Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 21:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Placering af højtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holfisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2012
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2013 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har svært ved at få placeret mine stereohøjtalere. Stuen er noget asymmetrisk opbygget og møbleret. Højtalerne nok heller ikke de letteste -et par B&W 801. Der er mig bekendt ikke noget Quick fix, men vejledning og ideer efterlyses. Jeg har læst lidt om f.eks en wasp metode. Et eller andet siger mig at problemet ligger i manglende erfaring. Man skal ligesom vide hvor godt det kan blive og det ved man jo først når det optimale er opnået ! Det må så forsøges. Er der et par gode indspark så siger jeg tak.

Til top Vis Holfisten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holfisten

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2013 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hvor stor er din stue. B&W 801 kræver nemlig noget plads, da de har en bas gengivelse, der kan give mange rum problemer. De kræver også en god plads omkring sig, så de er ikke til små/mindre stuer. Indsæt evt en god tegning af din stue, så kan vi bedre vejlede dig så godt vi kan.

Holfisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2013 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Ja lad os få lidt detaljer på bordet. Ovenfor en skitse af stuen. Det blev lidt småt, da jeg forsøgte at uploade noget målfast. Stuen er 5m gange 6m. Den umiddelbare opstilleng er med lytteposition midt i stofsofaen foran vinduet. Der er et tæppe unde sofabordet, et vægtæppe over anlæg og højtaleren til højre for lytteren - skitsens venstre side. Plankegulve. Murstens vægge. Stukloft med afrundede overgange mellem væg og loft. Glasdøre mellem højtalerne. Åbent til udestue til højre for venstre højtaler for lytteren ( th i skitsen) Højtalerne vinklet let ind mod lytteren - bl.a. for at undgå at "lydbilledets venstre del" skubber sig frem og kommer delvis fra bag sofaens gavl i den korte side! Formentlig pga sofagavlen, som er ca 1 m fra højtaleren. Og en marmorlysekrone Ø80 cm midt i loftet. Der er ca. 3 m til loft. Ja et egentligt lydstudie er det jo ikke!

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2013 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Du har da 30 m2 og det er en god start til 801'erne. Men umiddelbart kan du næppe gøre andet, end ar vinkle dem lidt mere. Så kommer der lidt mere stabilitet i dit perspektiv. Ellers er det sådan set ok. Du vil det næppe, men ellers kunne du jo prøve, at lade møbel ende og højttalere bytte plads. Så får du vægge i begge sider af højttalerne. Gardinerne, hvis de haves i vinduerne, kan trækkes til, hvis diskanten reflekteres på en irriterende måde. Er det muligt for din anden part, så sæt et par diffusorer op på de vægge i nærheden af din lytteplads. Disse kan fås i hvide, så de falder ind i resten, hvis væggene er hvide. Diffusorende er lydspredere. Så får du ikke samme energi i diskant/mellemtone ud fra væggen som da den ramte denne. Hårde glatte flader er som "lydspejle". Dette kan gøres på en pæn måde, da du jo også skal leve der til dagligt og have gæster/venner på besøg.

Holfisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2013 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Tak for forslaget. Der bliver nu ikke meget mere ens væg i begge sider ved at spejlvende over en akse på stuens lange ende. Måske ville det være
bedre med en åben dør bag lyttepositionen end det store 3fags vindue nu. Men rigtig set - det går aldrig igennem at flytte sofaen over foran fløjdøren.
Så skulle man snarere vende rundt, så højtalerne stod op ad den korte væg. Men højtalerne skal nok for langt frem i stuen - fra bagvæggen ellers
bliver der for langt til lytteren. Og risikerer man ikke flere refleksioner fra sidevæggene ved en opstilling af ht langs den korte væg. Det ville nok være
fint mod refleksioner fra bag lytteren, at der er en bogreol bag lytteren og hul ud tilnudestuen.

Mit store problem lige nu er, at stereoperspektivet mangler en klar definition af centrum. Der er fin separation af instrumenter. Fin gengivelse af fx
trommer, hvis de er enten i venstre eller højre side. Men stemmen eller instrumentet i center er ikke præcist afgrænset. Jeg tror, det skyldes
placeringen af ht og rummets indretning men er ikke sikker. Er der nogen som har en kommentar.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Januar 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Har du tjekket fasen? Når højttalere spiller i modfase vil man jo opleve stemmen diffus og ikke midt mellem højttalerne.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2013 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Har du en radio? Så prøv at sætte den i mono. Så skulle radio speakeren gerne stå i midten.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2013 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Spiller de i modfase ville bassen komme fra et ubestemmeligt sted og være noget svag.

Holfisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2013 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Og findes der en vejledning til hvordan man lægger en tegning på et indlæg så det ser ordentligt ud?

Holfisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2013 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hov den med fasen skal jeg lige ha tjekket! Kablingen har jeg tjekket det er talar labs 8 leder og de følger MEN jeg har lige opdaget at de to ht har
forskellig placering af rød og sort bøsning. Jeg har taget det som plus og minus eller hvad vi nu kalder det og at det bare skal svare til rød og sort/hvid
på effekten men det forudsætter at man kan regne med farverne. Og det vel igen at der er forskel på højre og venstre højtalers placering af
terminalerne.
Jeg ser umiddelbart 3 muligheder: bogwerne har lavet en højre og en venstre? Terminalfarverne er byttet
OG Ledningerne indeni er byttet eller jeg spiller i modfase på den ene ht.
Sidste mulighed er nok lettest at tjekke og afslører noget af en forbedringsmulighed!!!
Ja jeg har en radio med mono. Den prøver jeg også lige.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 21 Januar 2013 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Holfisten skrev:
Og findes der en vejledning til hvordan man lægger en tegning på et indlæg så det ser ordentligt ud?

Brug en ekstern billedhost. F.eks. http://billedeupload.dk/
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Januar 2013 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hvis det er B&W Nautilus 801, så er de meget sweetspot afhængige. Diskanterne skal være vinklet så de rammer hvert øre. Der skal også noget afstand til bagvæggen ellers får du problemer med basbuller (vil mene minimum 50 cm og meget gerne mere). Ofte skal der skrues lidt op for dem, før de virkelig kommer til deres ret, hvorfor et 5 meter dybt rum er lige i underkanten. Jeg valgte af samme grund et sæt 802 i stedet.

Mht. terminalerne, så skulle højtalerne være helt ens, så der ikke er en højre og venstre (3. billed):

http://www.hifido.co.jp/KWb/G0201/E/10-10/C11-59089-02505-00 /

Det er dog en fantastisk højtaler , som jeg selv ville ønske jeg havde plads til

Hvad trækker du dem med?

Bio: Avalon & Velodyne
Til top Vis Chriss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chriss

Holfisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2013 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Ok nu har jeg søgt på en smart måde til test.
Så har jeg byttet stikkene på den ene ht Sådan! Det gav bas og center!
Jeg ved jo ikke om det ideelt var den anden ht de skulle byttes stik på??
Er det ikke lige meget bare de spiller sammen.
Tænk at man overser en så grundlæggende ting
Godt jeg spurgte og I så muligheden!

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2013 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Jo, det er lige meget hvilken af højttalerne du bytter om på + og -, bare de er ens.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes