Forfatter |
|
janniktoft Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 17
|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
FONT
Hej Hifi4All. Vi står 8 drenge uden, megen forstand på Hifi de vil sammensætte et effektivt batteridrevet anlæg til Roskilde
13'. Vi har efter 2 dages undersøgning af diverse forstærkere, højtalere og batterier kommet til den konklusion at den bedste
løsning er en PA Højtaler med en Tripath forstærker, og et forbrugsbatteri. Spørgmålet er om i kan sige god for det setup vi
efterhånden har fået sat sammen som er følgende:
Forstærker: http://canopysound.dk/muse-m20
Højtaler: 2x http://www.conradelektronik.dk/websale7/?
Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3ec%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7 d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconra
d-dk%2fs%7d%7bl%2f02-
aa%2fl%7d%7bp1%2fb5b4d83fd090e65b53bf79ffeb2e18c6%2fp1%7d%7b md5%2f6b3f428d7740c803bdf471b21e76398a%2f
md5%7d&act=product&prod_index=310886&cat_index=SHOP_AREA_221 444_1407020&otp1=tablink2
Batteri: http://www.dba.dk/forbrugsbatteri-saelges-12v/id-89335484/
Vil dette anlæg kunne levere en fornuftig lyd og decibel?
Og vil dette være i en fornuftig tid?
|
Til top |
|
|
Arsukfjorden Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 82
|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først så kan jeg ikke få linket til højtalerne til at virke?
Derudover så er en kammerat og mig selv igang med at at lægge planer til et anlæg - dog nok i en noget større og dyrere
version. Vores budget ligger op mod 8-9000kr med 2,5 vejs selvbyggede, aktive stereohøjtalere, 12" subwoofer og meget
gøgl, drevet af 5-6 bilbatterier. Men skidt med størrelsen, for teorien er den samme.
Angående højtalere, så er det vigtigste følsomheden. Dvs hvor mange dB man kan måle 1 meter fra højtaleren, hvis den
fødes med 1 watt. Des højere følsomhed, des højere spiller højtaleren, hvilket igen betyder at man ikke behøver skrue så
højt op for at spille med samme lydstyrke og dermed sparer strøm og ultimativt får længere batterilevetid.
Hver gang man stiger med 3dB, så fordobles lydstyrken. Derfor er det tydeligt at fx en højtaler med 93dB spiller langt højere
end en højtaler med en følsomhed på 89dB.
I kan så selv vælge størrelsen på højtaleren.
Angående forstærkeren, så er det rigtig nok en fin forstærker i har fundet jer, men i forhold til hvor enormt et batteri i har
fundet jer, så virker den ikke specielt stor. Den teoretiske spilletid som den forstærker kan spille med en konstant sinustone
ved fuld power(2 x 20W) er 48 timer. Da i nok ikke vil spille en sinustone ved fuld power, så skal i nok gange det tal med 1,5
eller måske endda 2.
Så enten et for stort batteri eller for lille forstærker. Mindre batteri ville selvfølgelig være mere praktisk, men en større
forstærker vil give jer højere lyd.
Angående lydstyrken så brugte jeg til sidste festival selv en ION Block Rocker mono højtaler med 15W(jeg kender ikke
impedansen) og den spiller ikke voldsomt højt, men i forhold til at det kun var 15W, så overraskede lydstyrken.
Så 2 x 20W kan godt spille okay(selvom det er svært at sammenligne med block rockeren uden at kende dens impedans),
givet at i har nogle effektive højtalere, men i får aldrig den dybe bass ved højere lydstyrke, da det simpelthen kræver for
meget af forstærkeren.
Husk på at det kun er 20W i 4ohm, så det er ikke at sammenligne med hifi forstærker i fx 8ohm ;)
Jeg har læst en del op på det, men jeg er selv kun i design fasen, så vi er lidt i samme båd. Men spørg løs. Måske jeg har
fundet svaret i min research hidtil :)
__________________ Mürer
|
Til top |
|
|
benji.oe Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2012 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 23
|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Roskilde '12, havde jeg bygget en 4 vejs Cerwin Vega højttaler, dvs. en 15 tommer Cerwin Vega bas, en Infinity
bas/mellemtone til nedre mellemtone, en Boston Acoustics bas/mellemtone til øvre mellemtone og en Cerwin Vega diskant.
Alt dette kørte med simple -6db filtre, for at bevare en høj følsomhed. Højttaleren kørte mono, og dermed styrede den ene
kanal i forstærkeren bassen, og den anden kanal sørgede for mellemtonerne og diskanten. Alle enheder er på 4 ohm.
Selvfølgelig giver det ikke ligefrem hifi-lyd, men det gjorde til gengæld at det kunne spille meget højt med en simpel klasse
D forstærker, og spillede meget bedre end meget af det skrammel som var ude på pladserne.
http://12-v.dk/festivalanlaeg/13-lepai-lp-268-forstaerker.ht ml
Vi havde et 48ah batteri, og det var kun hjemme og oplade en enkelt gang, og det kørte næsten fra morgen til aften,
selvfølgelig ved varierene volumen.
Til næste år køber vi to større batterier og sætter dem i serie, så vi kan tilkoble en af Tripaths 24v-forstærkere.
Her er et lille billede af højttaleren, bemærk at bagpladen og basrefleks ikke er monteret, og den fine øl står der for at
fornemme størrelsen på den:
& nbsp;
Hver af mellemtonerne sidder i eget kabinet, som har form som en trekant, for at undgå reflektioner. Hele kabinettet er
opbygget i 20mm MDF, og afstivet hele vejen langs kanterne med tykke 5x5 træpinde.
I mine øjne er det hul i hovedet at lave en festivalhøjttaler med andet end klasse D-forstærkere og en højttaler med høj
følsomhed.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Benji.oe
Har du nogle specifikationer på højtalerenhederne? Og hvorfor vælge 4? jeg tænke at 2-3 da må være rigeligt? Eller er der
fordele i flere enheder?
Fiksede du selv delefiltrene? Og hvordan man lydstyrken? Det er jo alligevel en del for en så lille forstærker at trække en
stor
15" basse :)
For det er da et interessant projekt med et så godt resultat :)
PS. Undskyld til trådstarter at jeg stjæler tråden en smule, men jeg forestiller mig at det også er interessant information for
dig :)
__________________ Mürer
|
Til top |
|
|
janniktoft Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et andet link til højtalerne: http://www.conradelektronik.dk/websale7/?
Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3ec%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7 d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad-
dk%2fs%7d%7bl%2f02-
aa%2fl%7d%7bp1%2f27e933bdd4fa68bde6eceb2391ccd4e6%2fp1%7d%7b md5%2ff7433dd9e1be7bed7ae0f6b0590cdebd%2fm
d5%7d&act=product&prod_index=310886&cat_index=SHOP_AREA_2214 44_1407020&otp1=tablink2 ;)
Mange mange tak for hjælpe! Jeg er blevet fortalt, at watt ikke er det der betyder mest, men derimod impedans og
sensitiviteten af højtaleren er det sandt? Anyways vi vil genre kunne holde gang i en stor fest, og det er måske derfor lige i
underkanten med dette setup? Vi kunne evt køre en 4x100w tk2050 tripath forstærker, vil det gøre en stor forskel?
|
Til top |
|
|
janniktoft Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Benji.oe det ser sku flot ud! :) Jeg kan god ikke se hvilke forstærker du har brugt, hvad er navnet på denne?
|
Til top |
|
|
janniktoft Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se, at min link stadig ikke virker :/ jeg finder lige en anden side der sælger de samme højtalere, så i kan få en idé om
hvad det er vi roder med
|
Til top |
|
|
janniktoft Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.conrad-uk.com/ce/en/product/310886/PA-1502-power- speaker
Here it is ;)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan stadig ikke få det link til at virke. Det må være foumets tekst layout der ødelægger det. Måske en navn ville være
bedre. Så man kunne søge på google i stedet :)
__________________ Mürer
|
Til top |
|
|
janniktoft Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Powerbox 1502 - en 200-500w PA forstærker med 15" subwoofer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det nye link virker. Jeg postede vist mens du skrev det nye link, så nåede ikke at se det.
Well den har jo en rimelig følsomhed, men omvendt så kræver den også en del watt for at blive spillet helt ud. Derfor kunne
man forestille sig at man får en lyd, som muligvis er høj, men også meget tynd med en lille forstærker. Bare mit gæt.
Det er noget i stil med Benji.oe's system man skal bygge. Jeg må nok indrømme at ved nærmere eftertanke så er jeg blevet
lidt hooked på 2 x 60ah batteri i seriel, for at få 24v. 120ah giver satme noget batterilevetid. Og batterier er ikke SÅ dyre igen:
http://www.harald-nyborg.dk/p6613/autobatteri-60ah-venstre
Sådan et brugte jeg til sidste festival sammen med en 12v -> 230v konverter og vi havde rigeligt med strøm til alt fra lyskæde
og højtaler til mobiltelefoner og andet gøgl. Man skal bare passe på at de ikke vælter, for de er ikke tætte - fik ødelagt 80% af
mit medbragte tøj pga syre i min taske... -.-
__________________ Mürer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten så husk at der er stor forskel på en 15" subwoofer og en 15" bass/mellemtone, som det er i den PA du linkede til. En
subwoofer vil trække meget mere strøm ved samme dB end en bass/mellemtone, da en subwoofer udelukkende spiller de
laveste lyde, som kræver langt mere power at frembringe.
__________________ Mürer
|
Til top |
|
|
janniktoft Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Surt ja det skal vi nok sørge for ;)
Nå jeg havde ellers hørt, at man skulle holde sig langt fra 12/220 konverter da,der var et stort effektab i denne, men det var
ikke noget du mærkede noget til? Og hvorfor brugter i denne hvis i havde en Tripath forstærker, som jo sagtens kan køre på
12v?
Men ville det måske være en bedre løsning med en forstærker med lidt mere slag i? evt. http://12-v.dk/festivalanlaeg/80-
tripath-tk2050.html sat til 2 70ah bilbatterier?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror vi blander det lidt sammen :)
Jeg købte i foråret 2012 en Ion Block Rocker højtaler:
http://www.coolstuff.dk/ION_Block_Rocker_iPA03
Jeg var udmærket klar over at det slet ikke er et rigtig festival anlæg, men tilgængel spiller det i 8-10 timer på fuld knald og
det er jo skide smart hvis man skal ned på stranden med gutter og gutterinderne og indtage nogle kasser øl, for man kan
cykle med den(kræver dog at man har lidt mere end computerarme, da den vejer 15kg og er ret uhandy at køre med - Jeg
har trænet tung styrketræning i et par så intet stort problem for mig dog)
Da jeg så bestemte mig for at skulle på Nibe festival(3 dage), så var jeg godt klar over at der ikke var nok batterilevetid i
dens eget batteri til 3 dage, så jeg købte et bilbatteri. Jeg kunne sagtens have brækket skidtet op og trukket kabler ud, så
jeg kunne plugge et bilbatteri direkte til det mindre 12v batteri der er inden i blockrockeren, men selv med et tab på 20%
igennem konverteren ville det være rigeligt til festivalen(60+ timers fuld knald), så gad ikke rode med det.
Desuden gjorde konverteren det muligt at smide en stikdåse til, så vi kunne lade mobiler osv op og ikke skulle stå timevis i
kø med 300 andre unge, som skulle have deres mobiler ladt op. Det var bestemt lækkert. Og så havde vi en LED
mangevarvet lyskæde til om natten, hvilket var funky.
Så jo hold dig helt klart fra konvertere nu når du selv sætter et system sammen. I mit tidligere tilfælde havde vi bare så
meget power og så lille forbrug at det var den nemmeste løsning, da jeg alligevel havde en konverter liggende :)
Det er dog ikke nogen dårlig ide at have en konverter med, for som sagt kan den bruges til at lade mobiler osv op. Og
selvom der sikkert er et tab på 20%, så kræver en mobiloplader så lidt strøm at det måske svarer til et halvt minuts spilletid,
så det er ligegyldigt - bare ikke koble noget stort til konvertere, for så tabes der strøm.
__________________ Mürer
|
Til top |
|
|
benji.oe Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arsukfjorden skrev:
Benji.oe
Har du nogle specifikationer på højtalerenhederne? Og hvorfor vælge 4? jeg tænke at 2-3 da må være rigeligt? Eller er der
fordele i flere enheder?
Fiksede du selv delefiltrene? Og hvordan man lydstyrken? Det er jo alligevel en del for en så lille forstærker at trække en
stor
15" basse :)
For det er da et interessant projekt med et så godt resultat :)
PS. Undskyld til trådstarter at jeg stjæler tråden en smule, men jeg forestiller mig at det også er interessant information for
dig :) |
|
|
Jeg har ikke umiddelbart nogen info på enhederne. De to enheder er faktisk taget fra to subwoofere vi havde stående, men
overraskende nok viste det sig at de sagtens kunne spille ved højere frekvenser. Teorien bag at have flere enheder er, at
man har flere enheder til at spille, og man kan dermed spille højere ved lavere effekt end hvis det var en to-vejs eller
trevejs. Lydstyrken var faktisk overraskende høj i forhold til forstærkeren. Det gode resultat kom af at bassen spillede på sin
egen kanal, mens at den anden kanal tog sig af de andre enheder. Jeg har senere haft spillet på højttaleren med en NAD
3020PE jeg har stående, og der er selvfølgelig klassers forskel i forhold til den billige forstærker.
Ved brug af en tonegenerator regnede vi os nogenlunde frem til delefrekvenserne. Spolerne lavede jeg selv fra andre spoler
vi havde liggende, og kondensatorene er nogle billige bipolare fra Brinck: https://www.elextra.dk/main.aspx?
page=articlelist&gid=1701&gidlevel=0
janniktoft skrev:
Benji.oe det ser sku flot ud! :) Jeg kan god ikke se hvilke forstærker du har brugt, hvad er navnet på
denne? |
|
|
Det er en Lepai LP-268 forstærker, der også er klasse D, men jeg ved ikke hvad der konkret sidder i den. Det er en
discountudgave af en Tripath-forstærker
Men ja, det er yderst vigtigt at finde en højttaler med lav impedans og høj følsomhed. 4 ohm, 94db/1W eller derover vil være
at foretrække.
|
Til top |
|
|
janniktoft Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok ja det misforstod jeg det lige ;)
Så er det sidste spørgsmål om det måske bedre kunne betale sig at købe en tk2050 tripath som denne: http://12-
v.dk/festivalanlaeg/80-tripath-tk2050.html , slå den til to bilbatterier, og så smide en højtalere på med en lidt højrere db?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 x 12v 70ah bilbatterier har en samlet kapacitet 140ah. Men da de sættes i seriel i stedet for paralel, så bliver spændingen
24v, men kapaciteten forbliver 70ah. Det giver en en samlet effekt på:
24 * 70 = 1680W/t
Dvs at den kan levere 1680w 24v i 1 time.
TK2050 forstærkeren har en udgangseffekt på 2 x 100w = 200W. Dvs at ved fuld skrald kan de 2 70ah batterier leverer
strøm til TK2050'eren i:
840 / 200 = 4,2 time
Dette lyder jo ikke af særlig meget hvis det er en hel festival man skal til, men husk på at det er hvis man spiller en sinus
tone ved fuld knald. Almindeligt musik går op og ned i lydstyrke. Derudover så er det tvivlsomt at man behøver at skrue helt
op med så meget power, givet at man har nogle følsomme enheder. Slet ikke når det er 100W og det sikkert er rigeligt med
bare 50W
Så jeg tror roligt at man ved normalt brug kan gange tiden med 4-5 og stadig have en god lydstyrke. Så er man potentielt
oppe på over 20 timer- nok endnu mere. Og givet at man er til koncerter og lignende, så er 20 timer lang tid.
En anden bonus ved 24v er at tabet i ledningerne er betydeligt mindre ved højere spændinger. Stor effekt ved lav spænding
udvikler meget varme. Det er derfor at elkabler i elmaster(som forsyner hele landet) altid er højspænding på 100.000volt+,
da de så ikke bliver nær så varme. Det er også derfor et komfur og en ovn kører ved 4xx volt, for ellers ville kablerne blive
for varme. havde en ovn kørt på 12v(hvilket ikke er noget problem), så skulle kablerne være tykke som træstammer for
ikke at smelte pga varme.
Så højere volt giver altså et mere effektivt system.
Men jeg tænker selv på en TK2050 med 2 x 60ah bilbatterier(fordi de er betydeligt billigere en 70ah batterier så vidt jeg
hsuker) i hver af mine højtalere.
__________________ Mürer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Derudover så tænker jeg på en anden smart foranstaltning.
Jeg tænker nemlig på at lave en 2-vejs system, hvor der x er en enkelt diskant samt en 8" eller 10" mellemtone/bass enhed.
De skal så fodres af den ene af TK2050's 100W kanaler.
Derudover vil jeg så smide endnu en 10" enhed i, men denne skal udelukkende spille bass(under 250hz ca). Den skal så
drives af den anden kanal.
Lidt samme system som Benji.oe's system. Forskelen er at dette system vil kunne spille helt uden bass enheden og sikkert
spille fint. Det smarte er at man så kan sætte en kontakt således at man kan slå bass enheden helt fra.
Det geniale er så at hvis man ikke har brug for bass enheden(kommer jo an på musik genre, stemningen osv), så trækker
den slet ikke noget strøm. Dermed kan man potentielt spare rigtig meget strøm, hvis man ikke lige er i humør til
hårdpumpende musik.
Jeg syntes selv at det er en genial ide og den vil være billig at implementere hvis man alligevel vil have 2 store enheder. En
anden fordel er at man til bassenheden så kan lave et folded horn kabinetdesign, hvilket i høj grad forstærker bassen uden
at trække mere strøm. Det kan man ikke hvis bassenheden også skulle spille mellemtome i et 2 vejs system, for så ville
mellemtonen bliver mudret og elendig at høre på.
__________________ Mürer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men så er vi så også ved at være lidt op i pris. Op omkring 2-3.000kr pr højtaler, men tilgængel vil man have et både kraftigt,
men også meget justerbart anlæg, hvilket jo er absolut perfekt. Og er i 8 personer, så kan i vel godt skrabe 400kr sammen pr
mand. Det er værre med mig, som skal af med omkring 5.000kr for den løsning... -.-
__________________ Mürer
|
Til top |
|
|
benji.oe Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2013 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Arsukfjorden. Har man pengene til en TK2050-forstærker, og to gode batterier, så er det den rigtige vej frem. Med
den lille Lepai-forstærker jeg havde, kunne jeg spille i omkring 30 timer ved varierende lydstyrke uden at vores batteri på 48ah
løb tør. Da vi smed batteriet til opladning kunne det stadig spille fint, men vi valgte at få det opladt for at sikre os det ikke løb
tør senere.
Som Arsukfjorden nævner er de 8,4 timer kun hvis man giver den gas med en sinustone, så du vil få rigtig mange timer ud af
batteriet inden det løber tør.
|
Til top |
|
|