Forfatter |
|
heavyduty Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej herinde  har lige erhvervet mig et par dali 18 mkI (fed højttaler) jeg vil hører om der er nogen der kender til opgradering af netop denne højttaler...tænker hovedsageligt på delefilter, kabling indv. og sidst men ikke mindst diskanten. det er en vifa diskant jeg benytter nu d26-tg-o5-06. som hjerte kører jeg med nakamichi pa-5e mkII+ca-5emkII  håber i kan være til hjælp.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at sende en PM til Madmax. Han ved vist en del om dem. Den oprindelige diskant enhed, var en meget fin en fra Audax. (fransk) __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
heavyduty Forum Bruger

|
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej allanowich det vil jeg da prøve...og tak for den hurtige respons  jeg tror faktisk jeg har et par audax enheder liggende fra et par gamle dali 3b
|
Til top |
|
|
Accept Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.
Bruger siden: 24 September 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 96
|
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Parallelkoble alle kondensatorerne med en rigtig god type på 1 uF
Fræs ud i forpladen hvor mellemtonen sidder så den kan ånde bedre bagud, forpladen er 44 mm tyk og magneten på mellemtonen lukker næsten for
hullet.
Skift diskanten til en scanspeak D2905/9000.
Skal du skifte kabler til noget hørbart bedre, så vælg sølv til mellemtone og diskant og et kraftigt kabel til basserne (4 kvmm eller mere)
|
Til top |
|
|
heavyduty Forum Bruger

|
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Accept  du har da vist styr på sagerne ang. den model  delefiltre er ikke min stærke side, der kunne jeg godt bruge prof hjælp. ang. den indvendige kabling: hvad skal man så bruge af kabel fra HT terminalerne og ned til delefilter? ang. hullet til mellemtonen er det hele hullet der skal fræses større, eller er det kun skråt ind på bagsiden af forpladen?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
heavyduty skrev:
hej Accept du har da vist styr på sagerne ang. den model delefiltre er ikke min stærke side, der kunne jeg godt bruge prof
hjælp.ang. den indvendige kabling: hvad skal man så bruge af kabel fra HT terminalerne og ned til delefilter?ang. hullet til mellemtonen er det hele
hullet der skal fræses større, eller er det kun skråt ind på bagsiden af forpladen?
|
|
|
Det er ikke nemt men hvis du lan fræse/skære en 30-40 gr indad på bagsiden af forpladen er det super.
Og det er så "kun" skråt indad ellers passer enheden jo ikke i mere
Fra terminalerne til filtrene ville jeg bruge samme kabel som fra filtrene til enhederne, der er jo 2 sæt terminaler og 2 filtre.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var det ikke en ide at købe en bedre højttaler i stedet? Evt. Dali 40 eller Dali Grand? Jeg er ikke sikker på en Dali 18 kan bære de store forbedringer?
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo et helt andet prisleje...
Og der er som udgangspunkt altid plads til forbedring :-)
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener det sidste sæt Dali 40 jeg så sat til salg kostede 5000 kr. Så er det næsten synd at smide måske det halve efter et sæt Dali 18, der ikke kan holde prisen på forbedringerne ved gensalg.
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de 40´ere har været i orden, er det knagme billigt. Set i forhold til hvad jeg har set før, samt hvad nogle sætter eks 870´erne til....
|
Til top |
|
|
heavyduty Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen jeg har 2 scanspeak diskanter på hånden d2905/9000  til mine dali 18 mk1 jeg tænker lidt på om jeg ikke skal ændre i delefilter da enhederne kun er 4 ohm? den originale audax diskant er 8 ohm?  der sidder en 6 ohms vifa i nu uden 2 ohms modstand håber i kan være til hjælp
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
heavyduty Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2013 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg endte op med at købe dali 18 mk2 istedet og skiftede diskanten til en scanspeak D2905/9000 det gav en exseptionel lydforbedring
|
Til top |
|
|