Forfatter |
|
supou Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 28 December 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hej,
Jeg ville se om der var nogle kloge hoveder i Århus der evt. ville hjælpe mig med at finde fejlen på min Subwoofer.. Jeg har bøvlet med det nogle år og har ikke kunnet finde ud af hvad fejlen er.. Ikke engang om fejlen ligger på sub eller på receiver.. Så leder efter én med forstand på området der evt vil give en hjælpende hånd ..
Hvis andre har nogle ideer om hvad det kunne skyldtes skal i endelig skrive.
Gode fif til værksteder i nærheden om ikke andet, ville også være rart - da jeg simpelthen er ved at opgive 
Surround Receiver: Denon avr 3806
Surround Anlæg: Teufel THX Ultra 2 Theater 8
http://daten.teufel.de/download/manual/en/ML_Theater8_u_10_V 11_ENG_WEB.pdf
Lyd Kilde: Computer via HDMI eller PS3 HDMI.. Fejlen er den samme uanset ..
Fejlen tager sig således ud:
Når jeg ser en film eller afspiller musik skal jeg skrue rigtig højt op for volumen for at subwooferen vil aktivere sig selv. (selvom den burde være aktiv/tændt konstant, da standby switchen er sat på ON altid)
Når den så spiller fint og har gjort det en 10 min tid, er det som om den slukker sig selv (typisk under dialog) . Når den så skal reagere på en "pludselig" eksplosion i filmen, står den og popper lidt i lyden og hvis bas effekterne fortsætter "tænder den igen" .. Og så er bassen der igen..
Jeg kan nogle gange fremprovokere den til at tænde bassen ved at skrue meget højt op for "Level" på subwooferen og igen ved at have volumen meget højt på receiveren (vi snakker så højt man ikk har lyst til at se hele filmen sådan ) ..
Sub'en vil typisk ikke tænde sig selv før "Level" er lige under max , hvis pinden er lodret op er der ikke nok signal (power til at den vil aktivere) ..
Pop lydene lyder som en smadret højttaler der forsøger at spille, men når den så aktivere er bassen fin igen.. Dvs. jeg kan ikk ha min sub tændt ved lav volumen (normal lytte niveau), så slår den nærmest fra / stopper med at spille.. Så er det kun bassen i højttalerne igen..
Håber i har nogel ideer - jeg kan ikke komme på flere.. Evt. en anden receiver eller ekstern cd afspiller måske for at teste..?
HEEEEEEEEEEEELP 
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 28 December 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart lyder det som en fejl i din sub. hvis den er sat på "on" skal den da ikke slukke igen efter 10minutter.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
supou Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2012 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja umiddelbart ja.. Men det forklarer ikke hvorfor den fortsat spiller fint når der er skruet højt op..
Den slukker ikke hvis du tænker hvad strømforsyning angår, det er som om den går standby..
Når den så skal yde igen , skal den lige aktivere sig selv (typisk med nogle pop lyde) før den vil spille normalt igen.. Som om den liige skal bryde en hinde og så vupti så er den klar igen..
|
Til top |
|
|
homer Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 421
|
Sendt: 28 December 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at skrue ned for subbens volume og op på receiveren db til subben inde i meunen så får subben en et lidt højere signal det er ikke sikkert at det kan løse problemet men prøv
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 29 December 2012 kl. 05:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder for mig som en fejl i subbens automatiske tænd/sluk relæ - en ofte forekommende fejl i sådanne, desværre. Enten kan relæet udskiftes, eller osse kan man, alternativt, prøve at gå udenom den automatiske funktion, så subben skal tændes og slukkes manuelt. Jeg ville personligt foretrække det sidste, fremfor de notorisk upålidelige relæer.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 29 December 2012 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
supou skrev:
Ja umiddelbart ja.. Men det forklarer ikke hvorfor den fortsat spiller fint når der er skruet højt op..
Den slukker ikke hvis du tænker hvad strømforsyning angår, det er som om den går standby..
Når den så skal yde igen , skal den lige aktivere sig selv (typisk med nogle pop lyde) før den vil spille normalt igen.. Som om den liige skal bryde en hinde og så vupti så er den klar igen.. |
|
|
Så skal vi bare lige være helt sikre på hvad du mener med "selvom den burde være aktiv/tændt konstant, da standby switchen er sat på ON altid".
Er det Power Switch (9) eller Auto On Switch (5) ?
Hvad sker der med Power LED (4) ?
|
Til top |
|
|
supou Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2012 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mollecon - jeg tror også det er sådan noget.. Har tænkt på om man kunne få den åbnet og afbryde den funktion helt så den aldrig går standby.
Der er en switch med: ON & Auto On.. Så det er den jeg mener.. Og har den altid på On.. Power Led er grøn og fin.. :)
Der er også en sikring i bunden af sub'en, den har jeg haft ude. Ser helt fin ud.. Prøver at bytte den ud idag, men mener jeg os jeg gjorde for 2 år siden..
Er der et værksted i Århus hvor man kan få det lavet? Tør ikk selv åbne en så dyr sub.. Selvom jeg har arbejdet lidt med små elektronik..
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2012 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis switchen (5) er i stilling ON har du jo afbrudt AUTO ON funktionen. Så skal den bare være tændt hele tiden uanset signalstyrke.
Hvis lysdioden (4) lyser grønt hele tiden er den tændt. D.v.s. den går ikke i Standby.
Det er altså ikke fordi den slukker og tænder. Det er dit signal der forsvinder/bliver dårligt.
Du har en fejl et sted i signalvejen. Det kan være subwooferen ( mest sandsynligt ), men vi kan heller ikke udelukke receiveren eller kablet.
Så det vil da være en udmærket ide hvis du har mulighed for at teste med en anden receiver.
|
Til top |
|
|
supou Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skidt, har lige haft ringet til Trøjborg billede og lyd (service værkstedet) ..
De gider ikke se på den da de ikke kender mærket De laver ellers alle mulige forskellige...
Nogen der kender et sted de kan se på den i Århus eller tæt ved?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... en tænkelig mulighed kan være at forstærkeren i din sub har et relæ i udgangen der svigter. Når du så skruer op lader det pludsligt igen signalet passere.
Du burde kunne pille selve forstærkermodulet ud for sig selv, så har mange en chanche for at se på det. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Hmm... en tænkelig mulighed kan være at forstærkeren i din sub har et relæ i udgangen der svigter. Når du så skruer op lader det pludsligt igen signalet passere.
|
|
|
Ja det lyder da som en meget sandsynlig årsag, sjovt jeg ikke tænkte på det. Det er jo en ret alm. fejl.
Havde det været en alm. forstærker ville det have været det første jeg havde tænkt på.
Det må have været al den snak om standby m.m. der har forvirret.
|
Til top |
|
|
supou Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 02:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan sagtens smide et billede op af det hvis det er :)
Men så skal jeg have skilt den af..
|
Til top |
|
|