Hejsa
Jeg har i mange år brugt Dynaudio's D-260 Esotek dome som simpelthen bare er rigtig lækker..
Siden hen havde jeg den fornøjelse at lytte til Eton's ER4 diskant som er en AMT (Air Motion Transformer) Denne er ikke et
bånd, men en AMT som mange forbinder med bånd.. Den ligner jo egentlig også ved første øjekast.
Eton ER4 sidder nu i mit system og er det bedste jeg nogensinde har hørt af diskanter!!!
Forskellen på Esotek D-260 med lækkert dæmpet bagkammer og Eton ER4 er bla. membran vægten. Domen vejer 0,51
gram og har et effektivt areal på 7,7cm2.
ER4 membranen vejer 0,1 gram og har et areal på 67cm2!! Dvs at membranen er meget større og samtidig lettere end
domen, derfor er den sindsyg hurtig til at gengive signalet præcist.
Derudover er princippet bag ER4'eren anderledes - Membranen er foldet som en harmonika (ellers ville der ikke være plads
til den

) som presser luften ud i mellem folderne.
Magneterne sidder ikke bagved, men en neodunium i hver side, og tråden zik zakker fra side til side af membranen.
Elektrisk er den også ekstrem nem at arbejde med, da den nærmest viser sig som en fast modstand i stedet for at svinge op
og ned
ER4'eren er en dipol enhed som også spiller bagud som jeg så har udnyttet med et godt dæmpet og udluftet bagkammer -
Vildt lækker lyd.
Desværre har jeg oplevet nogle forskellige fabrikater af AMT princippet som spiller skingert og skærende, men dette fandt
jeg ikke tilfældet ved Eton ER4..
Nok om min Eton, men den store forskel i lyden fra dome til bånd eller AMT ligger jo i konstruktionen af disse, nogle kan
bedst lide den traditionelle dome, som kan være vildt lækker og spændende, men jeg fandt godt nok flere kvaliteter med
AMT princippet.
Bare min mening