Forfatter |
|
ChristianJ Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Kigger lidt på nogle højttalere og har lyttet til de to.
Det virkede til at Zensor 7'eren havde lidt mere bas end ikon'en, hvor ikonen tilgengæld havde en mere klar lyd. Jeg vil nok foretrække den ekstra bas af de to ting.
Men jeg hørte dem ikke viden siden af hinanden på samme tid, så ved ikke om det er indbildning?
Nogen, der kan bekræfte om zensoren har nævneværdigt mere bas eller om jeg tager fejl i min hukommelse?
Tak...
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikon er uden diskussion den bedste af de to og den, du bliver gladest for at lytte til i længden. Men derfor er det muligt, at
Zensoren har en mere markant hævet øvre bas. Det, der i denne sammenhæng, kendes som "Dali-hugget". Køb Ikon´en, hvis
valget står mellem de to - også selv om den anden umiddelbart virker mest markant.
|
Til top |
|
|
ChristianJ Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder også lidt og skifter mening. Ikon'en har jo nok også fint nok bas, og jeg vænnede mig på et tidspunkt til at lytte til en Concept 1 med meget lidt bas uden at det gjorde så meget, så må ikonen være rigeligt.
Men vil gerne lige høre om det med basmængden kan be- eller akræftes, så hvis jeg hørt forkert, er jeg i hvertfald ikke i tvivl om at det skal være ikon'en.
|
Til top |
|
|
ChristianJ Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Burde vel høre dem sammentidigt, men er ikke så meget for at gå ned i hifi-klubben og lytte uden at købe, når jeg allerede har gjort det nogle gange med løgnen "jeg tænker over det" :S
Der er vel ikke nogen, der skulle have både zensor og ikon stående, jeg kunne komme og lytte til?
|
Til top |
|
|
ChristianJ Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg var nede og lytte.
De mindede meget om hinanden (i mine ikke-audiofile ører), men zensoren havde en lidt bedre bas. Lidt mere fyldig, hvor ikonen havde mere tryk på, men det gjorde den lige en anelse rungende. Og ikonen havde en anelse bedre mellem tone, der trang en anelse mere igennem, men zensoren var tæt på at være ligeså god, så jeg vælger zensore, fordi den er billigere og ligeså god i mine øre.
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, det er jo dine ører det drejer sig om. Det er kun dem, der kan afgøre det. God fornøjelse med de nye højttalere!
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et rigtig godt eksempel på hvor forskellige vi er, og hvorfor vi ikke skal købe ud fra andres opfattelser/anbefalinger.
Tillykke med de nye højttalere. Håber du bliver ved med at være glad for dem
|
Til top |
|
|
ChristianJ Forum Bruger

|
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er højttalerne hjemme. Herligt. :)
Men jeg prøvede en bass test på youtube for sjov og jeg var i tvivl om den forvrængede eller det bare sådan brummende bas lyder. Så jeg turde sgu ikke at lade det køre.
Men altså skal det forvrænge slemt før det kan ske noget og hvor meget? Og i hvor lang tid skal den køre før det kan gå galt?
|
Til top |
|
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil jeg aldrig bruge youtube til noget som helst der har med hifi at gør...
youtube eller andre steder hvor du finder en bastest kan ikke skade højtaleren*, men hvis du har sat forstærkeren for højt så den klipper kan du.
*Hvis filen/youtube klippet klipper i lyden kan dette også skade højtaleren.
Tillykke med dem, håber du bliver glad for dem
Ps har ikon 7 mkII der hjemme, der mangler jeg på ingen måde bas, diskanten kan dog godt blive lidt for gennemtrængende ved nogle indspillinger ved for høj volume. __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
Til top |
|
|
ChristianJ Forum Bruger

|
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik lige en ven til at lytte til Zensor 7'eren.
Han synes det lød godt, mens der ikke var så meget bas i. Som jeg ikke lige er enig i. Men han lytter selv til et subwoofer computer sæt. Det er nok derfor.
Men bare af nysgerrighed:
Hvor meget bas er der i en middel højttaler i forhold til fx zensor 7 eller ikon 6?
Den er da ikke lavere i bas end de fleste andre?
|
Til top |
|
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke snakke om en middel højtaler og dens bass indhold  bass reguleres af mange ting: rummet, afstand fra
side og bagvæg, din egen position og dæmpende materialer omkring dig  det er derfor ret svært at tale om bass forhold
sammenlignet med præcis hvad du oplever
Men jeg har selv eget Ikon 6 og syntes hands down den puffede Zensor 7 langt ud af parken mht til kontrol af bassniveau
dog hører zensor 7 ikke til dem der mangler bass
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke hvad det er du betegner som en middel højttaler, så det spørgsmål er svært at svare på
Som Loudandclear skriver, er der mange ting der spiller ind på basniveauet. Rent teknisk har alle højttalere (jeg har set) opgivet hvilket frekvensområde de
kan spille i. De højttalere der kan gå længst ned, er rent teoretisk dem der har mest bas.
Det er imidlertid mest teori. Dels hjælper det ikke noget at din højttaler kan spille 20hz, hvis din musik ikke indeholder information under 50hz  . Men
nok så vigtigt, er oplevelse af basniveauet langt mere afhængigt af forholdet mellem de forskellige frekvensområder, end af hvor dybt de går teknisk. Dali
- ikke mindst Ikon - er et udmærket eksempel på en højttaler der ofte beskyldes for at være bas-svag, selvom den absolut ikke er det. Det skyldes en
kombination af at bassen er hvad jeg kalde "tør" - andre vil måske sige hurtig - medens mellemtone og diskant er meget markant. Umiddelbart kan det
derfor lyde som om de ikke spiller meget bas, selvom den faktisk er der.
Jeg har kun hørt en mindre Zensor en enkelt gang, og kan derfor ikke udtale mig om bassen i dem. Men da mange af Dalis højttalere har samme
"lydfilosofi, kunne ovenstående kunne sagtens gælde dem også.
Hertil kommer så alle de andre ting Loudandclear nævner, der også spiller ind. Selvfølgelig er der (stor) forskel på højttalere. Også deres evne til at spille
bas.
Men helt grundlæggende er dit spørgsmål lige så svært at svare på, som at afgøre om det er Rundetårn eller et tordenskrald der er højest
|
Til top |
|
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må man spørger hvorfor du er så nysgerrig omkring basgengivelse?
Grund til jeg spørger er det lyder som om du vurdere en højtaler ud fra hvor dyb/rumlende bassen er. I stedet for at vurdere detaljer i musikken den gengiver. Lad vær med at koncentere dig så meget om bassen, men vurdere den på hel billedet.
I mine øjne er bas noget at det sværerste at udtale sig om da rummet har så ufattelig meget magt fra bas gengivelse. __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
Til top |
|
|
ChristianJ Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at jeg spørger var bare, at jeg fik en underlig følelse af at høre, jeg måske havde købt en højttaler med for lidt bas. Men jeg egentlig meget tilfreds. Som jeg sagde, var det nok fordi, han selv hører på subwoofer.
Men det du siger, er også grunden til at jeg købte zensor'en og ikke fx concept 8 med mere bas, men ringere lyd overordnet. Men det optimale ville være god lyd med ligeså meget bas som concept 8'eren.
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidst jeg hørte disse to dvs. Zenzor 7 vs. Ikon 6 så havde Ikon 6 mere bass (dog stram) og selvfølgelig diskant og Zenzor 7
havde mere mellemtone... bare et indspark
|
Til top |
|
|
High sky Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lyttet til begge højttalere og må sige at jeg er ret imponeret over Sensor 7. Til prisen leverer den et ret flot lydbillede. Ang. Ikon synes jeg mk 1 udgaven havde en for analytisk (lys) klang. Med deres Mk 2 udgave er bassen blevet langt bedre.
Men det er svært at beskrive en lyd, men jeg ville også vælge som du har gjort.
|
Til top |
|
|
ChristianJ Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|