigt' (sammenlignet med en hjørneplacering).

Jeg fastholder mit udsagn vedr. 5.1/7.1 - din tanke om at forberede for 7.1 er smart, så bibeholder du muligheden. Hvad du påpeger ang. forhandlere er rigtigt, og det forstærkes nok af, at de fleste af de dyrere surroundamps/receivere (som der tjenes bedst på) osse er 7.1.

Johnni39
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 November 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej. er der nogle der kan hjælpe mig med at slå en KEF20b sub til en Panasonic sa-bx 500

Mvh.Johnni

Til top Vis Johnni39's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johnni39

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Johnni, det går bedre, hvis du starter en separat tråd med spørgsmålet - hér bliver det overset.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes