Forfatter |
|
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monitor Audio har den fordel, at de er fineret og ikke bygget i "japansk åndenød" som fx B&W
__________________ mvh
Jens-B
|
Til top |
|
|
stefanb Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 138
|
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Forstår ikke du har kig på XTZ 95.44, da de vel ligner
lidt for meget de B&W du har i både størrelse og specs, som du er
utilfredse med nu?
XTZ 99.38 eller én af de to andre jeg har linket til.. ligger de ikke mere til højrebenet?
|
|
|
Jo, 99.44 minder meget dem jeg har i forvejen, men
det er måske ikke utænkeligt at de lyder bedre? Og hvis de så blev
suppleret med en sub? Ved godt jeg skrev at jeg ville gå over til
stereo, men kan se at man kan få en hel højtalerpakke fra xtz med 95.44
som fronter for 8000 svenske kroner. Så skal der bare en aktiv sub
oveni. HVIS så det viser sig at 95.44 spiller godt, så vil jeg da få en hel del "value for money" Rigtig
fine højtalere, der er linket til. Men jeg vil selvfølgelig helst have
så meget for pengene som muligt, hvis det kan gøres uden at gå alt for
meget på kompromis med kvaliteten. Jeg læste et review om en mindre model i rækken 95.24 Anmelderen sammenligner den næsten med 99.25 , som jo er noget dyrere.
Anda8000 skrev:
Hvad kommer du til at bruge som forstærker? Problemet med 683 er at de skal bruge mere juice end man forventer i den prisklasse. Mht. XTZ ville jeg gå efter en af de større modeller med bånddiskant som rskriver også nævner.
|
|
|
Jeg bruger en Denon avc-a1 sr på 7x170w, hvor jeg har bi-ampet fronterne. Så der er rigeligt med power til at trække 683erne. Mht xtz så er der også bånddiskant i 95 modellerne.
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
7x170w.
er det i 8ohm? er det continuos eller peak? hvis den leverer 170w i 8ohm, fordobler den så i 4ohm eller taber den pusten?
for slet ikke at snakke om 2ohm og 1ohm? Max power consumption på dyret er 720watt, så synes 7x170w er utrolig godt
klaret.
Tror måske du giver din forstærker mere credit end den fortjener. Ja det er en kraftig forstærker af en surroundforstærker,
men B&W har ry for at lave højttalere der kræver en strømstærk forstærker (ikke mange watt, men en forstærker der kan
levere selv mod svære belastninger, dvs slemme fase-drej og impedansdyk). Købte du en ordentlig effektblok og satte på
dine B&W er jeg ret sikker på der ville ske ting og sager :)
XTZ påstår at de laver deres højttalere så det er en nem belastning, dog har jeg endnu ikke set nogen målinger der
understøtter dette, og min erfaring er at de også gerne vil have noget strøm!
Dermed ikke sagt du ikke bliver glade for XTZ'erne. Garanteret rigtigt fine til prisen!
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
stefanb skrev:
Ok. tak for input  Mener at jeg hørte Dali mentor 6 sammen B&Werne, da jeg handlede sidst, men synes ikke der er for meget bund i Mentor 6 heller. Mener faktisk at jeg valgte B&W pga der var mest bund i dem... Mht Audiovector, hvor store enheder sidder der i dem? Hvis man vi have mere dybde og power, er man så ikke ikke nødt at finde ht med større enheder?
|
|
|
Medmindre at du har hørt Mentor 6 under egne omgivelser, kan du egentlig ikke vurdere dem. De spiller rigeligt bund, og går jo altså rent teknisk længere ned end 683´eren.
Så skulle du måske prøve at låne dem med hjem og prøve der istedet. Og så har de lige den store forskel med båndmodulet i forhold til 683 - to forskellige højttalere i forskellige prisklasser, og jeg har da endnu ikke oplevet nogen der har valgt 683 fremfor en Mentor 6 i de år, modellerne har været fremme 
Alle Audiovector i mellemklassen benytter 6½" enheder på lige fod med så mange andre. Deres S-serie kan anbefales og ellers kan der også findes gode brugttilbud på forgængeren, M3 og Mi3. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
stefanb Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2013 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
stefanb skrev:
Ok. tak for input  Mener at jeg hørte Dali mentor 6 sammen B&Werne, da jeg handlede sidst, men synes ikke der er for meget bund i Mentor 6 heller. Mener faktisk at jeg valgte B&W pga der var mest bund i dem... Mht Audiovector, hvor store enheder sidder der i dem? Hvis man vi have mere dybde og power, er man så ikke ikke nødt at finde ht med større enheder?
|
|
|
Medmindre at du har hørt Mentor 6 under egne omgivelser, kan du egentlig ikke vurdere dem. De spiller rigeligt bund, og går jo altså rent teknisk længere ned end 683´eren.
Så skulle du måske prøve at låne dem med hjem og prøve der istedet. Og så har de lige den store forskel med båndmodulet i forhold til 683 - to forskellige højttalere i forskellige prisklasser, og jeg har da endnu ikke oplevet nogen der har valgt 683 fremfor en Mentor 6 i de år, modellerne har været fremme 
Alle Audiovector i mellemklassen benytter 6½" enheder på lige fod med så mange andre. Deres S-serie kan anbefales og ellers kan der også findes gode brugttilbud på forgængeren, M3 og Mi3. |
|
|
Undskyld! Det var ikke Mentor6 jeg hørte dengang. Det var Ikon6. Kan huske at valget stod mellem 683 og Ikon6, da prisen var den samme. Måske jeg skulle låne et par Mentor6 med hjem og høre dem
|
Til top |
|
|
Chriss Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 672
|
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
stefanb Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har godt set dem på dba, men det er nok lige i overkanten af budgettet. Men måske kan jeg handle mig til et par xtz 99.38, som jo hele tiden har været på ønskesedlen  Dali Mentor 6 ville jeg også gerne høre, hvis ikke det bliver til noget med xtzerne. Mentor6 passer lidt bedre til budgettet, hvis man kan finde et par brugte.
|
Til top |
|
|
stefanb Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2013 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ser det ud til at jeg bliver ejer af et par xtz 99.38 
Så er det bare forstærkeren der skal udskiftes
|
Til top |
|
|
Celziam Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 14 Januar 2013 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stefan
Så en XTZ D3 100 på DBA i går. Et billigt med godt bud. Det er i øvrigt mig du skal købe ht'erne af
|
Til top |
|
|
stefanb Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2013 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej 
Jeg så godt den der var til salg den anden dag, men den var desværre reserveret til en anden. Og den er solgt nu.
Den der er til salg nu er vist ikke en D3. Ville godt have den sidste nye med DAC og RIAA.
|
Til top |
|
|
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
Sendt: 15 Januar 2013 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også en rigtig god forstærker til prisen,og dac-delen er fin og riaa'en er brugbar. Har selv haft stor glæde af den.
__________________ mvh
Jens-B
|
Til top |
|
|
stefanb Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2013 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er xtz erne lyttet godt og grundigt igennem.
Må sige at de lige præcis har det som de gamle manglede. Rigtig dyb og fast bas og meget mere åbne i toppen.
Uden at det skal lyde som en salgstale så får man godt nok noget for pengene i xtz. Nu kan man da virkelig høre detaljer som ikke var der før.
Umiddelbart er de også meget nemmere at trække end B&Werne. Min Denon har rigtig godt fat i dem uden at køre biampet - masser af overskud i forhold til de gamle.
Alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds med dem. Et kæmpe upgrade
|
Til top |
|
|
stefanb Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2013 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Nu har jeg købt nye delefiltre+terminaler så jeg kan opgradere 99.38erne til mkII. Mht placering inden i kasserne, skal man så undgå at komme for tæt på bassens magnet med filtrene eller er det uden betydning?
Er da lidt spændt på om der er forskel på lyden. Manden hos xtz sagde at der var lavet flere forbedringer på filtrene i forhold til mk1.
|
Til top |
|
|
kimras Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 35
|
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold delefiltrene, så langt væk fra magnetisme som muligt, for ellers kan du ændre induktionen i spolerne, og dermed delefrekvensen.
mvh Kim
|
Til top |
|
|
stefanb Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimras skrev:
Hold delefiltrene, så langt væk fra magnetisme som muligt, for ellers kan du ændre induktionen i spolerne, og dermed delefrekvensen.
mvh Kim |
|
|
Ok tak skal du have
Er faktisk ved det lige nu, så godt jeg fik det med.
|
Til top |
|
|
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft B&W 683 sammen med en NAD C372. Der var dælme bas, der kunne pille ting ned fra hylderne - og det var
hverken mudret eller upræcist.
Mon ikke bare din receiver er lidt anæmisk og ikke leverer nok strøm til at drive 683 ordentligt?
Når det så er sagt, er der nok en del at hente ved at investere flere penge i højttalerne - 683 er absolut de bedste, jeg har hørt
til prisen, men vil man bruge op mod det dobbelte, er der virkeligt meget at hente! (hvis man har en forstærker, der kan følge
med).
Angående membranareal, oplever jeg ikke, at det er et absolut krav for at få dyb og kraftig bas. For tiden spiller jeg på et par
aktive tovejs med 6,5" bas/mellem. De overrasker mig gang på gang ved at levere solidt og præcist output i bunden!
|
Til top |
|
|
stefanb Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er heller ikke fordi at jeg syntes at mine B&W spillede dårligt. Og der var skam også god punch i bassen, men de kunne ikke gå nær så dybt, som mine xtz kan!
Mht min gamle forstærker (Denon AVC-A1SR), så manglede den bestemt ikke kræfter, eller dynamik for den sags skyld. Jeg havde bi-ampet den på fronterne (683) og der var masser af overskyd. Jeg har også haft 2 andre forstærkere spændt for B&Werne, en 2x200w 8hm klasse-d forstærker og en gammel effekt jeg har stående også på 2x200w 8ohm og der synes jeg hverken der var mere eller mindre bas.
Men hvis jeg skal rose B&Werne for noget i forhold til mine nye så er der 2 ting. 1: de var nok en anelse mere markante i mellemområdet, hvilket især kunne høres på vokalen. 2: lyttepositionen var var knap så kritisk, om man stod op eller sad ned gjorde egentlig ikke den store forskel. xtzerne's diskanter er meget retningsbestemte, og de kræver at man har ørerne på højde med dem, for at få det fulde udbytte.
Men det er jo bare min mening om lyden  Men jeg har ikke fortrudt min udskiftning et sekund! I mine øjne får men noget mere for pengene i xtz. Måske ikke alle er enige med mig i at lyden er bedre, men den udvendige finish er i hvert fald.. Og så er de virkelig skruet godt sammen. (har jo lige haft den ene skruet fra hinanden)
|
Til top |
|
|