Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 00:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: nas disc til Squeezebox Fuld (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en ava rs3 nas med 2 x 500 gb i. Har slået spejlfunktionen fra for at have ekstra plads, men når den har rippet er alt lagt på den ene disc der er ikke fordelt på de 2 disc.

Nu er den ene disc så fuld og hvad gør man så. Den kører Windows home server det er altså stier med drev angivelse. Squeezebox er såvidt jeg ved gladest for at al music ligger under et bibliotek. Har dog set en plugin til flere biblioteker meeen det virker ikke som den rigtige løsning.

Hvad er det rigtige at gøre?

Der må være andre her som er stødt på dette.

Michael

Til top Vis MichaelDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelDK

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Slå spejlfunktionen til igen, og skift så de små harddiske ud med 2 større, det er rimeligt billigt og du er sikret hvis den ene harddisk brænder af (det er du ikke nu)

MichaelDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Joe det selvfølig en mulighed - er dog lidt i tvivl mht til software opsætning og licenser, ava'en er købt som en færdig løsning. Desuden skulle større discs larme mere hvilket ikke går an.

Det bliver ikke i første omgang løsningen.

men tak for buddet

Michael

MichaelDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Og lige det med back up jeg har back up(ekstern disc) de bliver kørt når der er tilstrækkeligt nyt og så flyttet til andet hus.

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Du har umiddelbart to muligheder:

1) Du kan sagtens udskifte til større diske uden at øge støj. Vælg bare nogle "grønne" diske - fx et sæt 2 TB WD Green.

2) Såfremt enheden understøtter der, skal du lave backup (eksternt) og reformattere dine diske og sætte dem i JBOD eller RAID 0. Så opnår du "fuld" kapacitet i "et drev".
Til top Vis Dare_Devil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dare_Devil

MichaelDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2011 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Det må jeg jo lige tjekke ud om der er understøttelse for hvis det får serveren til at opfatte de 2 diske som 1 disk. Der er så tilbage at overveje om programinstallationer er til at have med at gøre. Kan være jeg skal forsøge med den Squeezebox plugin til flere diske lyder lettere og jeg har ikke andre modtager/brugere af upnp

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

MichaelDK skrev:

Desuden skulle større discs larme mere hvilket ikke går an.

Det er ikke størrelsen på diskene, der bestemmer mængden af larm, men antallet af plader i disken, rotationshastigheden, lejetypen og til en vis grad konstruktionen. Mange fabrikanter opgiver faktisk støjmængden. Hvis du vil have noget mere lydløst, kan man købe 2,5 tomme diske plus en gummikasse, der passer lige i et 3,5 tomme drevs plads. SSD-diske er selvfølgelig helt lydløse, men også ret dyre.

I mit mediacenter har jeg to diske. En Kingston SSDNow V Series 2,5" 128GB solid state til operativsystem og programmer og en 640 GB Samsung SpinPoint 2,5" til musikken. Spinpointen er pakket ind i gummi og kan næsten ikke høres når den kører og går i dvale, når jeg ikke hører musik.

Det er ikke den billigste løsning, men det fungerer forbilledligt.

Angående spejling, skal man passe på med at tro, at det giver meget mere sikkerhed. Det er rigtigt at det virker hvis den ene disk står af og den anden stadig kører, men det beskytter ikke mod controllerfejl, betjeningsfejl, lynnedslag, tyveri, vandskade osv osv, hvilket i praksis er de hyppigste årsager til datatab. Jeg har droppet spejlingen og sørger for at have en opdateret kopi liggende hos en ven. En rigtig backup er: Offline, offsite, verified and readable, som man siger.

Til top Vis Moke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moke

MichaelDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2011 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har 2 western digital green i tror jeg nok - men de står ikke i første omgang til udskiftning. Har omkring 1400 cd i tabsfri format og det har taget noget tid at samle så når der så kan være det db er jeg dækket ind for en tid  og støjniveauet er ok (ik perfekt) for nu. Helt enig i back up strategi den kører jeg på ovennævte måde.

Løsning må være at få diske til at se ud som 1 disk eller at få SqueezeboxServeren til at acceptere 2 biblioteker.

MichaelDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

hm programmet til Squeezebox serveren er vist kun til subbiblioteker.

Selvfølig kan jeg bare lægge alt klassisk/jazz fx på et andet bibliotek og skifte bibliotek men giver ik så gode betjeningsmuligheder.

Det letteste er desvære nok at købe 1 ny større disk til det drev der ik indeholder programmer og licenser whs dbamp osv

æv

MichaelDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2011 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Spændende Tranquil support har svaret at jeg ingenting skal gøre noget der hedder

Drive extender skulle automatisk gå i aktion pyh Tak for jeres forslag!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes