Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 10:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Masse begynderspørgsmål - hilfe! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 August 2011 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hej - jeg er relativt ny i Hifi verdenen og i forbindelse med min forestående nyeste indkøb er jeg i den anledning stødt på en
masse ting jeg ikke helt forstår, så jeg håber der er nogen af jer der har lyst til at hjælpe :-)

Det skal i den sammenhæng nævnes at mit primære behov er afspilning af musik og derudover lyd fra computerspil (der
understøtter surround). Musikken afspilles i øjeblikket fra Spotify (320 kbit/s - Ogg Vorbis q9) -> SPDIF out -> forstærker m.
DAC (XTZ D3). Rummet musikken spilles fra er i øjeblikket relativt småt - ca. 10 m2, men udvides snart til ca. 20m2.

Den musik jeg hører er en blanding af jazz, klassisk, hiphop og pop.

1. Surround vs. stereo

Mit primære behov er stereo til musik, men jeg må tilstå jeg ville synes det var ret fedt, hvis jeg kunne få surround-delen
med på computerspil (og sekundært også fra film, selvom jeg ikke ser så mange film). Hvis man f.eks. smider 10k efter en
surround forstærker, kan den så levere stereo-musik i en kvalitet der minder om den jeg får fra min nuværende XTZ (der
har kostet omkring 5k)?

2. Placering af højtalere / skrivebord

Oftest hører jeg musik når jeg sidder ved min computer, dvs. højtalerplacering bliver nemt akavet, eftersom skrivebordet jo
står op ad væggen. Har nogen af jer fundet en god løsning på at placere et skrivebord godt i forhold til højtalere uden at
placere det midt i lokalet (hvilket fra et indretningsperspektiv ser ret fjollet ud).

3. Standerhøjtaler vs. gulvhøjtaler

Der synes at være en del divergerende meninger om emnet. Mit højtalerbudget er max 18k for et sæt (naturligvis gerne
mindre). Eftersom kompakte højtalere alligevel skal stå på en stander for at udnytte deres potentiale (og eftersom standere
ikke er gratis) - får jeg så mest for pengene ved at købe gulvhøjtalere eller ved at købe stander + kompakt højtaler? Jeg har
ikke noget specielt behov for at spille højt, men jeg kan godt lide punch i mellemtonen.

Mvh,
R
Til top Vis fuzzyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fuzzyboy

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 August 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

i min verden kan du godt finde en surround receiver der gør det ganske udemærket i stereo F.eks Marantz og Pioneer..

har selv en større Pioneer stående og jeg nyder stereo musik hver dag.. har prøvet at tilslutte en stereo forstærker med passthrough, og kunne ærligt ikke høre den store forbedring, men jeg er også til den "digitale" lyd som ICE smider i højttalerne.. det der fungerer bedst til min smag er min Pioneer sc lx 81 + min Rotel rb 1572 ICE effekt..

ang højttalere så har jeg inden for de sidste par år haft omkring 10 forskellige sæt hjemme, deribland Sonus Faber, SA, Kef, Jamo både små og store, og jeg fortrækker klart en gulvhøjttaler til mit stueområde ( 25 kvm ) mine nuværende Gato Audio pm6 er dem jeg har haft længst og de ryger ingen steder forløbig..!!

dansk produceret højttalere der leverer en fantastisk lyd og er samtidig super stilrene og flot fremstillet.. alt dette til en pris på lige under 20.000,- og så kan de formidle alt musik til U.G..

kan se du bor i kbh, så du er yderst velkommen til at komme og lytte til mit setup i kbh sv.. så kan du selv danne dig et indtryk af hvordan højttalerne og ikke mindst receiveren klarer sig i stereo og surround..

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes