| Forfatter |
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
polmann skrev:
|
Det er min erfaring at du godt kan hører forskel selv ved lavt niveau hvis en forstærker ikke har kontrol over højttalerne. Det bliver bare endnu mere hørbart når du spiller højere.
|
|
|
Det har så ikke noget med "strømstyrke" at gøre. Når man taler om "strømstyrke" tænkes der på en forstærkers evne til at levere strøm. Lav volumen = lav signalspænding på udgangen = lav strøm.
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så det mener du altså ikke at du kan hører forskel hvis du kører med en under dimensioneret forstærker på et sæt højttalere, bare du ikke spiller højt?
Og det er så taget lidt ud af kontekst, da jeg jeg skriver ikke har noget specifikt med strømstyrke at gøre, men derimod generelt omkring omkring en hørbar forskel om en forstærker ikke har kontrol over de højttalere du har spændt efter dem.
__________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
| Til top |
|
| |
Theis321 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hyl.dk skrev:
Jeg ville også lytte mig frem. Den klart bedste måde er at låne forskellige receivere hjem på samme tid og sammenligne. Mit bud ville være en Marantz SR 6004 og så bruge lidt penge på en bedre remote (fx logitech harmony-serien) |
|
|
Ok fedt med forskellige meninger ! Læser og bliver klogere. Harmony remoten har jeg allerede (og til dem der ikke har, burde i seriøst overveje den )
Jeg synes det lyder som en ekstrem god ide at få den med hjem og lytte på. Så kan jeg jo selv høre dem på mit eget setup - Perfekt !
mange tak for svar indtil videre, Theis
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
polmann skrev:
Så det mener du altså ikke at du kan hører forskel hvis du kører med en under dimensioneret forstærker på et sæt højttalere, bare du ikke spiller højt?
Og det er så taget lidt ud af kontekst, da jeg jeg skriver ikke har noget specifikt med strømstyrke at gøre, men derimod generelt omkring omkring en hørbar forskel om en forstærker ikke har kontrol over de højttalere du har spændt efter dem.
|
|
|
Jeg forstår ikke helt det du skriver, så måske er vi enige. Mener du at det er forstærkerens evne til at levere strøm der er afgørende for om den har kontrol over højttalerne ved lav styrke ?
Jeg mener, som tidligere nævnt, at der er stor forskel på forstærkeres lyd ved lav styrke. Men det er der mange årsager til. Din udmærkede forklaring af begrebet "strømstærk" i trådens femte indlæg, handler om forstærkerens evne til at levere tilstrækkelig strøm ved høj styrke. Du kan altså ikke generelt udlede at hvis en forstærker ikke (iflg. de tekniske data) fordobler effekten fra 4 ohm til 2 ohm, betyder det at den ikke har kontrol over højttalerne ved lav styrke. Det er svært at svare på dit spørgsmål, da du bruger ordet underdimensioneret. Det er jo et negativt ord, og det siger næsten sig selv at hvis noget er underdimensioneret kan det ikke lyde godt. Men spørgsmålet er så om nogen af de nævnte Denonmodeller er underdimensionerede i forhold til hans behov.
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke kunne sige om der er noget grundlæggende jeg har
misforstået. Jeg har altid hørt/læst at et af de typiske kendetegn på
et strømstærk forstærker er at den har evnen til omtrent at fordoble
effekten når modstanden halveres.
Men til dit spørgsmål:
Stanley skrev:
|
Jeg forstår ikke helt det du skriver, så måske er vi enige. Mener du at det er forstærkerens evne til at levere strøm der er afgørende for om den har kontrol over højttalerne ved lav styrke ?
|
|
|
er mit svar ja. Hvis ikke forstærkeren kan det vil den da gå fuldstændig i knæ hvis der eksempelvis forekommer et impedans dyk. Måske vi er grundlæggende enig. Jeg er også af den holdning at man skal tage den forstærker der lyder bedst under de omstændigheder man normalt bruger den. Og det er kun en selv der kan vurdere det. __________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
polmann skrev:
|
Det er min erfaring at du godt kan hører forskel selv ved lavt niveau hvis en forstærker ikke har kontrol over højttalerne. Det bliver bare endnu mere hørbart når du spiller højere.
|
|
|
Det har så ikke noget med "strømstyrke" at gøre. Når man taler om "strømstyrke" tænkes der på en forstærkers evne til at levere strøm. Lav volumen = lav signalspænding på udgangen = lav strøm.
|
|
|
Jeg er fuldstændig enig med Polmann. Jo MERE effekt en forstærker har jo mere kontrol har den osse over højttalernes enheder, uanset lydniveau.
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 04 November 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærken skal osse helst kunne levere strømmen hurtigt, så transienterne og hurtigheden ikke går tabt imusikken.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 November 2009 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at vende tilbage til indledningsindlægget... Nej, forskellen mellem 105 og 120 Watt er pænt under 1 dB, og umulig at høre ved musik el. filmlyd.
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
| Sendt: 06 November 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var lige inde og finde et af de gamle kataloger frem.
JBL LX10: Anbefalet forstærker: 10-300Watt. Nominel impedans: 6 ohm. Frekvensrespons (-8db): 30Hz-27kHz. Følsomhed(2.83v/1m): 90dB. Delefrekvenser: 500Hz/3kHz. Bass enhed: 2*250mm. Mellemtoneenhed: 130mm. Diskantenhed: 25mm. Mål (H*B*D, mm): 1200*300*340. Vægt: 30kg.
Ville personligt kigge på en af de nye harman kardon, enten avr 660 eller avr 760, kan godt lide lyden fra harman og jbl. Hvis det skal være billigere så ville jeg snuppe den billigeste reciver der dækkede mine behov og derefter en god brugt effektforstærker på, gerne harman eller måske crown da det er jbl det skal spille med.
|
| Til top |
|
| |