MichaelDK skrev:
Desuden skulle større discs larme mere hvilket ikke går an. |
|
|
Det er ikke størrelsen på diskene, der bestemmer mængden af larm, men antallet af plader i disken, rotationshastigheden, lejetypen og til en vis grad konstruktionen. Mange fabrikanter opgiver faktisk støjmængden. Hvis du vil have noget mere lydløst, kan man købe 2,5 tomme diske plus en gummikasse, der passer lige i et 3,5 tomme drevs plads. SSD-diske er selvfølgelig helt lydløse, men også ret dyre.
I mit mediacenter har jeg to diske. En
Kingston SSDNow V Series 2,5" 128GB solid state til operativsystem og programmer og en 640 GB Samsung SpinPoint 2,5" til musikken. Spinpointen er pakket ind i gummi og kan næsten ikke høres når den kører og går i dvale, når jeg ikke hører musik.
Det er ikke den billigste løsning, men det fungerer forbilledligt.
Angående spejling, skal man passe på med at tro, at det giver meget mere sikkerhed. Det er rigtigt at det virker hvis den ene disk står af og den anden stadig kører, men det beskytter ikke mod controllerfejl, betjeningsfejl, lynnedslag, tyveri, vandskade osv osv, hvilket i praksis er de hyppigste årsager til datatab. Jeg har droppet spejlingen og sørger for at have en opdateret kopi liggende hos en ven. En rigtig backup er: Offline, offsite, verified and readable, som man siger.