Sendt: 12 August 2011 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - jeg er relativt ny i Hifi verdenen og i forbindelse med min forestående nyeste indkøb er jeg i den anledning stødt på en
masse ting jeg ikke helt forstår, så jeg håber der er nogen af jer der har lyst til at hjælpe :-)
Det skal i den sammenhæng nævnes at mit primære behov er afspilning af musik og derudover lyd fra computerspil (der
understøtter surround). Musikken afspilles i øjeblikket fra Spotify (320 kbit/s - Ogg Vorbis q9) -> SPDIF out -> forstærker m.
DAC (XTZ D3). Rummet musikken spilles fra er i øjeblikket relativt småt - ca. 10 m2, men udvides snart til ca. 20m2.
Den musik jeg hører er en blanding af jazz, klassisk, hiphop og pop.
1. Surround vs. stereo
Mit primære behov er stereo til musik, men jeg må tilstå jeg ville synes det var ret fedt, hvis jeg kunne få surround-delen
med på computerspil (og sekundært også fra film, selvom jeg ikke ser så mange film). Hvis man f.eks. smider 10k efter en
surround forstærker, kan den så levere stereo-musik i en kvalitet der minder om den jeg får fra min nuværende XTZ (der
har kostet omkring 5k)?
2. Placering af højtalere / skrivebord
Oftest hører jeg musik når jeg sidder ved min computer, dvs. højtalerplacering bliver nemt akavet, eftersom skrivebordet jo
står op ad væggen. Har nogen af jer fundet en god løsning på at placere et skrivebord godt i forhold til højtalere uden at
placere det midt i lokalet (hvilket fra et indretningsperspektiv ser ret fjollet ud).
3. Standerhøjtaler vs. gulvhøjtaler
Der synes at være en del divergerende meninger om emnet. Mit højtalerbudget er max 18k for et sæt (naturligvis gerne
mindre). Eftersom kompakte højtalere alligevel skal stå på en stander for at udnytte deres potentiale (og eftersom standere
ikke er gratis) - får jeg så mest for pengene ved at købe gulvhøjtalere eller ved at købe stander + kompakt højtaler? Jeg har
ikke noget specielt behov for at spille højt, men jeg kan godt lide punch i mellemtonen.
Mvh,
R
|