Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Køb af ny forstærker og forskellen i watt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Theis321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

Jeg har besluttet at skifte min 5 år gamle Denon 3805 ud og har kig på 2 nye begge fra Denon. Det er AVR 2310 og AVR 3310. Begge meget intressante for mig da de har HDMI som den vigtigste priotet. Jeg ser film på BR afspiller og høre musik i stereo engang imellem. Mit højtalersetup er meget blandet og ved godt det ikke skal være det ;-) JBL foran, dali bagi og jamo sub..

Min gamle 3805 har 120 w i 8ohm. Det har 3310 modellen også, mens 2310 "kun" må præstere 105 w i 8ohm. Er der så stor forskel? Skruer aldrig helt op! Betyder de 15 w så meget ?

Og selvfølgelig til sidst, hvad for en Reciever burde være det bedste køb for mig? Der er 5000kr til forskel på dem. Og er de mere værd? Kommer nok ikke til at bruge USB så meget og network..

Alle svar er velkomne tak

Theis

Til top Vis Theis321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis321

Theis321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for nogle højttalere du spænder efter den?

Personligt ville jeg ikke gå fra en AVR-3805 til nogen af de omtalte receiver. Efter min mening er 3805'ern væsentligt mere strømstærk end dem du linker til. Hvad er det der gør at du prioriterer HDMI så højt?

Theis321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Mine højtalere er JBL LX10 gulv, JBL Center, Jamo 12" Sub og Dali Lector 2 bag (4stk) JBL´erne skal skiftes til Dali Lector 8 på samme tid som den nye forstærker.. Også centeren.

Hvad mener du med at 3805 er mere strømstærk? De har ihvertfald lige mange watt på papiret. Jeg priotere hdmi fordi jeg har haft Dolby Digital på optisk stik i snart 8 år, og nu synes jeg tiden er inde til at køre helevejen med Hdmi, da alt det andet udstyr herhjemme kan det.

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

En ting er watt, en anden ting er hvor strømstærk en forstærker er. Jeg har lidt svært ved at forklare det.

Normalt kan du bedst se det når du begynder at halvere modstanden etc fra 8 til 4 ohm. Hvis en forstærker er virkelig strømstærk så fordobles antallet af watt. Jeg ved godt hvis man kigger på de på de opgivelser der er i 7-kanals drift, men hvis du f.eks. tager et kig på måden de opgiver det ved 2-kanals drift.

Denon AVR-3805:
Dynamic power:  140 W x 2 ch (8 Ω/ohms)
                           210 W x 2 ch (4 Ω/ohms)
                           240 W x 2 ch (2 Ω/ohms)

Denon AVR-3310:
Dynamic power: 130 W x 2 ch (8 Ω/ohms)
                           180 W x 2 ch (4 Ω/ohms)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke købe en Onkyo TX-SR876 istedet for den Denon. Onkyo'en er væsentlig mere strømstærk end 3310'eren, og
koster det samme. Features ved jeg dog ikke hvem der vinder på :)

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

NAD T747, den er strømstærk og god både til musik og film.
Til top Vis Protoss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Protoss

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Af hvad jeg har hørt om Sherwood, så har de produceret produkter for nogle af de andre brands som ligger under samme ejerforhold , herimellem Denon og Marantz. Kvaliteten burde ikke fejle noget, men hvis det er muligt så giv det et lyt.

Theis321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

polmann skrev:
En ting er watt, en anden ting er hvor strømstærk en forstærker er. Jeg har lidt svært ved at forklare det.

Normalt kan du bedst se det når du begynder at halvere modstanden etc fra 8 til 4 ohm. Hvis en forstærker er virkelig strømstærk så fordobles antallet af watt. Jeg ved godt hvis man kigger på de på de opgivelser der er i 7-kanals drift, men hvis du f.eks. tager et kig på måden de opgiver det ved 2-kanals drift.

Denon AVR-3805:
                           210 W x 2 ch (4 Ω/ohms)
                           240 W x 2 ch (2 Ω/ohms)

Denon AVR-3310:
                           180 W x 2 ch (4 Ω/ohms)

Tak for beskrivelsen alligevel ! Forstår det faktisk godt nu.. Jeg kan godt se at den er noget mere strømstærk, Men ved ikke om jeg har brug for så stor en strømstærk reciever. Det er ihvertfald vigtigt med go lyd, frem for alt andet!

Theis321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Hvorfor ikke købe en Onkyo TX-SR876 istedet for den Denon. Onkyo'en er væsentlig mere strømstærk end 3310'eren, og
koster det samme. Features ved jeg dog ikke hvem der vinder på :)

Har kigget lidt på den. Og den ser da noget bedre ud til prisen en Denon´s model... Har bare brændt mig varm på Denonén :-) Og har så gode erfaringer med den. Tror faktisk Onkyo vinder på features, den har jo THX lyd (om det er en fordel ved jeg ikke)

ps. Sult det er da ok, da du går rundt med det samme spørgsmål :)

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Theis321 skrev:

polmann skrev:

Denon AVR-3805:
                           210 W x 2 ch (4 Ω/ohms)
                           240 W x 2 ch (2 Ω/ohms)

Denon AVR-3310:
                           180 W x 2 ch (4 Ω/ohms)

Tak for beskrivelsen alligevel ! Forstår det faktisk godt nu.. Jeg kan godt se at den er noget mere strømstærk, Men ved ikke om jeg har brug for så stor en strømstærk reciever. Det er ihvertfald vigtigt med go lyd, frem for alt andet!

Så skal du, efter min mening, prioritere at receiveren er strømstærk i stedet for fyldt med features... Selvom du aldrig skruer helt op er lyden stadig MEGET anderledes med en svagere forstærker (ofte mindre dynamsik og mindre behagelig at lytte til). Kører selv med en kombination af Onkyo TX 906 og B&W cm1 som fronter... Her kan man i hvert fald sige at receiveren er strømstærk nok til højtalerne

Til top Vis Jonas47's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas47

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også kun tilslutte mig at du skal gå efter en der er strømstærk 

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Theis321 skrev:

Så glem alt om "strømstyrke" og tekniske data.

Køb den du synes lyder bedst.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Theis321 skrev:

Tak for beskrivelsen alligevel ! Forstår det faktisk godt nu.. Jeg kan godt se at den er noget mere strømstærk, Men ved ikke
om jeg har brug for så stor en strømstærk reciever. Det er ihvertfald vigtigt med go lyd, frem for alt andet!

Så glem alt om "strømstyrke" og tekniske data.

Køb den du synes lyder bedst.

En forstærker der ikke er strømstærk nok til at trække højttalerne lyder sjældent særlig godt

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:

En forstærker der ikke er strømstærk nok til at trække højttalerne lyder sjældent særlig godt

Fuldstændig enig. Den skal selvfølgelig være "strømstærk nok". Men hvad er så "nok" ? Kan vi ikke blive enige om at det er meget individuelt ? Det afhænger jo af en masse andre faktorer som musiksmag, lytterum og hvor højt man ønsker at spille m.m.

Der er stor forskel på hvordan forskellige forstærkere lyder ved "moderat" lytteniveau. Da jeg ikke spiller særlig højt, har jeg netop valgt forstærker udfra mine personlige præferencer ang. lyd ved "moderat" lytteniveau. De tekniske data interresserer mig ikke. Om min forstærker regnes for "strømstærk" ved jeg ikke, men jeg har aldrig spillet så højt så den har været presset. Hvorfor skulle jeg så have valgt forstærker efter hvor "strømstærk" den er ? At en forstærker er "strømstærk", siger intet om hvordan den lyder.

Han skriver selv at han prioriterer lyden højest og det er jo heller ikke ønsket om mere effekt der får ham til at overveje at købe nyt. Derfor mener jeg stadig at han skal vælge den han synes lyder bedst og glemme alt om tekniske data. Bortset fra at tekniske data ikke siger noget om lyden kan det være vildledende at sammenligne, da det er meget forskelligt hvordan forskellige leverandører opgiver data på deres produkter.

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

rskriver skrev:

Fuldstændig enig. Den skal selvfølgelig være "strømstærk nok". Men hvad er så "nok" ? Kan vi ikke blive enige om at det er meget individuelt ? Det afhænger jo af en masse andre faktorer som musiksmag, lytterum og hvor højt man ønsker at spille m.m.

Der er stor forskel på hvordan forskellige forstærkere lyder ved "moderat" lytteniveau. Da jeg ikke spiller særlig højt, har jeg netop valgt forstærker udfra mine personlige præferencer ang. lyd ved "moderat" lytteniveau. De tekniske data interresserer mig ikke. Om min forstærker regnes for "strømstærk" ved jeg ikke, men jeg har aldrig spillet så højt så den har været presset. Hvorfor skulle jeg så have valgt forstærker efter hvor "strømstærk" den er ? At en forstærker er "strømstærk", siger intet om hvordan den lyder.

Han skriver selv at han prioriterer lyden højest og det er jo heller ikke ønsket om mere effekt der får ham til at overveje at købe nyt. Derfor mener jeg stadig at han skal vælge den han synes lyder bedst og glemme alt om tekniske data. Bortset fra at tekniske data ikke siger noget om lyden kan det være vildledende at sammenligne, da det er meget forskelligt hvordan forskellige leverandører opgiver data på deres produkter.

Jeg er helt enig. Men det er jo stadig vigtigt for lyden om forstærkeren har kontrol over Theis's højttalere. Jeg aner intet om hvor krævende de JBL højttalere er, og det kan da godt være de forstærkere der linkes til er tilpas kraftige etc. til dem.

Theis. Hvis du spørg i din lokale hifi klub, så kan du sikkert få lov til at låne de nævnte forstærkere med hjem, og så kan du da hører om det er noget du kan li.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

rskriver skrev:
En forstærker der ikke er strømstærk nok til at trække højttalerne lyder sjældent
særlig godt

Fuldstændig enig. Den skal selvfølgelig være "strømstærk nok". Men hvad er så "nok" ? Kan vi ikke blive enige om at det
er meget individuelt ? Det afhænger jo af en masse andre faktorer som musiksmag, lytterum og hvor højt man ønsker at
spille m.m.

Der er stor forskel på hvordan forskellige forstærkere lyder ved "moderat" lytteniveau. Da jeg ikke spiller særlig højt, har
jeg netop valgt forstærker udfra mine personlige præferencer ang. lyd ved "moderat" lytteniveau. De tekniske data
interresserer mig ikke. Om min forstærker regnes for "strømstærk" ved jeg ikke, men jeg har aldrig spillet så højt så den
har været presset. Hvorfor skulle jeg så have valgt forstærker efter hvor "strømstærk" den er ? At en forstærker er
"strømstærk", siger intet om hvordan den lyder.

Han skriver selv at han prioriterer lyden højest og det er jo heller ikke ønsket om mere effekt der får ham til at overveje
at købe nyt. Derfor mener jeg stadig at han skal vælge den han synes lyder bedst og glemme alt om tekniske data. Bortset
fra at tekniske data ikke siger noget om lyden kan det være vildledende at sammenligne, da det er meget forskelligt
hvordan forskellige leverandører opgiver data på deres produkter.

Den holdning fungerer også meget fint, så længe vi snakker stereo. Men i surround skal en trafo ikke større end den der
sidder i mine egen stereoforstærker trække 5-7 højttalere istedet for kun 2.
Selvfølgelig skal han gå efter den han synes lyder bedst, det var også mere ment som et hint til at han for hans egen skyld i
første omgang skulle sikre sig at den forstærker han havde kig på kunne trække det setup han nu engang havde .

Hertil spørger han også ind til forstærkernes forskelle i kvalitet mod kroner/ører, og der prøver vi også at komme med
forslag til hvad man ellers kan få til samme penge, som vi personligt synes var et bedre bud.

Men ja, i bund og grund har du ret, det kommer altid ud på det samme indenfor den her hobby.. ud og lyt selv!

Edit: ja, som polmann skriver, er det tit og ofte muligt at låne forstærkeren hjem til en lytter.. Spiller den givne Denon som
du ønsker den skal, er der vel ikke mere at rafle om

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 November 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også lytte mig frem. Den klart bedste måde er at låne forskellige receivere hjem på samme tid og sammenligne. Mit
bud ville være en Marantz SR
6004
og så bruge lidt penge på en bedre remote (fx logitech harmony-serien)
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:

Hertil spørger han også ind til forstærkernes forskelle i kvalitet mod kroner/ører, og der prøver vi også at komme med forslag til hvad man ellers kan få til samme penge, som vi personligt synes var et bedre bud. 

Fair nok. Mit indlæg var egentlig også bare en lille provokation fordi alle svar handlede om at den skulle være "strømstærk". På trods af at han ikke havde nævnt at det handlede om at spille så højt som muligt. Jeg er da enig i at det er fint hvis en forstærker er strømstærk, jeg mener bare ikke at det er det vigtigste for alle. Det er dog meget ofte at tråde om forstærkere ender med at handle om "strømstyrke" og effekt. Man skulle næsten tro at det for mange handler mere om hvor højt man kan spille end hvordan det egentlig lyder. Det gør det nok også for nogen (jeg har også selv været ung engang) men jeg håber da at vi er mange der nyder at høre musik ved en mere moderat styrke. Det mener jeg da at man får mere ud af og hørelsen holder nok også længere på den måde.

Jeg har det sådan idag at jeg, netop fordi min forstærker (i forhold til mine præferencer) lyder rigtig godt, slet ikke har lyst til at skrue mere op. Jeg kan nyde musikken i timevis ved en passende styrke hvor jeg bedre kan høre detaljer og uden at blive "træt i ørerne". Det ville jeg ikke kunne hvis jeg spillede tordnende højt. Jeg tror faktisk at der er mange der skruer mere op fordi de synes at lyden mangler noget. Hvis man ikke er tilfreds med lyden prøver man at kompensere ved at spille højere. Derfor handler det først om at finde den rigtige lyd. Derefter kan man kigge på strømstyrke/effekt hvis man har behov for det og økonomien tillader det.

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

rskriver skrev:

Hertil spørger han også ind til forstærkernes forskelle i kvalitet mod kroner/ører, og der prøver vi også at komme med forslag til hvad man ellers kan få til samme penge, som vi personligt synes var et bedre bud. 

Fair nok. Mit indlæg var egentlig også bare en lille provokation fordi alle svar handlede om at den skulle være "strømstærk". På trods af at han ikke havde nævnt at det handlede om at spille så højt som muligt. Jeg er da enig i at det er fint hvis en forstærker er strømstærk, jeg mener bare ikke at det er det vigtigste for alle. Det er dog meget ofte at tråde om forstærkere ender med at handle om "strømstyrke" og effekt. Man skulle næsten tro at det for mange handler mere om hvor højt man kan spille end hvordan det egentlig lyder. Det gør det nok også for nogen (jeg har også selv været ung engang) men jeg håber da at vi er mange der nyder at høre musik ved en mere moderat styrke. Det mener jeg da at man får mere ud af og hørelsen holder nok også længere på den måde.

Jeg har det sådan idag at jeg, netop fordi min forstærker (i forhold til mine præferencer) lyder rigtig godt, slet ikke har lyst til at skrue mere op. Jeg kan nyde musikken i timevis ved en passende styrke hvor jeg bedre kan høre detaljer og uden at blive "træt i ørerne". Det ville jeg ikke kunne hvis jeg spillede tordnende højt. Jeg tror faktisk at der er mange der skruer mere op fordi de synes at lyden mangler noget. Hvis man ikke er tilfreds med lyden prøver man at kompensere ved at spille højere. Derfor handler det først om at finde den rigtige lyd. Derefter kan man kigge på strømstyrke/effekt hvis man har behov for det og økonomien tillader det.

Det er rigtigt at man skal være glad for at lytte til det grej man har, og ikke kun gå op i specifikationer. Og selvfølgelig er der mange parametre der spiller ind.

Når jeg taler om strømstyrke i dette sammenhæng er det fordi der indirekte bliver lagt op til det i tråden. Der bliver stillet et spørgsmål om hvad forskellen i watt opgivelsen er. Og det er her det kommer ind i billedet.

Det er min erfaring at du godt kan hører forskel selv ved lavt niveau hvis en forstærker ikke har kontrol over højttalerne. Det bliver bare endnu mere hørbart når du spiller højere.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes