Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 02:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stor Stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2013 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

du skriver at du har spilet bas og så vil du bruge kun 5-6000 kr for højtlere i rum af ca 200 m2 , sorry men der hænger bare
ikke samen,, højttelere i den pris klasse kan ikke spile i den rum... jo du kan bruge dem til bagrunds musik.. men så kan du
bare købe nogen til 1-2000 kr og spare resten

Britney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Januar 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Britney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Britney

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Du skal i hvertfald op de dyre Dali for at kunne samligne med de Snell B minor. Du får en yderst musikalsk højttaler og med stort flot lydbillede med en meget høj kvalitet i bassen.

Dirch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2013
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Sonny73:
Jeg vil helst ikke ud i en diskussion om hvor vidt man kan sammenligne at spille musik og at høre musik. lave mad og spise mad er jo heller ikke det samme..!

Men jeg tar det du siger til mig og har nok et eller andet sted indset at bugettet er for lavt. Jeg gik jo bare ud fra at jeg skulle have nogle højtaler som kunne spille det samme op som concept 10, som man kan købe til omkring 5000kr, bare med en bedre lyd. Og på grund af bugettet ville jeg så bare købe nogle ældre højttaler. Men har da på grund af denne fantastiske side, heldigvis fundet ud af at det bare ikke lige er sådan. det kunne ellers havde kostet mig nogle dyre lærepenge.

Så igen, tak for jeres hjælp. jeg vil helt sikkert benytte mig meget mere af denne side og bidrage med min viden. Det er jo bare lige at skrive et par ord, men det kan jo spare en anden for en masse bøvl og penge..!

Jeg har har lige fået besked om at en bekendt faktisk har et set dali 850, som han er villig til at afprøve i mit hjem. jeg sætter ikke forventnigerne for højt. Men glæder mig da meget til at prøve..!
Til top Vis Dirch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dirch

Dirch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Allanowich:
Uanset hvad mit valg bliver, så skal jeg asolut have hørt sådan et par inden jeg beslutter mig. Men de er vel heller ikke lige sådan at få fat på!?!?!?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Hej Dirch,

Når man ber om hjælp synes jeg da man skal svare om det var helt hen i hampen det du får foreslået :O)

Lige nu ser jeg en masse kauseren omkring højtalere som ligger langt ude for dit budget, men jeg har da foreslået en
slagkraftig højtaler i din landsdel, har du tjekket det ud?

mvh.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Dirch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Mercury:
P.t. har jeg ikke kompetance til at vurdere de forskellige svar. Men skal da absolut nok komme med tibagemeldinger så snart jeg har gjort mig klog på tingene..!
Denne højttaler du henviser til, er en PA højttaler, hvis jeg ikke tar helt fejl. Og må sige at det ikke lige var sådan noget jeg havde i tankerne.
Men som jeg skrev i starten, så er jeg åben for alt. så derfor udelukker jeg da ikke noget...!

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Dirch skrev:
tak for info

ja, den burde jeg måske nok selv havde kunne regne ud. Men altid rart at høre det fra andre..!

Men jeg var ikke klar over at 850 var hårdere at drive end 870!

Efter meningsmålinger, lyder det da som om at 870 er en bedre ht end 850. Hvad mener du...?

Hej igen, jo 870eren er en meget bedre højttaler, den er ikke så hidsig i diskanten som 850eren, jeg har 870eren nu, og har
haft 850eren for nogle år siden, og vil stadig til enhver tid tage 870, den er måske nok lidt mere kritisk, med hensyn til det
udstyr du sætter på dem, men bliver jo så også det bedre med noget bedre udstyr. At 850 er hårdere at trække har intet
med lyden at gøre, så længe din forstærker har muskler nok, det gælder iøvrigt alle højttalere
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

Dirch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

henrik 141:
hvis nu 850eren viser sig at kunne magte opgaven. kan jeg så regne med at 870eren også kan?
Hvad må jeg give for sådan nogle ?

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Ja det kan du nok regne med at de kan, der er jo ikke den store forskel på de to, der er en anden diskant i 870, og et andet
delefilter og nogle andre kabler indeni, mens bas og mellemtone er de samme. 850 spiller dog lidt dybere en 870, men det kan
man ikke høre alligevel, men i begge tilfælde skal du bare sørge for at der er en stor og kraftig forstærker foran, for de er
begge to vilde med masser af power, jamen hvad skal de koste, omkring 2000 for 850 og omkring 5000 for 870 det kommer jo
selvfølgelig an på hvilken stand de er i    

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hey Dirch.

Når du nu vil have nye højttalere til 200m2 rum, og samtidig går fra et højttaler sæt med 2*10" bass er det i mine øjne vigtigt at sikre dig at de nye du vælger er i stand til minimum at matche bass trykket/punchet i dine concept 10er.

Din nad er jo en surround receiver og som udgangspunkt ikke så kraftig som en tilsvarrende stereo forstærker, og ja jeg ved godt at nad er i den gode ende men en 25kgs stereo forstærker ville oftest være overlegen muskelmæssigt ifht en 25 kgs ss-receiver. Pointen er vælg en højttaler som er let dreven. ville personligt nok lytte rigtigt meget til de folk herinde der har erfaring med noget med 12-15" bass og klang som går godt med nad.

Jeg har en stue på "kun" 35m2 og gik selv bort fra dali 450(850's lillebror) for flere år siden pga. diskanten. Den er bare alt alt for skarp/hidsig. Jeg gik personligt efter et forslag/opfordring over til jamo... ja af alle mærker og oplevede virkelig et løft i lyden. Pointen er jeg lyttede til et godt råd og fandt et højttaler sæt som jeg er rigtigt glad for og nyder hver dag. Jeg har så senere fundet ud af mine concert 11 og dens lillebror concert 8 er noget af det bedste jamo skulle ha lavet

Men igen find noget letdrevet og så lyt til folks erfaringer (som jeg gjorde).

vh. ln.

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

Dirch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

henrik141:
Kan det efter din mening så svare sig at give over det dobbelte for en 870 er den så meget bedre?

selvfølgelig er det lige det sidste det koster og den er jo også nyere. men er så egentlig tilbage ved 4 stk 850 på grund af rumstørrelsen. og så få fat på en brugt effekt forstærker, BUM. bedre lyd og bugettet er stadig ikke helt vildt overskredet...!?!?!? Er det langt ude????

Dirch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

LilleNørd:
Det er Modtaget, tak...!

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hvis du er villig til at strække budgettet lidt så bevæben dig med tålmodighed og kig efter tannoy D700, en af mine venner har et sæt og de spille fantatisk.

vh. ln.

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Dirch skrev:
henrik141:
Kan det efter din mening så svare sig at give over det dobbelte for en 870 er den så meget bedre?

selvfølgelig er det lige det sidste det koster og den er jo også nyere. men er så egentlig tilbage ved 4 stk 850 på grund af
rumstørrelsen. og så få fat på en brugt effekt forstærker, BUM. bedre lyd og bugettet er stadig ikke helt vildt
overskredet...!?!?!? Er det langt ude????

Kort sagt ja det er den

Svoldgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

det her kan spille et rum op på 600m2http://www.danguitar.dk/product.asp?product=21365

Og så til en pris på kun 6k

Til top Vis Svoldgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svoldgaard

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hej Dirch,

Hvis man skal give seriøse råd omkring erstatning af dine Dali højttalere bør man i min optik have flere informationer end 200m2 med troltekt loft og dæmpegummi under trægulvet og 5000kr.
Forslagene der er kommet indtil videre er jo godt nok vidt forskellige!

Hvad forventer du egentligt af lydkvalitet?
Hvad forventer du at kunne få af lydtryk?
Skal det mest spille i hyggehjørnet med et rimeligt tryk og baggrundsmusik i resten af rummet?
Eller skal det kunne spille op til dans?
Hvilken slags musik lytter du mest til? Pop mainstream / rock / heavy / klassisk eller ?

Hvad kan budgettet strækkes til?
Kan der ofres penge på en anden forstærker, hvis der er krav om højere lydtryk?

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Interessant at læse om et 200 kvm rum. Det er ikke hver dag man ser dette. Jeg vil også spørge som flere andre hvad det egentlig er du vil med din
lyd i rummet? Er det bare at spille højt med et godt bastryk eller er det en god stereolyd med detaljer, rum, dybde osv eller er det en slags surround
du søger? Budgettet er lille da jeg, hvis det er kvalitet du søger, mener der også er mangler på din forstærkerside. Måske ikke det mest positive
indslag, men jeg ved jo ikke rigtig hvad du søger helt konkret. Hvad med horn? Lille effekt højt lydtryk.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Dirch skrev:
Allanowich:
Uanset hvad mit valg bliver, så skal jeg asolut have hørt sådan et par inden jeg beslutter mig. Men de er vel heller ikke lige sådan at få fat på!?!?!?
Holde øje med dem, for pludselig er der et sæt til salg og ikke så dyrt som regel.

Dirch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Robert GS:
Jeg vil have den lydkvalitet og lydtryk som jeg for af et par Dali 870 SP, når de spiller i et almindelig rum. Bare i MIT hyggehjørne.
Problemet er bare at mit hyggehjørne ligger i et meget stort rum. Og selv om det kun er hyggehjørnet som er vigtigt, så sluger det rum utrolig meget
lydtryk.
Eks. Når jeg sidder i min sofa(der hvor lyden skal være bedst), som står ca 4 m fra højttaler. Så har mine c10 svært ved at holde lydtrykket. Jeg skal
faktisk helt hen til 1 meter fra, før jeg opnår den lydtryk som jeg har haft i mindre stuer med de samme højttaler( har prøvet at plasere dem i alle
retninger og vinkler og afstande).
Så mit spørgsmål er, hvordan klarer jeg det til et menneskeligt buget. Det at jeg har 5-6000kr NU, er jo ikke en hindring for at opgradere hen af
vejen. Men skal jo starte et sted...
Mine egne forslag er 4stk 870SP købe 2 nu, få fat på mere power, købe 2 senere.(grunden til at jeg skev 4stk 850 før, er at dem kan man få 4 af til
5000kr og dermed er bugettet overholdt. Mht høttalerne i hvert fald. Og ved godt at det så går ud over lydkvaliteten).
Eller om jeg kan nøjes med 2stk og så suplere med en aktiv sub, eller 2.
Jeg hører nok mest rock, men sidder da også tit og hører noget akustisk fra dave matthews f.eks.
De vil også blive brugt i et surround system. Men det vigtiste er stereo..!
Håber sgu det gir mening, ellers må du sige til og så prøver jeg igen..!?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes