Forfatter |
|
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg besluttede at flytte min mediaserver hen ved siden af
mit anlæg, fik jeg den ide, at erstatte min squeezebox og forbinde computeren
direkte til min DAC, da jeg tænkte at en kort og simpel signalvej kunne være at
foretrække. Jeg kiggede på de gængse løsninger til asynkron usb-spdif-konvertering
som M2 tech’s Hiface og Musical Fidelity’s v-link, men endte med at
bestille et Halide SPDIF Bridge, som jeg fik til 2.377,69Kr. Det er et fint
lille kabel, helt fri for bokse, da hele funktionaliteten er indbygget i
spdif-stikket.
Den nuværende signalløsning består af:
Logitech Squeezebox Touch
·
Audioupgrades
Level 1 digital upgrade
·
Opgraderet squeezebox Panos Batteri strømforsyning
·
Alle
Touch Toolbox 2.0- scripts fra Klaus (aka soundcheck)
Harmonic
Tech Silver digital SPDIF cable RCA-RCA
Det er
forbundet til:
Audio Note DAC-2
·
Black
Diamond Racing Cones MK3
·
Audioquest NRG 5 Strømkabel
Silversonic Revelation Signalkabler RCA-RCA
YAQIN MC10L VACUUM TUBE
·
Indgangsrør: USSR 6N1P-EV
·
Udgangsrør: USSR 6P3S-E
·
Black
Diamond Racing Cones +Pits MK3
·
Oyaide Tunami power cable
VdH Clearwater (dobbelt) Højttalerkabel
JMR (Jean Marie Reynaud)
Bliss Højtalere
·
Audio magic Loudspeaker wallbracket højtaler
vægbeslag
Dette anlæg spiller bestemt ikke neutralt, men har en meget
varm og nærværende lyd, lige som jeg foretrækker det.
Jeg inviterede en god ven og HiFi-nørd over til en lille
test. Rør-apparaterne havde spillet i et par timer før testen, så de var helt
klar. Af testmusik hørte vi bl.a. Nils Lofgren’s ’Keith Don't Go’ fra ‘Acoustic Live’-pladen, ’Love Me Like A
River Does’ med Melody Gardot og ’Busted Stuff’-albummet med Dave Matthews Band,
alt i FLAC. Vi skiftede mellem Squeezeboxen og computeren, der havde
installeret Squeezeserver og brugte
Squeezeplay til at afspille via Halide-kablet. Squeezeboxen var sluttet til DAC’ens
RCA indgang og Halide-kablet til DAC’ens BNC-indgang. Squeezeboxen var
forbundet til computeren vha. Cat6-kabler over en switch. Inguz-rumkorrektion og
EQ var slået fra.
Hvis jeg skal være ærlig, havde jeg regnet med at Squeezebox-setup’et
ville være bedst. En modded Touch med batteriforsyning, burde være noget af det
bedste man kan få, men vi var begge meget enige om at Halide-kablet lød mærkbart
bedre. Specielt diskanten var meget blødere og mere behagelig, men der var også
mere ’luftguitar’ på. Den tendens til S-hvislen, der var på før, var næsten væk
med kablet. Hvis man sammenholder prisen
på kablet (2.377,69Kr.) med prisen for en Touch, plus mods, plus
strømforsyning, plus et ordentligt spdif-kabel, er det jo næsten en No brainer.
Kan klart anbefales.
__________________ hFX Micro->Halide spdif Bridge->Audio Note DAC-2->Yaqin MC10L->Jean-Marie Reynaud Bliss
Squeezebox Touch->Audio Note DAC Zero->Little Dot Mk3->Beyer 770 Pro/250ohm
iPhone 3G/iPeng->B&W Zeppelin
|
Til top |
|
|
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 723
|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget interessant. Jeg kører fra NAS til SB-Touch og så over AN DAC. Problemet er vel at man mister den fine UI som SB-touchen leverer og skal i stedet have computeren (i mit tilfælde NAS'en) stående umiddelbart ved sit anlæg!
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver nu ikke miste det. Jeg har købt en brugt Mimo 7" Touch usb-skærm til 500Kr, som jeg viser interfacet fra Squeezeplay på. Det giver helt samme betjening som på touch. Jeg er dog egentlig ikke så vild med Touch'ens display. Hvis du har en iPad/iPhone/iPod Touch, så kig på den app, der hedder iPeng. Dens interface er klasser over Touch eller Duet Remotens.
http://www.mimomonitors.com/
http://itunes.apple.com/app/ipeng-for-ipad/id396993109?mt=8
__________________ hFX Micro->Halide spdif Bridge->Audio Note DAC-2->Yaqin MC10L->Jean-Marie Reynaud Bliss
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har iøvrigt tidligere postet billeder af både Halide og medieserveren i '
Hvad er dit seneste indkøb..?
'-tråden. Her er de lige igen. Min hFX Micro HTPC:  Den erstatteer min Squeezebox Touch ved at være direkte
forbundet med min DAC vha. et Halide Bridge USB-SPDIF-kabel. Den emulerer en Squeezebox vha. Squeezeplay-softwaren og når det kører, vil
jeg se om Inguz-rumkorrektionssoftwaren tilføjer noget til systemet.  __________________ hFX Micro->Halide spdif Bridge->Audio Note DAC-2->Yaqin MC10L->Jean-Marie Reynaud Bliss
|
Til top |
|
|
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad hvis du afspiller uden om squeezeserveren?
F.eks. med Foobar - vil det give yderligere et løft?
(hvis man så lige glemmer at man mister den mulighed man har mht. betjening gennem squeezeserveren).
Der er jo også dem der siger, at Squeezebox'en ikke performer optimalt undtagen, hvis man bruger en USB harddisk og WAV
filer - noget med, at CPU'en er i underkanten mht. at skal pakke flac filerne ud.
Det kunne måske forklare noget af forskellen?
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke forestille mig at der skulle være den mindste forskel på lyden gennem Squezzeplay og andet software som Foobar, hvis man slår digital volumen regulering og eq fra.
Der er nok ingen tvivl om at forskelle skyldes jitter på det digitale signal og at elektrisk støj fra Touchens cpu er en af de store syndere. Jeg har dog selv testet flac vs. wav, uden at kunne høre den mindste smule forskel, selvom en AN DAC er meget jitterfølsom.
|
Til top |
|
|
nicoleif Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du lige forklare, du har SBS installeret på din medieserver (hFX Micro). Du har så Squeezeplay installeret (også på hFX Micro?) og dets interface vises så på touchskærmen!? OG Squeezeplay er også med til at emulere en squeezebox sammen med Halide-kablet? Er det forstået rigtigt?
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er 100% korrekt forstået.
|
Til top |
|
|
nicoleif Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kender jeg ikke squeezeplay særlig godt, men kan squeezeplay erstatte squeezeboxserver helt? eller kører du med begge?
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Squeezeplay er en klientsoftware, der installeres på en pc og 'emulerer' en Squeezebox Touch. Det kræver at man har en SqueezeboxServer kørende et sted, så den erstatter ikke serveren, men server og klient kan sagtens køre fra samme pc. Det giver mest mening hvis man har andre Squeezebox'e i huset, for så kan man linke dem, så de spiller det samme.
Jeg har brugt Squeezebox-systemet i mange år og har et hav af Squeezebox'e kørende derhjemme:
1) HFX Micro med Squeezeplay 2) Iphone 3g med iPeng 3) Squeezebox touch (modded) 4) Squeezebox 3 (WiFi-kort afmonteret) 5) Squeezebox 3 6) Squeezebox 1 7) Squeexebox Radio
|
Til top |
|
|
nicoleif Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Har du forøvrigt afprøvet 24bit/96KHz filer med Halide-kablet? Hvis dette også virker kunne jeg næsten være fristet til prøve kablet mellem min QNAP TS-119 og min AN DAC 1.1x/II!
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke endnu, men det kan jeg nok klare. Jeg tvivler nu meget kraftigt på, at du kan forbinde Qnap'en direkte til DAC'en med Halidekablet. Godt nok er en NAS en computer, men en QNap kører en meget begrænset udgave af Linux, som ikke er så let at arbejde med. Der er såvidt jeg kan se, ikke linuxdrivers til Halide-kablet og selv om det virkede, skulle du så også have Squeezeplay til at køre. Det kan måske lykkes, men det er bestemt ikke lige til højrebenet.
|
Til top |
|
|
nicoleif Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2011 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK tak for info. Det er nok desværre en show-stopper. Surt
|
Til top |
|
|
MichaelDK Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende
Jeg har selv en AVA RS3 (en nas ripper) og squeezebox touch/duet/radio virker fint og er ret stabilt nu med de nyere versioner af SqueezeCenter. Men med de gl versioner overvejede jeg en lign. løsning. Rart med den simplere vej - dog vil jeg ikke udsætte AVA for det, da det ik er helt til at gennemskue om den vil virke som før efter forsøg. Meget fed server/pc den der hfx har du samlet den selv?
mvh
Michael
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, AVA'en er også ret fed. Jeg har over tiden kørt server-softwaren på mindst tre pc'er, to bærbare, en Qnap nas og en Asus eee med linux, samt fra en Touch for en kort fornøjelse. Grunden til at jeg skiftede til hFX'en, er som sagt at jeg ville have noge med hestekræfter nok til at køre Inguz på. Den kom til at stå i stuen, da den også er XBMC-mediecenter for mit 42" Panasonic plasma tv og så skal den jo være støjfri og med en vis WAF.
Jeg samlede den selv. Jeg syntes ikke det var så svært, men jeg har også rodet med pc'er i 28 år.
|
Til top |
|
|
MichaelDK Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom til at tænke på om det kræver lydkort i nas. Jeg er med på at der køres ud af usb men med Windows Home Server på nas og uden lydkort bruges måske noget uheldigt programmel (ikke asio)?
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke sikker på, jeg forstår spørgsmålet, men en Nas har ikke lydkort og kører ikke windows. Mit mediacenter kører en standard win7 og ikke
home server og den bruger standard core-drivers, der er helt fine. Hvis du mener at installere usb-lydkort på en linux-nas, skal du nok regne med
at skulle kompilere en ny kerne med aiso-drivere.
|
Til top |
|
|
Prinds Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 08 Juli 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Moke,
Halide S/PDIF Bridge'n ser meget spændende ud - sådan ét kunne jeg nok bruge i mit setup herhjemme. I dag har jeg forbundet min Mac via et USB-kabel til en Grace m902 hovedtelefonforstærker (som tilfældigvis også har indbygget DAC). Men jeg kunne godt tænke mig at få min Accuphase DC-801 "i spil" ifm streaming - og står lige nu og vakler mellem Weiss Int202 (som kan konvertere FireWire -> XLR/RCA) og så Halide Bridge.
Derfor et par spørgsmål, som du (eller andre) måske kan besvare: 1) Jeg kan finde et par steder i UK, hvor Halide kan købes for 380 € inkl forsendelse = ca 2.850 kr, dvs 20% dyrere end dét du har givet - kan man få det billigere andetsteds ? 2) Min Mac står ca 4.5 m fra DAC'en - så jeg skal investere i et USB forlængerkabel. Kan jeg blot købe et tilfældigt kabel (som understøtter USB 2.0) ? Man kan købe ét hos Halide for 15$, men det sælges åbenbart kun sammen med Bridgen...Og vil jeg kunne opleve en lydmæssig degradering ved at komme ud på en USB kabellængde på 4-5 meter ?
Har nogen i forum i øvrigt testet Weiss Int202 op mod fx Halide Bridge, og kan fortælle om resultatet ?
Hilsen Prinds
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2011 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Prinds 1) Jeg købte mit her:
http://stores.ebay.co.uk/HiFi-Heroes/_i.html?_nkw=halide& ;submit=Search&_sid=528730254.
Det er det billigste sted jeg kunne finde.
2) Det er jo svært at sige, men da overførslen er asynkron, tvivler jeg på, man kan høre forskel overhovede. Jeg må dog sige at Halide-kablet er noget tyndere end et almindeligt usb-kabel, så måske har det en anden impedans?
|
Til top |
|
|