Sendt: 30 Januar 2013 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er meget stor forskel på B&W og Dali. Min vurdering af de 2 er, at B&W'erne har en ret dominerende bas/mørk lyd, medens Dali lyder langt mere
luftig, med fokus på netop mellemtone og diskant.
Nogen mener så at Dali's diskant er for skinger, og at de mangler bas, medens jeg personligt mener at B&W'ernes bas overdøver den (for mig) vigtige
mellemtone. Ingen tvivl om at begge er gode højttalere, og at de spiller hele tonespektret. Der blot forskel på hvad der er umiddelbart træder i forgrunden.
Derfor er det i sidste ende et spørgsmål om personlige præferencer, om man synes den ene eller den anden er bedst. Det er i høj grad et spørgsmål om
smag, hvad de skal spille sammen med, og ikke mindst hvilken musikgenre man oftest lytter til, og lægger mest vægt på at de skal kunne spille som man
kan lide det.
Jeg spiller selv på Dali - dog rakte økonomien desværre kun til lillebor Ikon2. Jeg hører oftest relativt stille musik - i retning af det akustiske - med fokus på
sang. Til det formål er de fremragende sammen med en mellemstor Nikko. Ingen tvivl om, at Mentor er endnu bedre - ikke mindst til at få bassen med når
der ikke spilles højt.
Når det er mellemtone du savner, vil Mentor derfor efter min mening være et godt bud på en udskiftning. Men der er ingen vej udenom selv at komme ned
og lytte til forskellen.
Og som Chromosome's indlæg antyder, er der mange andre mærker end dem der forhandles i Hifiklubben. Inden du investerer vil jeg da anbefale dig at
tage en rundtur til en række andre forhandlere, og lytte til hvad de kan tilbyde i samme prisklasse. Uanset om du falder over noget andet der lige er dig,
eller ender med at købe Mentor, vil det give dig mere ro, at vide at du har købt de højttalere du synes lyder bedst.
Happy hunting.
|