Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 10:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: hyletone ved bas og 48000 Hz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vifarmi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 August 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet noget - for mig mystisk.

Det startede med at jeg byggede et par højttalere til datterens værelse, pico lino 2.
Signalvejen er Synology NAS, der styres via wifi på google chrome (hvor jeg spiller via den på NAS'en indbyggede Audio Station) på en pc, hvorfra der går et minijackstik fra pc'ens lydkort til en Denon forstærker og derfra til højttalerne

Jeg har lagt mærke til, at man kan høre en underlig hyletone, når højttalere spiller baslyd uden andre instrumenter eksempelvis på James Blake - Limit to your love og de første sekunder af Black eyed Peas - They don't want music.

Troede først, at det var en fejl/begrænsning i selve højttalerkonstruktionen eller enheden som lavede ballade, når der var dyb bas i farvandet, men det viser sig ikke at være tilfældet.

Idag flyttede jeg højttalerne ind i stuen og lyttede på dem, med mit eget anlæg. Hyletonen var væk som dug fra solen, hvilke jo var glædeligt.

Derefter begyndte en fejlfinding, jeg ikke skal trætte jeg med.

Resultet blev imidlertid, at hyletonen kun var at høre, når samplingsfrekvensen på pc'ens lydkort var indstillet til 48000 Hz, dette uanset om indstillingen iøvrigt var 16 Bit eller 24 Bit. Ved alle samplingsfrekvenser over eller under 48000 forsvandt hyletonen. Der er tale om et Real Tech lydkort (indbygget) i en fujitsu bærbar.

Planen er iøvrigt, at få fat i et eksternt lydkort på et tidspunkt!

Men har nogle af jer en mulig forklaring på hvad det er, der går galt ved de 48.000 Hz?

Hvis I ikke har, lever jeg nok med det, da problemet som sagt er løst, jeg er blot nysgerrig af natur
Til top Vis vifarmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vifarmi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes