Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 10:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Marantz CD63-mkII-KI Signature (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HOSSI
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Skrevet: 30-07-2011 17:19:59 Slet hele emnet

Hej
For efterhånden en del år siden var jeg en relativt stor HIFI-freak, og har derfor siden 1996 haft en MARANTZ CD63-mkII-KI Signature CD-afspiller, som dengang var "toppen af poppen" i priklassen omkring 4-5000 kr.

Afspilleren vandt bl.a. en EISA-award i 1996-97.

Desværre oplever jeg nu, at afspilleren ikke rigtig kan læse de CD´er jeg putter i maskinen (og ja...det er originale CD´er :-). Jeg har prøvet med flere forskellige og nogle gange kan jeg hver 2 eller 3 gang få den samme til at afspille mens den de andre gange ikke vil læse CD´en. Med andre ord: Nogle CD´er kan den ikke læse og andre kan den læse hver 2-3 gang jeg putter dem i maskinen"

Nu ved jeg godt at det er ved at være en gammel afspiller, men jeg har læst rundt omkring på nettet at den Marantz CD-afspiller stadig klarer sig rigtig godt sammenlignet med nye modeller og at man skal op i 5.000 kroners klassen for at finde en afspiller der matcher.

Jeg ved derfor ikke om jeg skal "aflive" afspilleren, eller om det giver mening at indlevere den til reparation. Det løber dog hurtigt op i over 1.000 kroner og så er spørgsmålet om det er lønsomt.

Der er rundt omkring på nettet forskellige fora, hvor CD63 ejere har samme problem. Nogle anbefaler at man renser laseren og andre siger man skal have et helt nyt drev i maskinen.

Jeg kan se, at man kan få f.eks. en helt ny Marantz CD6003 til ca. kr. 3.500, som bl.a. har vundet "Best Buy Awards" på What-Hifi?

Hvad ville i gøre i mit sted?

Skrevet: 30-07-2011 17:19:59 Slet hele emnet

Hej
For efterhånden en del år siden var jeg en relativt stor HIFI-freak, og har derfor siden 1996 haft en MARANTZ CD63-mkII-KI Signature CD-afspiller, som dengang var "toppen af poppen" i priklassen omkring 4-5000 kr.

Desværre oplever jeg nu, at afspilleren ikke rigtig kan læse de CD´er jeg putter i maskinen (og ja...det er originale CD´er :-). Jeg har prøvet med flere forskellige og nogle gange kan jeg hver 2 eller 3 gang få den samme til at afspille mens den de andre gange ikke vil læse CD´en. Med andre ord: Nogle CD´er kan den ikke læse og andre kan den læse hver 2-3 gang jeg putter dem i maskinen"

Nu ved jeg godt at det er ved at være en gammel afspiller, men jeg har læst rundt omkring på nettet at den Marantz CD-afspiller stadig klarer sig rigtig godt sammenlignet med nye modeller og at man skal op i 5.000 kroners klassen for at finde en afspiller der matcher.

Jeg ved derfor ikke om jeg skal "aflive" afspilleren, eller om det giver mening at indlevere den til reparation. Det løber dog hurtigt op i over 1.000 kroner og så er spørgsmålet om det er lønsomt.

Der er rundt omkring på nettet forskellige fora, hvor CD63 ejere har samme problem. Nogle anbefaler at man renser laseren og andre siger man skal have et helt nyt drev i maskinen.

Jeg kan se, at man kan få f.eks. en helt ny Marantz CD6003 til ca. kr. 3.500, som bl.a. har vundet "Best Buy Awards" på What-Hifi?

Hej

Til top Vis HOSSI's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOSSI

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Tror laseren er ved at være færdig , det er typisk fejl at den ikke vil læse dine cder når laseren er færdig.

Ellers find en Marantz cd 17mkII det er også en meget fin maskine , den fås til rimelig pris brugt.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Det vanligste forekommende problem med cd-spillere som har gått noen år er støv på laseren. Mange spillere blir skrotet pga
det, selv om de bare trenger en rens.

Ta lokket av spilleren, og slå den på. Finn laseren, den lyser med blått lys. Fukt en q-tip i lunkent vann (litt sulfo i vannet er
bra). Tørk over laserlinsen med q-tippen. Hold hånden støtt og unngå press mot linsen, da den har et følsomt oppheng.

Dette virker i 8 av 10 tilfeller.
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

HOSSI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2011 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet

Det vil jeg da lige prøve først...

Det er lidt surt at kassere afspilleren hvis problemet kan løses på denne forholdsvis nemme måde.

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Du kan også prøve at rense den pind som laseren kører på. Rens den med isopropylalkol, smør derefter med noget siliconefedt. Prøv dette link og kig på Simon Parke's indlæg.

http://www.bangingtunes.com/forum/topic/t108476/

Jeg har reddet flere cd'spillere på den måde. Eller prøv på ebay. Jeg har købt 3 løse laser og 2 komplette laser med motor og det hele. Det står mig vel i omkring 300, 00 kr.

Held og lykke

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

HOSSI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2011 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

YES !!!

Tak til jer alle...

Jeg har nu renset laseren jfr. instruktionen fra kvaal.

Herefter har jeg prøvet med 3 forskellige CD´er og de virkede alle sammen.

Tak til alle - nu ser det ud til jeg har sparet et par tusinde eller mere :-)

Nu jeg er i gang tror jeg lige jeg vil rense "laser-pinden" også.

CD-afspilleren har stået et sted hvor der var en del støv, så det er nok årsagen til, at en gang rengøring løste problemt.

Tak endnu en gang

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes