Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 08:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere med blød diskant? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

Godmorgen de herre og damer

Jeg hader mig selv for at oprette endnu en "hvilken højtaler?" tråd, for jeg har selv siddet på andre forumer(om andre
emner) og nærmest spammet "søg i forum" hver gang et sådan emne kom op, da de samme spørgsmål kom frem op til flere
gange om dagen. Så på forhånd undskyld på den kant.

Nå men grunden til at jeg skriver er at jeg mangler forslag til højtalere med specifik klang. Jeg er af uransagelige årsager
temmelig følsom overfor hård diskant, hvilket sætter ekstra krav til erhvervelse af nye højtalere.

Problemet "forværres" vel yderligere af at højtalerne nok kommer til at blive drevet af en Denon 1911 reciever, som efter
hvad jeg har læst er lidt på den lyse side og samtidig temmelig "ikke-tilbagelændet"(hvad end man kalder det). Det er svært
for mig selv at vurdere det, da de enste højtalere jeg har haft koblet og lyttet nærmere til har været Dali Concept 2, som var
uudholdelig med selv en NAD forstærker.

Prislege: 2-5.000kr - 5.000kr er virkelig at stramme den. Så hedder det et halvt år på vand og brød, ingen benz til
mc'en og lign. Men jeg er villig.

Det vanskelige er at mange af de store mærker(som unægteligt er nemmere at finde brugte eller finde butikker til) lider af
hård diskant. Dali er generelt for lyse efter min mening. Monitor Audio og B&W har begge metaldiskanter, som skulle være
lidt hårde. Ærgeligt for jeg havde ellers kigget rigtig meget på RX2.

Dynaudio kunne være en mulighed, men de er også dyre. Jeg har vist glemt at skrive at jeg hører alt slags musik og
herunder ligger også elektronisk musik, så der skal være noget "Umpf!" i, hvis jeg skruer op og så bliver Dynaudio lige dyre
nok, hvis de skal op i en stor nok størrelse.
Det var derfor jeg kiggede meget på RX2, som jo har potentiale til power.   

En af de bedste muligheder jeg har fundet er Q Acoustic's 2050i, som ifølge WhatHifi skulle være "polite", men med god
bund. Den ligger
også i et fint prislege.

Men der er jo et hav af andre mærker derude, men det er jo ikke til at få et overblik over deres generelle klang. Det er her i
specielt kommer ind, for i kunne måske give nogle fifs? Jeg køber rigtig gerne brugt, men det skal være inden for
Nordjylland, da jeg kun kan låne en bil til kortere ture.

Mvh
Arsukfjorden

PS. Nordjylland er ikke Hifi-venligt, så det er vanskeligt at tage en tur rundt og høre på højtalere. Sun Audio i Aalborg har
dog Monitor Audio, så jeg overvejer at tage en tur forbi dem. Derudover så skal jeg til Sjælland i vinterferien og derover har
jeg bil og kan tøffe rundt, hvis jeg får nogle forslag til nogle mærker jeg kan lytte til :)

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2013 kl. 05:54 | IP-adresse registreret  

Hvis Denon'en bliver et svært uundgåeligt problem, så er der jo også muligheden at jeg sælger den(Hva kan man få for sådan
en? 1500kr?) og køber en blødere stereoforstærker. Jeg får nok alligevel ikke bygget noget hjemmebio foreløbig, da jeg ikke
engang ejer et TV og er udeboende studerende på hjemmeboende SU.

Ville det være en bedre ide?

Hvad skulle man i så fald gå efter af mærke og model? Gerne brugt og gerne fremtidssikret i en sådan grad at den kan trække
større reolhøjtalere(som fx RX2) og almindelige gulvhøjtalere.

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Denne her har en rigtig lækker og blød diskant http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=239080
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Mener at denne forstærker er i den behagelige ende:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=238990
Søg lidt på nettet om den, jeg mindes at den er både ganske velspillende men også meget blid i toppen. Hvis du f.eks også ønsker en cd-afspiller, så er det også en fordel at holde sig fra de gamle sony-afspillere, som netop - efter min mening - er lidt grove i toppen at lytte på.

Ang Denon 1911, så er der en på DBA der sælger sin for 2500. Så hvis din er i pæn stand med kvittering og emballage osv. Så kunne du nok også få noget lignende for den. Men, dens nypris er jo kun 3500. Så måske 2.000 kr er mere realistisk.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2013 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

De ser spændene ud de Dls'er, men desværre er de i Århus, hvilket er meget problematisk. Jeg vil rigtig gerne købe brugt, men
eftersom at det som oftest ikke er heroppe i det mørke nord, hvor de bliver solgt, så er det at jeg kigger på nye også, fordi de
kan ofte sendes - især hvis det er kompakthøjtalere.

Ja jeg har fornemmelsen af at det er Cambridge, NAD og ikke mindst Marantz som jeg bør kigge efter. Jeg tror faktisk at jeg
købte Denon'en for 1800kr og den er stadig i pænd stand med emballage, . Hvis der er en gut der sælger en 1911 for 2.500kr,
så er 2.000kr nok pænt - Så er der også plads til at køberen vil ned i pris.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Denon har indbygget equalizer, så hvis diskanten bliver for meget, så kan du bare skrue ned for den (Manual EQ), så det er en fordel. Alternativt er Marantz og Harman Kardon receivere, der er relativt afdæmpede i diskanten. Jamo C803 og C603 er standerhøjttalere med blød diskant, og de findes også som gulvhøjttalere som hedder C805 og C605 med samme, bløde diskant. Selvom B&W har alu-diskant, så er de ikke "skarpe" i lyden - de er bare krævende på forstærkerdelen.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Dit prisleje er det for begge højttalere? Altså maks 5000 kr i alt? :)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har ikke selv hørt disse højttalere, men i følge test skulle de være framragende til prisen. Jeg har skrevet til HIFIstore.dk, da jeg gerne selv ønsker at lytte på dem. Jeg kan bare kontake ham yderlig for en demo.

http://hifistore.dk/q-acoustic-73/q-acoustic-2000i-serie-74/ q-acoustic-2050i-331.html

I valnød "vinyl" koster de 2199kr. Følsomheden er kanon da de er opgivet til 92dB, så selv en svag rørforstærker kan trække dem.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gå efter disse skønheder, der har en super blød diskant:

http://www.dba.dk/hoejttaler-vienna-acoustic/id-89237211/

Lars
Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Snell type J eller J/ll har også en blød diskant, selvom de er afslørende.  

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Dem her blir du glad for i længden:

Quad63

mvh.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Dem her blir du glad for i længden:

Quad63

mvh.

Uha ja, dem bliver en Denon receiver nok glad for, men ikke i længden - det holder den ikke til.
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2013 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Rigtig mange gode bud ser det ud til.

Q acoustic højtalerne har jeg som nævnt allerede kigget på, men godt med en stemme på dem.

Vienna Acoustics har en anden af mine kammerater. De lyder fine, men jeg syntes ikke der er helt nok bund i til noget af
den type musik jeg hører - også selvom de er på gode standere, isoleret fra gulvet og drevet af en Cambridge 2 x 150W
forstærker. Og så vil jeg helst prøve noget andet end mine kammerate, for at få noget mere erfaring med forskelige
mærker/modeller.

Snell og Quad vil jeg kigge lidt på.

Kom gerne med flere forslag! :)

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

de DLS er den bedste bud som jeg synes at du skal overvejer , så lang er der heller ikke fra nordjyland til århus,, du må da
kune få en til at køre dig for at hente dem ,, hvis du kan samtidig få prisen til 3000-3500 kr så er der penge til at betale en for
kørsel...med din buget på max 5000 kr så vil jeg miner at du skal køber brugt hvis du gerne vil have max for dine penge

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

og så noget som er endnu bedere and de dls ,, Vienna haydan fantastisk højtteler med silke blød diskant meget musikalsk
højtteler
og til den pris med standere skal du skynde dig da de bliver nok hurtig solgt
http://www.dba.dk/hoejttaler-vienna-acoustic/id-89237211/

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

jeg har et sæt eka jeg har lånt af rabu acoustics i århus til

de er det vildeste jeg har hørt ,fra små højtalere

de koster 3200kr at bygge for 2stk incl snedker fremstillede og færdig lakerede kabbineter

meget blød og lækker lyd ,meget høj opløsning ,hælder til den varme side i klangen

super godt perspektiv og dynamik ,er musikalsk på den der old shcool englænder måde

http://www.sbacoustics.com/index.php/products/kits/eka/

Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes