Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 18:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dome vs bånd diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej Forum

Jeg er ejer af et par Dali Zensor 5 Disse er udstyret med dome diskanter. Jeg har haft sættet i præcis 1 år nu.  Lyden virker fint detaljeret og jeg havde faktisk den opfattelse at de magter at favne lytteren og at man til tider glemmer at højtaleren er til stede.

Nu har jeg så været i klubben og lytte til Ikon 5. De er jo som alle ved udstyret med bånd diskanter. Jeg er imponeret over hvor meget mere de højtalere magter at favne lytteren. Katie Melua kom faktisk til at stå lige foran mig. Jeg havde ikke forventet så stor forskel.

Derfor er jeg interesseret i at vide hvad forskellen er på bånd og dome og hvorfor det giver så stor forskel i lyden. Jeg er klar over at dome er en enkelt enhed, mens at bånd består af to enheder. Hvordan fungere det i praksis? 

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Normalt vil man sige at en dome har en bedre spredning og en blødere lyd, hvorimor et bånd vejer mindre og derfor når højere op i frekvensområdet.

Men du kan aldrig generalisere og der findes gode og dårlige domer og bånd. Det er vigtigt at enheden spiller sammen med mellemtonen og lydmæssigt er 'ens'.

Jeg kender ikke de nævnte Dali højttalere.

boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Nu sad jeg mellem højtalerne da jeg lyttede til Ikon 5 så jeg har ingen ide hvor meget de spreder lyden. Spredningen er fin med domene fra Zensor 5.

Det der tilgæld var en klar forskel er hvordan højtaleren aflevere lyden til lytteren. Jeg oplever at Zensor 5 er mere tilbage lænet mens Ikon 5 er klart tættere på lytteren.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Jeg vil jo mene at der er tale om 2 forskellige højtalere, med 2 forskellige delefiltre, så en direkte sammenligning på den måde er ikke muligt.

Man kan så sige der er forskel på de 2, men der ikke kun pga båndenheden :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Den øvre mellemtone er mere fremme på Ikon 5, så du oplever lydbilledet mere fremadrettet. Jeg forestiller mig, at du oplever lidt tydeligere taleforståelighed på disse end Zenzor 5 ved lav styrke.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Et bånd består ikke af 2 enheder - det er i princippet blot en meget tynd svingspole der svinger i et magnetfelt.

Du kan evt. læse mere om bånd og andre "anderledes" højttalerprincipper her på min gamle (nu næsten nedlagte) hjemmeside:

LINK til DIFFFERENT SPEAKERS

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Nemmerlig, og det at mellemtonen spiller mere fremadrettet kan få det til at lyde som om bassen er lavere. Den er måske bare mere præcis her end på Zensor´en.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har i mange år brugt Dynaudio's D-260 Esotek dome som simpelthen bare er rigtig lækker..

Siden hen havde jeg den fornøjelse at lytte til Eton's ER4 diskant som er en AMT (Air Motion Transformer) Denne er ikke et
bånd, men en AMT som mange forbinder med bånd.. Den ligner jo egentlig også ved første øjekast.

Eton ER4 sidder nu i mit system og er det bedste jeg nogensinde har hørt af diskanter!!!

Forskellen på Esotek D-260 med lækkert dæmpet bagkammer og Eton ER4 er bla. membran vægten. Domen vejer 0,51
gram og har et effektivt areal på 7,7cm2.

ER4 membranen vejer 0,1 gram og har et areal på 67cm2!! Dvs at membranen er meget større og samtidig lettere end
domen, derfor er den sindsyg hurtig til at gengive signalet præcist.
Derudover er princippet bag ER4'eren anderledes - Membranen er foldet som en harmonika (ellers ville der ikke være plads
til den ) som presser luften ud i mellem folderne.
Magneterne sidder ikke bagved, men en neodunium i hver side, og tråden zik zakker fra side til side af membranen.
Elektrisk er den også ekstrem nem at arbejde med, da den nærmest viser sig som en fast modstand i stedet for at svinge op
og ned
ER4'eren er en dipol enhed som også spiller bagud som jeg så har udnyttet med et godt dæmpet og udluftet bagkammer -
Vildt lækker lyd.

Desværre har jeg oplevet nogle forskellige fabrikater af AMT princippet som spiller skingert og skærende, men dette fandt
jeg ikke tilfældet ved Eton ER4..

Nok om min Eton, men den store forskel i lyden fra dome til bånd eller AMT ligger jo i konstruktionen af disse, nogle kan
bedst lide den traditionelle dome, som kan være vildt lækker og spændende, men jeg fandt godt nok flere kvaliteter med
AMT princippet.

Bare min mening

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg

boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Den øvre mellemtone er mere fremme på Ikon 5, så du oplever lydbilledet mere fremadrettet. Jeg forestiller mig, at du oplever lidt tydeligere taleforståelighed på disse end Zenzor 5 ved lav styrke.

Ja det er netop det. Katie stod tydeligt og klar og det var nemmere at hører de enkelte ord i sangen. 

Har iøvrigt bestilt et par Ikon 5 i sort, så nu bliver der snart sat et par Zensor 5 tilsalg.

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Ret beset bør man jo ikke kunne ”høre” enhederne i en god højttaler. Der findes skingre bånddiskanter og domer med grov
opløsning, men de bedste inde for hver genre har oseaner af vellyd. Spredningen af lyden er, som andre også er inde på, den
største forskel, hvilket kan være en fordel og ulempe.

Jeg har haft begge dele: Aurum Cantus v6f (bånd) og ny dynaudio contour s.3.4 (dome). Jeg har svært ved at sige hvilken
højttaler er bedst på præcis diskant (dynaudio er bedst allround), men jeg synes det var træls at alt diskant forsvandt fra mine
Aurum, så snart man var væk fra sweetspot.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
Ret beset bør man jo ikke kunne ”høre” enhederne i en god højttaler. Der findes skingre bånddiskanter og domer med grov
opløsning, men de bedste inde for hver genre har oseaner af vellyd. Spredningen af lyden er, som andre også er inde på, den
største forskel, hvilket kan være en fordel og ulempe.

Aller bedst er det vel hvis man slet ikke lægger mærke til højtaleren, men bare kan nye musikken

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes