Emne: Frustration over forstærker!!! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet venligst dette indlæg. Det var en fejl, fik dobbelt-postet det andet.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
DJ Green skrev:
Toebs skrev:
Men reelt set ved ingen af os, hvad trådsatarter mente med "lyden" da han i indlæg et skrev at den ville blive dobbelt med den nye forstærker  |
|
|
Og trådstarteren (mig) - mente det er den dobbelte effekt fra forstærkeren ind i højtaleren. Sagt med andre ord: Fra fx. 200W til 400W er en fordobling i effekten, som er en forøgelse på 3db, og ligeledes fra 400W-800W osv.
- (Og ikke hvad det menneskelige ører opfatter, for det er individuelt, da nogle er mere døv end andre. Så det ville være en dårlig måde at forklar tingene på, ville jeg mene.)
|
|
|
Jamen så er det jo opklaret . Vil dog lige tilføje, at dB jo er en forholdsskala, så for en der er mere døv end en anden, vil ca. +10dB lydtryk stadig opfattes som en fordobling, så derfor giver det meget god mening at benytte. Men jeg må også indrømme, at jeg ikke har særligt godt styr på, hvilke forskellige måder, man kan være mere eller mindre døv på og hvordan øret og hjernen opfører sig i sådanne tilfælde .
I øvrigt skal du jo stadigvæk have +6dB for at måle en dobbelt så høj lyd, det svarer til at du putter 4 gange så meget effekt ind i forstærkeren. |
|
|
Ja, vi kan vist nu alle blive enige om, at det ikke lige er noget der bare ligger til højrebenet, ellers havde vi jo alle vist dette præcist, hehe.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johh....ifølge det tidligere indlagte link http://www.hoerelse.info/printpage.dsp?printable=yes&pag e=358 vil jeg da synes, at "den" ligger lige til højrebenet. Det, der ofte går galt, er vel, at deltagerne begynder at fortolke og åbner diskussionen igen -
Har du målt DC-balancen på den SAE-forstærker?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og jeg vil lige tilføje at hvad en enhed kan tåle og hvad den er opgivet til er 2 vidt forskellige størrelser. Selvom en enhed er opgivet til at kunne tåle 400W er det ikke ensbetydende med at man får lyd svarende til effekten og højtalerens data.
Flere ting spiller ind og nogle få af dem kan jeg nævne her, svingspolen bliver varm og øger sin modstand, spider og ophæng bliver spændt ud og begrænser, i lukket kabinet spændes også luft fjederen som begrænser.
Alt i alt er der mange ting som begrænser LÆNGE før end enheden bliver udsat for større effekt. Måske er der kun tale om at de første 50-100W så nogenlunde ikke udsættes for dynamisk begrænsningt ifh til højtalerens data
Kort sagt...jo mere vi hælder i jo mindre får vi ud procent vis... __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
KentNO1 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
BMJ73 skrev:
Hej
En ting er effekt til at sparke membranen afsted, noget andet er evnen til at stoppe den igen - det kan også være en faktor her - fx er forstærkerens dæmpningsfaktor også afgørende for kontrollen af membranen.
/BJ |
|
|
Ja den har jeg netop også tænkt på. Men så er det at SAE X-25A lød jo til at have styr på det, med den ikke kastede svingspolen ind i megneten, og den har kun 60 ved 100Hz i dæmpningsfakor.
Hvor SAE 2600 smid svingspolen ind i megneten, men den har så 150 ved 100hz i dæmpningsfaktor. Og Vincent SP-991 også gjorde det har 175 ved 100 Hz. Så i det tilfælde her, tror jeg stadig det er fordi enheden ikke tåler ret meget effekt, nok også derfor den kun er på 2ohm.
Så hvorfor lave en enhed der tåler meget, når den indbyggede forstærker ikke behøver være så kraftig.
Kunne ellers være sjovt lige at teste med en Crown Studio Reference I, som har >20.000 fra 10-400Hz i dæmpningsfaktor. Og små 2x 700W i 8 ohm. Så kunne man sikkert hurtig drage en konklution. LOL |
|
|
En forstærkers dæmpningsfaktor, er ikke afgørende, for kontrollen af membranen. En høj dæmpningsfaktor, er mest god som imponator effekt .
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den var faktisk rigtig god. Skåret ud i pap og det hele så det er til at forstå. :-D
fredmarantz skrev:
Har du målt DC-balancen på den SAE-forstærker?
Vh
Freddy |
|
|
Nej - det har jeg ikke tænkt på. Men man kan jo sige om det egentlig nu er nødvendigt, nu hvor vi ved at den ikke gør det med svingspolen på en PA enhed der tåler effekten.
Så det må næsten være enheden i subben der ikke er bygget til det.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var et nyt ord.. Hvad betyder det?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
KentNO1 skrev:
En forstærkers dæmpningsfaktor, er ikke afgørende, for kontrollen af membranen. ......... |
|
|
Det baserer du på ?
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo-jo - det tror jeg gerne at den ikke nødvendigvis er bygget til :-)
Men man kunne vel også godt forestille sig, at hvis SAE-amp'en fx stod alvorligt skævt i DC-balancen fx. 500-600 mV - lige oppe under loftet før relæet aktiveres ,så er højttalerenhedens s fysiske udgangspunkt flyttet fra "neutral" til at starte enten lidt længere inde eller lidt længere ude - altså fået et nyt "neutral". Dette ville kunne afstedkomme, at enheden i den ene del af vandringen (indad) slår mod.
Men...jeg forstår ikke helt dit projekt - hvad du vil opnå? - at spille så højt som muligt eller.....
De fleste anlæg har en max. ydeevne og man bør sammensætte tingene, så de passer sammen - og hvis man spiller så højt, at det begynder at lyde fælt osv. . . ja, så skruer man vel ned til det lyder fedt igen?
Og hvis du vil spille alvorligt højt, så skal man måske over og tænke lidt mere PA-agtigt?
Vh Freddy
|
Til top |
|
|
KentNO1 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
KentNO1 skrev:
En forstærkers dæmpningsfaktor, er ikke afgørende, for kontrollen af membranen. ......... |
|
|
Det baserer du på ?
|
|
|
www.audioholics.com/education/amplifier-technology/damping-f actor-effects-on-system-response Jan, du kan også google - amplifier damping factor, another useless spec
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Kort sagt...jo mere vi hælder i jo mindre får vi ud procent vis... |
|
|
Præcis, en anden måde det også opleves på er: - At nu har jeg kørt mobildiskotek i 15 år nu, og kan godt gendkende det at man ikke opnår ret meget fra en god forstærker til fx 8000kr på end 2x700W, til en på 30.000kr som er på 2x 1400W, selvom den er dobbelt så kraftig effektmæssigt. Da det menneskelige øre jo skal have 3-4 gange så meget for at vi virkelig føler en forskel. - Hvilket jeg ikke synes kan betale sig.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er vel opmærksom på, at det m. Watt-opgivelser er en speget sag ? (den med at sælge elastik i metermål)
Vh Freddy
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
jo-jo - det tror jeg gerne at den ikke nødvendigvis er bygget til :-)
Men man kunne vel også godt forestille sig, at hvis SAE-amp'en fx stod alvorligt skævt i DC-balancen fx. 500-600 mV - lige oppe under loftet før relæet aktiveres ,så er højttalerenhedens s fysiske udgangspunkt flyttet fra "neutral" til at starte enten lidt længere inde eller lidt længere ude - altså fået et nyt "neutral". Dette ville kunne afstedkomme, at enheden i den ene del af vandringen (indad) slår mod.
Men...jeg forstår ikke helt dit projekt - hvad du vil opnå? - at spille så højt som muligt eller.....
De fleste anlæg har en max. ydeevne og man bør sammensætte tingene, så de passer sammen - og hvis man spiller så højt, at det begynder at lyde fælt osv. . . ja, så skruer man vel ned til det lyder fedt igen?
Og hvis du vil spille alvorligt højt, så skal man måske over og tænke lidt mere PA-agtigt?
Vh Freddy
|
|
|
Er skam helt med på du ikke forstår hvorfor jeg idet hele taget gør det her. Men som jeg skrev i de første indlæg, gør jeg dette for at drage nytte af min effektforstærker. Ellers står den bare og samler støv, og jeg vil ikke af med den. Derfor var det jo oplagt at bruge den til subben, da det jo er en kraftfuld sag.
Den spiller jo også fantastisk godt, den har en meget stor og tung dyb bass, med andre ord; den ryster ikke ting men skubber ting. Det er mere mig. Derfor har jeg vundet ved at jeg faktisk bruger den. End den indbyggede forstærker.
Grunden til jeg jo så startede dette emne, var jeg jo undrede mig over hvorfor pokker jeg kun kunne skrue en tredje del op for den. Som nævnt før. Men tror vi er nået frem til at det er enheden i subben, da den virker perfekt på en PA enhed, hvor den fint kan banke effekt ind til den klipper.
(Det er bare første gang jeg oplever det. Så det må være en ret så svag enhed, LOL) - For har jo kørt mobildiskotek, og spillet med rigtig mange forskellige bunde og enheder, men aldrig oplevet det før. Men det er jo så også PA enheder.
- Det med DC-offset, der ligger den stabilt på mellem 10-12mV hele vejen, har jeg lige målt, så det er som det skal være ihvertfald.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Du er vel opmærksom på, at det m. Watt-opgivelser er en speget sag ? (den med at sælge elastik i metermål)
Vh Freddy
|
|
|
Jeps, ved godt watt langt fra er alt - det bruges tit til salgs-trick og mange hopper i med begge ben, som jeg selv har haft gjort.
Det kan samlignes med kammera, Mega pixels fortæller ikke hvor godt kammeraet er, men hvor store billederne er, det kommer an på hvordan linsen opfanger lyset der fortæller om kvaliteten.
Men igen, banchen bruger det som salgs-trick - og de ved det virker.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har et andet spørgsmål, nu når vi alligevel snakker om min SAE 2600, istedet for at starte et emne mere.
Det er således jeg har været enorm heldig med denne sag. Den er yderst sjælden, og har kun set den 3 gange i de 10 år på Ebay, jeg har kigget (det skal ikke være nogle hemmelighed at jeg er fascineret af SAE, lol.)
Den er bygget i 1979, så den har jo nogle år på begen. Men på baggrund af det, har jeg nemlig været så heldig at finde en som kun har været brugt i 3 måneder i hele sit liv, og har været gemt væk i en kasse i resten af livet. Der er ikke ÉN ris på den. Så det må siges at være et heldigt fund.
Normalt ville det jo være en god idé at skifte lytterne ud, da de kan være udtørret efter så lang tid. Men spørgsmålet er så også om det gælder for den ikke har været brugt?
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der rigtig megen religion omkring.....
Jeg mener, at du, hvis forstærkeren ellers kører fint - ikke brummer - eller udviser andre mærkelige fænomener, kan fortsætte med de lytter, som sidder deri nu.
Du kunne jo evt. lige kigge lidt på dem (lytterne) - og ikke kun de store PS-lytter, men alle mindre lytter på udgangsprint mv....og hvis de ikke buler ud - eller på anden måde ser lidt mistænkelige ud, så lad dem være. Alderen på apparatet gør jo, at man , alt andet lige, bør være lidt mere opmærksom på disse lytter, men skift kun, hvis de trænger.
Når dens DC-balance kun afveg få mV fra "0", så er der nok ikke de store ting i vejen.
Pas rigtig godt på den - og montér den ikke i et rack, men lad den komme til ære og værdighed i hjemmet - på en stæk hylde/reol el. lign 
Det at eje de gamle sager stiller også visse krav til at man holder øje med tingene og om nødvendigt selv kan - eller kender nogen, som nænsomt kan vedligeholde dem. Lad dig ikke lokke ud i fantast-løsninger og alt det der.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
Har et andet spørgsmål, nu når vi alligevel snakker om min SAE 2600, istedet for at starte et emne
mere.
Det er således jeg har været enorm heldig med denne sag. Den er yderst sjælden, og har kun set den 3 gange i de 10 år
på Ebay, jeg har kigget (det skal ikke være nogle hemmelighed at jeg er fascineret af SAE, lol.)
Den er bygget i 1979, så den har jo nogle år på begen. Men på baggrund af det, har jeg nemlig været så heldig at finde
en som kun har været brugt i 3 måneder i hele sit liv, og har været gemt væk i en kasse i resten af livet. Der er ikke ÉN ris
på den. Så det må siges at være et heldigt fund.
Normalt ville det jo være en god idé at skifte lytterne ud, da de kan være udtørret efter så lang tid. Men spørgsmålet er
så også om det gælder for den ikke har været brugt? |
|
|
Lytterne holder faktisk længere hvis der er spænding på, men om de rent faktisk trænger til at blive skiftet, det skal jeg
ikke gøre mig klog på. Du kan prøvet at finde et datablad på lytterne eller lignende lytter, der vil ofte stå opgivet hvor
længe de kan holde, med og uden spænding på.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og jeg tjekkede nemlig den indvendig, da jeg skulle have seriel-koblet primær siden på trafo´en før den kørte 240V og ikke 110V som den gør som standard, da det er en amarikansk forstærker.
Og jeg så ingen tegn på dårlige lytter, alle så nydlige ud. Selv effektmodstandene var slet ikke mørke/brune efter brug, igen et tegn på at sælger taler sandt, med at den dålig er brugt. (det bedste eksempel er pærene bag VU meteret, de bliver jo hurtig misfavet efter brug, de var helt som nye.)
Her er der lidt billeder:

Og som nogle af jer nok kan se, er det ELNA lytter, de anvendes over det hele på forstærkeren.
De 4 i forsyningen er: 4x 9800uf af mærket General Electric
Men ja fredmarantz - jeg kan garantere dig for den er i gode hænder. Det er kun én gang i sit liv man er så heldig at få sådan en svend til Danmark, som er "The Holy Grail" fra SAE. For hvorfor invistere i den største fra et mærke og så næsten ikke bruge den. Det tror jeg næppe man finder mange steder, specielt ikke fra SAE som virkelig har været et anderkendt mærke (grunden til jeg siger "har", er det blev solgt i midten af 80´erne til nogle kinesere, og i kan jo gætte resten selv... Den kvalitet ville de ikke efterfølge, og det blev slutningen på SAE. ) fx, blev SAE´s professionelle serie (SAE P500), også brugt til Pink Floyd koncerter: http://pinkfloydhyperbase.dk/scraps/hifi.htm
Men stort set alt hvad ham james Bongiorno (http://www.ampzilla2000.com/James_Bongiorno.html), har rørt ved, har fået/får enorm succes. Og SAE var noget som han virkelig involveret sig i.
For dem der måske finder interesse i disse SAE forstærker, er der en god side med alt den information man kan ønske sig: http://www.jims-sae-site.com/
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1282
|
Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
KentNO1 skrev:
jan_stevns skrev:
KentNO1 skrev:
En forstærkers dæmpningsfaktor, er ikke afgørende, for kontrollen af
membranen. ......... |
|
|
Det baserer du på ?
|
|
|
www.audioholics.com/education/amplifier-technology/damping-f actor-effects-on-system-response Jan, du
kan også google - amplifier damping factor, another useless spec
|
|
|
Hmmm, fortæller jo også lidt om evnen til at trække en kompleks load. Nu sidder jeg ikke og lytter omkring
resonansfrekvensen men i hele området og forstærkere med høj DF har en evne til at kunne håndtere og kontrollere
membranen bedre en en med de der 5 10 stykker som artiklen åbenbart er forelsket i. Samtidig fortæller en høj DF også
noget om forstærkerens signalvej i udgangen nemlig at den må være godt skruet sammen og at der er tænkt på strømvejen
(lav dc modstand).
En høj DF har det jo også med at kunne håndtere "skumle" belastninger. Bruger selv rørforstærker men efter at have "leget"
med transistor forstærkere på mine basser ved jeg da godt hvilken type forstærkere der skal trække hvad. Og det er ikke
rørforstærkeren der trækker 15 tommerne..
Det handler i høj grad om at kunne kortslutte den emf der "produceres" ved bevægelsen af membranen. det gøres bedst
lavohmet!
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 11 Oktober 2011 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, fortæller jo også lidt om evnen til at trække en kompleks load. Nu sidder jeg ikke og lytter omkring resonansfrekvensen men i hele området og forstærkere med høj DF har en evne til at kunne håndtere og kontrollere membranen bedre en en med de der 5 10 stykker som artiklen åbenbart er forelsket i. Samtidig fortæller en høj DF også noget om forstærkerens signalvej i udgangen nemlig at den må være godt skruet sammen og at der er tænkt på strømvejen (lav dc modstand).
En høj DF har det jo også med at kunne håndtere "skumle" belastninger. Bruger selv rørforstærker men efter at have "leget" med transistor forstærkere på mine basser ved jeg da godt hvilken type forstærkere der skal trække hvad. Og det er ikke rørforstærkeren der trækker 15 tommerne..
Det handler i høj grad om at kunne kortslutte den emf der "produceres" ved bevægelsen af membranen. det gøres bedst lavohmet! [/QUOTE]
Sådan opfatter jeg det også, men det meste over 30 i dæmpningsfaktor går tabt i kabler og filtre..undtagen hvis man kører med elektronisk filter.
Mht elektrolytter er den eneste måde at måle dem på med denne type tester...den fingernemme kan let selv lave den...
http://ludens.cl/Electron/esr/esr.html
Der er osse en her ...den er måske lettere at lave...
http://electronics-diy.com/esr-meter.php __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|